W wiosennym świecie dziecięcej wyobraźni :)

„Zamknijcie oczy… Wyobraźcie sobie piękne miejsce, wiosenny krajobraz… Czy widzicie budzący się do życia świat? Zieleń, bajeczne kolory kwiatów… Wśród roślin widać zwierzątka… „

Tak zaczynały się zajęcia integracyjne wspólnego tworzenia obrazu wiosny, na które biblioteka zaprosiła klasy trzecie. Zajęcia prowadziła moja koleżanka, Aneta Kleisa, zainspirowana warsztatami metodycznymi z zakresu kreatywnej pracy z najmłodszymi klientami bibliotek „Różnorodnie, twórczo i wesoło, czyli jak aktywizować dzieci metodą KLANZy”.

Efekt przeszedł nasze oczekiwania. Powstały fantastyczne, bajecznie kolorowe prace. Dzieci były zafascynowane i niezwykle zmotywowane do wspólnego tworzenia.   Zaintrygowane formą – chętnie współpracowały – pilnując jednocześnie przestrzegania wyznaczonych ram autorstwa (szczególnie chłopcy domagali się nienaruszania obrysu ich zwierzątek przez współtwórców obrazu :) ).  Dodatkowym walorem zajęć jest efekt wychowawczy. Zbiorowe twórcze działanie, a później podziwianie dzieła, do którego powstania przyczynili się wszyscy – to naprawdę łączy, daje poczucie wspólnoty, więzi… Znaczy więcej niż werbalna pochwała koleżeństwa i pożytków płynących ze współdziałania…

Naprawdę polecamy taki zbiorowy kolorowy zawrót głowy… Na razie tematem była wiosna, ale – oczywiście – myślimy również o książkowych inspiracjach…

papier
Papier na wygodnym stelażu umożliwiającym odrywanie pasa odpowiedniej długości.

Oto garść wskazówek przydatnych do przygotowania zajęć – modyfikujcie i wypełniajcie

‚schemat’ własnymi pomysłami :)

Materiały: pastele, mazaki, papier z rolki –  o szerokości ławki i długości zależnej od ilości

dzieci biorących udział we wspólnym malowaniu  (rolka 30 m x 0,47 cm – do kupienia za ok. 10 zł w IKEA).

Przebieg zajęć może być np. taki:

    • Zajmujemy miejsca: dzieci siadają jedno przy drugim wokół 2-3 zestawionych wzdłuż ławek szkolnych tak, aby każde miało naprzeciwko inne dziecko (u nas panie były równoprawnymi twórczyniami – nie ‚nadzorowały’, nie sugerowały). Na stołach ułożony pas papieru umożliwiający pracę wszystkim dzieciom;

      9
      Pisakami obrysowujemy dłonie tworząc kształty zwierząt…
    • Wyobraźnia w ruch!: zadaniem uczniów jest wyobrażenie sobie barwnego świata, który będą rysować,
    • Współpraca: odrysowujemy Zwierzątka = Dłonie: na początek prosimy
      dzieci siedzące po jednej stronie stołu o ułożenie jednej lub obu rąk na papierze w taki sposób, aby ich kształt jak najbardziej przypominał zwierzątko widziane w kolorowym świecie, który sobie wyobrazili… Dziecko siedzące naprzeciwko odrysowuje pisakiem kształt ułożony z rąk koleżanki / kolegi na papierze… Następnie dzieci zamieniają się rolami.
    • Pomaluj mój świat: Kiedy sylwetki zwierzątek są już widoczne na papierze,

      2
      Malujemy kolorowy świat – tło dla zwierzątek naszych przyjaciół…
11
Malowane światy zachwycają kolorami wiosny…

dzieci zamieniają się miejscami. Malują pastelami swój wyobrażony świat najpiękniej, jak potrafią, tworząc otoczenie dla zwierzątka koleżanki / kolegi… Starają się, aby łączył się on ze światem małego twórcy z prawej i lewej strony… Nie wolno im tylko rysować w obrębie kształtu zaznaczonego przez partnera.

  • Moje wymarzone zwierzątko w Twoim wymarzonym świecie: na koniec znów zamiana miejsc. Tym razem wszystkie dzieci „wmalowują” wyobrażone przez siebie zwierzątko w świat narysowany przez kolegę…

Jako tło warto wykorzystać muzykę dobraną zgodnie z tematem zajęć…

7
Rozmazywanie pasteli palcami daje wspaniałe efekty…

O elacieminska

Jestem nauczycielką bibliotekarką (to moja pierwsza i największa pasja :), uczyłam też wiedzy o kulturze i języka angielskiego. W edukacji lubię mądre nowinki i sprawdzoną tradycję. Blogi są dla mnie prawdziwym odkryciem :)
Ten wpis opublikowano w kategoriach: Bez kategorii, Warsztaty w bibliotece z tagami: , , , , . Dodaj do zakładek ten link.

3 Responses to W wiosennym świecie dziecięcej wyobraźni :)

  1. joannakraszkiewicz powiedział:

    Elu, oczarowałaś mnie już wstępem, już leżałam na łące i liczyłam motyle… Pomysł mega wspaniały, na pewno wykorzystam! Dlatego właśnie lubię blogowanie: co wpis to super pomysł, także od czytelników w komentarzach. Pozdrawiam takie jak Ty, pracowite pszczółki:)

  2. t_sowinski powiedział:

    Elu, ja również jestem pod wrażeniem wiosny zakwitającej kolorami w twojej bibliotece. Piękna to biblioteka, która pobudza wyobraźnię dziecka. Gratuluję!!!

  3. Mariola powiedział:

    Cóż dodać? Wspaniały pomysł, a kreatywność dzieci aż „bije” po oczach! Pomysł cudowny. Sama czytając Twój wpis przeniosłam się do krainy WIOSNY.
    Dziękuję i pozdrawiam wiosennie :) Mariola z Drawska Pom.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge