LSU 2.0 | TIK w Liceum Sióstr Urszulanek w Poznaniu

cze/12

26

Laptopy na lekcjach – testowanie

Klasa 2b2 w trakcie lekcji fizyki pełniła też funkcję pewnej grupy eksperymentalnej, której zadaniem było ocenić przydatność komputerów na lekcji. Kilkukrotnie przynosiliśmy nasze maszyny i staraliśmy się wykorzystać ich możliwości w nauce fizyki. W podsumowaniach naszych całorocznych spostrzeżeń dużo uwagi poświęciliśmy kwestiom technicznym i organizacyjnym. Uruchamianie komputerów i podłączanie ich do sieci sprawiało problem, a samo połączenie było niestabilne i momentami wolne. Problemem były też ciągnące się zasilacze i wytrzymałość baterii komputerów. Mimo że wykonywanie konkretnych obliczeń i zapisów matematycznych w Wordzie czy Paincie było dosyć czasochłonne, zgodnie stwierdziliśmy, że nie było pozbawione atrakcyjności. Można się łatwiej skupić na swojej pracy, której z kolei dobre wykonanie wynika z dostępu do szerszej gamy narzędzi i pomocy.

Korzystanie z laptopów na lekcji fizyki się częściowo sprawdziło. Komfort pracy jest wyższy, a opracowane tematy i wykonane zadania mogą zostać zachowane i udostępnione. Problemem jednak są sprawy organizacji przewodów, szybkość dostępu do sieci, ale również umiejętność sprawnego wykorzystania oprogramowania komputerowego.

Mamy nadzieję, że nasze spostrzeżenia posłużą wypracowaniu wspólnej koncepcji „Komputer na lekcji”, która dotyczyć będzie innych przedmiotów w naszej szkole.

Brak tagów

cze/12

26

Budowa tablicy interaktywnej

W ramach projektu „Multimedia w nauczaniu fizyki” nasza klasa 2b2 podjęła się konstrukcji własnej tablicy interaktywnej, urządzenia łatwego w obsłudze, przenośnego i niskobudżetowego. Produkcja składała się z kilku etapów. Przygotowania do budowy rozpoczęły się od pracy nad kosztorysem i od rozeznania w rynku. Korzystaliśmy z pomysłu pana Lee, zamieszczonego na portalu Edunews http://www.edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/1003-tablica-interaktywna-zrob-to-sam, który zakładał wykorzystanie już gotowych elementów takich jak Nintendo Wiimote.

 

Udało nam się pozyskać środki od s. Dyrektor na zakup urządzenia. Do działania tablicy potrzebne też były pisaki na podczerwień, które według projektu powinny zostać zrobione ze zużytych pisaków do tablicy suchościeralnej. Andrzej Baranowicz, uczeń klasy 2b2, dokonał brawurowej instalacji diody na podczerwień oraz baterii w kadłubku starego pisaka. Co więcej, dokonał tego w garniturze, dbając jednocześnie o jakość wykonania.

 

Działanie tablicy opiera się na prostym schemacie nadawczo-odbiorczym. Pisak wysyła światło podczerwone, które odbija się od ekranu – komputera, bądź ekranu projekcyjnego. Odbite światło biegnie do ustawionego przed ekranem Wiimota. Urządzenie odbiera sygnał i orientuje jego źródło, przesyłąjąc o nim informację przez Bluetooth do komputera.

 

Do pełnej pracy tablicy potrzebowaliśmy jeszcze oprogramowania. W internecie jest dostępny darmowy software. My skorzystaliśmy z komercyjnej wersji SmoothBoard, która oferuje wszystkie opcje obecne w seryjnych tablicach interaktywnych.

 

Projekt „tablica interaktywna” to także przygotowanie statywu i zasilacza, które będą pracowały wraz z Wiimotem. Te elementy wkrótce pojawią się w naszym zestawie. Działanie naszego urządzenia przedstawiliśmy na szkolnym Dniu Regionów – działa fantastycznie, zarówno na ekranie komputera jak i dużym ekranie projekcyjnym. Mamy nadzieję, że wkrótce urządzenie stanie się codziennym narzędziem TIK!

Brak tagów

maj/12

4

Wykład o bezpieczeństwie w sieci

We wtorkowy poranek 17 kwietnia, uczniowie klas pierwszych i drugich wzięli udział w wykładzie zaprezentowanym przez pana mgr Daniela Wilusza z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Spotkanie było poświęcone szeroko pojętemu bezpieczeństwu w sieci. Zostały przedstawione zagrożenia, które pojawiają się przy korzystaniu z poczty elektronicznej, przeglądaniu stron internetowych oraz przy bankowości elektronicznej. Prezentacja była bogata w przykłady najczęstszych ataków na użytkownika Internetu, co miało uświadomić wszystkim zgromadzonym, że w Sieci nie należy być łatwowiernym, lecz ostrożnym.

Główny wniosek dla nas wszystkich: lepiej zapobiegać niż leczyć! Warto posłuchać kilku rad jak przygotować komputer i siebie do pracy w Internecie, aby nie martwić się o swoje dane, a często także – pieniądze.

Wykład został przeprowadzony w ramach projektu Szkoła z Klasą 2.0 – LSU 2.0, który ma na celu zachęcanie do korzystania z nowoczesnych technologii w pracy w szkole.

Brak tagów

maj/12

4

Konkurs na materiały cyfrowe

Chcemy, aby umiejętność korzystania z zasobów Internetu przekładała się na efektywne uczenie się. Naszym marzeniem jest, by technologie informacyjno-komunikacyjne wspierały naszą naukę. Wszak z Internetu korzystamy na co dzień, często przygotowując się do sprawdzianu, czy odrabiając zadania domowe. Warto wypracować w sobie nawyk efektywnego wykorzystania źródeł i ich opracowywania w taki sposób, by były konkretną pomocą.

Ogłaszamy konkurs 2.0!

Konkurs polega na tym, by zbierać wszelkie materiały, które przydałyby ci się do zrealizowania danego tematu lekcji, nauczenia się do kartkówki bądź sprawdzianu.  Wszak nie jest to nic nowego. Spróbuj jak najwyraźniej zobrazować dane zagadnienie posługując się cyfrowymi formami – zdjęciami, schematami, animacjami, opracowaniami tekstowymi – wszystkim, co mogłoby być użyteczne przy omawianiu danego tematu. Konkretne zagadnienia będą ogłaszane raz na tydzień. Do nich właśnie prosimy o przynoszenie odpowiednich opracowań.
Jeśli nie są to twoje autorskie opracowania – podaj źródło. Materiały będą oceniane pod względem merytorycznym i rzemieślniczym przez grupę uczniów i nauczycieli. Konkurs trwa do końca kwietnia. Uzyskane punkty (liczone indywidualnie i klasowo) pozwolą wyłonić zwycięzców atrakcyjnych nagród.

Pokaż jak się uczysz z TIK 2.0 !!!

 

Brak tagów

maj/12

4

Liczymy podwójnie! (x 2.0)

Kolejne zastosowanie TIK zostało odkryte przez klasę 2b2 (profil mat-fiz-inf) na lekcji fizyki z p. prof. Barbarą Fenrych. Powtórka z tematu Akustyka przeniosła się z przestrzeni ławki  i tablicy do Internetu!

Każdy uczeń otrzymał do rozwiązania cztery zadania z działu Akustyka dostępnego na portalu www.filoma.org.Co ważne, zestaw zadań, które musieliśmy opracować, był tym samym zestawem, który miał się pojawić na sprawdzianie (oczywiście ze zmienionymi danymi)!
Musieliśmy więc nie tylko obliczyć wyznaczone zadania, lecz sporządzić ich opracowania, które pomogą innym je zrozumieć. Nasza klasa miała do dyspozycji laptopy z dostępem do Sieci oraz z pakietem biurowym Office na pokładzie. Gotowe rozwiązania były udostępniane koleżankom i kolegom przez grupę dyskusyjną na portalu Facebook, dzięki czemu każdy miał dostęp do opracowań różnych zadań. Można było zadawać pytania odnośnie konkretnych obliczeń, wymieniać się spostrzeżeniami, konsultować możliwe sposoby rozwiązań.

Po lekcji przyszedł z kolei czas na prześledzenie pracy całej klasy w domu, wertując nadesłane opracowania.

Nasz werdykt: liczenie „z laptopami” i „dzięki laptopom” to dużo bardziej wydajna i przyjemna metoda liczenia zadań w ramach powtórki!

Owoce naszej pracy na lekcji – do ściągnięcia tutaj.

Brak tagów

maj/12

4

Akustyka 2.0 – fizyka z innej strony!

Akustyka – dział fizyki, który tak naprawdę otacza nas na co dzień. Tym razem nie tylko z książki, lecz z życia!

Lekcja 2.0 z akustyki została przeprowadzona przez klasą 2b2 (profil mat-fiz-inf) oraz p. prof. Barbarę Fenrych.

Na pytanie „o co chodzi w akustyce?” odpowiadaliśmy posługując się interaktywną prezentacją, cyfrowym oscyloskopem, a przede wszystkim własnoręcznie wykonanymi instrumentami! Między zgłębianiem tajników budowy fali, a poszukiwaniem wyższych harmonicznych TymbarkoInstrumentów, pojawił się nawet pomysł na koncert. Wszak fizyka to nie tylko żmudne obliczenia. Fizyka, to życie! :)

Zapraszamy do obejrzenia krótkiego fotoreportażu, za którym stoi Andrzej Baranowicz (2b2)!

YouTube Preview Image

Brak tagów

maj/12

4

LSU 2.0 – TIK w naszej szkole

Witamy na blogu projektu Szkoła z klasą 2.0 realizowanego w Liceum Sióstr Urszulanek U.Rz. w Poznaniu!

LSU 2.0, to potoczna nazwa wizji nowoczesnej szkoły, która nie wyrzeka się dobrych tradycji nauczania, lecz stara się ubogacać je technologiami informacyjno komunikacyjnymi. W naszym liceum staramy się wypromować narzędzia oraz wypracować nawyki, które sprawiają, że nauczanie oraz uczenie się będzie coraz ciekawsze i skuteczniejsze.

Chcielibyśmy, aby ten blog stał się miejscem do refleksji na temat miejsca nowoczesnych technologi w LSU, poprzez nasze codzienne doświadczenia. Zapraszamy więc do odwiedzania bloga i zapoznawania się z relacjami z Przygody 2.0!! :)

Uczniowie Projektu Szkoła z klasą 2.0 w LSU

Brak tagów

Szablon: devolux.nh2.me tłumaczenie: WordpressPL
css.php