CENTROPA czyli wsparcie na starcie.

Czasami wydaje nam się, że jesteśmy pozostawieni samym sobie, że potrzebujemy wsparcia w tym, co robimy, bo sami nie udźwigniemy tematu, nawet, gdy mamy niezwykle zainteresowaną grupę młodzieży. Wsparcie naszych działań powinno być przede wszystkim ze strony Dyrekcji, idealnie jest, gdy mamy też obok siebie innych nauczycieli, którzy nas rozumieją czy nawet z nami działają, czy też rodziców, ponieważ działania na rzecz tolerancji czy edukacja antydyskryminacyjna to niełatwe zadanie. Sytuacja, gdy wspierają nas wszyscy jest optymalna, aczkolwiek utopijna, bowiem rzadko się zdarza, że tak jest. Mało tego, prawie nigdy tak nie jest. Gdy ktoś jest zdeterminowany w realizacji projektu, wie, że wsparcie Dyrekcji wystarczy, bowiem projekt( czy inne działania) realizowany jest na terenie szkoły. Jednak warto przejrzeć zasoby Internetu i poszukać wsparcia w organizacjach pozarządowych, które często specjalizują się w bardzo wąskich tematach i mają wykwalifikowanych trenerów, których możemy zaprosić do szkoły. Oprócz znanych organizacji takich jak: Amnesty International czy Centrum Edukacji Obywatelskiej, moją uwagę przykuła kiedyś działalność CENTROPY. Współpracuję z nią już cztery lata.Jest to organizacja z siedzibą w Wiedniu, mająca swoje biura także w Waszyngtonie i Budapeszcie, która skupia nauczycieli z około pięćdziesięciu krajów, organizuje coroczne szkoły letnie, podczas których zainteresowani mogą wymienić się swoimi doświadczeniami na temat edukacji, wysłuchać wykładów ekspertów a także spotkać się ze świadkami historii. Jedynym warunkiem uczestnictwa w seminariach letnich odbywających się w różnych krajach Europy, jest znajomość języka angielskiego, ale w dzisiejszych czasach nie jest to jakieś wielkie wyzwanie. Dlaczego kilka lat temu CENTROPA przykuła moją uwagę i polecam też innym nauczycielom zajmującym się dziedzictwem żydowskim zainteresowanie się tą organizacją?( www.centropa.org).
Otóż CENTROPA wykorzystuje bliską mi metodę digital storytelling czyli opowiadanie historii w krótkich filmach dokumentalnych. Na podstawie wywiadów, zdjęć osób, miejsc: miast i miasteczek powstały krótkie produkcje, z których żadna nie przekracza trzydziestu minut, więc swobodnie możemy wykorzystać je na lekcji. Filmy są w różnych językach, jednak wszystkie mają angielskie napisy, po to, żeby nauczyciele z różnych krajów europejskich, ale także USA, Izraela czy Kanady wykorzystali na różnych przedmiotach lub podczas realizacji projektów. Jeżeli chodzi o zasoby polskie -to mamy historię Teofilii Silberring, Ocalałej z Krakowa, Mieczysława Weinryba z Zamościa czy historię ocalenia na Wschodzie czyli losy Hai L. Detinko. Ale CENTROPA nie skupia się na Holocauście, to opowieść przede wszystkim o życiu społeczności żydowskiej, która tworzyła kulturę, była zasymilowana lub mniej w różnych częściach Europy. Możemy poznać losy tej społeczności poprzez personalne historie, porozmawiać z uczniami o pamięci i utracie, o tym, jak zmienił się krajobraz naszych miast i miasteczek, w końcu porównać to z sytuacją Żydów, na przykład na Bałkanach. Możemy poruszyć watki historyczne, takie jak: praca przymusowa na Syberii, udział Polaków w Armii Andersa, sytuacja w gettach, sytuacja polityczna i społeczna w XX-leciu międzywojennym, etc.
Na stronie internetowej znajdziemy też zasoby edukacyjne i blog prowadzony przez nauczycieli z różnych krajów, dzięki któremu dowiemy się, kto, jakie działania podejmuje. Podczas letnich seminariów CENTROPY nauczymy się kręcić takie krótkie filmy, które możemy zrobić wraz z uczniami, niekoniecznie na temat społeczności żydowskiej. Sama metoda jest ciekawa i dochodzenie do efektu finalnego, bowiem, żeby nagrać tak krótki materiał, należy najpierw przygotować i przeczytać sporo źródeł, poszukać archiwalnych zdjęć, nie tylko osób, ale również miejsc,w końcu odpowiednio to zmontować.
Bardzo polecam zasoby CENTROPY i współpracę z tą organizacją, która daje dużo możliwości polskim nauczycielom, a jest nadal mało znana.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php