Chcąc nie chcąc, ucząc w szkole przekazujemy naszym uczniom i uczennicom wiedzę o sobie. W różnym stopniu, na różnych poziomach, często nieświadomie. Dzieci i młodzież tak czy owak po krótkim czasie znajomości z nami wiedzą, czy jesteśmy pewni siebie, nieśmiali, zrównoważeni, porywczy, itd., itp. Czasami też nasi wychowankowie wiedzą, jakie mamy poglądy na różne kwestie. Dobrze to czy źle? I jak tego uniknąć, jeśli poruszamy zagadnienia związane z tolerancją? Czy w ogóle unikać? Czy mówiąc o naszym stosunku, np. do związków par tej samej płci albo in vitro, informujemy czy indoktrynujemy? Pytanie to nienowe, odpowiedź też nie musi być jednoznaczna. Bo przecież jako po prostu zwykli ludzie, mamy prawo do swoich poglądów i do ich wyrażania. A co, zapyta ktoś, jeśli Pan z chemii jest antysemitą, a Pani z polskiego homofobką?
Kilka lat temu byłam na konferencji, gdzie nauczyciel z Włoch wyjaśnił tę kwestię w dość prosty, choć może i kontrowersyjny sposób. Powiedział on mianowicie, że nauczyciele i nauczycielki jako osoby prywatne mają prawo być antysemitami, homofobami, rasistami – w swoim własnym domu mogą głosić co im się podoba. Natomiast wchodząc do szkoły nie mają prawa ze swoimi rasistowskimi, antysemickimi i innym tego typu poglądami się dzielić, ponieważ wypełniają zobowiązania wynikające z polityki państwa. A ta polityka (podobnie jak Polsce), wyznaczana jest przez standardy Unii Europejskiej, które jasno przeciwstawiają się dyskryminacji. Wynika to choćby z Art. 10 Traktatu o Fukcjonowaniu Unii Europejskiej: „Przy określaniu i realizacji swoich polityk i działań Unia dąży do zwalczania wszelkiej dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną” (http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2010:083:0047:0200:PL:PDF, data dostępu: 27.10.2013) Zwracam uwagę na powyższy zapis i zapewniam że w naszej pedagogicznej praktyce, zwłaszcza jeśli chcemy nauczać tolerancji, może okazać się bardzo przydatny. A do wymiany poglądów na temat czy nauczyciele i nauczycielki mogą mieć poglądy, gorąco zachęcam.
Leaders of Tolerance
Zapraszamy na bloga uczestniczek i uczestników programu edukacyjnego Liderzy i Liderki Tolerancji, wspomagającego nauczycieli i nauczycielki w realizacji szkolnych projektów antydyskryminacyjnych poprzez kontakt z doświadczonymi pedagogami, liderami tolerancji Centrum Edukacji Obywatelskiej.Lektury dla Tolerancji
Pojawiła się kolejna, 14 odsłona z cyklu "Lektury dla tolerancji", czyli książki które pokazują równościowy, różnorodny i wielokulturowy świat.
Kliknijcie w zakładkę LEKTURY DLA TOLERANCJI
w pasku na górze.Cztery Strony Warszawy
Zobacz jak warszawska młodzież promuje wielokulturowość w stolicy.
Poznaj program "Cztery Strony Warszawy - młodzi przewodnicy po wielokulturowej stolicy"
Kliknij w zakładkę CZTERY STRONY WARSZAWY
w pasku na górze.STUDY VISIT ST. LOUIS
Zobacz jak przebiega wizyta studyjna polskich nauczycieli w USA i dowiedz się czym "brama na Zachód" - miasto St. Louis zaskoczyło liderów i liderki tolerancji.
Kliknij w zakładkę STUDY VISIT ST. LOUIS
w pasku na górze.Najnowsze komentarze
- Kuba o Made in? Metka: Sprawdzam
- Kuba o Lekcja o zaimkach
- zcofalkagmail.com o Islam, „dobra zmiana” i pan Terlikowski
- Waldemar Szydło o Islam, „dobra zmiana” i pan Terlikowski
- ajaninawp.pl o Z pamiętnika nauczyciela…
Archiwa
- Marzec 2019
- Październik 2018
- Czerwiec 2018
- Sierpień 2017
- Lipiec 2017
- Czerwiec 2017
- Maj 2017
- Kwiecień 2017
- Marzec 2017
- Luty 2017
- Styczeń 2017
- Grudzień 2016
- Sierpień 2016
- Lipiec 2016
- Czerwiec 2016
- Maj 2016
- Kwiecień 2016
- Marzec 2016
- Luty 2016
- Styczeń 2016
- Grudzień 2015
- Listopad 2015
- Październik 2015
- Wrzesień 2015
- Sierpień 2015
- Lipiec 2015
- Czerwiec 2015
- Maj 2015
- Kwiecień 2015
- Marzec 2015
- Luty 2015
- Styczeń 2015
- Grudzień 2014
- Listopad 2014
- Październik 2014
- Wrzesień 2014
- Sierpień 2014
- Lipiec 2014
- Czerwiec 2014
- Maj 2014
- Kwiecień 2014
- Marzec 2014
- Luty 2014
- Listopad 2013
- Październik 2013
- Wrzesień 2013
- Czerwiec 2013
- Maj 2013
- Kwiecień 2013
- Marzec 2013
2 Komentarzy
Mnie się wydaje, że nauczyciele nie do końca ,,ukazują nam siebie „. Przekazują to, co mają nauczyć… A ja jestem Ciekawa co moja Pani myśli na jakiś temat…
To z pewnością zależy od nauczycieli i tego czy mają ochotę porozmawiać o sprawach wychodzących poza program przedmiotu. O ile wiem, niewielu nauczycieli to robi – tak jest chyba łatwiej, choć, jak dla mnie, zdecydowanie mniej ciekawie. Wiem też, że młodzież jest bardzo ciekawa, co nauczyciel/ka myśli na jakiś temat – zachęcam do zapytania, po prostu. Może z tego wyniknie fajna rozmowa?
mmpogpoczta.onet.pl ostatnio opublikował…31 sierpnia – międzynarodowy Blog Day