Nauczyciel to odpowiedzialność

Kim jest nauczyciel? Coraz częściej słyszymy, że dziś nauczyciel nie ma już prestiżu, uczniowie go nie szanują, nie słuchają tego co mówi. Nic bardziej mylnego. Faktycznie, często zdarza się, że uczniowie nam pyskują, czasami nas obrażają, jednak nawet ci krnąbrni, mimo iż stwarzają pozory, że mało ich obchodzi co mówimy, to słuchają. Nawet zapamiętują, jeżeli ich coś zainteresuje. A musimy mieć świadomość, że bardzo ich interesuje to, co my nauczyciele, nawet czasami nie świadomie mówimy o współczesnym świecie, współczesnej rzeczywistości. Szczególnie wtedy kiedy tą rzeczywistość poddajemy krytyce. Rozumiem, że wśród nas są osoby, które mają różne poglądy polityczne. Nie powinniśmy o nich mówić na lekcjach, ale trudno powstrzymywać się od dyskusji na korytarzach, w końcu też jesteśmy ludźmi. Jednak karygodne jest kiedy nauczyciel, świadomie wygłasza tezy typu „tak, bo tak”. Od uczniów wymagamy logicznej argumentacji, a wśród nas są osoby, które wypowiadają się na tematy,  o których nie mają zielonego pojęcia. Moje ostatnie doświadczenia w tej materii  - rozmowa z nauczycielką, z którą przy pewnej okazji spotykamy się każdego tygodnia. De facto nauczycielką WOS-u. Wypowiedź wspomnianej osoby: Dla mnie Islam to ideologia, skrzywiona ideologia, nie religia. Ideologia, ponieważ religia nie może zakładać w swoich filarach mordowania. A Islam w swoich filarach ma założenie – mordować niewiernych. Oczywiście cytat nie jest dosłowny „co do jednego słowa”, ale kontekst wypowiedzi został zachowany. Po wysłuchaniu tego typu komunikatu, spróbowałam rozmowy, przedstawiłam 5 filarów Islamu, w których oczywiście nie ma ani jednego słowa o mordowaniu niewiernych (Wyznanie wiary, Modlitwa, Pielgrzymka, Posta, jałmużna). Odniosłam się  do zapisu Koranu dotyczącego wiary: Wszyscy, którzy uwierzyli, wyznawcy Księgi, Tory i Ewangelii i Sabejczycy, wszyscy dostąpią zbawienie w niebie … I usłyszałam: ja wiem swoje i poglądów nie zmienię. Islam powinien być zakazany. Ty jesteś sfiksowana na punkcie praw człowieka. Pewnie popierasz też gender więc nie mamy o czym rozmawiać. Szczerze mówiąc, zamurowało mnie. Usłyszeć takie poglądy od nauczyciela WOS-u, który w podstawie programowej ma wpisaną naukę tolerancji, to naprawdę szok. I my się dziwimy, że nasi uczniowie są nietolerancyjni, kiedy w naszych szeregach są takie persony. Nie będę tu streszczać całej rozmowy, bo nie o to chodzi, aby  zamieszczać transkrypcję dialogu.  Jednak mam prośbę do przedstawicieli i przedstawicielek środowiska nauczycielskiego – nie gódźmy się na taką zaściankowość w naszym środowisku. Dla wielu uczniów, mimo iż często tego nie pokazują, nadal  jesteśmy mentorami. Nadal to co mówimy i robimy kształtuje ich umysły na przyszłe pokolenia. Nie pozwalajmy, aby w naszym zawodzie były osoby, które oficjalnie i bez żadnego skrępowania powielają stereotypy i szerzą dyskryminację. Naszym obowiązkiem jako nauczycieli jest krytyka takiego zachowania wśród naszych koleżanek i kolegów. Bycie nauczycielem, to nie jest praca w zwykłym zawodzie. Bycie nauczycielem to przede wszystkim odpowiedzialność za kształt przyszłego świata. Odpowiedzialność za sposób życia i poglądy przyszłego pokolenia. Pamiętajmy, że jak sobie dzisiaj młodzież wychowamy, to tak na starość będziemy żyć. A ja osobiście chcę spędzić starość w świecie tolerancyjnym i empatycznym. Jednak czy tak będzie, w dużej mierze zależy właśnie od nas -nauczycieli.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php