Narzędzia, czyli jak?

Jak wykorzystać różne formy pracy, przygotowując wydarzenie w projekcie Dobrzy ludzie w czasach zła? Oto kilka naszych pomysłów. 

Konkurs literacki

Tak się składa, że wszyscy bohaterowie programu byli w jakiś sposób związani ze słowem. Janusz Korczak łączył drogę pisarza i publicysty z działalnością społeczną, Irena Sendlerowa studiowała polonistykę, a Jan Karski jest autorem powieści Tajne państwo, opowiadającej o jego przeżyciach jako kuriera Polskiego Państwa Podziemnego. Może więc warto w ramach projektu zorganizować konkurs literacki dla uczniów z Waszej szkoły? Informację o konkursie można rozesłać także do innych szkół w miejscowości – dzięki temu poszerzy się grono osób, które dowiedzą się o Waszych działaniach.

Możliwości jest wiele – należy tylko pamiętać o jasnym określeniu zasad uczestnictwa w konkursie. Możecie narzucić pracom konkursowym tytuł i temat, tak by łączył się z życiem i twórczością Korczaka, Sendlerowej i Karskiego, z wydarzeniami, w których uczestniczyli lub z wartościami, które były im bliskie. Możecie również doprecyzować wymagania formalne – określić limit słów, zdecydować się na opowiadanie, wiersz, esej… Dobrym pomysłem jest zorganizowanie wieczoru literackiego podsumowującego konkurs, na którym laureaci odczytają swoje prace. Najlepsze teksty można też wydrukować w szkolnej gazetce.

Wystawa

Wydaje się, że wystawa jest jedną z najbardziej „biernych” form wyrazu, ale nie musi tak być! Można oczywiście przygotować tradycyjną prezentację biografii bohatera w formie wystawy i uporządkować materiały chronologicznie – taka praca z pewnością będzie miała walor edukacyjny, pozwoli osobom spoza projektu zdobyć wiedzę na temat Korczaka, Sendlerowej lub Karskiego.

Warto jednak pomyśleć o wystawie nie tylko jako o formie przekazania wiedzy i prezentacji zbioru materiałów, ale też ich interpretacji – wystawa może (a nawet powinna) mieć określoną myśl przewodnią i stawiać odbiorcy pytania. Im bardziej wystawa zmusza do namysłu, tym większa jej siła oddziaływania. Robiąc wystawę o twórczości Korczaka przeznaczonej dla dzieci i młodzieży, możecie zestawić ją z fragmentami dzisiejszej literatury młodzieżowej; prezentując historię misji Jana Karskiego jako emisariusza polskiego podziemia, możecie obok zdjęć z okupowanej Polski przedstawić różne zdjęcia z państw, do których jeździł Karski jako kurier – wojennych obrazów Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych; mówiąc o eksterminacji Żydów, możecie wspomnieć o ludobójstwie we współczesnym świecie.

Ważnym elementem przygotowywania wystawy jest namysł nad kompozycją – od układu treści zależy często jej wymowa. Wyobraźcie sobie, że ekspozycja jest rodzajem opowieści, która ma swój wstęp, rozwinięcie i zakończenie.

Wreszcie, kiedy już przygotujecie samą wystawę, należy znaleźć dla niej odpowiednie miejsce. Idealny jest szkolny korytarz – miejsce, przez które przewija się wiele osób, potencjalnych widzów Waszej ekspozycji.

Film

Znakomitym pomysłem na realizację projektu jest zrobienie własnego filmu. Jest to łatwiejsze, niż Wam się wydaje i zwykle wystarczy do tego telefon komórkowy.

Ciekawym i stosunkowo prostym w realizacji gatunkiem jest film dokumentalno-historyczny, np. poświęcony któremuś z bohaterów programu. Można w nim wykorzystać archiwalne zdjęcia i nagrania z czasów o których mówicie, fragmenty wywiadów przeprowadzonych przez was z różnymi osobami, komentarz głosowy mówiący o losach postaci, fragmenty tekstów (np. listy lub dzieła Janusza Korczaka) i wiele innych materiałów. Wszystko zależy od Waszej pomysłowości – dzisiaj nawet bardzo podstawowym sprzętem można zrobić ciekawy i wartościowy film.

Trudniejszym w realizacji pomysłem jest przygotowanie własnego scenariusza dla filmu fabularnego. W zasadzie jednak początkującym filmowcom zaleca się pracę nad dokumentem – brak profesjonalnych aktorów, scenarzysty, montażysty i reżysera sprawia, że przygotowanie amatorskiego filmu fabularnego wymaga dużego nakładu pracy i może skończyć się niepowodzeniem.

Koniecznie przeczytajcie poniższe przewodniki CEO dotyczące kręcenia własnych filmów – z nimi na pewno uda Wam się zrobić dobry projekt.

Jak zrobić swój pierwszy film

Podstawy montażu Movie Maker

Oryginalna prezentacja

Znacie program PowerPoint? Teraz jest coś o wiele fajniejszego! Dzięki Prezi zrobicie prezentację jakiej wszyscy wam pozazdroszczą. Można w niej umieścić zdjęcia oraz teksty i skomponować je tak, że oglądający będzie miał poczucie wyruszenia w fascynującą podróż. Prezi często porównuje się do wielkiej tablicy, którą można zapisać – tekstem, zdjęciami, filmami, animacjami – albo do długiej, niczym nieograniczonej kartki papieru z wyrysowanymi pomysłami. Pojedyncze elementy na „kartce Prezi” w każdej chwili można przenieść w inne miejsce, obrócić je, zmniejszyć lub powiększyć. Ponadto Prezi nie wymaga instalowania żadnego oprogramowania na komputerze – prezentacje tworzy się przez Internet w przestrzeni wirtualnej, z której można w dowolnym momencie ściągnąć wyniki swojej pracy na dysk komputera.

Tutaj znajdziecie prostą instrukcję, która krok po kroku wprowadzi was w tajniki Prezi!

Inną formą prezentacji multimedialnej jest fotocast, który łączy w sobie fotografię, wideo i dźwięk. Jeśli chcecie zaprezentować więcej materiału wizualnego niż tekstu, będzie to dobry wybór. Tutaj znajdziecie wszystkie niezbędne informacje, które krok po kroku pozwolą wam stworzyć atrakcyjną pracę.

Warto wreszcie wspomnieć o edytorze prezentacji Google – to narzędzie może wykorzystać każdy, kto ma konto Google. Jego zaletą jest możliwość tworzenia i udostępniania prezentacji online i wspólną, jednoczesną pracę nad dokumentem. Kolorowe znaczniki pokazują, co w danej chwili robią inni użytkownicy i jakich dokonują zmian, a opcja wbudowanego czatu pozwala na proste komunikowanie się podczas tworzenia prezentacji. Więcej informacji o tym narzędziu znajduje się tutaj.

Komiks

Komiks jest przez wiele osób nadal uważany za formę typowo rozrywkową. Tymczasem od wielu lat obok masowej twórczości komiksowej powstają tez komiksy edukacyjne 9dobrym przykładem jest komiks biograficzny o Piotrze Wysockim) i artystyczne, podejmujące często ważną, trudną tematykę, taką jak Holokaust.

Stworzenie własnego komiksu jest świetnym pomysłem na projekt, także dlatego, że wielu z Waszych rówieśników chętnie sięgnie po tę formę wyrazu. Można zrobić komiks odręcznie (jeżeli lubicie rysować i czujecie się pewnie), ale można też wykorzystać nowe technologie – więcej o prostych w obsłudze programach do robienia komiksów przeczytacie tutaj.

Happening

Jeżeli jesteście pomysłowi i nie boicie się nieszablonowych działań, zróbcie happening. W przeciwieństwie do większości działań w grupie, których sukces zależy od dobrego zaplanowania pracy, w happening wpisany jest element zaskoczenia -  spontaniczna akcja, zaproszenie do udziału przypadkowych przechodniów.

Jeżeli interesuje Was taka forma przedstawienia swojego projektu, to macie dwie możliwości:

- happening w szkole

Największą zaletą happeningu szkolnego jest to, że na jego przeprowadzenie nie potrzeba oficjalnej zgody organu administracji publicznej – wystarczy, że zgodzi się na to dyrekcja.

Jednak taki happening musi być krótki, tak żeby można było przeprowadzić go podczas przerwy. Poza tym w ten sposób o Waszym projekcie poinformujecie głównie kolegów ze szkoły i innych nauczycieli.

- happening w miejscu publicznym, np. na ulicy, w parku.

W tym wypadku sprawa jest bardziej skomplikowana. Happening „uliczny” pozwala dotrzeć do licznego grona różnych odbiorców (nie tylko młodzieży szkolnej), może też być dłuższy niż happening szkolny. Jednak aby zgromadzenie (czyli happening) było legalne musicie zgłosić je w urzędzie miasta lub gminy na terenie którego/której będziecie prowadzić swoje działania.

Najwcześniej na 30 dni, a najpóźniej na 3 dni przed zaplanowanym happeningiem złóżcie w sekretariacie urzędu odpowiednie pismo – możecie również wysłać je listem poleconym na adres urzędu. Pamiętajcie, aby w pierwszym przypadku poprosić o potwierdzenie jego złożenia (kserokopię z datą przyjęcia), a w drugim zachować dowód nadania!

W treści zgłoszenia powinny znajdować się informacje o celu zgromadzenia, miejscu (lub trasie przejścia – chodnikiem, bez zajmowania pasów ruchu) i czasie jego trwania, orientacyjnej liczbie uczestników oraz programie (np. spektakl uliczny, rozdawanie ulotek, konkurs).

No dobrze, ale jak taki happening ma wyglądać?

Istotą happeningu jest niekonwencjonalność, dlatego najwięcej powiedzą w tym przypadku konkretne przykłady. Oto kilka działań o charakterze happeningowym, które przeprowadzili uczniowie w ramach programów Centrum Edukacji Obywatelskiej:

Happening o stanie wojennym

Happening z konstytucją

MiłoszĆ do poezji

To tylko niektóre z narzędzi, którymi możecie posłużyć się w projekcie. Równie dobrym pomysłem będzie przygotowanie szkolnej gazetki lub przedstawienia – wszystko zależy od Waszej pomysłowości!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge
css.php