Wesela

Witamy ponownie

tym razem mamy do zaprezentowania krótki wywiad na temat wesel, bo teraz nad tym pracujemy, zapraszamy do lektury

Wywiady:

 

Mama:

Jak wyglądało twoje wesele ?

-Moje wesele było duże i huczne.Organizowane w remizie.Zabawa trwała do białego rana. Było wiele zabaw dla dzieci.Na stolach królowały tradycyjne potrawy. Grała głośnia kapela.A gdy wesele się skończyło wróciłam do domu. Nie musiałam daleko iść, ponieważ mój dom sąsiadował z remizą strażacką.

Jakie znasz tradycje i zwyczaje związane z weselem ?

-Po wyjściu z kościoła rzuca się w młodą parę ryżem i grosikami. W drodze dzieci zastawiają bramy. A młoda para daje im cukierki.Przed wejściem do budynku, w którym odbędzie się wesele, nowożeńców teściowie witają chlebem i solą. Po wypiciu kieliszka wódki młoda para musi je rzucić za siebie. Jeśli się rozbiją wrurzy to szczęście. Następnie zaczyna się uroczystość.

Jak wyglądały wesela twoich koleżanek ?

-Wesela moich koleżanek różniły się zabawami, kapelą oraz potrawami goszczącymi na stolach.

 

Babcia:

Jakie ciasta piekłaś na wesela znajomych ?

-Tradycyjne. Zazwyczaj serniki z bakaliami i owocami. Piekłam szarlotki, kołacze, babki i różne ciasteczka. Na życzenie nowożeńców upiekłam tort weselny.

Jak wyglądało twoje wesele ?

-Bardzo skromnie. Nie było wtedy można robić dużych i hucznych wesel.

Czym różniły się wesele twoje, a córki oraz koleżanek ?

-Tak jak już powiedziałam moje wesele było skromne.A wesele mojej córki było duże. Moje niektóre koleżanki miały huczne wesela, ponieważ ich rodziców było na nie stać.

Wymień tradycje związane z weselami .

-Pamiętam tylko, że na uroczystościach grały zespoły i każdy dobrze się bawił przy muzyce.

Aleksandra

Witamy, posiadamy prezentacja multimedialne na temat medycyny ludowej, książkę kucharską z przepisami na Boże Narodzenie oraz informacje o tradycjach Andrzejkowych – przygotowalismy zabawę andrzejkową dla młodszych dzieci/

oj dużo dużo pracujemy ale nie bardzo wiemy jak to opisać

na razie zbieramy materiały :)

Prace grupy III

BOŻE NARODZENIE

Święta zaczynały się od wigilii. Dawniej do miski wrzucano monetę.Wierzono, że dzięki temu człowiek przez cały rok będzie zdrowy i bogaty. Do izby przynoszono podłaźniczke. Był to ścięty czubek choinki, który wieszano się pod sufitem wierzchołkiem w dół. Podłaźniczkę dekorowano jabłkami, orzechami i ozdobami zrobionymi z kolorowych opłatków, zwanych światami. Resztki wigilijnego jedzenia zanoszono zwierzętom. Później gospodarz wyciągnął zw snopków słomę i splatał z niej sznur. W sadzie obwiązywał nim drzewa owocowe. Wierzono.że w ten sposób ochroni się drzewo przed szkodnikami i zapewni urodzaj owoców.

 

WESELE

Na dzień przed uroczystością kobiety piekły chleb i korowaj-ciasto przygotowane tylko na wesele.Miał kształt koła a na wierzchu ozdobione było figurkami ludzi i zwierząt z ciasta. Korowaj miał zapewnić dostatek w domu pomyślności małżonkom. W dniu ślubu pan młody z przyjaciółmi przyjeżdżał z przyjaciółmi po panne młodą. Powracający z kościoła orszak weselny często napotykał przeszkody z pni i drągów ozdobionych kuriatami. Aby przez nie przejechać trzeba było się wykupić jedzeniem lub alkoholem. Po powrocie z kościoła rodzice witali młodych chlebem i solą, a potem zaczynało się wesele. Tańce trwały do północy.Wtedy następował obrzęd zwany oczepinami.

 

WIELKANOC

W niedzielę Palmową,kiedy to oprócz święcenia palm podczas procesji święcono również pola. W nich zakopywano największe największe palmy. Miało to chronić pola prze szkodnikami i złą pogodą. Poświęconymi palmami lekko uderzono w dzieci aby, aby przez cały rok były grzeczne. Każdy z rodziny  stawał sie połknąć jedną bazię z palmy co miał zapobiec bólom gardła. W Wielką Sobote na święconke przygotowano babki wielkanocne, sól,szynkę, kiełbasę i jajka. Jajka zwane pisankami były w specjalny sposób ozdabiane. Najpierw zaostrzonym patyczkiem lub piórem maczanym w roztopionym wosku nanoszono na nie wzór. Potem zanurzono je w przygotowanym domowym sposobom barwniku. Z wygotowanych łusek cebuli uzyskano brązowy barwnik, z młodego żyta-zielony ze słomy żytnej-żółty.Następnie usuwano z jajek wosk i ukazywał się wzór.

Zabawy naszych przodków

 

Witam wszystkich tutaj zebranych uczniów i nauczycieli. Dzisiaj ja i moi koledzy przedstawimy wam jak bawili się nasi rodzice i dziadkowie oraz babcie ,gdy byli małymi dziećmi. Będziemy wam pokazywali zabawę oraz jakąś zabawkę. Do zabaw będziemy wybierali osoby z widowni które będą się bawić. Postaramy się, aby każdy ochotnik spróbował którejś z zabaw. Następnie pokażemy zabawki.

Zasady gry w Kluchy

Wybierana jest jedna osoba która rzuca piłką w górę i wymawia imię jednej z bawiących się osób (ten osobnik później rzuca w górę).Wymieniona osoba musi złapać piłkę ,a reszta ucieka. Gdy piłka zostanie złapana mówi on STOP, wszyscy się wtedy zatrzymują. Osoba z piłką może wykonać tylko trzy kroki i musi rzucić w swojego kolegę/koleżankę. Osoba która zostanie trafiona ma tak zwaną KLUCHĘ, lecz gdy nie trafi osoba rzucająca ma kluchę. Gdy ktoś uzbiera trzy kluchy mówi reszcie zawodników na jaką literę ma być jego przezwisko które jest na czas zabawy. Wymyśla się cztery przezwiska, następnie posiadacz kluch wybiera odpowiedź A, B, C lub D. Przy rzucaniu można mówić jego imię lub przezwisko.

 

Zasady gry w Zakute Samoloty:

Jedna osoba łapie resztę uczestników zabawy. Złapany staje w rozkroku nie ruszając się. Koledzy w zabawie mogą go wybawić przechodząc mu pod nogami. Osoba która zostanie złapana jaka ostatnia, łapie w następnej rundzie.

 

Zasady gry w Berka:

Są dwa rodzaje berka: zwykły i kucany berek. Wybiera się osobę goniącą, gdy ona/on kogoś złapie goni osoba którą dotknął goni kogoś następnego. Kucany berek różni się tym, że gdy ktoś kuca nie można go złapać.

Zasady gry w Klasy:

Na ziemi rysuje się kolejno w pionie: 1, 2, 3 , X,  6, 7 i koło podzielone na pół z 9 i 10, obok x rysujemy 4 oraz 5. Wszystkie cyfry napisane są w kwadratach. Następnie dla każdego uczestnika zabawy jest jeden kamyk. Rzuca nim się kolejno na cyfry w porządku od 1 do 10. Na początek wyrzuca się 1, później osoba która wyrzuciła skacze na jednej nodze po polach omijając 1, gdy wraca zatrzymuje się na 2 i zbiera kamień i skacze na 1, a następnie na miejsce rozpoczęcia czyli START. Rzuca się kamykami Az do 10

Zasady gry w Mapki:

Gdy jest wiele uczestników można dzielić się na grupy. Każda grupa rysuje umowną ilość małych map, które nie mogą wychodzić poza teren zabawy. Pierwsza mapka prowadzi do drugiej, druga zaś do trzeciej  i tak dalej aż do ostatniej mapki, ostatnia wskazuje miejsce ukrycia skarbu przez przeciwną drużynę lub do kartki z Gratulacjami Wygranej. Na początek wręcza się mapkę innej drużynie, a reszta jest gdzieś schowana. Wygranym jest ten kto najszybciej znajdzie swoją nagrodę.

 

Zasady gry w kolory:

Uczestnicy zabawy stają w rozsypce, jedna osoba rzuca piłkę do drugiej druga zaś do trzeciej i tak dalej… Podczas rzucania mówi się  kolor, gdy wymówi sie czarny lub biały, a ktoś ją złapie klęka na kolanie gdy złapie niewłaściwy kolor drugi raz klęka na obu kolanach, gdy trzeci raz może łapać tylko jedną ręką, jak złapie odpowiedni kolor może podnieść się o jeden poziom.

Zasady gry w ciu-ciu babkę:

Jednej osobie wiąże się chustę lub jakiś szalik na oczy aby nic nie widziała, następnie kręci się nią w koło, żeby straciła orientacje. Osoby mają przed nią uciekać, a ona ma je łapać. Złapany później goni. Uczestnicy muszą się ruszać.

 

Zasady gry w policjantów i złodziei:

Uczestnicy dzielą się na policjantów i złodziei, policjanci łapią złodziei i odprowadzają ich do cel, czyli na przykład  do jakiegoś pomieszczenia lub zagrody z krzeseł, ławek itp. Złodzieje mogą uciekać ze swoich cel.

Prezentacje wykonali: Szymon , Damian  oraz Sebastian

 

CZEŚĆ!

   Mamy na imię Karolina , Natalia i Weronika. Swoje działania zaczęłyśmy 13 września 2012 roku. Do tej pory mieliśmy 9 spotkań. Oto następujące daty spotkań:

13 IX – podzieliliśmy się na grupy i zapoznaliśmy się z programem ZALOGUJ SIĘ NA LUDOWO.

20 IX – wypisywaliśmy pojęcia związane z etnologią.

4 X – prezentowaliśmy dawniejsze zabawy. Każda grupa przygotowała różne informacje. Dowiedzieliśmy się , że przodkowie nie posiadali komputerów , telefonów , oraz innych nowoczesnych rzeczy. Za to mieli wiele ciekawych zabaw grupowych ( np.  berek, kółko patyk , zakute samoloty , bawienie się w klasy itp.)

11 X – prezentowaliśmy tradycje Bożonarodzeniowe . Dowiedzieliśmy się jak dawniej wyglądał adwent . Był to okres bardzo radosny . Spotykano się przy ciepłych piecach gdzie wspólnie wykonywali prace np.: darli pierze , obierali fasole także śpiewano i modlono się . Wieczerza była bardzo poważna.

18 X – prezentowaliśmy zwyczaje wielkanocne czyli ozdoby i rzeczy które wchodziły w skład koszyka .

23 X – wybraliśmy się na wycieczkę do Krakowa do muzeum etnograficznego oraz  ogrodu doświadczeń . Według nas wycieczka była bardzo ciekawa a zarazem interesująca . Dowiedzieliśmy się wiele innych ciekawych wiadomości.

25 X -prezentowaliśmy tradycje dawnego wesela.

8 XI – pierwsze wystawienie zabaw dla klas 0 – 1 . Młodsze klasy były bardzo zaciekawione dawnymi zabawami i zabawkami .

15 XI- drugie wystawienie dla klas 2 -3 . Te klasy były bardzo energiczne. Chętnie uczestniczyły w zabawach. Łatwo pojęły zasady zabaw

22 X –projektowaliśmy naszego bloga

Naszymi źródłami informacji były przedewszystkim rozmowy ze starszymi … Korzystaliśmy również z Internetu .

Jesteśmy 3 osobową grupą chłopców. Nasze imiona to Damian, Szymek i Sebastian, mamy 12 lat. 13 i 20 IX 2012r podzieliliśmy się na grupy, zapoznaliśmy się z tematem oraz pojęciami teoretycznymi. Kolejno 4, 11 i 18 X 2012r przygotowywaliśmy referaty na temat: zabaw, Bożego Narodzenia i Wielkanocy. 23 X 2012r odbyła się wycieczka do muzeum Etnograficznego. Wycieczka była ciekawa i miała na celu lepsze zapoznanie nas z tematami prac, pani Etnolog odpowiadała na nasze różne pytania. 25 X 2012r przygotowaliśmy referaty na temat wesel dawniej i dziś. Podczas czytania referatów wybieraliśmy grupy które miały wykonać prezentację na określony temat. My zajmujemy się zabawami. Informacje na ten temat zbieraliśmy z rozmów z rodzicami, Internetu oraz własnych zabaw. 8 i 15 XI 2012r prezentowaliśmy zabawy naszych przodków z klasami  0 i 1 oraz 2 i 3. 22 XI 2012r zajmowaliśmy się projektowaniem naszego bloga.

Wykonawcy: Szymek, Damian, Sebastian

Zaczynamy może nie kolejno ale to co nam przyjdzie do głowy, to co juz zrobiliśmy a nie opisaliśmy to teraz opiszemy.

Jesteśmy klasą V – jest nas 13 osób, pracujemy w 3 grupach. Będziemy prezentować nasze prace kolejno.