Poradnik vlogera

Wideo-blog (czyli vlog) to rodzaj bloga, w którym większość treści jest dostępna w formie krótkich filmików.

Zazwyczaj nagranie i zmontowanie filmiku jest nieco bardziej czasochłonne niż wrzucenie wpisu z tekstem, ale naprawdę warto! Połączenie obrazu, tekstu i dźwięku  pozwala przekazać więcej informacji i zapadających w pamięć wrażeń niż sam tekst. Poza tym jest bardziej osobiste – goście oglądający vloga mają szansę was zobaczyć, usłyszeć, lepiej poznać i… zapamiętać. A przy współczesnej technice nie trzeba już drogiego i profesjonalnego sprzętu, żeby zostać wlogerem.

Jak to zrobić?

Vlogerzy zazwyczaj decydują się na jeden z dwóch sposobów prowadzenia vloga. Pierwszy polega na wrzucaniu materiałów filmowych tworzonych na gorąco i bez edycji oraz montażu. Metoda „na żywioł” pozwala uchwycić wszystko od momentu włączenia kamery aż do jej wyłączenia, ale wymaga sporego doświadczenia i nie polecamy jej początkującym wideo-blogerom.

Inne podejście jest dwuetapowe: najpierw tworzy się materiał, czyli „mięso” wpisu, a następnie poddaje się go obróbce – wycina pauzy, dodaje dźwięk, montuje odpowiednie fragmenty.

Ten sposób pozwala w większym stopniu zapanować nad filmem i przemyśleć treść wpisu na blogu. Jego największą zaletą jest możliwość wyeliminowania pomyłek i niezręcznych przerw, które często zdarzają się osobom zaczynającym przygodę z wideo-blogiem.

A teraz jeszcze kilka porad dla wlogerów na dobry start:

1) Na początek – przedstawcie się

Zanim zaczniecie dzielić się efektami swojej pracy z innymi, nagrajcie krótki filmik, w którym opowiecie parę słów o sobie jako grupie lub o każdym z osobna. Podzielcie się swoimi zainteresowaniami i dajcie się polubić!

Zobaczcie, jak poradził sobie z tym jeden z popularnych angielskich vlogerów, który prowadzi swój kanał w serwisie YouTube.

YouTube Preview Image

 

2) Krótko i do rzeczy

Przede wszystkim pamiętajcie, że wideo-blog to nie miejsce na pełnometrażowe filmy. Raczej nikt nie obejrzy wideo, które trwa 20 minut – lepiej zawrzeć to, co macie do przekazania, w krótkim, ale konkretnym materiale.

3) Znajdźcie temat

Postarajcie się nie robić wpisów o wszystkim i o niczym – skupcie się na jednej rzeczy, którą chcielibyście się podzielić. Może dotyczyć akcji, którą organizujecie, ciekawej informacji, na którą natknęliście się szukając materiałów do projektu, trudności z jakimi się stykacie. Warto dzielić się nie tylko sukcesami, ale też „wypadkami przy pracy”.

Po wszystkim pamiętajcie, by zasugerować w tytule wpisu jego temat, dodać do filmu tagi lub kategorie. To ułatwi innym szybkie zorientowanie się, o czym będzie wideo i czy warto je obejrzeć.

4) Zadbajcie o komfort widza

Wideo-blog nie jest profesjonalnym filmem, ale dobrze jest, by był przyjemny dla oka. Trzęsący się i drgający obraz męczy wzrok, utrudnia odbiór i powoduje, że trudno skupić się na treści wpisu. Jeżeli nie możecie pozwolić sobie na statyw, postawcie kamerę na równej powierzchni, np. na biurku czy stosie książek. W ostateczności – jeżeli kręcicie materiał „z ręki” – oprzyjcie łokieć o stół, by unieruchomić obraz na tyle, na ile to możliwe.

Pamiętajcie też o tym, by mówić wyraźnie i płynnie, patrzeć w kamerę i nie robić gwałtownych zbliżeń za pomocą opcji zoom.

5) Blogujcie dynamicznie i z energią

Nic tak nie zniechęca do oglądania filmiku niż ponure i sztywne „gadające głowy”. Tworząc wpis na wideo-bloga pamiętajcie o tym, żeby mówić żywym głosem, poruszać się i gestykulować w miarę swobodnie, a nie jak na szkolnym apelu. Wyobraźcie sobie, że mówicie nie do kamery, tylko do znajomego lub znajomej.

Niezależnie od tego, jak ciekawe są rzeczy, o których chcecie opowiedzieć, warto też urozmaicić film kilkoma prostymi metodami – zamiast nagrać jedno długie ujęcie zmontujcie kilka krótszych, zmieńcie perspektywę, dodajcie muzykę albo zdjęcia. Vlogi edukacyjne nie muszą być nudne – sami zobaczcie jeden z wielu wpisów na blogu popularnonaukowym Rocketboom:

YouTube Preview Image

 

6) Pamiętajcie o intro i outro

Większość dobrych i profesjonalnych wideo-blogów ma przygotowane krótkie intro (muzykę lub animację otwierającą wideo) i outro (zamknięcie filmu). Ale nawet jeżeli nie macie możliwości stworzenia prawdziwego intro, warto pamiętać o przywitaniu się i pożegnaniu – dzięki temu wasz wpis zyska wyraźne ramy.

7) Blogujcie legalnie

Pamiętajcie, że większość materiałów dostępnych w Internecie jest objęta prawem autorskim. Dodanie do swojego wideo muzyki ściągniętej z YouTube i udostępnienie materiału innym jest najczęściej naruszeniem tego prawa. Są jednak miejsca, w których można znaleźć całkiem legalną i darmową muzykę: chociażby w serwerze ArtistServer.com czy Opsound.org.

Z kolei szukając ciekawych zdjęć, posłużcie się stroną www.search.creativecommons.org. W tej wyszukiwarce „uwolnionych” zdjęć możecie przeszukiwać zasoby fotografii dostępnych na otwartych licencjach w serwisach Flikr, Google czy Wikimedia.

Nie bądźcie piratami!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php