Czy to nie dziwne…? Pozwólmy im pytać.

- Tatuś, dlaczego księżyc jest taki okrągły? – pyta dziecko ojca siedzącego przed telewizorem.
- A któż to wie! – odpowiada tatuś.
- A dlaczego świeci? – nie daje za wygraną dziecko.
– A któż to wie dlaczego – odpowiada cierpliwie tatuś.
Wtrąca się mamusia:
- Dziecko, daj tatusiowi spokój. Tatuś jest zmęczony po pracy, a ty mu różnymi głupstwami głowę zawracasz.
– Niech pyta! Kto, jak nie tatuś, może mu odpowiedzieć? – odpowiada tatuś.

Zdolności myślenia pytajnego uznawane są za jedne z najważniejszych w twórczości naukowej.
- Czy to nie dziwne, że chleb czerstwieje? Dlaczego tak się dzieje? A czy mogę uzyskać chleb z czegoś innego i bez pieczenia? – To zaledwie kilka z pytań, które usłyszałam w krótkim czasie od jednego z moich trzecioklasistów. O co pytają uczniowie? – o wszystko. A dokładnie o wszystko to, co ich zainteresuje. Zaciekawiony uczeń stawia pytania, które często są bardzo intrygujące. Niestety w szkole zwykle jest tak, że to nauczyciel jest od stawiania pytań, a od uczniów wymaga jedynie sformułowania wyczerpujących odpowiedzi. Czy to jest właściwa droga do rozwoju ucznia?

Albert Einstein mówił: „ Najważniejsze to nie zaprzestać zadawania pytań. Ciekawość ma dobrą rację istnienia. Kontemplując tajemnice wieczności, życia, cudownej struktury rzeczywistości, nie sposób nie odczuwać zdziwienia. Wystarczy jedynie każdego dnia starać się zrozumieć małą cząstkę tej tajemnicy. Obyśmy nigdy nie utracili świętej ciekawości”.
Ciekawość wiąże się z odkrywaniem wiedzy. Dlatego warto zachęcać uczniów do stawiania pytań. Dziecko ma wtedy okazję do zastanowienia się nad tym, co dla niego nieznane.

fot. Weronika Adamska

fot. Weronika Adamska

fot. Weronika Adamska

Pamiętajmy, że zaciekawiony uczeń nie kończy pracy równo z dzwonkiem na przerwę. Uczeń zainteresowany zagadnieniem z pewnością będzie kontynuował pracę nad tematem w domu :)

O weroonikaaa

http://blogiceo.nq.pl/inspiracjesp11/files/userphoto/5608.thumbnail.jpg?434055941
Ten wpis opublikowano w kategoriach: Bez kategorii. Dodaj do zakładek ten link.

7 Responses to Czy to nie dziwne…? Pozwólmy im pytać.

  1. Andrzej Gredecki powiedział:

    To wspaniały wpis . My jako nauczyciele powinniśmy częściej wsłuchiwać się w pytania uczniów , a nie tylko ich pytać? Często, po pytaniach zadanych przez tych młodych naszych podopiecznych, nie znajdujemy na nie odpowiedzi. Nie bójmy się słuchać . „Pozwólmy im pytać”.
    Andrzej Gredecki ostatnio opublikował…Na Nowy 2014 rok!My Profile

  2. Witam. Niezwykle interesujący wpis. Tak Weroniko, masz absolutną rację, że zainteresowanie ucznia tematem jest kluczem do sukcesu.
    Pozdrawiam.
    dorota.stodolskazso2wejherowo.pl ostatnio opublikował…Glogster, czyli Targi 2.0 w wersji plakatowej.My Profile

  3. elacieminska powiedział:

    Weroniko, cały wpis przeczytałam z wielkim zainteresowaniem. Widzę, że w nowy rok wkraczasz pobudzając naszą refleksję nad tym, co robimy i w jaki sposób. Zgadzam się z Tobą – pytania są często ważniejsze od odpowiedzi, są – powiedziałabym – podstawowym „narzędziem badawczym” i dowodem autentycznego zainteresowania otaczającym światem. Wydaje się uzasadnione przekonanie, że odwrócenie schematu, o którym piszesz – pytający nauczyciel i udzielający odpowiedzi uczeń – to jak znalezienie kamienia filozoficznego współczesnej szkoły – odpowiedzi na pytania: jak uczyć, jak motywować ucznia. Stawianie pytań i poszukiwanie odpowiedzi jako model zdobywania wiedzy i umiejętności – pokazuje relację nauczyciel – uczeń ilustrowaną (sparafrazowaną) zasadą Montessori „pomóż mi zrobić to samodzielnie”. Świetne zdjęcia! Pozdrawiam i dziękuję za memento :)
    elacieminska ostatnio opublikował…Cyclofrogs wyruszają w marcu…My Profile

  4. Karolina Żelazowska powiedział:

    Szybciutko, bo czas mnie goni: Lubię to!
    Pozdrowienia
    Karolina Żelazowska ostatnio opublikował…Harmonogram koordynatora – Kodeks 2.0.My Profile

  5. klasa3bwejherwowo powiedział:

    To doświadczenie było bardzo fajne. Te kryształki były piękne.
    klasa3bwejherwowo ostatnio opublikował…ZOOMy Profile

  6. monikakubica powiedział:

    Witaj Weroniko :) Zgadzam się z Tobą, fantastyczny wpis, pozdrawiam serdecznie :)
    p.s. mnie też goni czas (mamy końcówkę semestru, a co z tym się wiąże mnóstwo papierów :) pa
    monikakubica ostatnio opublikował…Tajniki matematyki – KRYPTARYTMY – odsłona drugaMy Profile

Dodaj komentarz