Empathy in dialogue – workshop by Jakub Niewinski as part of an international project „JustNow – a toolbox for teaching human rights”

Context Today’s talking about migrants, immigrants and refugees in the current situation is very difficult. On the one hand we are witnesses of the suffering of people fleeing war who try to find shelter for themselves and their children, on the other hand there is fear of the Other. Very often these are the concerns czytaj dalej »

Patriotyzm i współcześni bohaterowie…

Nie tak dawno jeden z moich słuchaczy zapytał mnie czym jest w końcu ten patriotyzm, bo w dzisiejszych czasach nie jest to tak łatwo określić. Z jednej strony mamy ludzi z „mieczykami  Chrobrego” wytatuowanymi na przedramieniu, krzyczącymi „Bóg, Honor, Ojczyzna” i co należy robić z Lewakami, a z drugiej strony spokojnych, przeciętnych ludzi, którzy najczęściej czytaj dalej »

Chorzowski „Strych z tajemnicą zamkniętą w słoikach”…

Zespół Szkół Technicznych nr 2 w Chorzowie został zobowiązany przez władze miasta do oddania starego strychu, jednak ten trzeba było szybciutko uporządkować. Kiedy grupa nauczycieli wraz z uczniami  weszła na poddasze i zaczęła porządkować stare rupiecie i graty, znalazła tajemniczy napis na ścianie: „tutaj dowiesz się jak dobro zwyciężyło nad złem”. Pozostało im niewiele czasu czytaj dalej »

School as a space of learning, teaching and living

The space is this particular reality where we are all equal, it is egalitarian, does not divide people into good and bad. This is one of the basic functions of our mind. So we can speak of space as a psychological phenomenon, a kind of process, or an entity’s ability to record, store and playback czytaj dalej »

dzieci z Pahiatua

Joanna Roszak   Opracowałam materiał lekcji związany z dziećmi z Pahiatua. Się dzielę.   Patrzeć poza granicami. Polskie dzieci w Pahiatua – wokół świadectwa osobistego   Przebieg lekcji:   Nauczyciel/Nauczycielka prosi Uczniów i Uczennice o wyjście na środek sali. Wyznacza linię: ciepło-zimno (na biegunach kładzie kartki z napisami „ciepło” i „zimno”). Zadaje pytania, a Uczniowie czytaj dalej »

„Oni żyli pośród nas” – sumta historia śląsko-polsko-żydowska

Uczniowie Gimnazjum nr 2 im. Jana Pawła w Chorzowie w ubiegłym roku szkolnym,  po raz kolejny wzięli udział w Multimedialnym Projekcie Centropy. Tym razem przygotowali film opowiadający o dziejach miasta i przedstawili jakie miejsce w tej historii zajmowała społeczność Żydowska. Jako źródło informacji posłużyły im m. in. pozycje książkowe, strona Wirtualnego Szteltu, Centropy i wiele czytaj dalej »

Usłyszeć milczące

Podczas urlopu w szkole, przez innych nazywanego wakacjami, rokrocznie znajduję czas, by przeczytać dziesiątki tytułów z półek bibliotecznych opatrzonych etykietą „psychologia” i „pedagogika”. Dziś polecam tylko jedną książkę: Scotta D. Sampsona Kalosze pełne kijanek. Jak dzięki rozwijaniu miłości do przyrody wychować kreatywne, odważne i odpowiedzialne dziecko. Jej autor podkreślił:   „Jeśli równowaga zależy od przekształcenia czytaj dalej »

Nic, które masz i którego ubywa (edukacja na rzecz uchodźców)

Kilka miesięcy temu długo rozmawiałyśmy z Agnieszką i Joanną, fantastycznymi kobietami, na temat edukowania na rzecz uchodźców. Był z nami dyktafon. Spisałam, obszerną część daję Czytelnikom i Czytelniczkom bloga. Dołączam zdjęcie wykonane przez Agnieszkę. jr.    Nic, które masz i którego ubywa. Z Joanną Stankiewicz i Agnieszką Szczepanek rozmawia Joanna Roszak  Na wielu dzisiejszych szkolnych czytaj dalej »

Ławki Karskiego jako przestrzeń inkluzyjna

Długa i równa oraz krótsza i pofałdowana. Dwie ławki. W Łodzi i w Krakowie. W sumie jest ich siedem, nie tylko w Polsce, ale też w Stanach Zjednoczonych i Izraelu. Na nich siedząca dystyngowania postać w eleganckim garniturze i starannie zawiązanym krawacie. Karski. Właściwie Jan Romuald Kazielewski – człowiek, który odważnie manifestował niezgodę na nienawiść i czytaj dalej »

Dialog międzypokoleniowy, czyli „Młodzi (i) Seniorzy w działaniu” jako dobra praktyka edukacyjna

  Uczniowie mojej interdyscyplinarnej klasy „Hipolit” z Gimnazjum nr 1 im. Hipolita Cegielskiego w Murowanej Goślinie wspólnie ze Seniorkami z goślińskiego Klubu Seniora „Zacisze” udali się na cztery dni na Mazury do Camp Rodowa koło Mrągowa. Tam właśnie w sercu Mazur, pośród przepięknych łąk nad brzegiem jeziora Lampasz realizowali międzypokoleniowych projekt  „Młodzi (i) Seniorzy w czytaj dalej »

css.php