Festiwal Mistrzów Kodowania

Czerwiec wyjątkowo nie sprzyja wpisom na blogu. Im bliżej końca roku, tym więcej spraw do zrobienia „na już”, większy pośpiech i nerwówka, czy aby na pewno zdąży się ze wszystkim. Są jednak wydarzenia, które absolutnie powinny być uhonorowane chociaż króciutkim wpisem. Błyskawiczna relacja z Festiwalu Mistrzów Kodowania przed Wami!
W dniach 13-14 czerwca w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie odbyło się uroczyste podsumowanie pierwszej edycji programu Mistrzowie Kodowania. Edycja pierwsza, ale dla nas druga, bo byliśmy jedną z 34 szkół uczestniczących w pilotażowej edycji. Trochę statystyk dotyczących zasięgu programu zobaczycie w krótkim filmie podsumowującym edycję.

Do Warszawy pojechało ze mną 3 uczniów: Julka, Kuba zwany Stefanem i drugi Kuba. Była to okazja, by podejrzeć dokonania innych szkół i podzielić się własnym doświadczeniem programistycznym. Obok szkoły z Gdańska byliśmy jedynymi reprezentantami regionu pomorskiego! Jednym na najważniejszych gości naszego stoiska była pani Katarzyna Hall, posłanka i była minister edukacji narodowej. Jedną z niewątpliwych atrakcji wyjazdu była możliwość otrzymania autografu oraz zrobienia zdjęcia z najważniejszymi osobistościami uczestniczącymi w gali. Większość takich zdjęć pozostała na uczniowskich telefonach, ale i mnie udało się co nieco uchwycić. Julka i Kuba, czyli Nowy Staw z Iwoną Brzózką-Złotnicką, koordynatorką programu.

20140613_132622

Jeśli macie apetyt na więcej zdjęć w podsumowania pierwszej edycji, zapraszam na stronę Mistrzów Kodowania!

Kategorie Bez kategorii, Ciekawostki, Informatyka, nauka, projekt, Wydarzenia | Tagi | Komentarzy: 9

Scratchowe Mistrzostwa

Z okazji rozpoczęcia Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej, które odbędą się od 12 czerwca do 13 lipca 2014 roku w Brazylii, wyszukiwarka Google zmieniła swój wygląd. Na pewno widzieliście doodle z piłką nożną i palmami.

mundial

Z tej okazji wspólnie z uczniami uczyliśmy scratchowego kota strzelać gole. Kot jest sterowany strzałkami klawiatury. Ze strzelonych bramek było radości co niemiara :) Projekt przygotowany na zajęcia wyglądał tak:

Poniżej kilka uczniowskich wariacji piłkarskich:
Praca Andżeliki:

Praca Łukasza:

Praca Kacpra:

Praca Adriana:

Grafika: doodle Google www.google.pl

Kategorie Bez kategorii, Gry, Informatyka, Matematyka, nauka, Wydarzenia | Tagi , , , | Komentarzy: 1

Geometryczny Scratch

Zarówno uczniowie, jak i nauczyciele, biorący udział w programie „Mistrzowie Kodowania” wiedzą, że Scratcha można wykorzystać do stworzenia materiałów edukacyjnych. Dzisiaj kilka gier, które z powodzeniem można wykorzystać w klasie czwartej lub piątej do nauki lub przypomnienia sobie obwodu i pola prostokąta i kwadratu.



Kategorie Bez kategorii, Gry, Informatyka, Matematyka, nauka | Tagi , , , | Komentarzy: 3

Podróż w przeszłość – szkoła

Jednym z odwiedzonych podczas szkolnej wycieczki miejsc był Kaszubski Park Etnograficzny we Wdzydzach Kiszewskich.  Został on założony przez Teodorę i Izydora Gulgowskich w 1906 roku. Było to pierwsze na ziemiach polskich muzeum na wolnym powietrzu. Dzisiaj teren zajmuje 22 hektary obszaru nad jeziorem Gołuń i prezentuje tradycyjną zabudowę regionalną. Można zobaczyć tutaj lokalną architekturę z okresu XVII-XX wieku: wiejskie chałupy, dwory, karczmę, kościoły, wiatraki, budynki gospodarcze i rzemieślnicze, łącznie ponad 50 różnych obiektów. Chciałam zaprezentować Wam jeden z nich, szczególnie bliski każdemu uczniowi i nauczycielowi: szkołę.

Jak wyglądała szkoła na wsi prawie 100 lat temu? Zwykle w budynku znajdowała się jedna szkolna izba oraz mieszkanie lub pokój dla nauczyciela. Obok szkoły zwykle był ogródek. W szkolnej klasie uczyły się starsze i młodsze dzieci. Młodsi uczniowie korzystali ze specjalnych tabliczek kamiennych, wyglądem i rozmiarem przypominających współczesne tablety. Jedna strona służyła do pisania liter, druga do rachunków. Starsi uczniowie do pisania używali stalówek osadzonych w obsadkach, które zanurzali w kałamarzach z atramentem. Za szkolne przewinienia wymierzono kary cielesne: razy wymierzano trzcinką lub cienkim kijem w dłonie lub pośladki niesfornego ucznia. Zdarzało się również klęczenie w kącie na woreczkach wypełnionych suszonym grochem lub z rękami uniesionymi nad głowę. Komu tego było mało, ten trafiał do specjalnej „oślej ławki” lub do pomieszczenia zwanego „kozą”, w którym zostawał po zakończonych lekcjach.

Współczesna szkoła wygląda i funkcjonuje na zupełnie innych zasadach. Z sentymentem patrzę na wiejską chałupę z ogromnymi makami kwitnącymi w ogródku. Nasi uczniowie siedzący w starych szkolnych ławkach zdają się bardzo pasować do tego miejsca.

IMG_0214

IMG_0213

IMG_0215

IMG_0221

Tekst na podstawie ulotki z muzeum  www.muzeum-wdzydze.gda.pl
Photo: Agnieszka Rudzik-Sawicka, CC BY-NC 3.0

Kategorie Bez kategorii, Ciekawostki, Matematyka, nauka, Wydarzenia | Tagi , , | Komentarzy: 1

Wielki marsz – przyłączysz się?

Wielki marsz” (The Big March) to wirtualna demonstracja przeciwko przemocy w internecie, która odbędzie się 11 czerwca 2014. Organizator akcji: BeatBullying zaprasza internautów z całej Europy do udziału w wirtualnym pochodzie. Celem jest zgromadzenie miliona osób, które jako avatary przemaszerują przez strony internetowe domagając się lepszej ochrony przed nienawiścią w sieci. Zachęcam do przyłączenia się do akcji! Każdy z nas chciałby poczuć się bezpiecznie poruszając się po wirtualnej przestrzeni. Więcej szczegółów oraz dokładna obrazkowa instrukcja znajdują się na stronie http://www.wielkimarsz.pl/ Na zachętę prezentuję mój awatar i życzę dobrej zabawy przy tworzeniu własnego :)

avatar_wielki_marsz

Tekst na podstawie http://www.wielkimarsz.pl/
Grafika: rzut ekranu avatara ze strony http://bigmarch.beatbullying.org/

Kategorie Bez kategorii, Ciekawostki, Informatyka, Szkoła z Klasą, Wydarzenia | Tagi , | Zostaw komentarz

Taka sobie niezwyczajna mrówka

Słyszeliście o mrówce Langtona? Mrówka porusza się po białym, kratkowanym papierze według kilku prostych zasad. Jeśli wejdzie na białe pole, to maluje je na czarno i skręca w lewo. Jeśli wejdzie na czarne pole, to maluje je na biało i skręca w prawo. Inaczej mówiąc: mrówka zjada czarne pola, a ożywia pola białe. Wyobraźcie sobie, że przez około 10 tysięcy kroków ruchy mrówki i malowane przez nią obrazy są dość chaotyczne. Dopiero później można zauważyć, że mrówka zaczyna tworzyć tzw. autostradę – regularny wzór pasa grubości kilku kratek. Początkowe 200 kroków mrówki możecie prześledzić na poniższej animacji:

Więcej na temat mrówki w filmie:

YouTube Preview Image

Jeśli macie dużo cierpliwości i chcecie zobaczyć efekty pracy mrówki, zachęcam do obserwacji jej poczynań w animacji Scratch, której autorem jest Jakub Posiadała, jeden z dorosłych uczestników programu Mistrzowie Kodowania. Myślę, że spodoba się Wam!

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Mrówka_Langtona
Grafika: autor: Krwawobrody via Wikimedia Commons, public domain

Kategorie Bez kategorii, Ciekawostki, film, Informatyka, Matematyka, Szkoła z Klasą, Łamigłówki | Tagi | Komentarzy: 1