Co wiecie o tkankach zwierzęcych?

Cześć! Dziś chciałabym napisać o rodzajach tkanek zwierzęcych. Zacznijmy od tego czym jest tkanka.

Tkankazespół podobnych komórek pełniących podobne funkcje

Tkanki dzielą się na:

- łączne

a) kostna

b) szkieletowa

c) krew

d) chrzęstna

- mięśniowa

a) gładka

b) poprzecznie prążkowana szkieletowa

c) poprzecznie prążkowana serca

- nabłonkowa

- nerwowa

 Zacznijmy od tkanki łącznej, więc do czego służy tkanka łączna?

Tkanka łączna jak mówi jej nazwa „łączy” czyli buduje coś.

Oto funkcje poszczególnych grup tkanki łącznej

a) krew - transportuje substancje w organizmie, pomaga w krzepnięciu krwi

b) tkanka chrzęstna - umożliwia ruch, odporna na rozciąganie

c) tkanka kostna - twarda, nie rozciągająca się, buduje szkielet

d) tkanka tłuszczowa - gromadzi substancje odżywcze

Za to tkanka mięśniowa buduje mięśnie (jak sama nazwa mówi).

Tkanka gładka buduje narządy wewnętrzne np. żołądek i umożliwia przejście jedzenia przez układ pokarmowy.

Tkanka poprzecznie prążkowana serca buduje serce i umożliwia jego skurcze.

Tkanka poprzecznie prążkowana szkieletowa buduje mięśnie kończyn, umożliwia ruch

http://zadane.pl/zadanie/983113
zadane.pl

Mamy też tkankę nabłonkową. Tkanka nabłonkowa dzieli się ze względu na kształt oraz warstwy.

- ze względu na kształt

a) płaskie

b) sześcienne

c) walcowate

- ze względu na warstwy

a)  jednowarstwowe

b) wielowarstwowe

Funkcje tkanki nabłonkowej:

- ochrona ciała przed drobnoustrojami, szkodliwymi związkami i urazami

- wchłanianie substancji odżywczych i wody w układzie pokarmowym

- wydzielanie łoju, potu, śluzu

- odbieranie wrażeń zmysłowych (dotyk, smak i węch)

Tkanka nerwowa

http://biologia.opracowania.pl/gimnazjum/tkankowa_budowa_organizm%C3%B3w/tkanki_zwierz%C4%99ce/
biologia.opracowania.pl

Komórki nerwowe to inaczej  neurony, a ich krótkie wypustki zwane są dendrytami. W komórce istnieje jedna długa wypustka otoczona osłonką, czyli akson.

Zadaniami komórki nerwowej jest  nadzorowanie czynności organizmu i odbieranie , analizowanie i przewodzenie sygnałów o stanie otoczenia czy organizmu.

 

Źródło: Do utworzenia wpisu pomagała mi książka „Puls życia” autorzy:  Małgorzata Jefimow i Marian Sęktasa

Ten wpis opublikowano w kategoriach: egzamin gimnazjalny, odkrywanie, Scholaris, SmartNotebook, Strony warte odwiedzenia, Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15, tablica interaktywna z tagami: , , , . Dodaj do zakładek ten link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge