Trzymaj formę

Jak często można jeść niezdrowo?

Nie oszukujmy się, każdy z nas lubi czasem zgrzeszyć i zamiast sałatki skusi się na hamburgera. Prawidłowe żywienie to wybieranie odpowiednich produktów w odpowiednich ilościach. Słodycze, czy słone przekąski nie są zakazane, ale warto wiedzieć, jak często można sobie na nie pozwolić bez negatywnych konsekwencji dla zdrowia i figury. Sprawdź, jak wygląda to w Twoim przypadku w zależności od masy ciała i stopnia aktywności fizycznej.

zdjecie_4f25fcb83a134903be9bfe7ee842dc30

 

Jeśli ważysz za dużo i mało ćwiczysz

Wiesz, że masz sporo zapasowej tkanki tłuszczowej, ale WF i aktywność fizyczna nie są Twoimi ulubionymi zajęciami. Aby zgubić parę kilo, decydujesz się na dietę odchudzającą. Oczywiście, lepsze efekty uzyskasz stosując odpowiedni sposób żywienia i wysiłek fizyczny. Natomiast jeśli nie możesz za żadne skarby zmusić się do ćwiczeń, musisz bardzo ograniczać wszystkie tuczące produkty. Dlatego sięgaj po słodkości i słone przekąski nie częściej niż raz na 2-3 tygodnie. Zwróć uwagę na porcje – nie powinny być one zbyt duże. Jeśli czekolada, to nie cała, a jedynie kilka kostek. Naucz się wybierać słodycze dobrej jakości. Np. wspomniana już czekolada – możesz skusić się na tanią czekoladę mleczną, której głównym składnikiem jest cukier i tłuszcz roślinny, ale możesz także wybrać prawdziwą czekoladę, która zawiera ponad 50% kakao. Ta druga opcja jest zdecydowanie lepsza dla Twojego organizmu. Słodkości z wyższej półki mają to do siebie, że zwykle kosztują trochę więcej niż ich popularne odpowiedniki, ale ich smak jest o niebo lepszy. To też może być dobrą motywacją do rzadszego sięgania po słodycze.

Jeśli ważysz za dużo, ale ćwiczysz

Walkę z kilogramami rozpoczynasz od odpowiedniej diety połączonej z aktywnością fizyczną? Brawo! To najlepszy sposób na pozbycie się zapasowego tłuszczyku. Jednak czasami łapie Cię ochota na coś z listy zakazanych produktów. Co zrobić, żeby nie zmarnować efektów diety i ćwiczeń? Nie stanie się tak, jeśli skusisz się na coś słodkiego lub słonego nie częściej niż raz w tygodniu. Taki co tygodniowy przystanek w diecie, to dobry sposób, żeby podtrzymać motywację. Wybieraj tylko jeden produkt na dany tydzień. Odpuszczenie sobie diety na cały dzień, może Cię rozleniwić i niepotrzebnie zepchnąć z odpowiedniej drogi. Jeśli masz zamiar wybrać się ze znajomymi na miasto, by coś zjeść, zrezygnuj z powiększonych porcji. Jedzenie na wynos jest i tak bardzo kaloryczne. Choćby ostatnio bardzo popularny burger to często ponad 400 kcal w jednej kanapce. Pomyśl, że ten powiększony może mieć ich aż o połowię więcej! A jeśli dodasz do tego jeszcze frytki, bilans może być naprawdę nieciekawy.

Jeśli Twoja waga jest prawidłowa, ale nie ćwiczysz

Szczycisz się tym, że możesz jeść co chcesz, a mimo że nie ćwiczysz Twoja masa ciała jest prawidłowa. Uważaj, bo możesz stać się tzw. szczupłym grubasem. Coraz więcej ludzi dotyka problem nadmiaru tkanki tłuszczowej, mimo prawidłowej wagi. Jeśli żadna siła nie zmusi Cię do aktywności fizycznej, musisz kontrolować swoją dietę. Sięganie na każdej przerwie po coś słodkiego, nieuchronnie może doprowadzić do odkładania się tłuszczyku to tu, to tam, bo nie masz gdzie go spalić. Wybieraj słodycze lub słone przekąski nie częściej niż co 2-3 dni. Pamiętaj też, że do tej ilości wliczają się słodzone napoje. Ich bezkarne picie, kończy się tak samo, jak ciągłe podjadanie słodyczy. Czy wiesz, że w jednej szklance słodkiego napoju jest ok. 100 kcal i 5 łyżeczek cukru? Niby niewiele, ale wystarczy, że będziesz dostarczał tylko tyle nadprogramowych kalorii, aby w ciągu dwóch miesięcy przybył Ci dodatkowy kilogram. To oznacza tycie 6 kilogramów rocznie, a to naprawdę bardzo szybkie tempo.

Jeśli Twoja waga jest prawidłowa i dużo ćwiczysz

Jesteś w tej komfortowej sytuacji, gdy nie musisz przesadnie ograniczać się ze spożywaniem słodyczy. Możesz jeść je nawet codziennie, ale umiar to zdecydowanie najważniejsze słowo! Pamiętaj, że słodycze i słone przekąski nie dostarczają żadnych składników odżywczych. Gdy dużo ćwiczysz, jesteś szczególnie narażony na zwiększone zapotrzebowanie na składniki mineralne i witaminy, które znajdziesz tylko w świeżych produktach o niskim stopniu przetworzenia. Jeśli zamiast nich, będziesz wybierał wysoko przetworzoną żywność, jak fast foody i słodycze, w Twoim organizmie mogą wystąpić niedobory. Z kolei przyczynią się one do pogorszenia samopoczucia i wyników sportowych. Spadku energii nie próbuj nadrabiać wypijaniem kolejnego napoju energetyzującego. Nie tylko uzależnisz się od niego i z czasem będziesz potrzebował go jeszcze więcej, aby uzyskać ten sam efekt, ale przede wszystkim każda jego porcja to prawie 6 łyżeczek cukru. Gdy czujesz, że brakuje Ci energii przed treningiem, sięgaj po banany. Też zawierają cukry proste, ale także potas i magnez, niezbędne dla wszystkich, którzy chcą dawać z siebie wszystko podczas ćwiczeń.

Na koniec mała wskazówka, która przyda się wszystkim, bez znaczenia, ile ważą lub jak często ćwiczą. Rację mają ci, którzy po deser sięgają zaraz po zjedzeniu zbilansowanego posiłku. Duża ilość składników dostarczonych w poprzednim daniu, w tym błonnika, będą utrudniały wchłanianie cukrów prostych i tłuszczy ze słodyczy. W konsekwencji organizm przyswoi mniej kalorii niż zrobiłby to, gdyby zjeść taki sam deser na pusty żołądek.

Źródło: https://www.winiary.pl/zyjsmacznieizdrowo/

Lokalny lider „Wf z klasą”

Patrycja Kasperek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

CommentLuv badge
css.php