„Lalka” Bolesław Prus

https://pl.wikipedia.org/wiki/Lalka_%28powie%C5%9B%C4%87%29#/media/File:Lalka_-_strona_tytulowa_1_wydania.jpg Domena publiczna
https://pl.wikipedia.org/wiki/Lalka_%28powie%C5%9B%C4%87%29#/media/File:Lalka_-_strona_tytulowa_1_wydania.jpg Domena publiczna

Na maturze z Języka Polskiego jednym z głównych tematów była powieść Bolesława Prusa pt. ” Lalka”. Postanowiłam wam ją trochę streszczyć:

Bohaterowie:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Izabela_%C5%81%C4%99cka#/media/File:Beata_Tyszkiewicz_Polish_actress.jpg Domena publiczna
https://pl.wikipedia.org/wiki/Izabela_%C5%81%C4%99cka#/media/File:Beata_Tyszkiewicz_Polish_actress.jpg Domena publiczna

Izabela Łęcka -  jest córką zdeklasowanego szlachcica, Tomasza Łęckiego. Kobieta wielkiej urody. Interesuje się literaturą (czytuje m.in. Zygmunta Krasińskiego i Emila Zolę), niewiele jednak wie o realnym świecie i jego problemach – przekonana o szczególnej roli arystokracji, inne klasy społeczne traktuje z pobłażaniem lub obrzydzeniem. Ma licznych adoratorów, odwleka jednak decyzję o małżeństwie. Była uczuciowo niezależna, uczuciami obdarzała nie realnych mężczyzn, a postacie wyimaginowane (np. rzeźbę Apollina) lub odległe. Małżeństwo z Wokulskim było podyktowane rozsądkiem, co było całkowicie zgodne z jej wizją małżeństwa w ogóle.

Ignacy Rzecki

Jego ojciec w młodości był żołnierzem, a w latach starszych woźnym w Komisji Spraw Wewnętrznych. Rzecki wywodził się z mieszczaństwa. W dzieciństwie mieszkał z ciotką Zuzanną i ojcem na czwartym piętrze kamienicy na Starym Mieście. W młodości w wolne dni jego zajęciem było puszczanie latawców, w czasie niepogody zaś robił bańki mydlane. Wychowany został w duchu patriotycznym. Ojciec nauczył go czytać, pisać, kleić koperty, ale przede wszystkim nauczył musztry, której nauka odbywała się również nocą.

 

Julian Ochocki

Pochodzi z arystokracji, jest kuzynem Izabeli Łęckiej. Wyróżnia się na tle swej klasy społecznej pragmatycznymi zainteresowaniami – swoistym wręcz niezwykłym kultem nauki i techniki, czemu daje wyraz prowadząc różnorodne badania. Żyje w przeciwieństwie do Ignacego Rzeckiego przyszłością, marzy o dokonaniu epokowego wynalazku, który zrewolucjonizuje świat: powstaniu wielkiej machiny latającej. Rozbudza w Wokulskim jego dawne zainteresowania, a po jego powrocie z Paryża jest urzeczony pracą i wizją Geista. Ostatecznie wyjeżdża z kraju nie znajdując odpowiednich warunków do rozwoju.

Fabuła:

Tom I

Bogaty warszawski kupiec Stanisław Wokulski zakochuje się w zubożałej arystokratce Izabeli Łęckiej. Aby być jej godnym postanawia powiększyć swój majątek, dlatego wyrusza na tzw. „wojnę bułgarską”. Zajmuje się tam aprowizacją armii rosyjskiej na czym zbija fortunę. Powraca do Warszawy, po czym wchodzi w układy finansowe z ojcem Izabeli, Tomaszem (m.in. wykupuje jego weksle). Próbuje też zdobyć serce ukochanej ofiarowując znaczne sumy na organizowaną przez nią kwestę charytatywną. Dla niej jednak gest Wokulskiego jest tylko objawem niezdrowych ambicji nowobogackiego nuworysza. Stanisław pragnie jak najczęściej widywać się z Izabelą, dlatego wkrada się w łaski warszawskiej arystokracji, udzielając im korzystnych pożyczek. Kupuje też klacz, którą wystawia do wyścigów konnych. Na torze spotyka barona Krzeszowskiego, który zachowuje się niegrzecznie w stosunku do Izabelli. Wokulski wykorzystując pretekst (przypadkowe popchnięcie) wyzywa go na pojedynek, w wyniku którego Krzeszowski zostaje ranny. Kilka tygodni potem Tomasz Łęcki zaprasza Wokulskiego na obiad, na którym mają poruszyć sprawy finansowe. Podczas posiłku obecna jest i Izabela, która stara się traktować gościa jak najuprzejmiej, proponuje mu nawet wspólny wyjazd do Paryża.

 

 

 

Kategorie Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15 | Zostaw komentarz

Dlaczego warto odwiedzić Dębno?

Dębno to miasto w woj. Zachodniopomorskim, powiecie myśliborskim, znajduje się tu wiele ciekawych miejsc:

-kalendarz kwietny

źródło- http://debno.pl/strona-123-kalendarz_kwietny.html
źródło- http://debno.pl/strona-123-kalendarz_kwietny.html

- pomnik Ku czci dawnych mieszkańców Dębna

  1. 10313822_247342662136869_3078835872686207967_n (1)
  2. pomnik „poległych w wojnie austriacko-pruskiej (1866) i francusko-pruskiej (1870/71) mieszkańców Dębna (Neudamm), wsi Damm (wieś przyłączona do Dębna w 1894), Mostna (Kerstenbrügge) i Oborzan (Nabern).” Źródło-  http://neumark.pl/main.php?miasto=debno

10325735_247341952136940_6536193145598985956_n- budynek, w którym od 1966r. mieści się SP nr. 3 , wcześniej znajdował się tu szpital niemiecki

źródło- http://www.sp3debno.lap.pl/o_szkole.html
źródło- http://www.sp3debno.lap.pl/o_szkole.html

-Willa, w której obecnie mieśći się  urząd stanu cywilnego i biblioteka miejska

źródło- http://dornfeld.bikestats.pl/741849,Namyslin-Szczecin-przez-Boleszkowice-Debno-Trzcinsko-Zdroj-Banie.html
źródło- http://dornfeld.bikestats.pl/741849,Namyslin-Szczecin-przez-Boleszkowice-Debno-Trzcinsko-Zdroj-Banie.html

 

- Jezioro Lipowo :)

źródło- http://www.polskiekrajobrazy.pl/Galerie/74:Pojezierze_Mysliborskie/3957:Jezioro_Lipowo._Debno.html
źródło- http://www.polskiekrajobrazy.pl/Galerie/74:Pojezierze_Mysliborskie/3957:Jezioro_Lipowo._Debno.html

- ”Kościół p.w Św. Apostołów Piotra i Pawła, wybudowany wlatach 1852-1855 w stylu neoromańskim tzn. łuków kolistych (Rundbogen). Autorem projektu był architekt Friedrich August Stuller – uczeń znakomitego niemieckiego architekta i malarza Karla Friedricha Schinkla.” źródło- http://debno.pl/strona-135-spacer_po_miescie.html

źródło- http://debno.pl/strona-135-spacer_po_miescie.html
źródło- http://debno.pl/strona-135-spacer_po_miescie.html

- ”Kamienice Juliusza Neumanna
Juliusz Neumann – właściciel drukarni i wydawnictwa, wybudował w 1882 roku dużą kamienicę przy obecnej ul. Armii Krajowej. W 1891 roku budynek został przebudowany i nadbudowany według planów berlińskiego architekta Paula Franke, otrzymując piękną fasadę z piaskowca.” źródło- http://debno.pl/strona-135-spacer_po_miescie.html

źródło- http://debno.pl/strona-135-spacer_po_miescie.html
źródło- http://debno.pl/strona-135-spacer_po_miescie.html

- Pomnik żołnierzy radzieckich

źródło- http://debno.pl/aktualnosc-2915-kurhan_mogila_zolnierzy_radzieckich.html
źródło- http://debno.pl/aktualnosc-2915-kurhan_mogila_zolnierzy_radzieckich.html

 

-Dębno jest stolicą polskiego maratonu :)

YouTube Preview Image

-Ogranizowanych jest wiele imprez/okoliczności :)

YouTube Preview Image

-realizowane są tu różne projekty

- W Dębnowskim ośrodku kultury organizowane są różne zajęcia :

(występ grupy tanecznej Keep)YouTube Preview Image

-jest tu wiele pięknych widoków YouTube Preview Image

-Wieża ciśnień (z 1929)

źródło- http://www.wiezecisnien.eu/Debno_wodociag.htm
źródło- http://www.wiezecisnien.eu/Debno_wodociag.htm a. Bolesław Wojtyniak, listopad 1999 r. i maj 2000 r.

 

-wiele starych fabryk

Inne imprezy w Dębnie:

Dni Dębna:

YouTube Preview Image YouTube Preview Image

 

Festiwal Aniołów :

 Maja :)

 

Kategorie Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15 | Komentarzy: 2

Dzień Polskiej Flagi

Jest to polskie święto, które wprowadzone zostało na mocy ustawy z 20 lutego 2004 roku. Tego samego dnia obchodzony jest Dzień Polonii i Polaków za Granicą.

Ciekawostki:
Dnia 2 maja w 1945 r. polscy żołnierze zdobywający stolicę hitlerowskich Niemiec umieścili biało-czerwoną flagę na Kolumnie Zwycięstwa - Siegessäule oraz na Reichstagu w Berlinie. W latach Polski Ludowej właśnie w tym dniu zdejmowano po 1 maja flagi państwowe, aby nie były eksponowane w dniu zniesionego przez władze komunistyczne Święta Konstytucji 3 Maja.

Oprócz Polski, święto własnej flagi obchodzi się również w  innych krajach, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Argentynie, Finlandii, Turkmenistanie, Ukrainie, na Litwie i w Chinach.

pixabay.com   Public Domain
pixabay.com  Public Domain

Opracowano na podstawie: Wikipedia Wolna Encyklopedia

Natalia

Kategorie Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15 | Komentarzy: 1

Blogi CEO my i inni :)

Dzisiaj króciutki wpis, a raczej podziękowanie :)

Dziękujemy za wyróżnienie naszego bloga na głównej stronie Blogi CEO!

Tym bardziej, że jesteśmy tam wśród wielu wspaniałych! Zobaczcie, być może jesteście tam razem z nami :)

p.s. Maja wynalazła tam naszego bloga  :)

Klik!
Klik!
Kategorie matematyka, odkrywanie, projekt, rysowanie, SmartNotebook, Strony warte odwiedzenia, Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15, tablica interaktywna, technika, wydarzenia | Tagi , | Komentarzy: 1

„Tańcowała igła z nitką…” część 1

Na dzisiejszych zajęciach technicznych pod opieką Pani Moniki wspólnie z Mają i Pauliną wyszywałyśmy motyle, oczywiście metodą haftu matematycznego :)

autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica

Dziewczyny po raz pierwszy miały okazję haftować :P
Mam nadzieję, że im się podobało, mimo, że haftowanie wymaga cierpliwości i czasu  ;)
Żmudna i ciężka praca przyniosła następujące rezultaty:

autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica

Oczywiście tych prac będzie o wiele więcej,  to dopiero początek naszych działań :)

Kategorie gry dydaktyczne, malowanie, matematyka, odkrywanie, projekt, rysowanie, SmartNotebook, Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15, tablica interaktywna, technika | Tagi , , , , | Komentarzy: 6

Śladami za naszym patronem

Dziś, 27 kwietnia 2015 r.  odbyło się w sali nr 28 kolejne spotkanie projektowe, na którym wspólnie opracowałyśmy instrukcję do naszej gry „Śladami Arkadego Fiedlera”.

Jak sama nazwa wskazuje gra dotyczy Arkadego Fiedlera, a każde zaznaczone pole na planszy to kraj, do którego udał się w podróż.

Nasza instrukcja składa się z dwóch części: ze wstępu i zasad gry. We wstępie przedstawiamy w kilku zdaniach postać Arkadego Fiedlera. Następnie zostają omówione zasady gry.

autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica

A na czym polega nasza gra?

Otóż:

W grze mogą wziąć udział 2-4 drużyny. Każda z drużyn musi znaleźć wszystkie cztery części kompasu. Kto pierwszy znajdzie cały kompas, wygrywa grę!

Aby zdobyć wszystkie części kompasu, należy prawidłowo rozwiązać zadania z matematyki lub geografii.
Grę rozpoczyna drużyna, która wyrzuci największą liczbę oczek na kostce do gry. Następnie drużyna ta losuje pole np. A6 lub D2 i wskazuje je na planszy. Pod wskazanym polem ukryte jest zadanie, które należy rozwiązać.  Za prawidłową odpowiedź  drużyna otrzymuje część kompasu. W kolejnej rundzie bierze udział następna drużyna i gra toczy się tak długo, aż pierwsza z nich zdobędzie wszystkie części kompasu.

Oprócz tego podkleiłyśmy zewnętrzną część planszy do gry szarym papierem, który idealnie zgrał się z liniami dzielącymi naszą planszę na poszczególne pola.

A także dodałyśmy kilka kolorowych motylków :)

autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica

Oprócz tego Paulina przyniosła dziś narysowane przez nią kompasy,  będące częścią gry. Kompasy Paulina jeszcze pokoloruje i podklei tekturą, a następnie podzieli każdy na 4 części. 

autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica

Naszymi planami na najbliższą przyszłość (zaczynamy we środę) są :

-haftowane motyle

-prezentacje multimedialne

Maja :)

Kategorie czytanie, gry dydaktyczne, historia, malowanie, matematyka, odkrywanie, projekt, rysowanie, rysunki, Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15, tablica interaktywna, technika | Tagi , , , | Komentarzy: 1

Dlaczego warto czytać książki?

Cześć :)

Lubicie czytać książki? To wspaniale, bo w dzisiejszych czasach zostały one zepchnięte na dalszy plan i zastąpione przez internet, telewizor itp. Większość ich nie czyta, bo uważa, że nie ma po co. Właśnie, że jest po co! W dzisiejszym wpisie znajdziecie powody, dla których warto czytać książki :)

1. Pobudzają wyobraźnię.

2. Kształtują charakter.

3. Rozwijają umysł.

4. Uczą nas jak żyć.

5. Powiększają zasób słów.

6. Książki dostarczają nam wiedzy o ludziach i świecie.

7. Czytanie likwiduje nudę.

8. Uczą koncentracji.

9. Ubarwiają życie.

10. Uwrażliwiają nas.

11. Relaksują i odprężają. 

12. Poprawiają pamięć. 

Wniosek się nasuwa prosty czytając książki będziesz radosny :D

pixabay.com   Public Domain
pixabay.com Public Domain

Natalia

Kategorie Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15 | Komentarzy: 5

Ciekawe strony internetowe

Po długiej nieobecności zabieram się do dodawania wpisów :D Muszę przyznać, że brakowało mi tego :)
Dziś przygotowałam dla was trzy przydatne i ciekawe strony internetowe.

1. Co to za piosenka? Zdarzyło wam się kiedyś, że pewien utwór utkwił w waszej głowie i cały czas słyszeliście muzykę, ale za nic nie mogliście przypomnieć sobie tytułu? Właśnie w takiej sytuacji z pomocą przychodzi midomi – serwis, który pozwala zaśpiewać albo zanucić melodię, po czym wyszuka co to za piosenka. :)

2. Deszczowy relaks.  Gdy macie stresujący dzień, uczycie się do egzaminu albo po prostu chcecie się zrelaksować, najlepiej sprawdzą się… odgłosy deszczu. Na stronie rainymood znajdziemy  – dźwięki burzy, delikatnego letniego deszczu, albo jesiennej ulewy. Wszystkie jednakowo relaksujące.

3. Kalkulator pójścia spać. Zdarza się wam wstać niewyspanym, złym i ogólnie w nastroju, który każe myśleć tylko o tym kiedy znowu przyłożycie głowę do poduszki? To dlatego, że obudziliście się w samym środku fazy głębokiego snu. Aby uniknąć porannego zmęczenia, wystarczy obudzić się w płytkiej fazie snu, a trafić w nią pozwoli strona sleepyt, które powie o jakiej porze powinniśmy iść spać.

pixabay.com  Public Domain
pixabay.com  Public Domain

Mam nadzieję, że się przydadzą :P

Natalia

Kategorie Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15 | Komentarzy: 5

Nasza gra Śladami Arkadego Fiedlera

Nasze prace nad projektem pt.  Arkady Fiedler w oczach matematyka nadal trwają.

Dzisiaj zapraszam Was do obejrzenia kilku fotek naszej gigantycznej planszy do gry Śladami Arkadego Fiedlera.

Mam nadzieję, że  spodoba się Wam :)

O czym jest gra i na czym dokładnie polega przedstawimy w kolejnych odsłonach naszego projektu :)

autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica
autor: Monika Kubica

Pomysłodawczynie gry, która nadal się tworzy: Maja, Paulina, Wiktoria i ja :)
Tytuł gry: Laura

 

Kategorie egzamin gimnazjalny, gry dydaktyczne, malowanie, matematyka, odkrywanie, projekt, rysunki, SmartNotebook, Strony warte odwiedzenia, Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15, tablica interaktywna, technika | Tagi , , , , , | Komentarzy: 2

Sposoby na szybką naukę Języka Obcego

Dzisiejszych czasach bardzo modna staje się nauka języka obcego np Język Niemiecki lub Angielski. Najczęściej wybór pada na język Angielski z powodu swojej popularności na świecie. word-cloud-679935_640W dzisiejszych czasach Językiem Angielskim posługuje się większość ludzi i bardzo dużo krajów posługuje się nim jako językiem urzędowym. Ale jak nauczyć sie go szybko i skutecznie? Oto pare sprawdzonych sposobów:

  • Najlepiej postawić sobie pewny i stanowczy cel, do którego będziemy dążyć np. Nauczę się Języka Angielskiego, aby na wakacje wyjechać za granicę do pracy.
  • Oglądaj bajki i filmy w danym języku obcym, ta metoda sprawdza się najlepiej u małych dzieci. Fabuła musi być prosta i zrozumiała dla każdego. Bohaterowie lub postacie muszą na tyle dobrze pokazać emocje, że zrozumie je nawet małe dziecko.
  • Korzystaj z  kursów multimedialnych w internecie i w swojej okolicy.
  • Metoda 1000 słów. Potrzebujesz słownika i kartki. Na kartce wypisujesz 1000 najbardziej używanych słów w języku np. formy powitania czy podstawowe czasowniki. Muszą to być słowa, o których będziesz wiedział, że wystarczą one do swobodnej rozmowy.
  • Słowa trudne i niezrozumiane ( albo z trudną pisownią) napisz na kartkach i poprzyczepiaj je na rzeczy codziennego użytku( lub rzecz,które one oznaczają) np na lodówce przypnij słowo, które oznacza lodówkę lub jakiś produkt spożywczy.
  • Uczy się na głos i często powtarzaj słowa.
  • Uczy się systematycznie nie raz na jakiś czas.
  • Jeśli zdarza się okazja to rozmawiaj w danym języku, czytaj, słuchaj i staraj się używać słów trudnych w zdaniach.
  • Szukaj na internecie gier, w danym języku np. takich w których będziesz musiał zaznaczyć dany obrazek.
  • Poświęć trochę czasu na zrobienie tzw.fiszek. Są to karteczki na których z jednej strony są słowa w języku polskim, a na drugiej słowa w języku obcym. Sposób polega na czytaniu słowa w języku obcym, i zgadywaniu co dane słowo oznacza. po jakimś czasie nie będziecie musieli patrzeć na tłumaczenie, bo sami będziecie wiedzieli.

hands-423794_640Mam nadzieję, że ten krótki poradnik wam pomógł. W taki sposób nauczyłam się Jezyka Niemieckiego i Angielskiego, pod spodem macie linki do różnych filmików i słowników :

http://pl.wiktionary.org/wiki/S%C5%82ownik_j%C4%99zyka_niemieckiego

https://translate.google.p

https://www.youtube.com/watch?v=RTVRhqPMOwc autorAnita Wasala

https://www.youtube.com/watch?v=-q1neyPGmqk autor: LinguaTrek.com – David Snopek

http://fiszkoteka.pl/

 

zdjęcia: http://pixabay.com/en/word-cloud-words-tag-cloud-679935/

http://pixabay.com/en/hands-words-meaning-fingers-423794/

 

 

Aleksandra Godzik

 

Kategorie Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15 | Komentarzy: 1

Gusta muzyczne

Cześć

Wszyscy wiemy, że o gustach się nie dyskutuje, ale skąd bierze się nasz gust?

„[...] Odkrycie, jak w mózgu powstaje uczucie piękna, nie tłumaczyło jednak, dlaczego niektórzy kochają sztukę i otaczają się pięknymi rzeczami, podczas gdy inni nie odczuwają potrzeby estetycznych wrażeń. Nadal nie było też wiadomo, dlaczego różnimy się pod względem gustu. Naukowcy szybko wpadli jednak na trop do rozszyfrowania tej zagadki. Odkryli bowiem, że mózgowy kreator piękna u każdego z nas działa nieco inaczej. A jak dokładnie reagujemy na urodę otaczających nas rzeczy, zależy od osobowości.

źródło: http://pixabay.com/pl/r%C3%B3%C5%BCa-charakter-kwiat-kwiaty-wiosna-174817/    a.schneeknirschen
źródło: http://pixabay.com/pl/r%C3%B3%C5%BCa-charakter-kwiat-kwiaty-wiosna-174817/ a.schneeknirschen

Wskazują na to niedawno zakończone badania, podczas których Colin DeYoung z University of Minnesota i Jacob Hirsh z University of Toronto porównywali budowę mózgu ludzi o różnych typach charakteru – otwartych, ekstrawertyków, sumiennych, neurotycznych i ugodowych (to tzw. wielka piątka cech, które w psychologii uznaje się za podstawowy miernik osobowości). De Young i Hirsh wykryli między nimi wiele drobnych różnic anatomicznych, także w tych rejonach, które biorą udział w kreowaniu piękna. Sugerując się tymi najnowszymi doniesieniami, a także wcześniejszymi badaniami genetycznymi, naukowcy doszli do wniosku, że z pięciu typów osobowości najbardziej nastawiony na odbiór piękna jest mózg ludzi z natury otwartych oraz ekstrawertycznych. Obydwie te grupy mają bowiem bardziej aktywny niż inni układ nagrody, a ekstrawertycy dodatkowo jeszcze powiększoną tę część kory, która pełni rolę ośrodka piękna w mózgu. – Zwiększona aktywność układu nagrody sprawia, że otwarci i ekstrawertycy doznają w kontakcie z pięknem dużo więcej przyjemności niż inni – mówi prof. Vetulani.[...]

źródło- http://pixabay.com/pl/motyl-br%C4%85zowy-oleander-574317/  a.Pezibear
źródło- http://pixabay.com/pl/motyl-br%C4%85zowy-oleander-574317/ a.Pezibear

Gust ludzi, którzy nie należą do osób otwartych czy ekstrawertyków, jest łatwy do przewidzenia. Podobają im się głównie proste kształty, kompozycje i motywy. Nie oznacza to jednak, że są estetycznie uwstecznieni. Przeciwnie, wydaje się, że każdemu natura zagwarantowała niemałą dawkę wrażeń związanych z pięknem. Wszyscy ludzie bez wyjątku potrafią je na przykład dostrzec w symetrii (np. symetryczne twarze, ciała, przedmioty wydają się piękniejsze), także w obrazach albo budowlach skonstruowanych według tzw. zasady złotego podziału (mówi ona, że podział odcinka na dwie części jest idealny, jeśli stosunek długości dłuższej części do krótszej jest taki sam, jak całego odcinka do części dłuższej; stosunek ten nazywa się złotą liczbą i oznacza grecką literą fi). – Odkryta w starożytności zasada złotego podziału musi być w jakiś sposób zakodowana w ludzkim mózgu, dlatego choć od antyku style w architekturze i sztuce zmieniały się wiele razy, wciąż pozostaje ona wyznacznikiem piękna – mówi prof. Vetulani.”

źródło: http://pixabay.com/pl/%C5%9Bnieg-ro%C5%9Blina-centrum-oddzia%C5%82y-667784/     a.  Jedidja
źródło: http://pixabay.com/pl/%C5%9Bnieg-ro%C5%9Blina-centrum-oddzia%C5%82y-667784/ a. Jedidja

 

Gust muzyczny- jaki charakter mają osoby słuchające danych gatunków muzycznych:

  • „Jazz, blues i soul – Trzy gatunki muzyczne często wybierane przez osoby ekstrawertyczne, które przy okazji mają odpowiednio rozwinięte poczucie własnej wartości. Podobno są inteligentne i kreatywne.
YouTube Preview Image
  • Klasyka – Introwertycy, ale z lekkim podejściem do samych siebie i otaczającego ich świata. Też są kreatywni.
YouTube Preview Image
  • Pop – Jeżeli słuchacie najnowszych hitów muzyki popularnej, to prawdopodobnie jesteście bardzo praktycznymi osobami, które lubią ciężką pracę, są szczere, ale przy okazji życie z Wami wcale  nie musi być małe. Kreatywność jest mniejsza niż w dwóch powyższych przypadkach.
YouTube Preview Image
  • Rap – Stereotyp jest taki, że słuchanie rapu jest domeną ludzi agresywnych. Prawda jest inna. Rap według naukowców jest związany z ludźmi, którzy łatwo nawiązują kontakty.
YouTube Preview Image

 

  • Rock i Metal – Znowu pojawia się temat agresji, ale w rzeczywistości znowu jest to stereotyp. Miłośnicy takiej muzyki są z natury spokojni i kreatywni, ale przy okazji mają niskie poczucie własnej wartości.
YouTube Preview Image
  • Country – Trochę podobnie jak przy okazji muzyki pop. Z większym naciskiem na kwestie emocjonalne.
YouTube Preview Image
  • Indie – Odkrywanie nowych rodzajów muzyki jest charakterystyczne dla inteligentnych introwertyków, którzy przy okazji – co paradoksalne skoro mówimy o poszukiwaniach – są dość pasywni, pełni niepokoju. To by tłumaczyło dlaczego wiele kapel indie to smutni chłopcy, którzy wyglądają jakby ktoś ich postawił przed mikrofonem za karę.
YouTube Preview Image
  • Dance – Szybki rytm i chęć tańca ma być domeną ludzi asertywnych i łatwo nawiązujących znajomości.
YouTube Preview Image
źródło- http://pixabay.com/pl/rzemios%C5%82o-papieru-kwiat-nuty-614957/  a. MorningbirdPhoto
źródło- http://pixabay.com/pl/rzemios%C5%82o-papieru-kwiat-nuty-614957/ a. MorningbirdPhoto

W  inny sposób efekty badań Rentfrowa i Goslinga mogą wyglądać tak, abyście zobaczyli relację między charakterem muzyki, a charakterem człowieka:

  • Złożone kompozycje, zmuszające do refleksji: otwartości na doświadczenia, inteligencja i jej świadomość, zdolności werbalne, stabilność emocjonalna i polityczny liberalizm.
  • Intensywna, buntownicza –  otwartość na doświadczenia, ekstrawersja, miłość do sportu, inteligencja i jej świadomość, orientacja na społeczną dominację i zdolności werbalne.
  • Konwencjonalna muzyka, klasyka –  ugodowość, ekstrawersja, sumienność, poczucie własnej wartości, konserwatyzm polityczny, atrakcyjność fizyczna (chodzi o samoocenę), bogactwo.
  • Energetyczna i rytmiczna - ekstrawersja, ugodowość, liberalizm polityczny, atrakcyjność fizyczna i umiłowanie wysiłku fizycznego.”
źródło- http://pixabay.com/pl/taniec-muzyka-klucz-wiolinowy-108915/   a.geralt
źródło- http://pixabay.com/pl/taniec-muzyka-klucz-wiolinowy-108915/ a.geralt

 

Moim ulubionym gatunkiem muzycznym jest pop, a opis bardzo do mnie pasuje. Jaki jest Wasz ulubiony gatunek muzyczny i czy opisy odpowiadają Waszym charakterom? Podzielcie się swoją ulubioną muzyką w komentarzach :)

źródła- http://www.newsweek.pl/gust-mamy-w-genach,75738,1,1.html ,  http://lekturaobowiazkowa.pl/nie-na-temat/czy-muzyka-oddaje-charakter-czlowieka/

inspirację oraz kilka piosenek podała mi Laura R.

 

 Maja

 

Kategorie Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15 | Komentarzy: 3

Mądrej głowie dośc dwie słowie – konkurs frazeologiczny

15 kwietnia bieżącego roku wzięłyśmy udział w konkursie szkolnym pt. ,,Mądrej głowie dość dwie słowie”, zorganizowanym przez Panie pracujące w bibliotece. Miał on na celu przypomnienie nam przed egzaminem gimnazjalnym znanych i mniej znanych związków frazeologicznych. Udział w nim wzięli chętni uczniowie z klas trzecich w liczbie 14 osób. Pisaliśmy go na długiej przerwie w czytelni szkolnej. Test nie był aż taki trudny. Zawierał często używane zwroty, ale były i takie, o których wcześniej nie słyszeliśmy. Naszym zdaniem, mimo tego, że test wydawał się łatwy, nauczyłyśmy się wielu nowych wyrażeń frazeologicznych.

Czołowe miejsce zajęła Aleksandra Krzewska z kl. IIIf.  

Wyróżniono: Elżbietę Krzewską z kl. IIIf , Natalię Gąsior z kl. IIIc oraz Elizę Mączyńską z kl. IIIf.

Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy i  życzymy powodzenia na egzaminie.

                                       Aleksandra Krzewska, Eliza Mączyńska, Elżbieta Krzewska 

autor: Maria Paliwoda
autor: Maria Paliwoda
autor: Monika Kubica
autor: Maria Paliwoda
autor: Monika Kubica
autor: Maria Paliwoda
autor: Maria Paliwoda
autor: Maria Paliwoda
autor: Maria Paliwoda
autor: Maria Paliwoda

 

 

 

Kategorie biblioteka, czytanie, egzamin gimnazjalny, konkurs, Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15, tablica interaktywna, wydarzenia | Tagi , | Zostaw komentarz

Ciekawa kultura: Albania

 Albania

 państwo w południowo-wschodniej Europie na Bałkanach. Albania na zachodzie ma dostęp do Morza Adriatyckiego, a na południowym zachodzie do Morza Jońskiego.

 Tradycyjny strój

źródło- https://www.pinterest.com/pin/405112928951584391/ a. balkany.com.pl
źródło: www.thelovelyplanet.net

 

 Kuchnia albańska

źródło- http://albania.lovetotravel.pl/kuchnia_albanska
źródło: lovetotravel.pl

Historia

 

źródło-http://pixabay.com/pl/korce-albania-miasta-budynk%C3%B3w-104662/ a.tpsdave  linencja:CC0 Public Domain / FAQ
źródło: pixabay.com licencja:CCO Public Domain

  Ciekawostki

  1. Dorosłe dzieci przeważnie do końca życia mieszkają z rodzicami, sprawując nad nimi opiekę.
  2. Kiwanie głową oznacza „Nie”, a potrząsanie na boki oznacza „Tak”.
  3. Niespełna 5% obywateli ma dostęp do internetu.
  4. W kraju tym prowadzenie samochodu mając 0,01 promila alkoholu we krwi już jest wykroczeniem.
  5. Za czasów krwawej dyktatury Envera Hodży w latach 1945-1985 w Albanii zbudowano ponad 800 000 bunkrów.
  6. Średnia pensja jest niższa niż 100 dolarów.
  7. Wiele wiosek jest całkowicie odcinanych od świata na pół roku w okresie zimy z powodu zalegającego śniegu.
  8. Narodową potrawą jest „qofte”.
  9. Średnia długość życia w Albanii wynosi 77,6 lat.
  10. Narodowym sportem jest piłka nożna.

 Maja

Kategorie odkrywanie, Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15 | Tagi , | Zostaw komentarz

Ważne daty z historii

Ze względu na to, że niedługo gimnazjaliści piszą testy, a maturzyści matury, postanowiłam tux-161406_640stworzyć poradnik z najważniejszymi datami z historii. Oto

one:

chrzest Polski
966

bitwa pod Cedynią
972

zjazd w Gnieźnie
1000

Koronacja Bolesława Chrobrego
1025

śmierć Bolesława Krzywoustego – początek Polski dzielnicowej
1138

sprowadzenie Krzyżaków do Polski przez księcia mazowieckiego Konrada
1226
najazd Tatarów, bitwa pod Legnicą
1241

początek wojny z Zakonem Krzyżackim
1327

bitwa pod Płowcami – zwycięstwo Polski nad Krzyżakami
1331

zjazd w Wyszehradzie monarchów Czech, Węgier i Polski w celu rozstrzygnięcia sporu z Krzyżakami
1335

zawarcie pokoju w Kaliszu między Kazimierzem Wielkim a Zakonem Krzyżackim
1343

Unia w Krewie z Litwą
1385

bitwa pod Grunwaldem
15 lipca 1410

wojna z Zakonem Krzyżackim zakończona I pokojem w Toruniu
1409 –1411

bitwa pod Warną
1444

wojna trzynastoletnia z Zakonem Krzyżackim
1454 –1466

II pokój w Toruniu
1466

Hołd pruski – Albrecht Hohenzollern składa hołd lenny Zygmuntowi I Staremu
1525

Unia lubelska z Litwą
1569

konfederacja warszawska, pierwsza wolna elekcja
1573

Unia brzeska – połączenie Cerkwi prawosławnej z Kościołem łacińskim w Rzeczypospolitej Obojga Narodów
1596

bitwa pod Kircholmem
1605

wojna trzydziestoletnia
1618 –1648

bitwa morska pod Oliwą
1627

rozejm w Altmarku
1629

klęska pod Cecorą
1620

najazd turecki na Polskę, zdobycie przez Turków Kamieńca Podolskiego
1672

zwycięstwo pod Chocimiem
1673

odsiecz wiedeńska
1683

Sejm Niemy
1717

Konfederacja barska
1768 – 1772

I rozbiór Polski dokonany przez Rosję, Austrię i Prusy
1772

Sejm Wielki
1788 – 1792

uchwalenie Konstytucji 3 Maja
1791

Konfederacja targowicka
1792

II rozbiór Polski dokonany przez Rosję i Prusy
1793

Powstanie kościuszkowskie, bitwa pod Racławicami
1794

III rozbiór Polski dokonany przez Rosję, Austrię i Prusy
1795

Powstanie Legionów Polskich we Włoszech
1797

utworzenie Księstwa Warszawskiego
1807

utworzenie Królestwa Polskiego
1815

wybuch Powstania listopadowego
29/30 listopada 1830

wybuch Powstania krakowskiego
1846

wybuch Powstania styczniowego
22 stycznia 1863

I wojna światowa
1914-1918

utworzenie Polskiej Organizacji Wojskowej przez Józefa Piłsudskiego
1914

odzyskanie niepodległości przez Polskę
11 listopada 1918

uchwalenie Małej Konstytucji
1919

wojna polsko-bolszewicka
1919-1921

bitwa warszawska (Cud nad Wisłą)
12-25 sierpnia 1920

Konstytucja Marcowa
1921

Przewrót majowy
1926

zerwanie przez Niemcy paktu o nieagresji z Polską, wybuch II wojny światowej
1939

powstanie i działalność Polskiego Państwa Podziemnego
1940-1945

powstanie w getcie warszawskim
kwiecień 1943

wybuch Powstania Warszawskiego
1 sierpnia 1944

zakończenie II wojny światowej, bezwarunkowa kapitulacja III Rzeszy
1945

okres stalinizmu w Polsce
1947 – 1956

powstanie NSZZ Solidarność
1980

Wprowadzenie stanu wojennego w Polsce
13 grudnia 1981

Obrady Okrągłego Stołu, koniec rządów komunistycznych
1989

wstąpienie Polski do NATO
12 marca 1999

wstąpienie Polski do Unii Europejskiej
1 maja 2004

Źródło:  http://fiszkoteka.pl/zestaw/525-najwazniejsze-daty-w-historii-polski

Zdjęcia: http://pixabay.com/en/tux-animal-bird-book-books-161406/

 

Aleksandra Godzik

Kategorie egzamin gimnazjalny, historia, odkrywanie, Szkoła z Klasą 2.0 - edycja 2014/15 | Komentarzy: 3