RSS Feed
  1. EFEKTYWNE METODY NAUKI JĘZYKA

    Czerwiec 7, 2015 by Patrycja Zembala

    Od listopada 2014r. biorę udział w programie Szkoła z Klasą 2.0, w ramach którego realizowałam lekcje odwrócone. Ich celem było m.in. rozbudzenie wśród uczniów ciekawości
    i otwartości na nowe metody nauczania, które ułatwiają przyswajanie języka obcego. Musimy pamiętać o tym, że im bardziej różnorodny kontakt z językiem, tym lepiej się go uczymy. W ramach Szkolnego Festiwalu Szkoły z Klasą, na lekcjach języka angielskiego, uczniowie poznali
    i wypróbowali różne metody, za sprawą których nauka języka staje się przyjemnością.

    Najbardziej popularną i lubianą przez uczniów metodą są oczywiście różnorakie gry językowe, poczynając od HANGMANA (wisielca) po Memory. Ostatnią z gier, jaką wykorzystałam była angielska wersja gry taboo. Zasady są bardzo proste. Gracze dzielą się na drużyny (minimum 2 osobowe). Zadaniem drużyn jest odgadywanie haseł znajdujących się na kartach. Jedna osoba opisuje hasło, ale musi to zrobić w taki sposób, aby nie użyć słów wypisanych na karcie pod hasłem (słów taboo). Czyli dla przykładu, gdyby hasłem był „dog”(pies) na liście zakazanych słów znalazłyby się zapewne: bone (kość), pet (zwierzę domowe, friend (przyjaciel) itd. Jeden przedstawiciel przeciwnej drużyny pilnuje opowiadającego i gdy tylko ten użyje zakazanego słowa, sygnalizuje błąd. Gra się toczy pod presją czasu – nie mieliśmy klepsydry z piaskiem, dlatego użyliśmy stopera. Poprawnie odgadnięte hasła przynoszą punkty drużynie zgadującej, a pomyłki to punkty dla przeciwników. Uczniowie sami stworzyli karty do gry. To świetny sposób na ćwiczenie komunikacji w języku obcym.

    Kolejną metodą na skuteczne przyswajanie języka jest metoda audiowizualna. Mam tutaj na myśli oglądanie anglojęzycznych filmów. Polecam takie, które dodatkowo posiadają napisy angielskie. Dzięki temu uczeń nie tylko oswaja się z wymową, ale także wizualnie zapoznaje się ze słownictwem. Uczniowie podczas lekcji pracowali również z angielskimi piosenkami. Każdy uczeń otrzymał tekst, w którym brakowało kilku kluczowych wyrazów. Na podstawie usłyszanej piosenki, uczniowie uzupełniali brakujące fragmenty.

    Uczniowie wykonywali również wiele ćwiczeń dodatkowych, takich jak krzyżówki, wykreślanki, czy też rebusy. Polecam stronę internetową www.englishwsheets.com. Można tam znaleźć wiele ciekawych materiałów do nauki i utrwalania słownictwa.

    Wśród młodszych uczniów dużym zainteresowaniem cieszyły się piosenki, historyjki obrazkowe
    i rymowanki. Przy wprowadzaniu nowego słownictwa, bardzo przydatne są karty obrazkowe (FLASHCARDS). Ucząc pierwszaków nazw emocji i uczuć, zakrywałam jedną kartę, a uczniowie zgadywali, której brakuje. Następnie zakrywałam 2, 3 itd. Po chwili, większość grupy potrafiła juz opisać obrazki na kartach. Efekty można zobaczyć w filmiku poniżej. Pamiętajmy, aby wypróbować wiele metod i dobrać do siebie te najbardziej efektywne oraz te, które sprawiają nam przyjemność.

     

    YouTube Preview Image

  2. Eksperymenty w klasie Ic, czyli „Mali badacze- eksperymenty na każdą porę roku”

    Czerwiec 5, 2015 by Anna Granatyr-Spychała

    OLYMPUS DIGITAL CAMERA

     

    Uczniowie klasy I c realizowali od kwietnia do maja projekt: „Mali badacze –  eksperymenty na każdą porę roku”. W czasie niezwykłych lekcji przyrody, chemii, fizyki – wszystko w jednym uczniowie obserwowali wiele niezwykłych doświadczeń, które następnie  omawialiśmy i wyjaśnialiśmy co się stało, jaka zaszła reakcja.

    Natomiast publiczna prezentacja projektu „Mali badacze- eksperymenty na każdą porę roku” odbyła się 2 czerwca 2015r w ramach szkolnego festiwalu Szkoły 2.0. Jej odbiorcami byli uczniowie klasy I a. Przygotowaliśmy wystawę w klasie. Wymagało to od nas przygotowania tak klasy, aby wszyscy mogli zobaczyć to, co chcemy pokazać uczniom klasy Ia. Niezwykła lekcja przyrody, chemii, fizyki – wszystko w jednym, zaczęła się od zaprezentowania doświadczenia „Magiczny atrament”, następnie przeprowadziliśmy doświadczenia „Tańczące zapałki”, „Wulkan”, „Duch w butelce”, „Czy balon można nadmuchać inaczej?, „Rakieta”,  „Magiczny balon”. Każde doświadczenie wywoływało ogromne zaskoczenie i podziw ze strony naszych gości. Goście zadawali liczne pytania dotyczące danego doświadczenia  a uczniowie i nauczyciel klasy Ic udzielali odpowiedzi i wyjaśniali co się stało, jaka zaszła reakcja itp. Zorganizowanie zajęć w ramach szkolnego festiwalu Szkoły 2.0 dało możliwość podzielenia się z zaproszonymi gośćmi naszym projektem, który wzbudził wiele pozytywnych emocji a co najważniejsze pobudził do działania i poszukiwania innych ciekawych doświadczeń. Obserwując zachowanie dzieci, można stwierdzić, że takie działania, projekty, lekcje mają sens.

    Galeria zdjęć „Eksperymenty z klasą Ic”  

    Doświadczenie „Magiczny atrament”

    YouTube Preview Image

    Doświadczenie „Tańczące zapałki”

    YouTube Preview Image

    Doświadczenie „Wulkan”

    YouTube Preview Image

    Doświadczenie „Duch w butelce”

    YouTube Preview Image

     


  3. Chodzimy i uczymy ;)

    Czerwiec 4, 2015 by Karolina Zioło

    W ramach Festiwalu 2.0 odbyło się trochę lekcji gdzie ja robiłam zdjęcia a uczniowie dzielili się tym co w tym roku szczególnie im się spodobało :) Nikogo do prowadzenia lekcji namawiać nie trzeba było. Wręcz trudno było dla każdego chętnego znaleźć zajęcia :)

    Nauczanie zaczęli w czwartek chłopcy z klasy czwartej, którzy przedstawili swój ulubiony program Pivot Animator dziewczętom z klasy piątej. Program pozwala on na tworzenie prostych animacji za pomocą tzw. patyczaków. Po instrukcji obsługi programu dziewczęta rozpoczęły prace nad fragmentem ksiązki „Hobbit”.

    Tego samego dnia, tylko trochę później, dwie uczennice klasy 4a prowadziły lekcję w klasie 2a. Ola i Julia same wymyśliły dwa krótkie programy, które pokazały młodszym kolegom i koleżankom. Drugoklasiści sami decydowali, który program bardziej się im podoba i chcieliby go zrobić. W ten sposób klasa pracowała w dwóch grupach tworząc dwa programy. Było trochę zamieszania ale wszystkim się podobało.

    We wtorek Wiktor pokazał swoim kolegom jak w Scratchu wywołać burzę z piorunami. Podobną lekcję przeprowadził Maciek w grupie dziewcząt w środę. Chłopcy pokazywali własną pracę przygotowana przed lekcją a na koniec lekcji zadali zadanie domowe: Wykonaj w scratchu animację przedstawiającą wybuch wulkanu.

    W środę klasie 4b Oliwier i Dagmara pokazali na technice jak wykorzystać Animoto dla uwiecznienia wspomnień na dłużej. Podobną lekcję w klasie 4a przeprowadziły Emilia i Justyna. Zdjęcia do tej nauki uczniowie pobierali z darmowych portali z grafiką Unsplash i Pixabay. Animoto to jeden z ulubionych programów uczniów.

     


  4. Przeżyjmy to jeszcze raz

    Czerwiec 2, 2015 by Beata Skrzypiec

    Rok szkolny dobiega końca. Kończy się kolejna edycja Szkoły z Klasą 2.0 i mój udział w programie. Projekt edukacyjny „Uczę się z lapbookiem” zrealizowany i zaprezentowany społeczności szkolnej. No cóż, coś się kończy, coś zaczyna…

    A tymczasem przeżyjmy to jeszcze raz: YouTube Preview Image


  5. Metale, metale

    Maj 25, 2015 by Karolina Zioło

    Kończymy lekcje gdzie metale występują w roli głównej. Warto zobaczyć co i jak powstaje z metalu.

    Baterie

    YouTube Preview Image

    Zbroje

    YouTube Preview Image

    Puszki

    YouTube Preview Image

    Monety

    YouTube Preview Image

    Złoto

    YouTube Preview Image

    Wózki sklepowe

    YouTube Preview Image

    Ciężarówki

    YouTube Preview Image

     

     


  6. Sprawdź się przed egzaminem

    Maj 20, 2015 by Karolina Zioło


  7. Animacje poklatkowe i plakat filmowy

    Maj 18, 2015 by Karolina Zioło

    Do 2 czerwca trzeba przygotować swój film poklatkowy i plakat do niego.

    Przykłady filmów poklatkowych wykonanych w zeszłym roku:

    NOE

    YouTube Preview Image

    Ronia

    YouTube Preview Image

     

    Jak wygląda plakat i co powinno się na mim znaleźć można zobaczyć TU.

    Jak wyglądały plakaty przygotowane w zeszłym roku można zobaczyć TU.

     

     


  8. Projekty młodych projektantów :)

    Maj 15, 2015 by Karolina Zioło

    Jakiś czas temu na lekcji techniki uczniowie tworzyli projekty ubrań na różne okazje. Poświęciliśmy na to 2 lekcje ale myślę, ze było warto. Teraz na informatyce rozgryzamy Movie Makera oraz Befunky i tworzymy filmy z pokazami mody :) .  Zasada główna: zdjęcia własne, przeróbka na Befunki z małymi dodatkami (to pomysł chłopców), muzyka z Jamendo a skład w Movie Maker. Wrzucamy na Youtube i dostaję link ;)

    To pierwszy filmik:

    YouTube Preview Image

  9. Lapbookowe szaleństwo

    Kwiecień 29, 2015 by Beata Skrzypiec

    Realizacja projektu „Uczymy się z lapbookiem” w klasie I a dobiega końca. To była wielka przygoda! Powstało wiele pięknych lapbooków, w których uczniowie prezentowali wiedzę i swoje zainteresowania. Materiały na temat książki na kolana znaleźć można tutaj.

    FotorCreated 1

    Nakręciliśmy wiele filmików, w których uczniowie samodzielnie prezentują swoje prace. Można je oglądać na klasowym blogu.

    Przygotowaliśmy również wystawę w klasie, gdzie zaproszeni goście z wielkim zainteresowaniem oglądali dzieła pierwszoklasistów.

    OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

     

    Było to bardzo ciekawe doświadczenie. Pierwszoklasiści wykazali się dużym zaangażowaniem, kreatywnością i entuzjazmem. lapbook okazał się bardzo atrakcyjnym sposobem na edukację. Projekt zakończony, a nowe lapbooki ciągle powstają. Nie tylko w naszej klasie. Zainteresowaliśmy lapbookami innych, którzy mieli okazję oglądać nasze prezentacje. Uczniowie klasy I b ze Studzionki zrobili właśnie lapbooki o wiośnie. Pierwszoklasiści z Mielca zrobili lapbooki o czekoladzie. Lapbookowe szaleństwo trwa!

     

     

     


  10. Doświadczenia

    Kwiecień 24, 2015 by Karolina Zioło

    Klasy szóste teraz doświadczają :) trudu bycia wynalazcą. Ostatnio Zuza prowadziła lekcję w drugiej klasie szóstej i miała możliwość zaobserwowania jak brak przygotowania do lekcji wyzwala w koleżankach i kolegach kreatywność.

    Każda grupa miała z przyniesionych na lekcję rzeczy spróbować zrobić bączka. Większość uczniów nic dodatkowego nie przyniosła więc pozostało wykorzystać wszystko to co znalazło się w torbie. Inni próbowali zrobić nawet szkice zanim przystąpili do pracy.

    bączekone plany nożyczki ołowek

     

    Oto co wyszło z ich pracy…

    YouTube Preview Image YouTube Preview Image YouTube Preview Image