Nigdy nie jest za późno…

… tak powiedziała nasza Pani , gdy zapytałyśmy o możliwość zdobycia piątej odznaki. Nasza wychowawczyni napisała do Pani Anety, czy jest możliwość zdobycia niebieskiej odznaki, na której nam baaaardzo zależy, bo to ostatnia możliwa do zdobycia!  Pani zgodziła się pod warunkiem, że dopracujemy wpis o debacie. Ucieszyłyśmy się i … zabrałyśmy do pisania :-)

Na debacie rozmawialiśmy o Kodeksie 2.0 – dla nas to nowość, bo w ubiegłym roku nie uczestniczyłyśmy w obradach. Dzieci z młodszych klas powiedziały nam, że niektóre punkty są  dla nich niezrozumiałe. Z debaty zapamiętaliśmy, że  pozmieniany został Kodeks 2.0 opracowany w ubiegłym roku. Zrezygnowaliśmy z niektórych punktów, które się nie sprawdziły. Najciekawsze były pomysły młodszych uczniów. My też odważnie zabieraliśmy głos proponując zwrócenie uwagi na 12. punkt – pomagamy sobie.  Na kartkach mieliśmy przygotowany  „stary” Kodeks, który potem pozmienialiśmy, po omówieniu wszystkich punktów. Bardzo nam się podobała nasza rola, umieliśmy zabierać głos, a nawet próbowaliśmy uczestniczyć w dyskusji.

W szkole bardzo często korzystamy z Kodeksu, prawie na wszystkich lekcjach staramy się brać pod uwagę zapisane tam zasady. W domu też nie zapominamy o zasadach korzystania z Internetu, gdy przygotowujemy prezentacje i informacje na lekcje. W szkole korzystamy z Internetu przy niektórych zadaniach za zgodą pani. W szkole wszyscy starają się dostosowywać do zasad kodeksu. Na zajęciach informatyki i godziny wychowawczej panie przypominają nam o Kodeksie np. w sprawie praw autorskich, podawania źródeł informacji. Sprawdzamy w kilku źródłach.  Musimy wpisywać źródła, z których korzystaliśmy i podawać autorów prac. Mamy dużo linków na gry edukacyjne. Oto niektóre z nich : https://www.szkolenia-bhp24.pl/gra-pierwsza-pomoc, http://dyktanda.pl/, http://eduseek.interklasa.pl/artykuly/artykul/ida/2558. Są fajne dlatego, że można sprawdzać swoją wiedzę na różne tematy. Naszym zdaniem bardzo często wykorzystujemy TIK, nowy Kodeks usprawnia naszą pracę. Ekspertami jesteśmy w obsługiwaniu niektórych programów. Moglibyśmy nauczyć innych jak prowadzić blog. Nasza szkoła jest świetna w prowadzeniu blogów i obsługiwaniu programów. Naszą wiedzę postaramy się wykorzystać w przyszłym roku szkolnym, może właśnie ponownie prowadząc blog trochę odważniej :-)

Tak wyglądała nasza debata.

Posted in Bez kategorii | 4 Comments

Plusy i minusy, czyli o blogowaniu

To był nasz pierwszy rok blogowania. Ale jaki!! Przez ten rok nauczyłyśmy się obsługiwać dużo programów np.: niezrównane issuu, image chive, flickr, audacity, movie maker …

Plusy blogowania:
Większość naszych wpisów robiliśmy na kółku blogowym w szkole, ale też  w domu.  Kiedy zdobiłyśmy nasze pierwsze odznaki bardzo się ucieszyłyśmy. To nas nakręcało do dalszych starań.
Blogować jest najlepiej w grupie, bo można podzielić się obowiązkami.
Najlepsze wpisy wychodziły nam wtedy,  jak pisałyśmy w parach, bo jest dużo więcej pomysłów, więcej oczu do wyłapywania błędów.
To też ciekawa sprawa, gdy inni czytają wpisy i komentują je, gdy się spotykamy na szkolnym  korytarzu. Było nam bardzo miło, gdy rodzice zaglądali na nasz blog.

Minusy blogowania:
Na początku nie rozumiałyśmy wielu rzeczy, było trudno, wydawało się, że bez Pani niewiele zrobimy, ale… okazało się, że uczyłyśmy się szybko, załapywałyśmy tricki i powoli udawało nam się wszystko, co chciałyśmy zrobić. Czyli minus w postaci strachu został pokonany :-) . Korzystałyśmy z jednego loginu i hasła, co trochę utrudniało pracę na kółku blogowym, bo nie mogłyśmy jednocześnie przygotowywać wpisów.
Początkowo bardzo rzadko robiłyśmy wpisy – to nie jest zbyt dobre, bo usypia blog i czytelnicy przestają na niego zaglądać.
Pierwsze wpisy strasznie długo pisałyśmy: projekt, korekta, szkic i tak w kółko – duuuużo czasu to pochłaniało.

I jeszcze wesoły PiZap podsumowujący nasze blogowanie: :-)
TIKAMY OD DZIECKA

Posted in Bez kategorii | 2 Comments

Nasze prace

Projekt klasowy sprawił, że wiele się nauczyliśmy. Zapraszamy do obejrzenia efektów naszej pracy. To pierwsze kroki , jakie stawialiśmy w TIKaniu, chcemy nauczyć się jeszcze więcej :-)

Oto praca grupy VI – Pomagam przyrodzie:
Glog
o Magurskim Parku Narodowym

Prezentacja Grupy I : „W świecie roślin”

 

Teraz czas na relację z wycieczki do Huty Polańskiej, kiedy realizowaliśmy zadania grupy V : „Baw się razem z nami” oraz grupy VI : „Pomagam przyrodzie” oraz grupy VII „Świat zaginiony – o kulturze łemkowskiej” – uczyliśmy się śpiewać łemkowskie piosenki podczas warsztatów muzycznych z Kapelą Maliszów. Oprócz zadań była oczywiście wspaniała zabawa, zobaczcie sami:

Film ( fotoreportaż) z wycieczki – nasze zadania projektowe

Czas na prezentację grupy II „W świecie zwierząt”

Dla zaciekawionych kulturą łemkowską, mamy mały łyk ciekawostek w prezentacji grupy VII : „Świat zaginiony – o kulturze łemkowskiej”. Zapraszamy!

Grupa IV : „Palcem po mapie – mali topografowie” – przygotowała dla nas mapkę
z zaznaczonym szlakiem wędrówki, którą mieliśmy ze sobą na wycieczce.

Zadanie grupy III – filmik : wywiad z przewodnikiem : „Bezpieczny turysta na górskim szlaku” możecie obejrzeć we wcześniejszym wpisie :-) A tu przypomnienie z realizacji zadania grupy V : „Baw się razem z nami” :-)

To już wszystko o naszym projekcie klasowym, ale uczestniczyliśmy też w działaniach projektu szkolnego „Cieszymy się pomagając” – więcej na ten temat napisała nasza Pani, zajrzyjcie :-)

Posted in Bez kategorii | 2 Comments

Festiwal projektów 2.0 – podsumowanie

W projekcie udział brała cała nasza klasa. Postanowiliśmy, że wspólnie: dziewczynki i chłopcy podsumujemy naszą pracę. Kierujemy się pytaniami, które podpowiedziała nam pani Magda.

Do publicznej prezentacji przygotowywaliśmy się podczas spotkania,  w którym uczestniczyli przedstawiciele każdej z grup  projektowych. Opracowywaliśmy teksty do naszych wystąpień i wybieraliśmy efekty naszej pracy – czyli prezentacje,  filmik,  glog – do pokazania na festiwalu.

Nasz festiwal odbył się  na sali gimnastycznej dnia 5 czerwca na trzeciej i czwartej lekcji. Uczestnikami   była cała społeczność szkolna : uczniowie, nauczyciele
( oprócz klasy IIIa , która była w tym czasie na zielonej szkole).

Prezentowaliśmy nasz projekt zgodnie z kolejnością grup:
fauna i flora Beskidu Niskiego, bezpieczeństwo na szlaku , mali topografowie, baw się razem z nami, pomagam przyrodzie, świat zaginiony – Łemkowie . W trakcie naszych wypowiedzi na ekranie pojawiały się kolejne prezentacje.
Podsumowanie projektu odbyło się na godzinie wychowawczej, dzieliliśmy się wrażeniami, oglądaliśmy filmik podsumowujący wycieczkę. Będziemy jeszcze wypełniać kartę samooceny przygotowaną przez panią.

Nasz projekt bardzo nam się podobał, bo mogliśmy razem  popracować, wspólnie się uczyć, rozwiązywać trudne sytuacje, korzystaliśmy z pomocy starszych kolegów i przede wszystkim świetnie się bawiliśmy. Nasz projekt jest na 6.
Najbardziej jesteśmy zadowoleni z tego, że mieliśmy okazję poznać wiele programów i ciekawostek związanych z zadaniami grup projektowych.
Mogliśmy zrobić dłuższe prezentacje, ale niestety zabrakło nam czasu.
Praca w projekcie była dla nas bardzo ciekawa, bardzo dużo nas nauczyła:
poznaliśmy wiele programów, nawiązywaliśmy nowe znajomości, a przede wszystkim doskonaliliśmy się w cierpliwości.

 

Posted in Bez kategorii | Komentowanie nie jest możliwe

Rozmowa z Werą ;)

(W. I.) Nasza koleżanka Werka, niestety, nie mogła być z nami na wycieczce w Hucie Polańskiej. Była ciekawa naszych przygód i przeżyć, więc przeprowadziła ze mną wywiad :)  

- Jakie mieliście warsztaty, bo wiem, że jakieś się odbyły?
-Były to warsztaty muzyczne.
-Kto prowadził zajęcia?
-Zajęcia były prowadzone przez muzykalną rodzinę Maliszów, która ma swoją własną kapelę.
-Czy pamiętasz nazwy niektórych instrumentów, na których grał pan?
-Tak! To były np. skrzypce, akordeon, suka, lira korbowa.
- Skąd są te instrumenty?
- Pan Jan wykonuje je samodzielnie. Akordeon był instrumentem kupionym, pozostałe zrobił sam.
- Jaki instrument wydał się wam najciekawszy?
- Była to fujara – słowacki instrument wpisany na światową listę UNESCO. Ten instrument również został wykonany przez pana Jana.

- Jak wyglądały te zajęcia?
-Na początku pan opowiadał nam o tych wszystkich instrumentach, które ze sobą przywiózł. Uczył nas ich nazw i rozpoznawania brzmienia. W drugiej części zajęć wszyscy uczyliśmy się śpiewać  piosenki łemkowskie, tłumaczyliśmy teksty, a nogi same porwały nas do tańca. Syn pana Janka grał na skrzypcach,  zawijał palcami tak szybko, że wzbudził nasz podziw. Grał naprawdę pięknie!
-Iza bardzo ci dziękuję za wywiad dużo się dowiedziałam o tych waszych warsztatach. Szkoda, że nie mogłam być z wami na wycieczce.
-Nam też ciebie brakowało na wycieczce. Mnie też było bardzo miło porozmawiać z tobą na temat naszej wycieczki.

I tak wyglądał wywiad na temat muzycznych warsztatów na super wycieczce. ;)

 

Posted in Bez kategorii | 4 Comments

Projekt prawie zakończony

Zazwyczaj na wywiadówki przychodzą rodzice, ale tym razem było inaczej, bo na wywiadówce pojawiliśmy się my – czwartaki. Chcieliśmy się  pochwalić naszymi projektami, które zdołaliśmy dotychczas zrobić. Między innymi to były : prezentacje, książeczki i filmiki.

Za niedługo wszystkie te nasze pomysły będą spełnione, ponieważ wyjeżdżamy na wycieczkę w dniu 28 – 29.05.2013 r. do Huty Polańskiej. Wszyscy w grupach pracowali zwinnie i sprawnie. A na to wszystko mieliśmy około miesiąca czasu. Każdemu z nas najbardziej  spodobał się pomysł  wyjścia w góry na szlak turystyczny, bo dla niektórych to pierwsza w życiu taka wyprawa. Mamy do wykonania jeszcze kilka zadań: grupa IV – przeprowadzi zabawy na wycieczce i nagra filmik, grupa opracowująca materiały o parku narodowym – przygotowana jest do sprzątania szlaku, uczestnicząc w warsztatach muzycznych nauczymy się piosenek łemkowskich. Jeszcze trochę atrakcji przed nami!

Posted in Bez kategorii | 1 Comment

Sposób na byki

Pani się trochę skarży, że rośnie ilość błędów w naszych wpisach na blogu… Dla wszystkich blogerów przygotowałyśmy więc skrót zasad ortograficznych z ćwiczeniami do uzupełniania. Kto chce powalczyć z bykami – niech spróbuje swoich sił :-)

,,Ż” piszemy:

- gdy w innej formie wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na:
g, h, s, z, ź, (zi), dz , na przykład: odważny-odwaga,
drużyna-druh, bliżej-blisko , wymaże-wymazać, wożę-wozić,
pieniążek-pieniądz.

-Po spółgłoskach: l, ł, n, r, na przykład: lżej, małż, oranżada, drżeć.
-W wyrazach z „ż” , których pisownię należy zapamiętać, ponieważ nie
wyjaśnia jej żadna reguła ortograficzna, na przykład: wróżka, abażur, żółw.

Rz piszemy:

- gdy w innej formie wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na ,,r” ,  np.:

morze-morski, chmurzyć-chmura, górzysty-góra;

-po spółgłoskach b, ch, d, g, j, k, p, t, w, np.:

brzuch, przedział, krzew, grzech, drzwi, trzeba, chrzan, ujrzeć, wrzos;

Wyjątek stanowią wyrazy: bukszpan, pszczoła, pszenica, kształt, wszędzie, wszyscy, gżegżółka.

- w rzeczownikach rodzaju męskiego oznaczających często nazwy wykonawców

czynności zakończonych na:  -arz, -erz, np.: piekarz, harcerz, oraz rzeczownikach rodzaju męskiego zakończonych na: -mistrz, -mierz, np.:

zegarmistrz, kątomierz;

- w wyrazach z rz, których  pisownię należy zapamiętać, ponieważ nie wyjaśnia jej żadna reguła ortograficzna, np.: rzeka, burza, wierzba.

Pechowy wędkarz

Ju… bu…a się zaczyna.

Dr…y  wie…ba,  ja…ębina.

G…ego… boi się bu…y,

Więc zmyka, a…    się ku…y.

Węgo…  okrągły jak ko…eń.

D…emkę  p…erwał w swej no…e.

Ten ,,zwie…ak” nie jest tchó…em,

W bu…ę lubi podró…e.

…aden wędka… z G…ego…a!!

Złowiłby dziś węgo…a,

bo on, gdy w krąg wcią… mroczniej,

na   …er rusza …arłocznie.

…eśko, …ar. Ju… po bu…y.

G…eś, …ar.  Ju… po bu…y.

G…eś z domu się wynu…ył.

Łowi, łowi węgo…e,

Które znów d…emią  w no…e.

 

U piszemy zawsze na początku zdania np.: ucho, upał, ukryć,  ugryźć, ubiór
lecz są wyjątki: ów, ósemka, ósmy, ówczesny, ówdzie, ówcześnie.

U piszemy zawsze na końcu wyrazów np.: na dachu, pomału, menu, w jabłku, w biurku.

U  piszemy w rzeczownikach z zakończeniami
-unek np. podarunek
-unka np. opiekunka
-uszek np. kożuszek
-us np. autobus

-usz np. pióropusz 
-unio np. dziadziunio
-unia np. babunia
-ura np. wichura
-ulec np. hamulec

U piszemy w czasownikach zakończonych na
-uję np. rysuję
-uje np. maluje

 

Zasady pisowni ó:

Ó piszemy:

-gdy w innej formie wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na :

o,e,a , np.: pokój-pokoje, niósł-niesie, skrócić- skracać;

- w wyrazach zakończonych na : -ów, -ówka, -ówna, np.:

chłopców, makówka, Polakówna;

Wyjątkami od tej reguły są wyrazy: skuwka, zasuwka, wsuwka;

- wyrazach z ó niewymiennym np.: chór, wróbel, ogórek.

 

O zgubionych skutkach  kłótni

Żył zb…j, kt…ry c…rki miał

Cz…p…rne, niemiłe.

Pr…żno prosił, wpadał w szał,

Kr…tką r…zgą bił je.

J…zia krzyczy wciąż do R…ży:

,,Zwr…ć me ż…łte wi…rki!”

,,To m…j ten zw…j  wł…czki d…ży.”

,,Gdzie pi…rka  przepi…rki?”

,,Nie mąć  żr…dła.” ,,,Daj og…rek.”

,,Zrz…ć  z p…łki swe pł…tno.”

Słysząc d…et  l…bych   c…rek,

Zb…j miał  minę sm…tną.

Więc …ciekał  i z macz…gą,

wł…czył się po g…rach.

Ł…pił k…pc…w. Jak kraj dł…gi

cierpiała l…dziom sk…ra.

Wolał to niż sł…chać kł…tni.

Raz  wśród  p…szczy, w borach.

K…pca miecz ciał go okr…tnie.

Z tej bajeczki morał taki:

Źli to l…dzie, kt…rzy co dzień

kł…cić się potrafią.

Więc dlatego żyjmy w zgodzie.

Nawet… z ortografią.

 

Zasady pisowni H:

H piszemy:

-gdy w innej formie wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na g,

z, ż, np.: wahać się-waga, druh-drużyna, błahy-błazen;

- w wyrazach z h , których pisownię należy zapamiętać, ponieważ nie wyjaśnia jej żadna reguła ortograficzna, np.: historia, herbata, hak, bohater.

Istnieją wyrazy, których pisownia zależy od znaczenia, np.: hart-niezłomność, nieugiętość;

chart-pies; hełm-nakrycie głowy; Chełm- miasto.

 

Zasady pisowni Ch:

Ch piszemy:

-gdy w innej formie wyrazu lub w wyrazach pokrewnych wymienia się na sz, s lub ś (si) , np.:blacha – blaszka, Stachu – Stasiu;

-na końcu wyrazów, np.: strach, łakomczuch, orzech;

Wyjątkiem od tej reguły jest wyraz druh.

- przed spółgłoskami, np.: chrypka, chronić, chwila;

Wyjątkiem od tej reguły jest wyraz hrabia.

- po literze  s, np.: schemat, schab, schowek;

- w wyrazach z ,,ch”  , których pisownię należy zapamiętać, ponieważ nie wyjaśnia jej żadna reguła ortograficzna, np.: puchar, chustka, charakter

Ch czy H?

W …amaku …uśta się dru…na   …ania.

Coś …yżo   czmy…a : pu…acz czy kania?

…orda ultajska wraz z    …ersztem   czy…a.

Zmilkł   …orał   wi…rów,   e…o  łka z   ci…a.

Jeśli są tacy, którzy dotarli do końca tego wpisu – to gratulujemy, a dla tych , którzy wykonali ćwiczenia ortograficzne – bijemy BRAWA !

 

 

 

Posted in Bez kategorii | 1 Comment

Podsumowanie grupy l

Podsumowanie prac projektowych w grupie roślin Beskidu Niskiego.

1. Udało nam się zrobić prezentacje w programie Power Point i dogadywać się w grupie. Sprawnie wyszukiwaliśmy informacje i zdjęcia w internecie, korzystając z linków od Pani oraz własnych poszukiwań.

2. Nauczyliśmy się pracować w Power Poincie: wyjustować tekst, pogrubić tekst, dodać kolor, powiększać i zmniejszać czcionkę, zmieniać atrybuty. Niektóre z tych umiejętności zdobyliśmy już wcześniej na zajęciach komputerowych.

3.Plusy (+)naszej pracy:  dogadywanie się w grupie i ciekawe zadania. Fajne było też to, że każdy wiedział, co ma robić i podrzucaliśmy sobie pomysły. Dobrze, że mogliśmy korzystać z pracowni komputerowej, aby wspólnie dokończyć pracę z prezentacją. Działo się to podczas zajęć kółka blogowego.

4. Minusy (-) naszej grupy: kłopotliwe okazało się przesyłanie zdjęć w mailach, ponieważ nie chciały się otwierać. Poradziliśmy sobie w końcu w ten sposób, że grafiki przenieśliśmy na pendrivie.

5. Musimy poświęcić więcej czasu na pracę w grupie, czyli znaleźć czas na wspólne spotkanie. Zrodził się pomysł przygotowania prezentacji – zagadek z wycieczki.

 

Posted in Bez kategorii | 3 Comments

Podsumowanie projektu grupa Vll

1. Udało się nam zrobić prezentację nt. Łemków w programie PowerPoint.

2. Nauczyliśmy się obsługiwać ten program  i poznaliśmy jego możliwości:
zmiana czcionki, kolorów tła, przejść, wstawiania grafiki i usuwania
hiperłączy. Przeszukując zasoby internetowe zwróciliśmy uwagę na inny język, jakim posługiwali się Łemkowie. Nauczyliśmy się więc kilku słów łemkowskich.

3. Zalety naszej pracy to:
łatwy do opanowania program, ciekawy temat i świetna grupa.
Wiele się dowiedzieliśmy o świecie, który już jest zaginiony,
ale odkryliśmy go. Zaciekawił nas i z niecierpliwością czekamy na wycieczkę, do której nasz projekt był przygotowaniem.

4. Napotykaliśmy na trudności: Gonił nas czas, a ilość wiadomości w internecie przytłaczała – tak było ich dużo. Wsparciem  były dla nas linki zaproponowane przez Panią. Selekcja informacji – to trudna sztuka.

5.Na przyszłość radzimy sprawdzać informacje w kilku źródłach, a prezentując
pokaz warto puścić w tle muzykę.

 

 

 

 

 

 

 

Posted in Bez kategorii | Komentowanie nie jest możliwe

Podsumowanie projektu grupy lll

Zrobiliśmy ulotkę o zasadach bezpiecznego zachowania się w górach, przeprowadziliśmy wywiad z przewodnikiem.

Na podstawie wywiadu i zdjęć z Beskidu Niskiego powstał filmik, który pomógł nam wykonać starszy kolega – Marcin Hawryluk. Dwunasty punkt naszego Kodeksu 2.0 jest super – naprawdę pomagamy sobie!
Nauczyliśmy się obsługiwać program Auda City, Movie Maker.

YouTube Preview Image

Zaletami naszej pracy było to, że dowiedzieliśmy się o zasadach bezpiecznego zachowania się w górach i miło nam się współpracowało. Dobrze się dogadywaliśmy.


Nie mieliśmy żadnych problemów w realizowaniu zadań. Opóźniło nam się tylko spotkanie z przewodnikiem, ale zrealizowaliśmy to zadanie innym terminie.
Radzimy korzystać z ciekawego programu Aude City do nagrywania rozmów. Warto się trzymać harmonogramu działań, bo to porządkowało naszą pracę.

Nasz kolega Krystian nie mógł nam pomóc podczas nagrywania rozmowy z przewodnikiem, ponieważ był chory.

 

Posted in Bez kategorii | Komentowanie nie jest możliwe