Co u innych? Czyli włoskie doświadczenia na półmetku wakacji.

Jestem od dziś drugą współautorką bloga i bardzo się cieszę, że uczestniczę w tak wartościowym  programie jak ,,Szkoła Tolerancji”. Poniżej pierwszy wpis.

Anna Janina Kloza (laureatka Nagrody im. Ireny Sendlerowej w 2008 roku, polonistka, wicedyrektorka, trenerka, zainteresowana szczególnie kulturą żydowską i przywracaniem pamięci o podlaskich Żydach.)

Kilka  tygodni temu byłam gościem u pewnej rodziny mieszkającej w Codogno, we Włoszech,w Lombardii. Ona, Ukrainka z Kijowa, ukończyła historię na tamtejszym uniwersytecie i postanowiła zrobić doktorat w Polsce. Zdecydowała się na KUL w Lublinie, więc dosyć często gości w naszym kraju. On, Włoch z Codogno, wykształcony na Uniwersytecie w Mediolanie w zakresie nauk ścisłych,władający rosyjskim i angielskim. Dzieci rozmawiają po włosku, rosyjsku, trochę po polsku i angielsku.
Po wypiciu herbaty i krótkiej pogawędce z dorosłymi, dzieci stwierdziły, że muszą odrabiać pracę domową czyli „compiti di casa”. Był środek wakacji, więc myślałam,ż e może czytają jakieś lektury, aby później mieć więcej czasu na inne przedmioty w szkole. A może rodzice jako wykształceni ludzie od nich tego wymagają? Ja również poleciłam swoim uczniom książki, które będziemy opracowywać po wakacjach.
Szczególnie długa jest lista lektur dla tych, którzy w 2015 roku będą zdawać poziom rozszerzony z języka polskiego.

Okazało się, że  nie o to jednak chodzi. Moje myślenie było błędne.
Chłopiec, który będzie uczęszczał do piątej klasy  od września 2014 pokazał mi, jak to wygląda w praktyce.
Otóż każdy uczeń jest zobowiązany do przeczytania lektur (w jego przypadku była to  powieść Jacka Londona wybrana przez siebie pozycja, ale nie komiks. Młody człowiek wybrałteż opowiadanie Gogola, co mnie bardzo zaskoczyło!) i wypełnieniu całej książki, która jest podzielona na tygodnie.

W każdym tygodniu uczeń powinien odrobić zadania z matematyki, literatury, języka angielskiego. Wszystkie tematy są bardzo ciekawe i związane z wakacjami. Zawierają  również elementy geografii i przyrody. Widziałam, jak chłopiec obrysowuje mapę konturową Włoch i nazywa poszczególne regiony, a następnie morza i wyspy (również te mało znane). Ułamki obliczał na podstawie kawałków ciasta, które mama z książki- Franceska -upiekła dzieciom wyruszającym nad morze.

Były tam zadania dotyczące szybkości włoskich pociągów i wyprzedaży kolekcji letnich! Ćwiczenia z angielskiego dotyczyły wakacyjnych sportów ,trzeba było odpowiedzieć na pytanie: „Co lubisz robić podczas wakacji?”.
Jednym z zadań był list do kolegi z innego kraju o tym ,jak autor spędza czas we Włoszech lub za granicą, co go najbardziej zafascynowało, a co mu się nie podobało. Zauważyłam, że pojawiły się elementy związane ze sztuką i architekturą. Zarówno chłopiec jak i dziewczynka chętnie rozwiązywali zadania, pytając czasem rodziców, czy odrobili je poprawnie.

Jeżeli  włoska rodzina wyjeżdża na tydzień lub dwa, uczeń wie, że po powrocie będzie musiał uzupełnić dwa rozdziały. Wiadomo, że rzadko kiedy  nad morzem czy w górach jest czas, żeby zajmować się nauką. Moim zdaniem jest to ciekawy system, który uczy obowiązkowości, odpowiedzialności i przede wszystkim nie pozwala zapomnieć  wiedzy przyswojonej przed wakacjami. W sposób kreatywny można odnieść się to tego, co się zobaczyło, przeżyło, czego się dotknęło i co się poznało podczas dni wolnych.

Nie wiem, jak to wygląda w szkole średniej, ale podejrzewam, że  podobnie ponieważ gdy odwiedziłam bibliotekę i czytelnię w Codogno, widziałam mnóstwo uczniów studiujących i czytających różne książki. Oczywiście część z nich to zapewne ci ,którzy oblali końcowe egzaminy i chcieli je  poprawić przed końcem wakacji. Ale nie wszyscy…

Czy  w polskich realiach udałby się taki eksperyment?  A może istnieją takie szkoły? Co Państwo o tym sądzicie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php