Coś mi się wydaje, że wśród różnych dni i świąt obchodzonych w szkole, w tym roku na plan pierwszy zdecydowanie powinno się wysunąć Święto Konstytucji. Co roku w okolicach tego dnia szkoły zazwyczaj przeprowadzają okolicznościowe akademie czy apele. W obecnych okolicznościach przyrody, gdy dzieje się to, co się dzieje, jestem przekonana, że Święto Konstytucji zasługuje na szczególne potraktowanie. Zachęcam do przygotowania w tym roku tego wydarzenia niesztampowo, bez deklamowania okolicznościowych formułek, za to w oparciu o to, co nam podpowiada wyobraźnia i niecodzienne jak na europejskie standardy traktowanie naszej konstytucji przez władze. Konkretne pomysły najlepiej niech powstaną z grupą chętnych uczniów i uczennic, jeśli taka się znajdzie, a to, co poniżej to jedynie garść inspiracji. Najprostsze, co możemy zrealizować to rozdawanie podczas przerwy ulotek. Ich treść tworzyłyby wybrane paragrafy naszej konstytucji – te, które wydają nam się ważne. Jeśli chcemy przyciągnąć uwagę, duże wrażenie robią wszelkie działania, w których ingerujemy w szkolną przestrzeń, zmieniając wygląd dobrze znanych ścian, drzwi czy schodów nieoczekiwanie pojawiającym się tam hasłem czy fragmentem tekstu. Wybornie do tego celu nadają się właśnie schody, jeśli do ich wewnętrznej strony, widocznej kiedy wchodzimy pod górę, przykleimy wydrukowane (namalowane) na podłużnych pasach brystolu pojedyncze wersy tekstu, w naszym przypadku – tekstu konstytucji. Można też zorganizować na przerwie czytanie konstytucji, do którego zapraszamy chętną młodzież i osoby ze szkolnej kadry, dając możliwość wyboru czytanego fragmentu. Konstytucja nadaje się też do „zaśpiewania”, jak to onegdaj robiła załoga „Piwnicy pod Baranami” z innym oficjalnym tekstem. Tamta interpretacja odmienny miała cel i służyła raczej obśmianiu dokumentu; w naszym przypadku chodzi o co innego, ale niecodzienna interpretacja ustawy zasadniczej z pewnością przyciągnie uwagę. Może niezłym pomysłem jest także konkurs ze znajomości konstytucji z pytaniami, które pojawią się w formie plakatów na szkolnych korytarzach. (np. „Jaką moc mają orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego? Odpowiedź: „Mają moc powszechnie obowiązującą”). Niektóre pytania mogą wydać się nader kontrowersyjne ale przecież w gruncie rzeczy takie nie są! Wreszcie, możemy na dużym arkuszu brystolu, kartonu lub rozpiętym na drewnianej ramie białym płótnie, pod napisem (np. „Konstytucja – jestem za”) zbierać odciski dłoni. Wystarczy przygotować trochę rozpuszczonej czerwonej farby do zamaczania rąk i zachęcać podczas przerwy do symbolicznego „podpisu” pod hasłem. Uzyskane w ten sposób biało – czerwone dzieło może zdobić korytarz lub klasę długo po wydarzeniu.
Pomysłów na świętowanie konstytucji jest wiele i uważajmy, czy nie jawią się nam samym jako zanadto prowokacyjne. Jeśli tak, to znaczy, że wkrada się w nasze głowy kontrola gorsza niż dyrektorsko-kuratoryjna, a nazywana po prostu autocenzurą. Nie dajmy się jej – ani konstytucja, ani jej święto nie są kontrowersyjne ani prowokacyjne. Mamy do nich konstytucyjne prawo!
Leaders of Tolerance
Zapraszamy na bloga uczestniczek i uczestników programu edukacyjnego Liderzy i Liderki Tolerancji, wspomagającego nauczycieli i nauczycielki w realizacji szkolnych projektów antydyskryminacyjnych poprzez kontakt z doświadczonymi pedagogami, liderami tolerancji Centrum Edukacji Obywatelskiej.Lektury dla Tolerancji
Pojawiła się kolejna, 14 odsłona z cyklu "Lektury dla tolerancji", czyli książki które pokazują równościowy, różnorodny i wielokulturowy świat.
Kliknijcie w zakładkę LEKTURY DLA TOLERANCJI
w pasku na górze.Cztery Strony Warszawy
Zobacz jak warszawska młodzież promuje wielokulturowość w stolicy.
Poznaj program "Cztery Strony Warszawy - młodzi przewodnicy po wielokulturowej stolicy"
Kliknij w zakładkę CZTERY STRONY WARSZAWY
w pasku na górze.STUDY VISIT ST. LOUIS
Zobacz jak przebiega wizyta studyjna polskich nauczycieli w USA i dowiedz się czym "brama na Zachód" - miasto St. Louis zaskoczyło liderów i liderki tolerancji.
Kliknij w zakładkę STUDY VISIT ST. LOUIS
w pasku na górze.Najnowsze komentarze
- Kuba o Made in? Metka: Sprawdzam
- Kuba o Lekcja o zaimkach
- zcofalkagmail.com o Islam, „dobra zmiana” i pan Terlikowski
- Waldemar Szydło o Islam, „dobra zmiana” i pan Terlikowski
- ajaninawp.pl o Z pamiętnika nauczyciela…
Archiwa
- Marzec 2019
- Październik 2018
- Czerwiec 2018
- Sierpień 2017
- Lipiec 2017
- Czerwiec 2017
- Maj 2017
- Kwiecień 2017
- Marzec 2017
- Luty 2017
- Styczeń 2017
- Grudzień 2016
- Sierpień 2016
- Lipiec 2016
- Czerwiec 2016
- Maj 2016
- Kwiecień 2016
- Marzec 2016
- Luty 2016
- Styczeń 2016
- Grudzień 2015
- Listopad 2015
- Październik 2015
- Wrzesień 2015
- Sierpień 2015
- Lipiec 2015
- Czerwiec 2015
- Maj 2015
- Kwiecień 2015
- Marzec 2015
- Luty 2015
- Styczeń 2015
- Grudzień 2014
- Listopad 2014
- Październik 2014
- Wrzesień 2014
- Sierpień 2014
- Lipiec 2014
- Czerwiec 2014
- Maj 2014
- Kwiecień 2014
- Marzec 2014
- Luty 2014
- Listopad 2013
- Październik 2013
- Wrzesień 2013
- Czerwiec 2013
- Maj 2013
- Kwiecień 2013
- Marzec 2013