Uczniowie mojej interdyscyplinarnej klasy „Hipolit” z Gimnazjum nr 1 im. Hipolita Cegielskiego w Murowanej Goślinie wspólnie ze Seniorkami z goślińskiego Klubu Seniora „Zacisze” udali się na cztery dni na Mazury do Camp Rodowa koło Mrągowa. Tam właśnie w sercu Mazur, pośród przepięknych łąk nad brzegiem jeziora Lampasz realizowali międzypokoleniowych projekt „Młodzi (i) Seniorzy w Działaniu, czyli Aktywna Pamięć Jutra”.
Nasz projekt od samego początku jest przykładem uczenia się przez działanie oraz realizuje misję UE uczenia się przez całe życie. Podczas działań wykorzystaliśmy metody aktywizujące i wzmacniające dialog między młodszymi i starszymi mieszkańcami Murowanej Gośliny oraz innych miejscowości gminnych. Ważnym elementem naszego projektu było spotkanie w Muzeum Żydowskim Galicja z Panią Lidią Maksymowicz, która opowiedziała nam wzruszającą historię swojego dzieciństwa spędzonego w Auschwitz. Główna część zajęć warsztatowych odbyła się praca w małych grupach, przy wykorzystaniu historii mówionej, facylitacji graficznej, metaplanu oraz easyflipów (to tylko niektóre z metod i technik, z którymi pracowaliśmy). Przy poznawaniu teraźniejszości („aktywna”), przeszłości („pamięć”) oraz przyszłości („jutra”) towarzyszyło nam dziewięcioma polami semantycznymi (pierwotnie było ich pięć, ale ze względu na głosy uczniów i seniorek rozszerzyliśmy zakres tematyczny) , o których podczas warsztatów rozmawialiśmy z perspektywy ludzi starszych i młodszych. Były to: rodzina, dzieciństwo, wychowanie, przyjaźń, miłość, seksualność, praca, zainteresowania, pasje. Wzajemne słuchanie się i wizualizacja usłyszanych historii odbyły się podczas czterodniowego wyjazdu integracyjno –warsztatowego na Mazury. Rozmawialiśmy, dyskutowaliśmy i poznawaliśmy się wzajemnie. Pracowaliśmy w pięciu małych grupach (2 seniorki+2/3 gimnazjalistów). Każdego dnia zajmowaliśmy się innym tematem w trzech perspektywach czasowych: przeszłości, teraźniejszości i przyszłości.
Rozpoczęliśmy od rodziny i dzieciństwa, potem przyglądaliśmy się przyjaźni i miłości, by na końcu zastanowić się nad naszymi pasjami i zainteresowaniami. Towarzyszyły nam warsztaty nt. tożsamości, współczesnych wyzwań w relacji międzypokoleniowej oraz partycypacji obywatelskiej i profilaktyki antyalkoholowej. Do naszych refleksji wykorzystaliśmy m.in. facylitację graficzną oraz metaplan. Oprócz warsztatów ważnym punktem programu była wizyta edukacyjna w Wilczym Szańcu oraz Świętej Lipce. Razem ze Seniorkami śpiewaliśmy także podczas ogniska integracyjnego z młodzieżą z Brandenburgii oraz Podlasia. Nasz pobyt na Mazurach zakończyliśmy w Mazurskim Parku Krajobrazowym spływem kajakowym Krutynią. Międzypokoleniowa grupa rozpoczęła także pracę nad stworzeniem przedstawicielstwa seniorów/seniorek oraz juniorów/juniorek w radzie miasta (dzięki młodzieżowo – senioralnej radzie będzie można wnioski wypływające z metaplanu przedstawić urzędnikom i radnym – wstępna nazwa tej grupy to Goślińska Rada Młodzieży i Seniorów) oraz nad stworzeniem Goślińskiego Słoika/Pudełka Życia, czyli przedmiotu, który ułatwi życie ludziom starszym. Słoik będzie oklejony specjalnym logotypem wypracowanym przez młodzież i seniorów. Ten sam logotyp zostanie naklejony na lodówkę, w której będzie umieszczony słoik. W środku słoika znajdą się dwa formularze do wypełnienia: pierwszy z najważniejszymi informacjami dotyczącymi aktualnego stanu zdrowia seniora/seniorki, przeprowadzonych badań w ostatnim czasie, zażywanych lekarstw oraz chorób. Drugi formularz będzie zawierał najważniejsze informacje teleadresowe seniora/seniorki: telefony do najbliższych, informację, kogo poinformować w razie hospitalizacji, co zrobić ze zwierzętami, komu je oddać po opiekę.
Jakub Niewiński
Projekt został realizowany dzięki pomocy Urzędu Miasta i Gminy Murowana Goślina, Ośrodka Pomocy Społecznej, Komitetu Partnerskiego Ziemi Goślińskiej oraz Gimnazjum nr 1 im. Hipolita Cegielskiego w ramach programu CENTROPY „Przetrwanie w Sarajewie” przy wsparciu Unii Europejskiej.