Tydzień Edukacji Globalnej

Po raz trzeci w naszej szkole obchodzony był Tydzień Edukacji Globalnej, Tutaj jest RELACJA.

Każda klasa na swój sposób włączyła się w działania. Gimnazjaliści nakręcili spot przeciwko stereotypom i dyskryminacji.
YouTube Preview Image

Bardzo ciekawym filmem jest również spot (niby reklama) ukazujący, jak krzywdzące mogą być stereotypy:

YouTube Preview Image
Klasy drugie analizowały przesłanie i konstrukcję spotów kampanii społecznych - KLIKNIJ TUTAJ

Ekipa „Niepubliczni”

W tym roku jesteśmy szczególnie zaangażowani w realizację trzech przedsięwzięć: projekt „Razem mamy siłę: stop dyskryminacji” Amnesty International (klik), projekt „Nienawiść. Jestem przeciw” CEO (klik) oraz TEG „Równość – od słów do czynów” (klik).

Trzon organizacyjny tworzy grupa teatralna „Niepubliczni”.

Co już zrobiliśmy:

- Gdyby Malala była bohaterką „Krzyżaków”, czyli poznawanie odważnej osoby walczącej o równe prawa,

- Stereotypy i uprzedzenia – na przykładzie filmu „Zero” (klik)
- Władza i jej wpływ na jednostkę (na przykładzie tekstów: „Cesarz” R. Kapuścińskiego, „Egzamin” E. Lipska, „Ze szczytu schodów” Z. Herbert, „Czyste ręce” S. Barańczak),

- Zachowanie człowieka w sytuacji granicznej (wstępem do rozważań jest utwór „Baryłeczka” Guy de Maupassanta);

- Debata na temat inspiracji i odpowiedzialności na przykładzie bohatera „Stowarzyszenia Umarłych Poetów” – Johna Keatinga,
- Debata idealistów i realistów na temat dobra.
Szczególnie podczas tych ostatnich (dzisiejszych) rozważań na temat dobra, poznaliśmy nie tylko pojęcia: aksjologia, altruizm i humanizm, ale podczas rozmowy ustaliliśmy, że „dobro” nie jest wartością stałą.

Ludzie w zależności od różnych czynników raz traktują bycie dobrym jako wartość najwyższą, a raz – co nas zdziwiło – odrzucają bycie dobrym, ośmieszają taką postawę. Wielu z nas nie zgadza się na to, co nazywa się relatywizm moralny.

Wielu z nas podało przykłady, w których dobro jest interesem: czegoś się oczekuje, Taka postawa może wynikać z egoizmu albo z konformizmu.

Wynikiem naszej rozmowy było ustalenie, że natury wielu ludzi nie da się zmienić, jednak tym, co potrafi pobudzić ich do szczerego dobra są dwie metody:

- pokazywanie im konkretnych przestrzeni, w których ich postawa dobra może wiele zmienić (czyli nie abstrakcyjne dane w mediach, a konkretną sytuację danego człowieka, który potrzebie wsparcia, pomocy, dobrego słowa),
- uczenie asertywności, by unikanie dobra nie wynikało z konformizmu, przyjmowania ślepo zachowań hipokrytów, by poprzez to być np. zaakceptowanym przez grupę.
Lubimy ze sobą rozmawiać. Coraz łatwiej nazywamy swoje myśli, wyrażamy uczucia i nawet, gdy się nie zgadzamy, potrafimy dojść do kompromisu i kulturalnie wyrazić swoje zdanie. Polecamy ten sposób wymiany poglądów – uczymy się tego już trzeci rok.
Wraz z naszą polonistką przygotowujemy spektakl w ramach finału konkursu. Planujemy też zaprosić dwie ciekawe osoby, z którymi porozmawiamy o tym, skąd ich zdaniem bierze się nienawiść, jakie są jej konsekwencje i jak jej przeciwdziałać.

Zapraszamy do udziału w konkursie!

<<< kliknij, by przeczytać :)

 

Akcja MEM na World Teachers Day

NAUCZYCIELU!! NAUCZYCIELKO!!

ŚWIĘTUJ Z NAMI!

Zmień swoje profilowe zdjęcie na mem „Pasje nauczyciela”
5 października (World Teachers Day) lub 14 października (Dzień Edukacji Narodowej). 

Jak zrobić mem? To bardzo proste!

  1. Przygotuj sobie zdjęcie, które przedstawia ciebie i twoją pasję.
  2. Wejdź na http://www.picmonkey.com/
  3. Kliknij „Edit” i wybierz zdjęcie do edycji z komputera.
  4. Po lewej stronie w narzędziach możesz: „Crop” przyciąć do wymaganego rozmiaru; kliknąć nad obrazkiem na kółko zębate (wybór automatycznej zmiany rozdzielczości – podobnie w zakładce po lewej „Resize”), oraz inne zabawne triki (np. „Themes”). Zapisz przygotowane tło memu.
  5. Wejdź na https://imgflip.com/
  6. Kliknij „Create” i wybierz „Caption a Meme or Image”
  7. Otworzy się nowe okienko do edycji.
  8. Żeby wgrać własne tło memu, trzeba kliknąć „Upload your own image” (wybierz plik, nazwij go jakkolwiek; jeśli chcesz, by twoje tło było dostępne dla innych, to zaznacz kwadracik przy komunikacie „Allow image to…”).
  9. Po wgraniu tła kliknij „More Options” (niebieskie ze strzałką po prawej stronie) i zaznacz: „Use resolution of original template image, do not resize…” – dzięki temu twoje tło nie zmieni rozdzielczości. W tym panelu możesz też zmieniać wielkość i krój czcionki.
  10. Po prawej stronie są dwa panele: „Top text” i „Bottom Text”.
  11. W pierwszym (jeśli chcesz, by twój mem włączył się w akcję WTD lub DEN) wpisujesz swoje imię i po przecinku przedmiot/y, którego/ych uczysz.
  12. W drugim wpisujesz zabawny kilkuwyrazowy komentarz dotyczący twojej pasji.
  13. Jeśli literki są za małe – powiększ je. Jeśli tło masz jasne, zmień kolor literek (kwadraciki czarny i biały po kliknięciu można edytować, cyferka obok oznacza grubość obramowania literki, jeśli strzałeczki nie pozwalają na więcej, wpisz z klawiatury – pobaw się).
  14. Jeśli tylko chcesz pobrać wykonany obrazek i nie dodawać do do bazy programu, zaznacz opcję „Private”.
  15. Kliknij niebieski button „Generate Meme”. W okienku pojawi się przycisk „Download Image” (jeśli opcja „Private” nie jest zaznaczona, wyskoczy w okienku link, który można potem wykorzystywać do publikowania memu).
Gotowe!!


Teraz ważne:
Zmień swoje profilowe zdjęcie 5 października (World Teachers Day) lub 14 października (Dzień Edukacji Narodowej).

Jestem nauczycielką – lubię to :D

Narodowe Czytanie „Lalki”

Podczas tegorocznego Narodowego Czytania zarówno starsi, jak i młodsi uczniowie poznawali uroki „Lalki” Bolesława Prusa. Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej oraz „zerówkowe” przedszkolaki mogli posłuchać, jak urządzony był sklep Mincla oraz jakimi zabawkami w sekrecie bawił się Ignacy Rzecki.

2015-09-04 08.52.11

Starsi uczniowie czytali fragmenty marzenia na jawie Izabeli Łęckiej, wewnętrznych rozterek Wokulskiego na temat Izabeli (scena po wyjściu z pociągu) oraz obejrzeli fragmenty serialu pt. „Lalka”. Stanowiło to wstęp do dyskusji na temat przyczyny nieporozumień głównych bohaterów. Druga część spotkania odnosiła się do zachowania wśród ludzi, w szkole, w sieci. Wybrani uczniowie czytali fragmenty powieści – stosunek subiektów do młodego Henryka Szlangbauma.

2015-09-04 10.13.07Stało się to początkiem rozmowy, której celem było ustalenie, czy dziś również są dostrzegane przejawy takiego zachowania i jak im zapobiegać. Inicjatywa rozpoczyna całoroczny projekt „Nienawiść – jestem przeciw!”, przy realizacji którego nasi gimnazjaliści będą współpracować ze swoimi rówieśnikami z 99 innych szkół. Zeszyty wszystkich uczniów ozdobiła pamiątkowa pieczątka podarowana przez Kancelarię Prezydenta RP.

2015-09-04 10.36.54