Ageizm i antyageizm

Istnieje wiele definicji ageizmu. Najbardziej znaną w literaturze anglosaskiej jest ta zaproponowana przez Roberta Butlera w 1975 roku, zgodnie z którą ageizm to „zestaw przekonań, uprzedzeń i stereotypów mających swe podstawy w biologicznym zróżnicowaniu ludzi, które dotyczą kompetencji i potrzeb osób w zależności od ich chronologicznego wieku”.
Termin „ageizm” w języku polskim nie ma bezpośredniego tłumaczenia. Cześć badaczy próbowała wprowadzić do języka socjologicznego termin „wiekizm”, ale nie przyjął się on. W języku polskim adekwatnym określeniem ageizmu wydaje się termin  „dyskryminacja ze względu na wiek”.
Chociaż nierówne traktowanie ze względu na wiek może dotyczyć osób w każdym wieku, będę się tu posługiwała wąską deficjencją ageizmu. Odnosi się ona do nierównego traktowania, kierowania się uprzedzeniami i stereotypami oraz założeniem, że osoby starsze nie są zdolne do wykonywania określonych ról społecznych, takich jak np. rola pracownika. Jeżdżę trochę ostatnio po Polsce z różnego typu szkoleniami i widzę,że ten temat często nie jest obecny w edukacji. Tak jakbyśmy chcieli go zepchnąć w ,,otchłań ciszy”i udawać,że problemu nie ma. A jednak starzejemy się i to wszyscy bez wyjątku,chociaż odpychamy tą myśl od siebie jak natrętną muchę.
Jedna ze szkół-Liceum Ogólnokształcące w Mońkach podjęło temat ageizmu,realizując projekt w ,,Szkole Tolerancji”.Nauczycielka koordynująca przedsięwzięcie zaproponowała młodzieży współpracę z zespołem ludowym ,,Pogodna Jesień” i Domem Opieki Społecznej.
Na początku młodzi ludzie czuli niepokój,pojawiły się pytania: ,,co my tam będziemy robić”, ,,jak odnaleźć się w tej sytuacji”? To normalne i naturalne,ponieważ wychodzą ze swojej ,,strefy komfortu” przebywania tylko z rówieśnikami,ewentualnie rodzicami. Dużym wsparciem w projekcie są oczywiście warsztaty proponowane przez CEO,ale rola nauczyciela, a często rodziców i dziadków jest również znacząca. W grupie,którą miałam okazję szkolić pojawiły się różne typy osobowości:mniej lub bardziej zainteresowane projektem,jednak każdy z uczestników wiedział,czym jest dyskryminacja ze względu na wiek czyli ageizm. Jakie metody pracy wykorzystują młodzi ludzie? Wspólne śpiewanie pieśni ludowych,również podczas Niedzieli Palmowej wzbudziło wiele emocji,dostarczyło satysfakcji podczas występu przed licznie zgromadzoną publicznością. Wcześniej miały miejsce wywiady:na temat przeszłości,stylu życia czy dbania o zdrowie. Na warsztatach zapytałam,co interesuje młodzież w związku z realizacją tego tematu. Okazało się,że jest mnóstwo rzeczy,o które chcieliby zapytać starszych mieszkańców swego miasta. Jak się ubierali,gdy byli młodzi? Jaka obowiązywała moda? ( Można tutaj pokusić się o stylizacje na stroje z poprzedniego wieku,co zawsze sprawia frajdę i mamy gotowy materiał do wystawy fotograficznej. Jeżeli w domach osób,z którymi młodzi przeprowadzają wywiad znajdą się zdjęcia,to tym lepiej-zestawić można te dwa rodzaje fotografii:archiwalną i współczesną).Młodzież zainteresowana jest kuchnią:regionalnymi przepisami,które odchodzą w niepamięć i warto je utrwalić,ale także pojawiły się pytania: jakich kosmetyków używały rozmówczynie i czy robiły je same? Można pytać o wszystko,bo celem poznania i zrozumienia jest dialog. Sama nie zapytałam babci ani o modę,ani o kosmetyki,ani o koleżanki z dzieciństwa. Szczególnie ten ostatni temat był dla mnie fascynujący,bo miała koleżankę Żydówkę,z którą nie wie,co się stało. Ja tematu ,,nie pociągnęłam”,nie zdążyłam.
Tego typu projekty,jak ten realizowany w Mońkach,przełamują pewną barierę w relacjach młodzież-starsi. A wiemy,że czasem stereotypy występują po obu stronach. Czekam z niecierpliwością na efekty projektu i będę śledzić ich poczynania i bardzo im kibicować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php