W zeszłym tygodniu w Paryżu, dżihadyści zabili kilkanaście osób w zamachu terrorystycznym – najwięcej ofiar stanowili członkowie redakcji magazynu satyrycznego Charlie Hebdo. Większość naszych uczniów i uczennic jest świadoma tego, co się stało i właściwie tytuł tego wpisu powinien brzmieć „Charlie Hebdo – koniecznie rozmawiać!” Wydarzenie, choć może wydawać się dalekie, dotyczy nas wszystkich, tak jak nas wszystkich dotyczą kwestie tolerancji czy dyskryminacji. A zatem, przede wszystkim nie omińmy tragedii, która się wydarzyła milczeniem, choć rozmowa z młodzieżą może być bardzo trudna. Główne źródło informacji dla młodych ludzi, czyli internet, raczej kipi nienawiścią niż współczuciem, antyimigranckie nastroje społeczne są też udziałem Polski, a nacjonalistyczne poglądy znajdują zwolenników wśród coraz większej liczby nastolatków. Wszystko to sprawia, że w dyskusjach możemy napotkać opór i argumenty skrajnie ksenofobiczne – antyislamskie, anytysemickie, antyromskie. A jednak właśnie dlatego rozmawiać trzeba – słuchając i reagując, sięgając do fundamentalnych zasad i praw tam, gdzie zderzymy się z nietolerancją lub przyzwoleniem na zbrodnię. Na przykład wtedy, kiedy usłyszymy: Sami się prosili, prowokowali, więc mają to, czego chcieli. Podkreślmy, że żadna prowokacja nie może usprawiedliwić zabicia drugiego człowieka – życie ludzkie to wartość najważniejsza, a gdzie jak gdzie, ale w katolickim kraju nie powinno być co do tego wątpliwości. Być może usłyszymy także: Nie można obrażać uczuć religijnych. Kto tak robi, zasługuje na karę. Odpowiedź – jak powyżej, ale jednocześnie ten argument otworzyć nam może ciekawą rozmowę o wolności słowa i tym, czym jest obraza uczuć religijnych. W trakcie takiej dyskusji młodzież pewnie sama zobaczy jak względne i niedefiniowalne jest to pojęcie, przekona się, że to, co urazi jedną osobę, jest neutralne, zabawne, inteligentne dla innej. Być może dobrze byłoby pokazać na lekcji kilka rysunków z tego tygodnika, którego ostre komentarze i rysunki dotyczą różnych grup religijnych. Zapewne młodzież nie jest przyzwyczajona do tego, że można kpić z przywódców religijnych, także papieża, ale warto aby zmierzyła się z tym, co w innych krajach oznacza wolność słowa. Która to wolność nie oznacza przecież obowiązku podzielania takiego poczucia humoru czy kupowania gazety.
W dzisiejszych wiadomościach na onet.pl znalazłam informację o tym, co znajduje się w najnowszym, „pozamachowym” numerze Charlie Hebdo: „Jeden z rysunków pokazuje zamachowca jako pracownika zakładu gospodarki odpadami; mężczyzna stoi bezradnie przy pojemnikach z napisami „dobre” i „złe”, a dymek wychodzący z jego ust głosi: „To jest za trudne”.
No właśnie – niech dyskusja klasowa o Charlie Hebdo pomoże młodzieży zawartość tych dwóch pojemników odróżniać.
Leaders of Tolerance
Zapraszamy na bloga uczestniczek i uczestników programu edukacyjnego Liderzy i Liderki Tolerancji, wspomagającego nauczycieli i nauczycielki w realizacji szkolnych projektów antydyskryminacyjnych poprzez kontakt z doświadczonymi pedagogami, liderami tolerancji Centrum Edukacji Obywatelskiej.Lektury dla Tolerancji
Pojawiła się kolejna, 14 odsłona z cyklu "Lektury dla tolerancji", czyli książki które pokazują równościowy, różnorodny i wielokulturowy świat.
Kliknijcie w zakładkę LEKTURY DLA TOLERANCJI
w pasku na górze.Cztery Strony Warszawy
Zobacz jak warszawska młodzież promuje wielokulturowość w stolicy.
Poznaj program "Cztery Strony Warszawy - młodzi przewodnicy po wielokulturowej stolicy"
Kliknij w zakładkę CZTERY STRONY WARSZAWY
w pasku na górze.STUDY VISIT ST. LOUIS
Zobacz jak przebiega wizyta studyjna polskich nauczycieli w USA i dowiedz się czym "brama na Zachód" - miasto St. Louis zaskoczyło liderów i liderki tolerancji.
Kliknij w zakładkę STUDY VISIT ST. LOUIS
w pasku na górze.Najnowsze komentarze
- Kuba o Made in? Metka: Sprawdzam
- Kuba o Lekcja o zaimkach
- zcofalkagmail.com o Islam, „dobra zmiana” i pan Terlikowski
- Waldemar Szydło o Islam, „dobra zmiana” i pan Terlikowski
- ajaninawp.pl o Z pamiętnika nauczyciela…
Archiwa
- Marzec 2019
- Październik 2018
- Czerwiec 2018
- Sierpień 2017
- Lipiec 2017
- Czerwiec 2017
- Maj 2017
- Kwiecień 2017
- Marzec 2017
- Luty 2017
- Styczeń 2017
- Grudzień 2016
- Sierpień 2016
- Lipiec 2016
- Czerwiec 2016
- Maj 2016
- Kwiecień 2016
- Marzec 2016
- Luty 2016
- Styczeń 2016
- Grudzień 2015
- Listopad 2015
- Październik 2015
- Wrzesień 2015
- Sierpień 2015
- Lipiec 2015
- Czerwiec 2015
- Maj 2015
- Kwiecień 2015
- Marzec 2015
- Luty 2015
- Styczeń 2015
- Grudzień 2014
- Listopad 2014
- Październik 2014
- Wrzesień 2014
- Sierpień 2014
- Lipiec 2014
- Czerwiec 2014
- Maj 2014
- Kwiecień 2014
- Marzec 2014
- Luty 2014
- Listopad 2013
- Październik 2013
- Wrzesień 2013
- Czerwiec 2013
- Maj 2013
- Kwiecień 2013
- Marzec 2013