Niezbędnik na ten rok szkolny

Trudno powiedzieć jak szkoły radzą sobie z podejmowaniem tematu uchodźców. Obawiam się, że nieszczególnie z przyczyn rozmaitych: brak czasu, chęci, domniemana kontrowersyjność tematu. Nawiasem mówiąc, w większości szkół zakres tematów niekontrowersyjnych jest naprawdę niezwykle wąski – może równania z jedną niewiadomą lub wzory chemiczne należą do tematów bezpiecznych, a i tego nie jestem pewna.
Nie dam się przekonać brakiem czasu, jest w szkole wiele okazji, aby o uchodźcach porozmawiać. Istnieje póki co godzina wychowawcza i jeśli nie jest po to, aby w tych dniach porozmawiać o uchodźcach i naszym stosunku do nich, to nie wiem po co jest.
Bardzo pomocny w tych rozmowach może okazać się tekst ze Społecznego Monitora Edukacji, uzupełniony linkami do antyksenofobicznych materiałów edukacyjnych. Monitor, odnosząc się do nauczycieli i nauczycielek, przypomina: „To do nas należy przekazywanie wiedzy o sytuacji międzynarodowej i powodach, dla których ludzie decydują się uciekać ze swoich domów i ryzykować życie, żeby dotrzeć do świata, który wydaje im się bezpieczny. To na nas spoczywa odpowiedzialność za tłumaczenie naszym uczennicom i uczniom, że nikt nigdzie nie musi się „asymilować”, ale że ludzie mają prawo do zachowywania własnej kultury – a zarazem, że nikt nie jest tożsamy z żadną kulturą. To my powinnyśmy i powinniśmy prowadzić zajęcia i warsztaty na temat tego, co znaczyło być uchodźczynią lub uchodźcą kiedyś (na przykład ucząc na historii o losach Żydów i muzułmanów wygnanych z półwyspu Iberyjskiego lub na zajęciach z literatury o Wielkiej Emigracji), a jak wygląda sytuacja dziś. To do nas należy cierpliwe wyjaśnianie, że żadna kultura i żadna religia nie jest monolitem (i że w związku z tym nie istnieje, na przykład, coś takiego jak „muzułmanie” w ogóle). To my powinnyśmy i powinniśmy tłumaczyć i wyjaśniać, że migracja, mieszanie się kultur, języków i religii jest co najmniej od paleolitu jednym z najważniejszych zjawisk w dziejach ludzkości. I wreszcie to naszym, jako spolegliwych opiekunek i opiekunów, zadaniem jest otwarte podkreślanie, że solidarność z uchodźczyniami i uchodźcami, migrantkami i migrantami, jest obowiązkiem etycznym i kwestią zwykłej przyzwoitości.”
To, co napisane powyżej to mentalny niezbędnik każdej osoby uczącej w szkole, ale polecam też praktyczne materiały zamieszczone pod przytoczonym tekstem. Pod linkiem http://www.miloscpo30.net/uchodzcy/ znajdziemy tekst z najpowszechniejszymi stereotypami, obawami i mitami dotyczącymi uchodźców – podane kontrargumenty z pewnością pomogą w dyskusji z młodzieżą. Ważny jest też tekst o rzekomo agresywnym zachowaniu uchodźców, który mocno podziałał na zbiorową wyobraźnię, a okazał się wyssany z palca: http://natemat.pl/154443,polski-bloger-napisal-o-ataku-imigrantow-na-granicy-wloch-i-austrii-gw-historie-wyssal-z-palca
Warto też pomyśleć o uchodźczej tematyce, przymierzając się do gimnazjalnych projektów edukacyjnych. Przecież mają one dotyczyć aktualnych problemów lokalnego środowiska – polecam ten temat pod warunkiem, że problemem nazwiemy nie uchodźców, a ksenofobię, nietolerancję i nienawiść do trochę innych niż my.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php