Uczestniczyłam ostatnio w konferencji, która zgromadziła kadry szkół, kuratoriów, ośrodków doskonalenia nauczycieli, organizacji pozarządowych i uczelni wyższych. Tematem konferencji było zapewnienie jakości pracy szkoły w kontekście ewaluacji. Ewaluacja to temat wśród pedagogów nieszczególnie popularny, tym bardziej, że z trudem przebija się do naszej świadomości przekonanie o tym, że proces ewaluacji ma oznaczać bardziej wsparcie i doradztwo niż ocenę i krytykę. Niemniej jednak, choć sformułowane w tytule główne zagadnienia konferencji kierowały myśli osób uczestniczących ku, zdawałoby się, rzeczom wymiernym i sprawdzalnym, to dzięki doborowi zaproszonych gości i tematyce poszczególnych paneli, wydarzenie pokazało jak bardzo to, co mało sprawdzalne i niewymierne tworzy współczesną edukację.
Bardzo mocno podczas spotkania wybrzmiewały takie określenia jak sprawiedliwość społeczna, demokracja, dialog, prawa człowieka, równość, a nawet nadzieja – prawda, że nieczęsto słyszana w edukacyjnych dysputach? Zaproszeni goście spoza Polski uświadamiali obecnym coś, przez co w dużym stopniu przeszli jakiś czas temu, a co dla nas jest wciąż lekcją do odrobienia. Chodzi mi o neoliberalny trend, którego młoda polska demokracja nie przepracowała jeszcze krytycznie, a którego skutki ujął jakiś czas temu Marcin Król w rozmowie z Grzegorzem Sroczyńskim pod znamiennym tytułem „Byliśmy głupi”: „Skończymy marnie, jeśli rozsądni ludzie nie podejmą uniwersalnych ideałów – równości i braterstwa. (…) Zapanowało złudzenie, że każdy człowiek może żyć osobno, w ramach swojej osobistej wolności gdzieś tam pracować, zarabiać możliwie jak najwięcej, używać życia jak najwięcej, a ktoś tam będzie nami rządził. Można się zająć własnymi przyjemnościami, a nie zawracać sobie głowy sprawami tego świata” („Byliśmy głupi”, „Gazeta Wyborcza”, 07. 02. 2014). To, co mówi filozof powoli przenika do debaty publicznej u nas, póki co głównie w sferze ekonomii. Tymczasem bardzo mocno podobne przesłanie wybrzmiewało u zagranicznych (ale też niektórych polskich) konferencyjnych mówców, w kontekście edukacji. Fiński gość, Mikael Risku mówił na przykład o tym, że ważne jest JAK, a nie czego uczyć, podkreślał znaczenie radości i wspólnym działaniu jako warunkach edukacji. Risku nawiązał do coraz głośniej artykułowanej konieczności ucieczki od newtonowskiego pojmowania rzeczywistości, gdzie rządzi pewność, przewidywalność, a w szerszym planie konkurencyjność, indywidualizm, bierność. Ucieczka ta powinna odbywać się w konkretnym kierunku wyznaczanym przez paradygmat kwantowy, oznaczający pewną dozę niepewności i chaosu, które uwalniają współpracę, elastyczność relacji i zaufanie. Wiem, jak trudno sobie wyobrazić szkołę, która wyrzeka się swojej funkcji po(d)rządkującej, ale jedynie taka szkoła, gdzie poszukiwanie jest cenniejsze niż nabywanie wiedzy, gdzie spieranie się zastępuje bierne przyjmowanie wszystkiego, gdzie dajemy sobie możliwość doświadczania niepewności, ma szansę odpowiedzieć na wyzwania współczesności. I być może uchronić nas za jakiś czas od smutnej konstatacji o własnej głupocie…
Leaders of Tolerance
Zapraszamy na bloga uczestniczek i uczestników programu edukacyjnego Liderzy i Liderki Tolerancji, wspomagającego nauczycieli i nauczycielki w realizacji szkolnych projektów antydyskryminacyjnych poprzez kontakt z doświadczonymi pedagogami, liderami tolerancji Centrum Edukacji Obywatelskiej.Lektury dla Tolerancji
Pojawiła się kolejna, 14 odsłona z cyklu "Lektury dla tolerancji", czyli książki które pokazują równościowy, różnorodny i wielokulturowy świat.
Kliknijcie w zakładkę LEKTURY DLA TOLERANCJI
w pasku na górze.Cztery Strony Warszawy
Zobacz jak warszawska młodzież promuje wielokulturowość w stolicy.
Poznaj program "Cztery Strony Warszawy - młodzi przewodnicy po wielokulturowej stolicy"
Kliknij w zakładkę CZTERY STRONY WARSZAWY
w pasku na górze.STUDY VISIT ST. LOUIS
Zobacz jak przebiega wizyta studyjna polskich nauczycieli w USA i dowiedz się czym "brama na Zachód" - miasto St. Louis zaskoczyło liderów i liderki tolerancji.
Kliknij w zakładkę STUDY VISIT ST. LOUIS
w pasku na górze.Najnowsze komentarze
- Kuba o Made in? Metka: Sprawdzam
- Kuba o Lekcja o zaimkach
- zcofalkagmail.com o Islam, „dobra zmiana” i pan Terlikowski
- Waldemar Szydło o Islam, „dobra zmiana” i pan Terlikowski
- ajaninawp.pl o Z pamiętnika nauczyciela…
Archiwa
- Marzec 2019
- Październik 2018
- Czerwiec 2018
- Sierpień 2017
- Lipiec 2017
- Czerwiec 2017
- Maj 2017
- Kwiecień 2017
- Marzec 2017
- Luty 2017
- Styczeń 2017
- Grudzień 2016
- Sierpień 2016
- Lipiec 2016
- Czerwiec 2016
- Maj 2016
- Kwiecień 2016
- Marzec 2016
- Luty 2016
- Styczeń 2016
- Grudzień 2015
- Listopad 2015
- Październik 2015
- Wrzesień 2015
- Sierpień 2015
- Lipiec 2015
- Czerwiec 2015
- Maj 2015
- Kwiecień 2015
- Marzec 2015
- Luty 2015
- Styczeń 2015
- Grudzień 2014
- Listopad 2014
- Październik 2014
- Wrzesień 2014
- Sierpień 2014
- Lipiec 2014
- Czerwiec 2014
- Maj 2014
- Kwiecień 2014
- Marzec 2014
- Luty 2014
- Listopad 2013
- Październik 2013
- Wrzesień 2013
- Czerwiec 2013
- Maj 2013
- Kwiecień 2013
- Marzec 2013