Co po zakończeniu projektu?

Zakończyliśmy już program „Dobrzy ludzie w czasach zła”, wielu z Was doprowadziło też do końca swoje projekty.

Zachęcamy Was jednak, byście nadal korzystali z przygotowanych przez nas materiałów: propozycji zajęć, poradników i artykułów. Część z nich jest ściśle związana z tematyką Holocaustu, inne mogą być punktem wyjścia do dyskusji o wartościach i postawach, jeszcze inne – zachętą do własnych działań w duchu idei Korczaka, Sendlerowej i Karskiego.

Dla ułatwienia zebraliśmy wszystkie materiały w  jednym miejscu:

1.  Rzecz o Irenie Sendlerowej 

OBSZAR NAUCZANIA: IV – VII klasa szkoły podstawowej

LEKCJE NA KTÓRYCH MOŻNA ZREALIZOWAĆ ĆWICZENIE: wiedza o społeczeństwie, język polski, godzina wychowawcza

PYTANIE KLUCZOWE: jakimi wartościami kierowała się w swoich działaniach Irena Sendlerowa?

Cały materiał znajduje się tutaj

2.  „Dobrzy ludzie w czasach zła- Irena Sendlerowa,  Janusz Korczak i Jan Karski”

OBSZAR NAUCZANIA: II – III klasa szkoły gimnazjalnej

LEKCJE NA KTÓRYCH MOśNA ZREALIZOWAĆ ĆWICZENIE: wiedza o społeczeństwie, język polski, godzina wychowawcza

PYTANIE KLUCZOWE: jakie wartości, zasady moralne łączą postawę i działania I. Sendlerowej , J. Korczaka i J. Karskiego ?

Cały materiał znajduje się tutaj.

3.   „Jestem nie po to, aby mnie kochali i podziwiali, ale po to,  abym ja działał i kochał” – o „niezwykłej zwyczajności”  Janusza Korczaka

 OBSZAR NAUCZANIA: szkoła ponadgimnazjalna

 LEKCJE NA KTÓRYCH MOŻNA ZREALIZOWAĆ ĆWICZENIE: wiedza o społeczeństwie, język polski, godzina wychowawcza

PYTANIE KLUCZOWE: Jaki wpływ miało okrucieństwo wojny na postawę i działania Janusza Korczaka?

Cały materiał znajduje się tutaj

4.  Ten jest z ojczyzny mojej – jest człowiek. Jan Karski i jego misja

OBSZAR NAUCZANIA: II – III klasa szkoły gimnazjalnej

LEKCJE NA KTÓRYCH MOŻNA ZREALIZOWAĆ ĆWICZENIE: wiedza o społeczeństwie, język polski, godzina wychowawcza

PYTANIE KLUCZOWE: jakimi zasadami i wartościami moralnymi kierował się w swym życiu i działaniu Jan Karski?

Cały materiał znajduje się tutaj.

5.  Dobrzy ludzie w czasach zła – Jan Karski – misja o której decydują wartości

OBSZAR NAUCZANIA: szkoła ponadgimnazjalna

LEKCJE NA KTÓRYCH MOŻNA ZREALIZOWAĆ ĆWICZENIE: wiedza o społeczeństwie, język polski, godzina wychowawcza

PYTANIE KLUCZOWE: Jakie wartości – nawet w czasach zła – mają swoje  znaczenie?

Cały materiał znajduje się tutaj.

 6.    „Każde uratowane przy moim udziale dziecko jest jedynie  uzasadnieniem mojego istnienia, a nie tytułem do chwały”.  Opowieść o Irenie Sendlerowej

 OBSZAR NAUCZANIA: szkoła ponadgimnazjalna

LEKCJE NA KTÓRYCH MOŻNA ZREALIZOWAĆ ĆWICZENIE: wiedza o społeczeństwie, język polski, godzina wychowawcza

PYTANIE KLUCZOWE: Dlaczego Irena Sendlerowa narażała/ ryzykowała własne życie, aby ratować innych?

Cały materiał znajduje się tutaj.

 7.    Poradnik „Debaty w programie Dobrzy ludzie w czasach zła”

W programie „Dobrzy ludzie w czasach zła” zachęcamy uczniów i nauczycieli do organizowania debat poświęconych wartościom, którymi w swoich wyborach kierowali się Janusz Korczak, Jan Karski i Irena Sendlerowa. Jak opracować temat debaty, jak ją zorganizować,  jaki typ debaty wybrać?

 Cały materiał znajduje się tutaj.

8 .  Metody pracy Korczaka 

Janusz Korczak stworzył w Domu Sierot autorski system wychowania, który podważał wiele z ogólnie przyjętych metod pedagogicznych. To właśnie w sierocińcu na Krochmalnej wprowadzał w życie swoje idee wychowawcze – zapewniał dzieciom prawo do szacunku, posiadania tajemnic i prywatnej własności, uczył je odpowiedzialności i samorządności. Jak wyglądało to w praktyce?

Cały materiał znajduje się tutaj.

9. Nowe gadaninki Starego Doktora 

Nagraliśmy dla was krótkie fragmenty z tekstów Janusza Korczaka – jedne zabawne, inne całkiem poważne. Zachęcamy do ich słuchania i wykorzystywania na lekcjach. Teksty pochodzą w większości z gazety „Mały Przegląd” i są świetnym punktem wyjścia do dyskusji w klasie na różne tematy  – samorządu dzieci i młodzieży, tolerancji, odpowiedzialności, praw dziecka i ich miejsca w szkole oraz w domu.

Cały materiał znajduje się tutaj.

10. Czytajmy Korczaka. Razem!

Naszym pomysłem na wspólną pracę młodszych dzieci i starszych uczniów są spotkania czytelnicze – „czytania”. Spotkania, w czasie których starsi uczniowie wcielą się w rolę animatorów, ekspertów i opiekunów a młodsi – w odbiorców ich działań.

Cały materiał znajduje się tutaj.

11. Gazeta szkolna. Jak fajnie! 

Janusz Korczak w pierwszym numerze gazety dla dzieci „Mały Przegląd”, który ukazał się 9 października 1926 jako dodatek do „Naszego Przeglądu” pisał: „Jest wiele ludzi dorosłych, którzy piszą tylko dlatego, że się nie wstydzą; są dzieci, które mają wiele ciekawych pomysłów, uwag i spostrzeżeń, a nie piszą, gdyż nie mają odwagi albo im się nie chce. Dziennik nasz zachęci młodzież do pisania. Zachęci i ośmieli.”Jak tworzyć gazetę szkolną? Jakie tematy wybierać? Jak pracować? W jaki sposób zdobywać informacje i pisać?

Cały materiał znajduje się tutaj.

12.  Liczyli na Korczaka – liczyli z Korczakiem. Edukacja ekonomiczna w teorii i praktyce Starego Doktora 

Nieodłączną częścią pedagogiki Korczaka są jego poglądy na pieniądz i rolę edukacji ekonomicznej w wychowaniu dziecka. Co ma wspólnego podmiotowość dziecka z nauką oszczędzania i prowadzenia szkolnego sklepiku? I czy po upływie 70 lat, które dzielą nas od realiów międzywojennej gospodarki rynkowej, Korczakowska lekcja zarządzania finansami w ogóle jest jeszcze aktualna?

Cały materiał znajduje się tutaj.

Jeden komentarz

  • kotek001
    22 marca 2013 - 21:05 | Permalink

    HEY!

    BLOG BARDZO MI SIĘ SPODOBAŁ I CZEKAM NA KOLEJNE WPISY ;)

    POZDRAWIAM
    WIKTORIA

  • Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


    *

    Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

    CommentLuv badge
    css.php