Kilka lat temu irlandzkie centrum edukacyjne wydało publikację na temat tego, jak radzić sobie z kontrowersyjnymi tematami w klasie szkolnej (Tackling Controversial Issues in the Citizenship Classroom). Część książki to informacje dotyczące możliwych nauczycielskich postaw wobec „gorących” kwestii, które zawsze mogą pojawić się w klasie, nawet jeśli ich nie planujemy. Znajdziemy w niej ta także przekonująco uzasadnione argumenty za tym, aby kontrowersji nie unikać, a przeciwnie – „rozbrajać” ich często dyskryminującą wymowę w rzeczowej dyskusji.
To, co szczególnie cenne w opisywanej publikacji to część metodyczna, z praktycznymi sposobami podejmowania aktualnych tematów. Jedno z ćwiczeń, zawierające elementy burzy mózgów, pozwala na wielowątkową dyskusję która angażuje całą klasę, ale toczy się w zamkniętych grupach, co wielu osobom będzie dawało większe poczucie bezpieczeństwa. Jeśli nauczyciel czy nauczycielka chciałby/aby porozmawiać przy użyciu tej metody np. o kryzysie uchodźczym i naszych reakcjach na to, co z nim związane, należy przed zajęciami przygotować kilka tematów do dyskusji. Każdy temat zapisujemy następnie na górze arkusza A4 (jeden arkusz – jeden temat), np. arkusz 1: Przyczyny, dla których ludzie migrują do Europy, 2: Skutki ostatnich fali migracji dla Europy, 3: Skutki ostatnich fali migracji dla Polski, 4: Co rząd powinien zrobić wobec kryzysu uchodźczego?, 5: Co społeczeństwo (pojedynczy ludzie, kościoły, organizacje) powinny zrobić wobec kryzysu uchodźczego? Podczas zajęć dzielimy klasę na tyle zespołów, ile mamy arkuszy z pytaniami, następnie przydzielamy jednej grupie jeden arkusz i wyznaczamy ograniczony czas na zanotowanie swoich opinii (dobrze, aby grupy notowały opinie jako listę, jedna pod drugą). Po wykonaniu zadania kartka z zapisanymi opiniami, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara, wędruje do następnej grupy. Zespół, który otrzymał arkusz z wynotowanymi pomysłami, stawia symbol „√” jeśli się z nimi zgadza, „X” jeśli pomysł jest nie do zaakceptowania, a znak zapytania („?”), jeśli nie potrafi jednoznacznie ocenić opinii lub chce dodać swoje pomysły. Kontynuujemy przekazywanie kartek aż wszystkie wrócą do grup macierzystych, z których każda informuje pozostałe zespoły o zawartości swoich arkuszy. Innym ćwiczeniem podobnego typu jest dyskusja – układanka. W tym przypadku dzielimy klasę na zespoły 4-5-osobowe, które stanowią dla swoich członków grupę „matkę”. Każdej osobie w takiej grupie przydzielamy numer: 1, 2, 3, 4 lub 5. Następnie prosimy, aby wszystkie „jedynki” przedyskutowały problem nr 1 (p. problemy z arkuszy powyżej), „dwójki” problem nr 2, itd. Po przedyskutowaniu, wszystkie osoby wracają do swoich grup „matek” i raportują uzyskane opinie. W ten sposób, w naszej klasie mają szansę zaistnieć różne opinie i perspektywy, a zaproponowane ćwiczenia nie muszą być końcem, ale mogą być początkiem ciekawych dyskusji.
Leaders of Tolerance
Zapraszamy na bloga uczestniczek i uczestników programu edukacyjnego Liderzy i Liderki Tolerancji, wspomagającego nauczycieli i nauczycielki w realizacji szkolnych projektów antydyskryminacyjnych poprzez kontakt z doświadczonymi pedagogami, liderami tolerancji Centrum Edukacji Obywatelskiej.Lektury dla Tolerancji
Pojawiła się kolejna, 14 odsłona z cyklu "Lektury dla tolerancji", czyli książki które pokazują równościowy, różnorodny i wielokulturowy świat.
Kliknijcie w zakładkę LEKTURY DLA TOLERANCJI
w pasku na górze.Cztery Strony Warszawy
Zobacz jak warszawska młodzież promuje wielokulturowość w stolicy.
Poznaj program "Cztery Strony Warszawy - młodzi przewodnicy po wielokulturowej stolicy"
Kliknij w zakładkę CZTERY STRONY WARSZAWY
w pasku na górze.STUDY VISIT ST. LOUIS
Zobacz jak przebiega wizyta studyjna polskich nauczycieli w USA i dowiedz się czym "brama na Zachód" - miasto St. Louis zaskoczyło liderów i liderki tolerancji.
Kliknij w zakładkę STUDY VISIT ST. LOUIS
w pasku na górze.Najnowsze komentarze
- Kuba o Made in? Metka: Sprawdzam
- Kuba o Lekcja o zaimkach
- zcofalkagmail.com o Islam, „dobra zmiana” i pan Terlikowski
- Waldemar Szydło o Islam, „dobra zmiana” i pan Terlikowski
- ajaninawp.pl o Z pamiętnika nauczyciela…
Archiwa
- Marzec 2019
- Październik 2018
- Czerwiec 2018
- Sierpień 2017
- Lipiec 2017
- Czerwiec 2017
- Maj 2017
- Kwiecień 2017
- Marzec 2017
- Luty 2017
- Styczeń 2017
- Grudzień 2016
- Sierpień 2016
- Lipiec 2016
- Czerwiec 2016
- Maj 2016
- Kwiecień 2016
- Marzec 2016
- Luty 2016
- Styczeń 2016
- Grudzień 2015
- Listopad 2015
- Październik 2015
- Wrzesień 2015
- Sierpień 2015
- Lipiec 2015
- Czerwiec 2015
- Maj 2015
- Kwiecień 2015
- Marzec 2015
- Luty 2015
- Styczeń 2015
- Grudzień 2014
- Listopad 2014
- Październik 2014
- Wrzesień 2014
- Sierpień 2014
- Lipiec 2014
- Czerwiec 2014
- Maj 2014
- Kwiecień 2014
- Marzec 2014
- Luty 2014
- Listopad 2013
- Październik 2013
- Wrzesień 2013
- Czerwiec 2013
- Maj 2013
- Kwiecień 2013
- Marzec 2013