Czy reklamy mogą dyskryminować?

W ostatni dzień starego roku postanowiłam napisać króciutki artykuł na temat reklamy. Dlaczego intrygują mnie reklamy a nie życzenia noworoczne? Otóż dlatego, że otoczeni jesteśmy ciągle reklamami, szczególnie telewizyjnymi, które pojawiają się w zwiększonej ilości, przed świętami i Nowym Rokiem .Oglądamy różne produkty, czasem ulegamy pokusie ich kupna ,szczególnie, kiedy reklamy przypominają ,,że jesteśmy tego warte”. Czy zastanawiamy się jednak nad tym głębiej? W podręczniku do filmu edukacyjnego( ,,Delikatnie nas zabijają. Obrazy kobiet w reklamach”(poradnik jest online na stronie www.bezuprzedzen.org) możemy przeczytać: ,,Z badań nad reklamą wynika, że codziennie dociera do nas około 3,5 tys. komunikatów marketingowych. Komercyjny przekaz odgrywa coraz bardziej znaczącą rolę w rozwoju dzieci i młodzieży. Media są bardzo ważnym dla nich ,,źródłem” wiedzy o świecie i życiu, o tym, co to znaczy być chłopcem/mężczyzną i dziewczynką/kobietą. Warunkują ich poglądy na siebie i innych, swoje środowisko, kulturę w tym także na przemoc. Medialne wizerunki idealnego wyglądu w marketingu i reklamie mają negatywny wpływ na samoocenę nastoletnich kobiet (w szczególności) i mężczyzn, pośrednio prowadząc do zaburzenia odżywiania.” 72% Amerykanek twierdzi, że reklama stereotypizuje kobiety, a 69%,że urąga ich inteligencji. W związku z wszechobecnością reklamy w naszej kulturze ważne jest zbadanie sposobów przedstawiania kobiet i poświęcenie temu zagadnieniu nawet kilku godzin wychowawczych. Tematy, które warto poruszyć:
a) Uświadomienie młodzieży, że reklama promując przedmioty w celu ich sprzedaży, uprzedmiatawia, fragmentyzuje ludzkie ciało ,przedstawiając jego wybrane części.
b) Małe dziewczynki i nastolatki są coraz bardziej erotyzowane w reklamach,rośnie liczba reklam nacechowanych seksualnością
c) Reklama spróbuje sprzedać kobietom mit, że mogą osiągnąć idealny wygląd
d) Kobiety, które nie pasują do ideału piękna traktowane są z pogardą:szczególnie starsze i te z nadwagą ( plusem jest kampania ,,Dove”,które pokazuje kobiety dojrzałe, z nadwagą, w różnym wieku, o różnym kolorze skóry).
Zmiana reklam zależy od świadomego wykształconego społeczeństwa, traktującego obywateli nie tylko w kategoriach konsumentów, chociaż jesteśmy świadome ,że producentom to się po prostu nie opłaca. Stereotypowy wizerunek kobiety to nie tylko problem polski. Również nasi niemieccy sąsiedzi wymyślili sobie reklamę mebli sklepu Poco Domane. Na białym stole leży w pięknej czerwonej sukni i czerwonych szpilach znana niemiecka celebrytka Daniela Katzenberger. Po chwili ciągnie ona ów stół na sznurku a następnie pojawiają się ceny i zdjęcia produktu, na koniec zaś wspomniana Daniela w charakterystycznej bawarskiej białej bluzce z dekoltem eksponującym jej wdzięki, powtarza nazwę sklepu meblowego. Jak przedstawiona tu została kobieta?Zastanówmy się nad tym. Warto obejrzeć kilka takich reklam i przeprowadzić dyskusję w klasie.
W szampańskim nastroju życzę czytelnikom bloga szczęśliwego Nowego Roku,wielu inspiracji edukacyjnych,spełnienia planów,zdrowia i samych sukcesów!

2 Komentarzy

  • mmpogpoczta.onet.pl
    31 grudnia 2014 - 18:10 | Permalink

    Film, o którym wspominasz („Delikatnie nas zabijają…”) powinien być obowiązkową lekturą filmową dla młodzieży – on naprawdę zmienia patrzenie na wszechobecne reklamy.

  • ajaninawp.pl
    31 grudnia 2014 - 18:51 | Permalink

    Tak,moja droga,to prawda.Także drugi film o wizerunku mężczyzn ,,Maska twardziela”.

  • Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


    *

    Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    CommentLuv badge
    css.php