Cząstka – uje

Miałam okazję poprowadzić w zastępstwie zajęcia z uczniami klasy 2a. Jak się okazało, to podczas pracy z uczniami niezbędnym  było wykorzystanie interaktywnych ćwiczeń. Uczniowie ci na co dzień pod okiem swojej pani pracują z wykorzytsaniem TIK i tego samego oczekiwali podczas dzisiejszej lekcji. Dzieci stworzyły mapę myśli przedstawiającą zasadę pisowni „u” w czasownikach zakończonych na – uję, – ujesz, -uj. Podczas pracy  wykazały się niezwykłą pomysłowością. Wszyscy dołożyli starań w trakcie tworzenia mapy. Cieszy mnie także, że po zakończonych lekcjach, dzieci nadal wymyślały kolejne przykładowe zdania. Wierzę, że po dzisiejszym spotkaniu bedą już zawsze pamiętać, że cząstki – uje się nie kreskuje, gdy w czasowniku ona  wystepuje.

Cząstka -uje w czasownikach
Cząstka -uje w czasownikach
Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 4

Wykorzystanie kodu QR

Czy Wam także zdarza się widzieć niezadowolone miny swoich uczniów, gdy na tablicy zapiszecie wyraz: ORTOGRAFIA. Uczniowie mają jeszcze wciąż problemy z poprawnym pisaniem i stosowaniem poznanych zasad ortograficznych. A jak wiadomo, gdy coś nam nie idzie najlepiej, to niechętnie to robimy. Muszę jednak powiedzieć, że tym razem było inaczej. Na ćwiczenia ortograficzne poświęciliśmy 2 godziny lekcyjne i uczniowie krzyczeli, że im mało. Jak się okazuje, to wystarczy, by temat zasad ortograficznych połączyć z ich ulubioną cyfrową zabawką, czyli tabletem lub smartphonem.
Podczas lekcji uczniowie pracowali w grupach w dwu, trzy, a nawet cztero-osobowych. Wykorzystując kody QR zakodowałam wyrazy z trudnościami ortograficznymi. Każda grupa otrzymała wydrukowany kod QR, pod którym ukryłam osiem wyrazów do powtórzenia. Zadaniem dzieci było rozkodowanie zadania, a następnie ułożenie zdań z każdym z wyrazów. Podczas układania zdań dzieci wspólnie w przydzielonych grupach czuwały, by nie popełnić żadnych błędów. Ułożone i sprawdzone zdania, dzieci samodzielnie kodowały, a wykorzystując szkolny documaster ponownie drukowały kody dla innych uczniów. Po wydrukowaniu dokonaliśmy wymiany kodów qr. Zadaniem dzieci było przepisanie rozkodowanych zdań do zeszytu. Ile było przy tym emocji! Przez dwie godziny nawet nikt „nie zajęknął”, że ćwiczymy ortografię.
Po lekcji oczywiście padło pytanie, o to kiedy następnym razem wykorzystamy tablety i telefony.
To cóż…pozostaje mi już tylko planować kolejną taką lekcję :)
Zobaczcie zadowolone buzie moich uczniów.

T1

T2

T3

T4

T5

T6

T7

Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 7

Bajki (nie tylko) na dobranoc

Moi uczniowie są w trakcie czytania lektury szkolnej „Doktor Dolittle i jego zwierzęta”. Zwykle przed rozpoczęciem czytania książki dzieci nie zawsze są zadowolone. Sprawdzają liczbę stron i dokładnie oglądają książeczkę zanim zabiorą się za czytanie. Nieocenioną radość sprawiają mi jednak, gdy po kilku dniach wykrzykują: „Już przeczytałam lekturę. Książka jest bardzo fajna!” – wtedy też z ochotą opowiadają ulubione fragmenty kolegom i koleżankom. To sprawia, że również pozostali chętniej zabierają się za czytanie, ponieważ sami chcą poznać przygody bohaterów lektur. Czasami mam jednak wrażenie, że my – nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej uczymy dzieci czytać, ale nie dbamy o to by dzieci lubiły czytać. Nie zawsze potrafimy rozbudzić w nich zainteresowania czytelnicze. W naszej szkole co roku, dzieci, które przeczytają największą liczbę książek wypożyczonych ze szkolnej biblioteki otrzymują nagrody w postaci dyplomów. Ogłoszone zostają także zwycięskie klasy, których uczniowie są stałymi bywalcami biblioteki. Dla mnie, takie wyróżnienie klasy w rankingu prowadzonym przez bibliotekę szkolną, to duży zaszczyt. Jak to będzie w tym roku, nie wiem :) Od początku klasy trzeciej próbuję zachęcić moich uczniów do włączenia się w akcję Czytam sobie . Wiem, że mi się to udało. Dzisiaj chciałabym przedstawić im kolejną propozycję – Bajki na dobranoc. Polecam biblioteczkę książeczek lub bezpłatną aplikację na tablet. Bajki na dobranoc to niezwykły zbiór książeczek dla dzieci, które są dostępne w wielu językach. Bajki można czytać , czy też skorzystać z pomocy lektora i po prostu je odsłuchać. Dla mnie zasoby tej biblioteczki są nieocenione. Wkrótce zaprezentuję wam jak wykorzystuję aplikację w pracy z moimi trzecioklasistami.

Bajki

Z pewnością przesuniemy się w szkolnym rankingu prowadzonym przez bibliotekę, ale wierzę, że rozbudzę w moich uczniach zapał do książek i będą oni z przyjemnością sięgali do swoich mobilnych biblioteczek :)

Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 3

Rodnô Mòwa

Zostałam wywołana do tablicy, to odpowiadam.
Na blogu Szkolny TIK T@K pojawił się ciekawy wpis, w którym to Małgosia przygotowała zadanie specjalne.
Małgosia rozpoczęła : „Idziewa dziopy bez pole … i …”
A ja dopowiadam, ale w języku kaszubskim: „…, bò bùten je fejn wiodro”

Całe zdanie w języku kaszubskim brzmiałoby mniej więcej tak:
Dzéwczãta, jidzemë buten, bò je fejn wiodro – Dziewczyny idziemy na dwór, bo jest piękna pogoda.

Odpowiadam także na kolejne pytanie i tłumaczę wyraz: piekarnik – w j.kaszubskim jest to – piéck
A korzystając z okazji dodaję kilka słówek
dziewczyna – dzéwczã
mężczyzna – chłop
dom – chëcz
bułka – kòłôcz
chleb – chleba
bochen – brót
zawód – wark
narzekać – stãkac, jadłobic
teraz – terô, terôzka
jutro – witro
piwnica – sklep
sklep – króm, skłôd
akurat – prawie
prawie – wnet

I jeszcze kilka „pomyłek” ortograficznych :)
nuta – nóta
drut – drót
dwóch – dwùch
but – bót

Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 8

Powtórka z ortografii

Zagadka – Barbara Włodarczyk

Mały Jurek tkwił przy stole,
dumał, co dziś było w szkole.
„Dużo lekcji – nudne, trudne,
i dyktando! Oj, paskudne.
Każdy wyraz to pułapka.
Czym tę „dziurkę” trzeba zatkać?
Ó cz u, rz czy ż?
Oj, wybuchnę płaczem wnet!
Którą z liter zastosuję,
zawsze ona nie pasuje!
Kto mi radą będzie służył,
bym na dwóję nie zasłużył?”

Tak, tak… wkrótce dyktando.
Przygotowałam dla moich uczniów kilka zadań utrwalających poznane zasady. Mam nadzieję, że po tej „porcji” ćwiczeń, nikt już nie będzie miał takiego problemu jak Jurek.

Pisownia wyrazów z ó.

Pisownia wyrazów z ch.

Pisownia wyrazów z rz.

Pisownia wyrazów z ż.

Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 5

Zabawy dla Bystrzaków

Znalazłam gry edukacyjne dla moich uczniów. Wierzę, że wygospodarują oni czas wolny i skorzystają z mojej propozycji. Polecam grę polegającą na szacowaniu co jest cięższe, a co lżejsze. Myślę, że do zabawy można włączyć też swoją rodzinę. Zadania wydają się łatwe, ale gdy trzeba szybko podejmować decyzję, by dokonać wyboru to pojawiają się wątpliwości. Życzę udanej zabawy!

Baw się z całą rodziną. Kliknij w obrazek.
Baw się z całą rodziną. Kliknij w obrazek.
Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 2

Lekcje WF-u

Miałam okazję uczestniczyć w otwartym treningu zorganizowany przez Wejherowskie Stowarzyszenie sportowe, na hali sportowej naszej szkoły. W treningu uczestniczyło około 80 dzieci trenujących na co dzień kickboxing oraz karate sportowe. Podczas spotkania dzieci miały możliwość zaprezentowania swoich umiejętności, które doskonalą podczas treningów. Odbyło się także kilka zabaw dla najmłodszych z udziałem ich rodziców, a także dwie walki o Mistrzostwo Polski Północnej w kickboxingu. Przyznaję, że z dużym zainteresowaniem obserwowałam wszystko to, co się działo podczas treningu. Sala tętniła życiem. Moja siostrzenica wykonała krótki filmik w Animoto przedstawiający atmosferę panującą na hali sportowej. Oj dużooo się działo

Kliknij w obrazek
Kliknij w obrazek

A co ze sportowymi zainteresowaniami i pasjami uczniów naszego liceum? O ile najmłodsi uczniowie szkół podstawowych ćwiczą chętnie i z zaangażowaniem, o tyle później z roku na rok to zainteresowanie spada. W liceum niestety często uczniowie unikają zajęć wychowania fizycznego. Jako pedagog prowadzę rozmowy z uczniami na temat powodów, dla których nie ćwiczą na lekcjach WF-u. Przyczyn jest z pewnością wiele, ale myślę, że warto przyjrzeć się dokładniej tej sprawie. Doskonale pamiętam okres nauki szkolnej, kiedy to na pytanie o ulubiony przedmiot w szkole zawsze zgodnie odpowiadaliśmy, że to WF. Oczywiście, zawsze były też osoby, dla których bieganie wokół stadionu nie było przyjemnością, ale tych osób było zdecydowanie mniej. Teraz myślę, że proporcje się odwróciły. Sport to doskonała okazja do spożytkowania nadmiaru energii, rozładowania napięcia jednak jak się okazuje, to nie ma nic gorszego niż monotonia, która po prostu hamują naturalny głód ruchu młodych ludzi. Wychowanie fizyczne po prostu już nie jest atrakcyjne.
Podstawowe zamiłowanie do sportu dziecko powinno wynieść z domu, jednak nie zawsze rodzice okazują się być najlepszymi wzorami postawy prozdrowotnej. Myślę, że wtedy to właśnie największą rolę do spełnienia ma nauczyciel wychowania fizycznego. A jaki jest ten idealny nauczyciel wychowania fizycznego? Tutaj muszę sięgnąć do notatek z rozmów i …zdaniem uczniów, powinien on być wyrozumiały, sprawiedliwy, wysportowany i uśmiechnięty. To cechy, które chyba najczęściej wymieniają uczniowie podczas rozmów.
A zatem myślę, że kluczem do przyciągnięcia dzieci i młodzieży do sportu może być ciekawa forma organizacji zajęć, która będzie przede wszystkim zapobiegała monotonii i stałej powtarzalności ćwiczeń. Ważne jest także, aby wszystkim lekcjom towarzyszyła życzliwa atmosfera, gdzie uczeń zawsze może liczyć na wsparcie i pomoc ze strony prowadzącego nauczyciela.
Jak wiadomo, aktywność fizyczna stymuluje rozwój całego organizmu. Systematyczność wykonywania ćwiczeń pozwala nam na utrzymanie na wysokim poziomie wydolności organizmu, czyli jego zdolności do wykonywania pracy bez odczuwania nadmiernego zmęczenia. A o to przecież chyba nam chodzi, prawda?
Ja już rozpoczęłąm swój sezon biegowy oraz rowerowy, a Wy?

Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 4

Mankamenty zeszytów ćwiczeń

Na poziomie edukacji wczesnoszkolnej podręczniki zostały wyparte przez zeszyty ćwiczeń. Pakiet 10 zeszytów na cały rok, w których uczniowie mogą pisać, rysować, kolorować, podkreślać, przekreślać, wycinać, wklejać itd. Propozycje są po prostu przeróżne. Gotowe rozkłady materiału skorelowane z zeszytami ćwiczeń są bardzo wygodne dla nauczyciela, bo może on według ustalonego planu realizować kolejne tematy i przypisane im zadania z uczniowskiego zeszytu ćwiczeń. Tylko czy to rzeczywiście jest dobre rozwiązanie dla naszych uczniów? Często nauczyciel bardzo dokładnie, strona po stronie realizuje kolejne zeszyty ćwiczeń. Uczniowie rozwiązują wszystkie ćwiczenia przewidziane w danym temacie, te których nie zdążą zrobić na lekcji zwykle muszą odrobić w domu. Najważniejsze jest przerobienie zeszytu ćwiczeń. A co ciekawego :) można znaleźć w ćwiczeniach…
Uwielbiam sytuacje, gdy uczymy dzieci stawiania znaków interpunkcyjnych. Cytuję „Pamiętaj, aby na końcu zdania postawić odpowiedni znak” cóż wtedy można usłyszeć od uczniów: „Proszę pani, ale tutaj już jest kropka”. Szkoda tylko, że później znaki te, same nie pojawiają się w zeszytach z języka polskiego.
Zadania z edukacji matematycznej zwykle przedstawione są w formie rysunku, a pod nim dzieci zapisują rozwiązanie w postaci niekompletnego działania. To znaczy w puste okienko uczeń musi wpisać konkretną liczbę, znak działania, dorysować strzałkę grafu, czy przekreślić nieprawidłowe rozwiązanie. I znowu problem zaczyna się, gdy dzieci mają pokazać operację manipulując prawdziwymi przedmiotami i zapisać działanie w zeszycie w kratkę.
Zeszyty ćwiczeń są piękne, kolorowe z wieloma ułatwieniami, a że małe są z tego korzyści edukacyjne, to już inna sprawa.

znowu to samo...
znowu to samo…

Jak dobrze, że mamy Szkołę z Klasą 2.0, która wskazuje nam ścieżki TIK-owego nauczania. Dzięki temu jest nadzieja na coś lepszego i bardziej kreatywnego.

Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 19

Przemierzamy kontynenty – odwrócone lekcje

„Optimus est magister, qui docendo animos discipulorum delectare potest” – „Najlepszy jest nauczyciel, który ucząc potrafi tchnąć przyjemność w duszę uczniów”
Często w warunkach szkolnych radość z odkrywania wiedzy zmienia się w żmudny obowiązek. Jak temu przeciwdziałać i gdzie poszukiwać skutecznego antidotum na nadmiar i tempo procesu edukacyjnego? Zadaniem nauczyciela jest pobudzać aktywność dzieci i zachęcać je do różnego rodzaju działań, od drobnych do coraz istotniejszych.

Przemierzamy kontynenty to temat cyklu zajęć, który ostatnio omawialiśmy z moimi uczniami. Realizując te treści postanowiłam zastosować metodę odwróconej lekcji, która była okazją do zmiany roli ucznia z biernego odbiorcy na aktywnego twórcę.

Lekcję rozpoczęłam od wprowadzenia uczniów w temat zajęć dotyczących edukacji przyrodniczej. Dzieci w zespołach grupowych podzieliły się zadaniami i uzgodniły jak będą pracować. Wspólnie stworzyliśmy listę dostępnych pomocy naukowych, z których uczniowie mogli skorzystać przy opracowywaniu zagadnień. Podczas kolejnych zajęć uczniowie mieli za zadanie zaprezentować przygotowane samodzielnie materiały. Przed omówieniem lekcji, każda grupa korzystała z konsultacji z nauczycielem. Była to dla nich okazja do wyjaśnienia wątpliwości i rzeczy, których nie rozumieli. Uczniowie pracowali samodzielnie lub w grupach. Wiem, że przygotowując się do zespołowego wystąpienia spotykali się po lekcjach, by opracować temat. Starannie i odpowiedzialnie wywiązali się z zaplanowanych zadań. Każdy uczeń korzystając z nowoczesnych technologii informacyjnych bardzo dokładnie opracował treści na temat jednego z wybranych kontynentów. Cieszę się, że stosując metodę odwróconej lekcji udało mi się zainteresować wszystkich uczniów tematem zajęć.

Poniżej zamieszczam plakaty, które przygotowały dzieci podsumowując przeprowadzone zajęcia.

Prace uczniów
Prace uczniów
Prace uczniów
Prace uczniów
Odkrywamy wiedzę
Odkrywamy wiedzę
Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 12

NaCoBeZu

NaCoBeZu … na co będzie zwracał uwagę nauczyciel, oceniając wykonanie danego zadania.

Dobiegł końca pierwszy okres nauki. Czas wystawiania oceń, podsumowań już za nami. Od poniedziałku startujemy na nowo. Co zrobić by podnieść efektywność naszego nauczania? Myślę, że każdy z nas powinien znaleźć czas, by jeszcze raz dokonać analizy swoich działań.
Nauczyciel stale powinien się doskonalić, szukać nowych metod nauczania, wypróbowywać je i dostosowywać do potrzeb swoich uczniów. Jedną z takich metod jest ocenianie kształtujące, przez które rozumie się nie tylko wstawianie uczniom stopni za ich pracę, ale też ocenianie pomagające uczniom uczyć się. Niestety w szkole często jeszcze bywa tak, że nauczyciel uważa, że wystarczy uczniom podać temat lekcji, a cel stanie się oczywisty. Tak się jednak nie dzieje. Uczniowie nie wiedzą po co się uczą i w efekcie już na samym początku lekcji tracą zainteresowanie. Szczegółowe określenie wymagań do każdej lekcji i do każdego sprawdzianu to duże wyzwanie dla nauczyciela. Warto jednak pamiętać o tym, że uczniowie kształceni przez efektywnego nauczyciela uczą się dwa razy szybciej.

Polecam serwis internetowy Centrum Edukacji Obywatelskiej dotyczący oceniania kształtującego zajrzyj tutaj

Kliknij w obrazek
Kliknij w obrazek

Udzielanie informacji zwrotnych to jeden z elementów systemu oceniania kształtującego. Jeżeli uczniowie nie otrzymują informacji zwrotnych o swoich działaniach, to zwykle wykonują zadania, ciągle popełniając te same błędy, a czasami nawet popełniają ich jeszcze więcej.

Każdy uczeń musi wiedzieć dokładnie, co zrobił niewłaściwie i jak to poprawić.

Bezbłędne powtarzanie czynności.
Bezbłędne powtarzanie czynności.

Każdy z nas woli otrzymywać informacje pozytywne o swoich działaniach, czy zachowaniu, ale paradoksalnie, częściej dajemy informacje negatywne. Ciągle jeszcze panuje przekonanie, ze mówienie innym ludziom pozytywnych informacji zwrotnych spowoduje obniżenie ich motywacji do dalszego działania: „nie chwal dziecka, bo je rozpuścisz”. A jednak tak nie jest. Jeśli chcemy, aby uczeń miał motywację do nauki, to warto pochwalić to, co zrobił dobrze. Zapewniam, że to dobry i sprawdzony sposób, by wzmacniać jego pozytywne zachowania.

Kategorie Bez kategorii | Komentarzy: 10