Glukoza występuje we wszystkich owocach.Najwięcej glukozy jest w owocach a w warzywach jest jej mniej Jaką zmienną/wielkość będziemy mierzyć – obserwować? (zmienna zależna)Obecność i zawartość glukozy w różnych owocach
Wszystkie badane produkty będą przygotowane w tym samym czasie, wszystkie pomiary będą dokonywane paskiem do wykrywania glukozy tej samej firmy o tej samej czułości i skali.
Instrukcja do doświadczenia:
Przygotuj sprzęt i materiał :
- szkiełka zegarowe, ewentualnie płaskie spodeczki szklane lub plastikowe w liczbie równej liczbie badanych produktów + 1 (próba kontrolna)
- cylinder miarowy, ewentualnie naczynie z miarką,
- zlewkę,
- bagietkę do mieszania lub łyżeczkę do herbaty,
- testy paskowe do analizy moczu (dostępne w aptekach),
- skalpel lub nóż ,
- plasterki różnych, świeżych owoców (np. pomidora, ogórka, jabłka, pomarańczy, cytryny),
- glukozę w proszku.
Przygotuj próbę kontrolną:
- Przygotuj roztwór glukozy w wodzie: odmierz cylindrem 10 cm3 wody i wlej ją do zlewki, a następnie wsyp do niej płaską łyżeczkę glukozy.
- Wymieszaj roztwór bagietką i pobierz kilka kropli (również bagietką) na szkiełko zegarowe.
- Zanurz test paskowy w roztworze i odczekaj 30s.
- Po wyjęciu porównaj barwę paska ze skalą na opakowaniu; odczytaj wynik i zapisz go w tabeli obserwacji.
Przygotuj próby badane:
- Na kolejnych szkiełkach zegarowych ułóż po jednym plasterku owocu (sprawdź, czy powierzchnię plasterków są wilgotne, jeśli nie, odkrój świeże plasterki).
- Do każdej próbki owocu przyłóż jeden test paskowy (test można docisnąć wcześniej umytą bagietką).
- Po upływie ok. 30 s. Porównaj barwę testu paskowego do skali na opakowaniu, odczytaj wynik i zapisz go w tabeli obserwacji.
BHP: Materiał badawczy oraz testy paskowe są bezpieczne. Szczególną ostrożność należy zachować przy użyciu noża podczas krojenia owoców (najlepiej jak zostaną pokrojone przez nauczyciela).
Proponowany sposób dokumentacji doświadczenia:
Spisz wartości stężenia glukozy ze skali na opakowaniu pasków do wykrywania glukozy a następnie przyporządkuj konkretnym zawartościom kategorię wysoka, średnia, niska.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Rodzaj badanego produktu | Zawartość glukozy (wysoka, średnia, niska) |
Roztwór glukozy (próba kontrolna) | |
Pomidor (próba badania 1.) | |
Ogórek (próba badania 2.) | |
Cytryna (próba badania 3.) | |
Jabłko (próba badania 4.) | |
Pomarańcza(próba badania 5.) | |
Kiwi(próba badania 6.) | |
Banan(próba badania 7.) |
I jak Wasze wyniki?
Artykuł na podstawie pracy uczniów pod opieką Małgorzaty Adamek z Gimnazjum Samorządowego w Międzyborzu.