Wielościany: ostrosłupy – powtórka z matematyki lekcja 14

Na początek przygotujcie kartkę papieru, ołówek, linijkę i nożyczki. A następnie wg instrukcji wykonajcie poniższe ćwiczenie :)

Matematyka 2001 klasa 2 gimnazjum, Wydawnictwo WSiP

Dzisiaj kolejna powtórka z matematyki :)
Na poprzedniej wirtualnej lekcji  mowa była o wielościanie zwanym graniastosłupem.

Dzisiejsza  lekcja dotyczyć będzie innego wielościanu – ostrosłupa.

Ostrosłupem nazywamy wielościan, którego jedna ściana jest dowolnym wielokątem, a pozostałe ściany są trójkątami o wspólnym wierzchołku.

Przykłady ostrosłupów:

Przykłady ostrosłupów

Niezależnie od położenia ostrosłupa w przestrzeni, wielokątna ściana nazywa się podstawą, a trójkątne ściany o wspólnym wierzchołku nazywamy ścianami bocznymi.

ZAPAMIĘTAJ!

Tylko w ostrosłupie trójkątnym każda ściana może być podstawą.

Wyróżniamy również ostrosłupy prawidłowe.
Ostrosłupem prawidłowym nazywamy taki ostrosłup, którego podstawą jest wielokąt foremny, a ściany boczne są trójkątami równoramiennymi.

Ich nazwy to: ostrosłupy prawidłowe sześciokątne, prawidłowe pięciokątne czy prawidłowe sześciokątne.

Kto z Was wie co to jest czworościan?

Uczniowie często mylą czworościan z sześcianem.
A to przecież dwie różne figury, jedna jest ostrosłupem, druga graniastosłupem.

Mówiąc w skrócie – sześcianem jest figura o sześciu ścianach, a czworościanem figura o czterech ścianach.

Sześcian – to (wielościan) graniastosłup, którego ściany są przystającymi (identycznymi) kwadratami.

Czworościan – to (wielościan) ostrosłup, którego ściany są przystającymi trójkątami równobocznymi.

Czworościan i sześcian

 A teraz zapraszam Was na wirtualne lekcje, oczywiście idealnie sprawdzające się na tablicy interaktywnej :)

Scholaris Leszek Rudak
Scholaris Leszek Rudak
Scholaris Leszek Rudak
Scholaris Leszek Rudak

Źródło: rysunki figur przestrzennych wykonano w programie SmartNotebook.

O monikakubica

"Bez pomocy matematyki nie można nauczyć dziecka poprawnego, ścisłego i logicznego myślenia. To właśnie matematyka gimnastykuje umysł ucznia. To ona, w sposób niedostrzegalny, czyni elastycznym jego umysł, tak by mógł sobie dawać radę w najbardziej nieoczekiwanych intelektualnie sytuacjach, by był twórczy i samodzielny". Stanisław Wielgus
Ten wpis opublikowano w kategoriach: Ciekawostki, Filmiki, gry dydaktyczne, Matematyka, scholaris, Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2012/13, tablica interaktywna SMART Board, webquest, Zadania, Łamigłówki z tagami: , , , , , . Dodaj do zakładek ten link.

6 Responses to Wielościany: ostrosłupy – powtórka z matematyki lekcja 14

  1. Anczi powiedział:

    dziękuje! bardzo mi pani pomogła :) , ale jeżeli pani wie dużo o twierdzeniu Pitagorasa koniecznie proszę panią o pomoc, ponieważ teraz mamy z tego lekcje a ja niewiele wiem na ten temat.. ;D

  2. Anczi powiedział:

    Następny wpis o twierdzeniu Pitagorasa w zadaniach :) KONIECZNE.. Z góry dziękuję za pomoc !

  3. monikakubica powiedział:

    Ojeju, jest mi ogromnie miło, cieszę się, że Wam pomogłam, pozdrawiam :)
    monikakubica ostatnio opublikował..Moje pierwsze PREZIMy Profile

  4. blogerzy.ino powiedział:

    Pani blog jest rewelacyjny. Właśnie mieliśmy sprawdzian z figur przestrzennych i wykorzystaliśmy pani materiały. Dziękujemy.

  5. czarna741 powiedział:

    Pani Moniko !
    Wpisy coraz lepsze i ciekawsze !
    Pozdrawiam ! :)

  6. Moi uczniowie często mylą sześcian z prostopadłościanem z kolei. Kolejny ciekawy wpis Pani Moniko, dla mnie jak znalazł, bo po feriach muszę dokończyć bryły :)
    Pozdrawiam serdecznie – jako wirtualna przyjaciółka, nie nauczyciel ;)
    Agnieszka Rudzik-Sawicka ostatnio opublikował..Zrób sobie avatarMy Profile

Komentowanie wyłączono.