Gry planszowe w edukacji

Zamieszczamy fragment artykułu dotyczącego wykorzystania gier planszowych w edukacji, który znajduje się na blogu jednego z programów CEO: „Włącz się! Młodzi i media”.

Link do całego artykułu znajduje się poniżej.

Gry planszowe wydają się być rozrywką z poprzedniej epoki, zabawką zapomnianą i już niemodną. Kto by się zajmował planszami i pionkami w erze komputerów i konsoli do gier? Można by stwierdzić, że dzieci nie da się już przekonać do poświęcenia czasu na coś, co się nie świeci, nie wydaje dźwięków i nie porusza się po ekranie. Jednak gry planszowe wracają do łask! Coraz częściej pojawiają się w kawiarniach, w czasie spotkań towarzyskich, a także w szkołach.

Jak wykorzystać je w edukacji? Dlaczego warto wprowadzić element zabawy do nauki?

Nauczycielka języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 w Pielgrzymowicach, Marta Florkiewicz-Borkowska, wykorzystuje grę planszową w nauce języka. Mówi, że::

„Do zalet wykorzystania planszowej gry dydaktycznej w procesie nauczania należą: łatwość w przyswajaniu treści dzięki towarzyszącym uczniom emocjom, nauczenie grającego cierpliwości, przeżywania porażek i zwycięstw, zespołowej zabawy, przestrzegania zasad, skupienia uwagi na konkretnym działaniu.”

Poprzez gry można uczyć nie tylko języków, czy matematyki, ale też pokazać, jak wykorzystać wiedzę w praktyce. Przykładem może tu być „Chłopska szkoła biznesu” – ucząca historii i ekonomii oraz pokazująca mechanizmy rządzące gospodarką.

Kolejna propozycja to „Rozegraj miasto” pomagająca nauczycielom Wiedzy o społeczeństwie. „Celem gry jest pobudzenie postaw obywatelskich i rozwój kompetencji społecznych wśród młodzieży gimnazjalnej i ponadgimnazjalnej, a także przekazanie podstawowych informacji o konsultacjach społecznych i inspiracja do uczestniczenia w rzeczywistych konsultacjach.”

Aby powtórzyć materiał z działu „W Starożytnym Rzymie” oraz zachęcić dzieci do pracy w grupie można sięgnąć po „Cesarskie wyzwanie”.

Historię można opowiedzieć, przeczytać o niej w podręcznikach. Ale jak przybliżyć uczniom wiedzę historyczną z niedalekiej przeszłości tak, aby nie tylko się nauczyli, ale poczuli, jak wyglądało wtedy życie? Jak wytłumaczyć, że nie tak dawno temu żyło się zupełnie inaczej? Nic prostszego, jak sięgnąć po grę planszową! „Kolejka” pozwala wczuć się w obywatela PRL-u, który musi zrobić zakupy. Uczeń staje przed problemem pustych półek i uprzywilejowanych kupujących, a musi przynieść do domu zakupy.

Ponadto gry planszowe nie uczą tylko określonych dziedzin wiedzy. Dzięki nim dzieci, mogą zrozumieć, że nie zawsze się wygrywa. Młodzież może zyskać o wiele więcej. Zauważyć, że światem rządzą określone zasady i reguły. Stać się bardziej cierpliwa, kreatywna, komunikatywna, szybciej podejmująca decyzje, potrafiąca się skoncentrować oraz pracować w grupie. Dodatkowo jest to świetna zabawa, emocje, ruch i śmiech.

text2mindmap

„Planszówki”  bawią i uczą. Wpajają umiejętności, które mogą się przydać na co dzień, dzisiaj, jak i w przyszłości. Są wykorzystywane w edukacji na zachodzie np. w szkołach w Nowj Zelandii, ale też pojawiają się w polskich placówkach. Np. na zajęciach z języka polskiegoGimnazjum nr 33 w Gdańsku organizuje spotkania, na których rozgrywa się turnieje. W Gimnazjum im. Józefa Piłsudskiego w Jastkowie istnieje Klub Miłośników Strategicznych Gier Planszowych.

Gry planszowe to świetna rozrywka, która pozwala uczniom niezauważenie utrwalić lub powtórzyć materiał z danego przedmiotu. Łącząc ruch, zabawę oraz naukę dajemy dziecku możliwość pełnego, harmonijnego rozwoju. Warto spróbować i zacząć od przygotowania razem z dziećmi podczas lekcji planszy i pytań. (…)”

Aby zobaczyć całość artykułu, kliknij TUTAJ.

A Wy w jakie gry planszowe gracie? Czy podczas lekcji wykorzystujecie jakąś grę? Czy widzicie zastosowanie gier planszowych podczas lekcji? Jakie są Wasze ulubione gry planszowe? Piszcie do nas i przesyłajcie Wasze zdjęcia z rozgrywek!

This entry was posted in Bez kategorii. Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge