Wycieczka naszych marzeń – nasze przepiękne Wejherowo i cudowne plaże nad Bałtykiem.

Biorąc udział w akcji blogowej  ”Tour de blog” postanowiliśmy przedstawić propozycję uczniom Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 83 im. Konstancji Markiewicz w Warszawie .  Zainspirowały nas dwa ciekawe wpisy uczniów, którzy między innymi  chcieliby :”wyjechać nad morze. Plaża to wymarzone miejsce na odpoczynek.  Można na niej uprawiać sport, co z pewnością ucieszy chłopców, zaś dziewczęta mogą spędzić czas opalając się lub pływając w morzu.”(to Patryq) oraz „idealną wycieczką byłaby podróż nad morze, gdzie moglibyśmy mieć więcej zabaw i gier na plaży, ale też w terenie  zorganizowanych przez animatorów, ale też trzeba byłoby pamiętać o przynajmniej jednym dniu, gdzie powinniśmy zobaczyć/zwiedzić miasto. „(Wiktoria- blog). Te Wasze marzenia można spełnić korzystając z naszej propozycji. Zapraszamy do Wejherowa.

Nasze miasto – Wejherowo  jest położone w samym sercu Kaszub a jednocześnie bardzo blisko morza.

(źródło: http://www.wejherowo.pl/polozenie.html )

(źródło: http://www.wejherowo.pl/polozenie.html )

Oddalone jest o 25 km od Gdyni i o  30 km od miejscowości wypoczynkowych leżących w pasie nadmorskim (Dębki, Jastrzębia Góra, Karwia, Władysławowo).Tak więc proponujemy pobyt nad morzem i zwiedzanie „duchowej” stolicy Kaszub.

Na początek pobyt nad morzem . Zachęcamy Was do pobytu w znanej miejscowości wypoczynkowej Dębki. Przepiękna, szeroka plaża zapewne doskonale zapewni spełnienie Waszych marzeń o grze w piłkę siatkową , nożną czy też uprawianie innych sportów. Miejsca do opalania jest co niemiara a i kąpiel w morzu jest możliwa, jeżeli tylko zimna woda Was nie przeraża. Ale wiemy z własnych doświadczeń , że nie jest to problem dla ludzi w Waszym wieku.  Dębki jako baza pobytowa dają też możliwość skorzystania  z innych  ciekawych atrakcji.

Pracownia ceramiczna ,,Lepimy z gliny” zaprasza dzieci i dorosłych na spotkanie z gliną z której można wyczarować naprawdę wszystko a przy okazji kreatywnie spędzić czas.  Kolejna atrakcja to trasy rowerowe  w Rezerwacie Piaśnickie Łąki (pow. 56,2 ha.) Jeden z najciekawszych pod względem florystycznym na Pomorzu.  Wśród sosnowych drzew można powędrować do leżącej na zachodzie Białogóry (9 km) czy położonej na wschodzie Karwi (9 km). W samych Dębkach warto zobaczyć  drewnianą kaplica Księży Zmartwychwstańców (wzniesiona w latach 1934-35), której architektura nawiązuje do tradycyjnych wzorców kaszubskich.

YouTube Preview Image

 Kilometr na północny wschód od wioski Odargowo  można podziwiać ogromny – liczący 20 m obwodu – głaz, zwany Diabelskim lub Pogańskim . Kamień, zwany kiedyś Stojącym, pojawił się w już dokumencie Mściwoja, użyty jako znak graniczny dla posiadłości klasztornych)  Po dotarciu (rowerem lub spacerkiem) do Białogóry możemy tam podziwiać rezerwat przyrody (pow. 211,07 ha). Chroni on  fragmenty nadmorskiego lasu bagiennego oraz boru bażynowego. Lasy otaczają rozległe obniżenia terenu za wydmami.

YouTube Preview Image

W pobliżu  Dębek znajduje się również  Zamkowa Góra (2 km na południe od Lubkowa) znajduje się owiana legendami Zamkowa Góra (95 m). W średniowieczu miał tu stać zamek, otoczony wałami i fosami, z którego wiodły podziemne korytarze. Rzeczywiście natrafiono tu na ślady osady). Lubkowo leży nad pięknym jeziorem (jezioro rynnowe o powierzchni 1431 ha, długość 7,6 km, szerokość 2,6 km, maksymalna głębokość 16 m). Przez Jezioro Żarnowieckie przepływa Piaśnica. Dno jeziora znajduje się poniżej poziomu morza (kryptodepresja). Nad jeziorem miała powstać pierwsza w Polsce elektrownia jądrowa, ale jej budowę przerwano (1990). Obecnie rozważana jest możliwość powrotu do realizacji tego przedsięwzięcia. A  sam Żarnowiec miejscowość w pobliżu Dębek – to zabytki, rezerwat florystyczny Zielone oraz pozostałości elektrowni atomowej.W 1982 r. uruchomiono  największą w kraju elektrownię szczytowo-pompową (o mocy 680 MW). Do zabytków Żarnowca zaliczyć można: kościół Zwiastowania NMP (XIV-XV, XVII w., remontowany w XIX i XX w.) z bogatym skarbcem, w którym znajduje się cenny zespół haftów liturgicznych (XVII-XVIII w.), liczne rzeźby, przedmioty liturgiczne i rękopisy (XV, XVII, XVIII w.), klasztor (XIV-XV w.), tzw. opactwo – Dom Kamienny (1409) i pozostałości muru klasztornego (XVI w.).

Bardzo blisko Dębek  w małej miejscowości  Sławutowo,znajduje się też kolejna atrakcja.  Jest to rekonstrukcja osady średniowiecznej z przełomu IX X w . Przekraczając jej bramy przenosimy się w świat naszych praojców możemy zobaczyć pracę garncarza, tkaczki, piekarza czy zielarza. Na miejscu zastaniesz 8 chat do których można wejść i zobaczyć jak żyli i pracowali nasi przodkowie na terenach pomorza i nie tylko jak z trudem i znojem dnia codziennego, kiedy wszystkie sprzęty potrzebne do normalnego życia i prowadzenia gospodarstwa domowego trzeba było wykonać własnoręcznie, a jedzenie – zdobyć lub wytworzyć, bo nie leżało na wyciągnięcie ręki na sklepowych półkach.

Po drodze do Wejherowa można zatrzymać się w Gniewinie . Znajduje się tu kryta pływalnia. Basen ma wymiary olimpijskie, udostępniono też szereg innych atrakcji jak sauna fińska, hydromasaże czy kafejka internetowa. Ponadto w Gniewinie znajduje się pełno wymiarowy stadion  składający się z boisk, bieżni, skoczni i rzutni , gdzie w czasie „Euro 2012″ przebywała reprezentacja Hiszpanii oraz wieża widokowa.YouTube Preview Image

 Zwiedzanie Wejherowa, którego główną atrakcją jest jedna z najpiękniejszych kalwarii w Polsce, radzimy rozpocząć od wersji… w miniaturze. Na rynku (pl. Jakuba Wejhera), w salach ratusza, znajdują się bowiem drobiazgowe makiety starówki i zespołu kalwaryjskich kaplic. Patrząc na makietę Kalwarii Wejherowskiej, można łatwo ulec złudzeniu, że jej przejście to dziecinna igraszka. Nic bardziej mylnego. Cały szlak ma ponad 4,5 km długości, zaś leśne morenowe wzgórza mogą stanowić całkiem spore wyzwanie. Są też miejscem, gdzie, rzecz jasna, odbywa się Droga Krzyżowa oraz inscenizacja Męki Pańskiej. Od innych tego typu obiektów w kraju Kalwarię Wejherowską odróżnia jednak… ilość kroków. A ściślej – 5936. Tyle właśnie miał zrobić Chrystus niosąc krzyż na Golgotę. Miejscowa legenda mówi, że oliwski cysters, Robert z Werden, udał się do Ziemi Świętej i osobiście dokonał pomiarów. Nie dziwmy się zatem, gdy czasem usłyszymy nazwę „Kaszubska Jerozolima”.YouTube Preview Image

Kolejnym dowodem duchowego oblicza Wejherowa jest kościół franciszkański pw. św. Anny. To jedyny budynek pamiętający początki miasta. Klasztorna świątynia – jak utrzymuje wielu – posiada prawdziwy skarb. Jest nim olejny obraz Matki Bożej Wejherowskiej Uzdrowicielki na Duszy i Ciele, koronowany przez Jana Pawła II na sopockim hipodromie w 1999 roku.Dla miłośników podziemi  w kościele udostępniono krypty. W jednej z nich, w atłasowej trumnie, spoczywa sam fundator Miasta , Jakub Wejher. YouTube Preview Image

Do chętnie odwiedzanego Parku Miejskiego trafić można choćby z zamkniętymi oczami, gdyż jest łącznikiem kalwarii z zabytkowym centrum Wejherowa. Spacer wśród ukwieconej przestrzeni, pergoli i klombów to, być może, nic specjalnego, ale ścieżka fitness i nordic walking na pewno wyzwolą nas spod melancholijnego wpływu pobliskiej kalwarii. Do tego rowery wodne po kanale.

YouTube Preview Image

Swoistą bramą parku jest natomiast pałac Przebendowskich i Keyserlingków. Jego bryła od razu rzuca się w oczy – nie dość, że nietypowa dla pomorskich rezydencji, to jeszcze utrzymana w łososiowych barwach. Odrestaurowany budynek pełni teraz funkcję Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej, jedynej takiej placówki. Warto tu zajrzeć także z powodu urzekających wnętrz oraz zagadkowych naściennych malowideł.

Współcześni włodarze miasta też nie próżnują. Warto więc odwiedzić to gmach Filharmonii Kaszubskiej siedziby Wejherowskiego Centrum Kultury . Przepiękny gmach o oryginalnej elewacji. Jej charakterystycznym punktem jest olbrzymi drewniany kadłub łodzi.

Wiele ścieżek rowerowych , wycieczka  szlakiem Alfabetu Kaszubskiego do śpiewania (tzw. Kaszëbsczé nótë)  i wiele innych atrakcji  zapewne dopełni wrażeń i pobyt zaliczycie do udanych.

Kierunek … ? Wycieczka naszych marzeń – akcja blogowa Tour de blogi.

Przystępujemy do akcji blogowej ” Tour de blogi” Jesteśmy nauczycielami z Wejherowa. Przepiękne i interesujące to miejsce. Bliskość Trójmiasta oraz przepięknych plaż nad polskim morzem czyni to miejsce wyjątkowym.

YouTube Preview Image

Gdy jednak zbliżają się wakacje zaczynamy marzyć o …pobycie w górach. Chcielibyśmy aby było to miejsce , w którym uda się nam aktywnie wypocząć podziwiając przepiękne widoki  i pokonując górskie szlaki. Gdyby tak jeszcze udało się trochę pozwiedzać nieznanych nam miejsc i okolic,  to nasz wypoczynek moglibyśmy zaliczyć do udanych. Bieszczady, Tatry , Sudety … Wierzymy , że znajdzie się ktoś z blogowiczów , kto zechce zaplanować dla nas taki pobyt. Pozdrawiamy serdecznie .

Otwieram szkołę i zapraszam rodziców

Kim są rodzice naszych uczniów? Jakie mają oczekiwania? Czy są zainteresowani procesem edukacyjnym swoich dzieci? Czy chcą w nim współuczestniczyć? Zapewniam, że wystarczy tylko otworzyć szkołę, a rodzice chętnie do niej przyjdą. W miesiącu kwietniu rodzice moich drugoklasistów bardzo aktywnie włączyli się w tematykę zajęć związaną z baśniami H.Ch.Andersena. Z opowieści dzieci wiem, że wszystkie baśnie czytali oni wspólnie z rodzicami. Dzieci bardzo miło wspominają ten czas. Takie zaangażowanie ze strony rodziców, zachęciło uczniów do wykonywania dodatkowych aktywności w domu. Na zajęcia przynosili oni zadania w formie krzyżówek, quizów dotyczących znajomości treści baśni, prace plastyczne przedstawiające bohaterów baśni oraz przeróżne rekwizyty. Dzieci wzajemnie wymieniały się materiałami, a mój audiobook codziennie miał innego właściciela. Wszystkie materiały uczniowie projektowali samodzielnie. Inspiracją były dla nich baśnie i czas wspólnie spędzony z najbliższymi.Na zakończenie naszego cyklu zajęć z Andersenem postanowiłam zorganizować spotkanie, którego uczestnikami mieli być uczniowie oraz ich rodzice. W dniu 25 kwietnia w bardzo licznym gronie spotkaliśmy się, aby jeszcze raz wspólnie pobawić się baśniami.

Na rozgrzewkę konkurencje sportowe.

bas1

bas2

bas3

bas4

Runda pytań

bas9

bas10

bas11

Łamigłówki logiczne.

bas12

bas13

bas14

bas15

Puzzle

bas5

bas6

bas7

bas8

Czytam fragment baśni i podaję jej tytuł.

bas16

bas44

bas45

Origami. Składamy łabędzie z papieru na czas.

bas17

bas18

bas19

bas20

bas21

bas22

bas23

Projektuję suknię dla księżniczki z baśni „Księżniczka na ziarnku grochu”

bas24

bas25

bas26

bas27

bas28

Gotowe projekty!

bas30

bas31

bas32

bas33

bas34

bas40

Na spotkaniu obecnych było kilku panów, którzy zamiast projektowania sukienek podjęli się budowy zamku.

bas42

bas43

Bardzo dziękuję za wspólną zabawę! Był to fantastyczny dzień. Dzieci przez jeszcze kilka kolejnych dni opowiadały o wrażeniach ze spotkania.

bas41

Mój przyjaciel pies

Oliwia jest miłośniczką psów. O swojej pasji opowiedziała swoim rówieśnikom podczas lekcji z cyklu „uczymy innych”. Oliwia zaprezentowała kolegom prezentację, w której bardzo szczegółowo omówiła rasy psów, opowiedziała o ciekawostkach oraz zasadach dbania o swoich czworonożnych pupili. Wskazała również na strony internetowe, na których warto poszukiwać informacji na temat psów. Lekcja Oliwii spotkała się z dużym zainteresowaniem kolegów. Uczniowie zadawali pytania, dzielili się własnymi spostrzeżeniami i doświadczeniami.
Oliwia w sekrecie zdradziła nam, że w przyszłości pragnie zostać weterynarzem. Będziemy trzymać za nią kciuki. Pokazała nam, że zwierzęta to rzeczywiście jej pasja.
Dziękujemy Oliwii za podzielenie się wiedzą z rówieśnikami.

psy1

psy2

psy3

Tydzień dla Ziemi

Nasz Tydzień dla Ziemi dobiegł końca. Ostatniego dnia nastąpiła prezentacja plakatów przygotowanych przez uczniów. Mam nadzieję, że uczniowie na długo zapamiętają, że warto święto Ziemi celebrować każdego dnia, a nie tylko jeden raz w roku.

ogród7

ogród8

ogród9

ogród10

ogród11

ogród12

ogród13

ogród14

ogród20

Wiktor i Bartek otrzymali wyróżnienie za wykonane plakaty w ramach międzyklasowych obchodów Dnia Ziemi.
Gratulacje dla chłopaków!

ogród15

Tydzień dla Ziemi

Po ostatnim spacerze w poszukiwaniu wiosennych oznak, postanowiliśmy założyć dzienniczki przyrodnicze. Wykonane samodzielnie książeczki są znakomitym miejscem na notatki uczniów. Dzieci samodzielnie wpisują informacje na temat prowadzonych obserwacji, wykonują ilustracje, a także do specjalnych „kieszonek” wkładają znalezione skarby przyrody.

dz1

dz2

dz3

dz5

dz6

dz4

dz7

dz8

Tydzień dla Ziemi

Jak dbać o naszą Ziemię, aby pomóc przyrodzie? Kolejny dzień poświęciliśmy na wykonanie dokładnych badań przyrodniczych. Udaliśmy się na spacer podczas którego obserwowaliśmy zachodzące zmiany w przyrodzie. Wykonaliśmy zdjęcia roślin ogrodowych. W oparciu o materiały znalezione w sieci oraz zdobyte wcześniej wiadomości, wyodrębnialiśmy poszczególne części roślin, określaliśmy niezbędne warunki do ich rozwoju, a także wykorzystując atlasy przyrodnicze próbowaliśmy opisać znalezione gatunki. Był to kolejny dzień pełen emocji.

ogród6

ogród1

ogród2

ogród4

ogród3

ogród5

og1

og2

og3

Tydzień dla Ziemi

Rozpoczęliśmy klasowe obchody tygodnia dla Ziemi. Przeczytaliśmy wiersz Grażyny Lech pt. „Dzień Ziemi” oraz rozmawialiśmy o recyklingu. Uczniowie potrafią posegregować odpady i wiedzą w jakich pojemnikach powinny się one znaleźć. W klasie pojawiła się również niezwykła teczka przypominająca uczniom kolory Ziemi.

mag1

Była to makieta, z której uczniowie układali ogródek, w którym chcieliby spędzać czas.

mag2

mag3

Kolejną niespodzianką było zdjęcie zrobione w lesie. Magiczne drzwi i zadanie na jutro…

Kto kryje się za tymi drzwiami? Otwórz je i opowiedz swoją historię…

fot.W.Adamska

fot.W.Adamska

Opowiadamy historię „Dzikich łabędzi”

Nasze spotkania z baśniami Andersena dobiegły końca. Wierzę, że dało mi się zainspirować uczniów do samodzielnego czytania utworów Andersena i w chwilach wolnych przeczytają oni jeszcze nie jedną baśń. Podczas zajęć uczniowie układali plan wydarzeń na podstawie ilustracji. Każdemu obrazkowi należało również nadać tytuł oraz w kilku zdaniach dokonać opisu przedstawionej historii.

bi1

bi2

bi3

bi4