Kim jest nauczyciel? Coraz częściej słyszymy, że dziś nauczyciel nie ma już prestiżu, uczniowie go nie szanują, nie słuchają tego co mówi. Nic bardziej mylnego. Faktycznie, często zdarza się, że uczniowie nam pyskują, czasami nas obrażają, jednak nawet ci krnąbrni, mimo iż stwarzają pozory, że mało ich obchodzi co mówimy, to słuchają. Nawet zapamiętują, jeżeli ich coś zainteresuje. A musimy mieć świadomość, że bardzo ich interesuje to, co my nauczyciele, nawet czasami nie świadomie mówimy o współczesnym świecie, współczesnej rzeczywistości. Szczególnie wtedy kiedy tą rzeczywistość poddajemy krytyce. Rozumiem, że wśród nas są osoby, które mają różne poglądy polityczne. Nie powinniśmy o nich mówić na lekcjach, ale trudno powstrzymywać się od dyskusji na korytarzach, w końcu też jesteśmy ludźmi. Jednak karygodne jest kiedy nauczyciel, świadomie wygłasza tezy typu „tak, bo tak”. Od uczniów wymagamy logicznej argumentacji, a wśród nas są osoby, które wypowiadają się na tematy, o których nie mają zielonego pojęcia. Moje ostatnie doświadczenia w tej materii - rozmowa z nauczycielką, z którą przy pewnej okazji spotykamy się każdego tygodnia. De facto nauczycielką WOS-u. Wypowiedź wspomnianej osoby: Dla mnie Islam to ideologia, skrzywiona ideologia, nie religia. Ideologia, ponieważ religia nie może zakładać w swoich filarach mordowania. A Islam w swoich filarach ma założenie – mordować niewiernych. Oczywiście cytat nie jest dosłowny „co do jednego słowa”, ale kontekst wypowiedzi został zachowany. Po wysłuchaniu tego typu komunikatu, spróbowałam rozmowy, przedstawiłam 5 filarów Islamu, w których oczywiście nie ma ani jednego słowa o mordowaniu niewiernych (Wyznanie wiary, Modlitwa, Pielgrzymka, Posta, jałmużna). Odniosłam się do zapisu Koranu dotyczącego wiary: Wszyscy, którzy uwierzyli, wyznawcy Księgi, Tory i Ewangelii i Sabejczycy, wszyscy dostąpią zbawienie w niebie … I usłyszałam: ja wiem swoje i poglądów nie zmienię. Islam powinien być zakazany. Ty jesteś sfiksowana na punkcie praw człowieka. Pewnie popierasz też gender więc nie mamy o czym rozmawiać. Szczerze mówiąc, zamurowało mnie. Usłyszeć takie poglądy od nauczyciela WOS-u, który w podstawie programowej ma wpisaną naukę tolerancji, to naprawdę szok. I my się dziwimy, że nasi uczniowie są nietolerancyjni, kiedy w naszych szeregach są takie persony. Nie będę tu streszczać całej rozmowy, bo nie o to chodzi, aby zamieszczać transkrypcję dialogu. Jednak mam prośbę do przedstawicieli i przedstawicielek środowiska nauczycielskiego – nie gódźmy się na taką zaściankowość w naszym środowisku. Dla wielu uczniów, mimo iż często tego nie pokazują, nadal jesteśmy mentorami. Nadal to co mówimy i robimy kształtuje ich umysły na przyszłe pokolenia. Nie pozwalajmy, aby w naszym zawodzie były osoby, które oficjalnie i bez żadnego skrępowania powielają stereotypy i szerzą dyskryminację. Naszym obowiązkiem jako nauczycieli jest krytyka takiego zachowania wśród naszych koleżanek i kolegów. Bycie nauczycielem, to nie jest praca w zwykłym zawodzie. Bycie nauczycielem to przede wszystkim odpowiedzialność za kształt przyszłego świata. Odpowiedzialność za sposób życia i poglądy przyszłego pokolenia. Pamiętajmy, że jak sobie dzisiaj młodzież wychowamy, to tak na starość będziemy żyć. A ja osobiście chcę spędzić starość w świecie tolerancyjnym i empatycznym. Jednak czy tak będzie, w dużej mierze zależy właśnie od nas -nauczycieli.
Leaders of Tolerance
Zapraszamy na bloga uczestniczek i uczestników programu edukacyjnego Liderzy i Liderki Tolerancji, wspomagającego nauczycieli i nauczycielki w realizacji szkolnych projektów antydyskryminacyjnych poprzez kontakt z doświadczonymi pedagogami, liderami tolerancji Centrum Edukacji Obywatelskiej.Lektury dla Tolerancji
Pojawiła się kolejna, 14 odsłona z cyklu "Lektury dla tolerancji", czyli książki które pokazują równościowy, różnorodny i wielokulturowy świat.
Kliknijcie w zakładkę LEKTURY DLA TOLERANCJI
w pasku na górze.Cztery Strony Warszawy
Zobacz jak warszawska młodzież promuje wielokulturowość w stolicy.
Poznaj program "Cztery Strony Warszawy - młodzi przewodnicy po wielokulturowej stolicy"
Kliknij w zakładkę CZTERY STRONY WARSZAWY
w pasku na górze.STUDY VISIT ST. LOUIS
Zobacz jak przebiega wizyta studyjna polskich nauczycieli w USA i dowiedz się czym "brama na Zachód" - miasto St. Louis zaskoczyło liderów i liderki tolerancji.
Kliknij w zakładkę STUDY VISIT ST. LOUIS
w pasku na górze.Najnowsze komentarze
- Kuba o Made in? Metka: Sprawdzam
- Kuba o Lekcja o zaimkach
- zcofalkagmail.com o Islam, „dobra zmiana” i pan Terlikowski
- Waldemar Szydło o Islam, „dobra zmiana” i pan Terlikowski
- ajaninawp.pl o Z pamiętnika nauczyciela…
Archiwa
- Marzec 2019
- Październik 2018
- Czerwiec 2018
- Sierpień 2017
- Lipiec 2017
- Czerwiec 2017
- Maj 2017
- Kwiecień 2017
- Marzec 2017
- Luty 2017
- Styczeń 2017
- Grudzień 2016
- Sierpień 2016
- Lipiec 2016
- Czerwiec 2016
- Maj 2016
- Kwiecień 2016
- Marzec 2016
- Luty 2016
- Styczeń 2016
- Grudzień 2015
- Listopad 2015
- Październik 2015
- Wrzesień 2015
- Sierpień 2015
- Lipiec 2015
- Czerwiec 2015
- Maj 2015
- Kwiecień 2015
- Marzec 2015
- Luty 2015
- Styczeń 2015
- Grudzień 2014
- Listopad 2014
- Październik 2014
- Wrzesień 2014
- Sierpień 2014
- Lipiec 2014
- Czerwiec 2014
- Maj 2014
- Kwiecień 2014
- Marzec 2014
- Luty 2014
- Listopad 2013
- Październik 2013
- Wrzesień 2013
- Czerwiec 2013
- Maj 2013
- Kwiecień 2013
- Marzec 2013