„Fair Train” – czy gra miejska to niestandardowy sposób nauczania?

„Fair Train” to gram miejska od lat organizowana w Katowicach przez Szkołę Handlową im. Bolesława Prusa, przy współpracy ze szkołami, instytucjami i NGO z regionu. Tematyka gry jest skupiona dookoła praw człowieka, odpowiedzialnej konsumpcji, Sprawiedliwego Handlu i globalnych współzależności. Dodatkowo zadania zawsze są układane pod kątem obowiązującego hasła w Tygodniu Edukacji Globalnej, a to każdego roku jest inne, w tym roku był to „pokój i bezpieczeństwo”. Jednak najważniejsze w tej grze jest uczciwe współzawodnictwo, stąd nazwa – „Sprawiedliwy Pociąg”. Oczywiście ma ona odzwierciedlać tematykę, czyli nawiązuje do Sprawiedliwego Handlu, ale zamiana Handel na Pociąg nie jest tu przypadkowa. Podczas wykonywania zadań, każda drużyna odpowiada na pytania wiedzowe lub wykonuje zadania oparte na kreatywności i logice, ale oprócz tego może „z dobrego serca” wykonać zadanie dodatkowe (możliwe do wykonania przez każdego) za które otrzymuje pasażera pociągu. To ma uczyć z jednej strony empatii, a z drugiej chęci działania, pomocy, np. w tym roku można było napisać List o Uwolnienie Więźnia Sumienia. Wszystkie napisane listy później zostały dołączone do listów maratonowych i odesłane do adresatów. Dodatkowo w grze jest równiez aspekt uczciwej rywalizacji – do zadań na stacji drużyna może przystąpić dopiero w momencie kiedy jest w komplecie. Jednak rozmawiając z nauczycielami okazuje się, że wielu z nich chciałoby wziąć udział z uczniami w takiej imprezie, bo ich zdaniem to świetna zabawa, a jednocześnie uczniowie mogą się wiele nauczyć i pobudzić swoją kreatywność, ale nie mogą uzyskać zgody przełożonych, ponieważ Dyrekcja uważa, że tego typu akcje to strata czasu. Ja jednak nie mogę się z tym zgodzić. Od lat bierzemy z uczniami udział w „Fair Train” i na własne oczy mogłam obserwować przyrost wiedzy uczniów, a także realny wzrost umiejętności. Uważam, że jest to jedna z najlepszych form edukacyjnych wspierających standardowy proces nauczania. Dlatego od tego roku przystąpiliśmy do udziału w kolejne grze miejskiej, która debiutowała w naszym mieście za sprawą sąsiedniej szkoły  – Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 1 w Chorzowie. Ta gra dotyczy tematyki żydowskiej – kultury Żydów i ich życia w Chorzowie oraz na Górnym Śląsku. Nie jest ona może jeszcze tak rozbudowana i spektakularna jak „Fair Train”, ale to dopiero początki. My wierzymy, że i ta gra będzie się rozwijała. A to niesamowicie ważne, bo jak pisałam wcześniej, gra miejska to jedna z ciekawszych i efektywniejszych aktywnych metod nauczania, ale pod warunkiem, że jest przemyślana, dobrze skoordynowana, a zawarte w niej materiały są efektywne i poprawne merytorycznie. Jeżeli zaś dodatkowo gra z każdym rokiem się rozwija, daje to coraz lepsze efekty w postaci przyrostu wiedzy i umiejętności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php