Wiosenne gry miejskie

Czekaliśmy na wiosnę z utęsknieniem. Zresztą jak co roku. Gdy pierwsze promienie słońca rozświetlają przestrzeń, w uczniów i nauczycieli wstępuje nowa energia. Mam taką nadzieję, bo owa energia we mnie wstępuje. Czas zatem pomyśleć o grze miejskiej* ,metodzie bardzo lubianej przez wielu nauczycieli i uczniów, metodzie, którą można wykorzystać w edukacji antydyskryminacyjnej, wielokulturowej etc. Często gry kojarzą nam się z wieloma przygotowaniami. Owszem, trzeba ułożyć zadania, wydrukować mapki fragmentu miasta, który nas szczególnie interesuje. Musimy też zadać sobie pytanie, czego chcemy nauczyć naszych uczniów i dlaczego ta metoda wydaje nam się przydatna. Na pewno warto ją wypróbować, bo angażuje wielu uczniów i z powodzeniem taką grę można przeprowadzić z całą klasą. W Białymstoku 7 maja 2011 miała miejsce pierwsza gra miejska pt.,,Odkryj Białystok”. Można odbyć trasę pieszo jak i na rowerze.Gra odbywa się co roku i cieszy się wielkim powodzeniem.Bardzo podoba mi się odkrywanie wielokulturowych tajemnic jednej dzielnicy(a nawet można to zawęzić do jednej dzielnicy). Taką grę miejską zaproponowało Centrum im.Ludwika Zamenhofa w Białymstoku położone przy ul.Warszawskiej.Uczestnicy mieli odkryć przeszłość jednej z najstarszych dzielnic miasta-dzielnicy Bojary.Uczestnicy dowiedzieli się,co pozostało z drewnianej zabudowy dzielnicy,poczuli klimat przedwojennego miasta,nie zabrakło też ciekawostek o mieszkańcach Białegostoku.Zostali zaangażowani również mieszkańcy  Bojar,którzy mogli wziąć udział w grze w roli Gracza lub Agenta.Ta druga rola polegała na obsłudze grających,można było również udostępnić swoją posesję jako lokalizację jednego z punktów gry,poczęstować uczestników herbatą lub kawą.Bardzo inspirującą wydaje mi się gra miejska ,,Bez barier” również  przygotowana przez Centrum im.Ludwika Zamenhofa w 2012 roku.

Ta gra dotyczyła tematyki osób niepełnosprawnych. Celem gry było pokazanie barier komunikacyjnych, z jakimi stykają się osoby niepełnosprawne na co dzień. Projekt łączył walory współzawodnictwa i zabawy z edukacją kulturalną i obywatelską. Trasa gry składała się z dwudziestu jeden punktów. Uczestnicy wybierali indywidualną trasę do przebycia (odwiedzali wybrane przez siebie punkty). Na każdym punkcie uczestnik rozwiązywał odpowiednio punktowane zadanie.Można było zrozumieć sytuację osób niepełnosprawnych,którzy stykają się na co dzień z różnego typu barierami i trudnościami.Można odkrywać żydowskie tajemnice miasta,niemieckie,zastanowić się nad historią jednej lub kilku rodzin. Można zbadać obecność uchodźców.Możliwości są nieograniczone.Gry uczą empatii,umiejętności radzenia sobie w grupie,współpracy,doskonale ćwiczą pamięć a także są doskonałą metodą edukacyjną.Zatem grajmy!

*GRY MIEJSKIE to nowy, niepowtarzalny rodzaj rozrywki, łączący w sobie elementy gier komputerowych, gier typu RPG oraz happeningów ulicznych.

Kilkuosobowe zespoły uczestników rywalizują między sobą na ulicach miasta, starając się wykonać postawione przed nimi zadania w jak najkrótszym czasie.

Liczą się: szybkość działania, kojarzenie faktów i miejsc, skuteczna praca zespołowa, orientacja w terenie i odrobina sprytu.

Całość rozgrywana jest w przestrzeni miasta, które stanowi integralny element rozgrywki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php