„Betonowe róże”, czyli jak skutecznie się uczyć

Cześć wszystkim! Ostatnio siedziałam na historii i (na prawdę) próbawałam skupić się na tym co mówi sorka. Efekty były raczej mizerne. Wracając do domu naszła mnie refleksja, no bo, sami powiedzcie: ile cennego czasu marnujemy na gapienie się w ścianę i udawanie, że cokolwiek z wykładu do nas dociera, a ostatecznie w domu i tak nie jesteśmy w stanie chociażby określić który tekst z podręcznika powtórzyć?

W sumie możemy to sobie bardzo łatwo zwizualizować. Załóżmy, że:

1) klasyczna niechęć ucznia do nauki (źródło dwój ze sprawdzianów) to beton – twarda, z pozoru nie możliwa do przebicia, szaro-bura powierzchnia;

2) ambicja, choćby minimalna, nieustannie szepcząca nam do ucha, że jesteśmy stworzeni do wyższych celów, niż zamiatanie ulic to małe pęknięcie w betonie, przez które prześwituje ziemia.

I tu właśnie na scenę powinny wejść pomoce naukowe. No ale właśnie, o co w tym wszystkim chodzi? Powszechnie wiadomo, że ilu uczniów, tyle metod na naukę. A nie wszystkie są przyjemne i (co ważniejsze) skuteczne. Prosty przykład: znacie kogoś, kto napisał sprawdzian na 100% (dobra, za wysokie progi – chociaż 80%) dzięki

a – uderzaniu zeszytem w głowę (bolesne i głupie)

b – spaniu z podręcznikiem pod poduszką (sens?)

c – kilkugodzinnym wpatrywaniu się w notatki (mało wydajne i nieziemsko nudne)

jeśli znacie taką osobę to WOW, ale pozwolę sobie z góry założyć, że raczej nie znacie. Powróćmy więc do naszej wizualizacji – mamy beton i pęknięcie, czyli niezbyt ładny, klasyczny obrazek. Pomyślmy teraz o wyżej wspomnianych i, łagodnie mówiąc, kiepskich sposobach na naukę jako o wyschniętym, zmizerniałym nasionku, które wrzucamy w to pęknięcie. Ba! Możemy wrzucić cała garść takich nasionek, a rezultaty jak nie było, tak nie będzie. Pomyślmy zatem  o dorodnym, zadbanym nasionku, jakim z pewnością są dobre metody nauki. Dlatego też postaram się Wam przedstawić kilka z nich:

Na początek weźmy na warsztat języki obce. O ile gramatykę z pierwszych poziomów językowych, nawiasem mówiąc – absolutne minimum, trzeba po prostu zrozumieć (co jest przykre) to od ciężkiego, mozolnego wkuwania możemy przynajmniej odjąć sobie rzeczowniki (mi osobiście słówka idą najgorzej). W Sklepie Play można znaleźć prościutki słowniczek z grami ułatwiającymi zapamiętywanie „Fun Easy Learn”. Bezpłatna wersja aplikacji umożliwia otworzenie pierwszego poziomu, ale żeby odblokować następny trzeba się jedynie zalogować i polubić stronę na Facebooku.

Screenshot_2016-01-25-13-53-28    Screenshot_2016-01-25-13-53-46

Przejdźmy do kolejnego, problematycznego przedmiotu, od którego właściwie zaczęłam cały mój wywód – historii. HISTORIA sama w sobie potrafi być nawet przyjemna, osoby z nieco mniejszymi zasobami wyobraźni mogą wspomóc się filmami historycznymi, których pełno w internecie. Jednak powszechnie wiadomo, że najgorsze w tym wszystkim są wszechobecne daty i nie ważne czy to historia, polski, matma, fizyka lub dowolny inny przedmiot szkolny daty nas dopadną (inwazja!). Na szczęście na nie też znajdzie się piękna w swej prostocie metoda. Objaśnię ją na prostym przykładzie:

1827 rok – niejaki botanik, Robert Brown odkrył minimalne i chaotyczne ruchy cząsteczek pyłków kwiatowych, nazwanych potem „Ruchami Browna”.  Informacja pozornie tak nie istotna, że nasz mózg pragnie jak najszybciej o niej  zapomnieć. Musimy ją więc nieco przerobić. ;) Niech kolejne cyfry z daty  odpowiadają kolejności  liter w alfabecie,  tak więc 1 to A; 8 to H; 2 to B; 7 to G – ułóżmy zdanie ze słowami zaczynającymi się od tych liter: Adidasy cHętnego  Biologa Grały. I możemy sobie zapamiętać, że podczas gdy pan Brown grał np. w piłkę w swoich adidasach odkrył ruchy cząsteczek no i przy okazji, że był biologiem.

Zasadzając takie nasionka, możecie być pewni, że wyrosną z nich wspaniałe róże wiedzy. Dziękuję za Waszą uwagę i zachęcam was do dzielenia się fajnymi sposobami na naukę, które wy znacie w komentarzach. Do napisania. :)

2016-01-25_14.53.43_resized

Grafika: Arlice

This entry was posted in Bez kategorii. Bookmark the permalink.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge