O czasie, historii i …

Wrzesień nowy rok, klik

październik Szkoła z klasą, klik

decyzja o prowadzeniu bloga tak właśnie TY, klik

pierwsze podejście z duszą na ramieniu, klik

pierwszy wpis, klik

TIK jak zacząć, skąd pomysł, klik

zachęta i kop do pracy mojej koordynatorki, klik

kolejne wpisy, klik

komentarze oczekiwane z niecierpliwością, klik

wędrówki po blogach, klik

łyk inspiracji, dużo pracy, wiele wątpliwości, klik

Justyna, Agnieszka, Karolina, Monika, Małgosia….. klik

rodzina blogowa powstaje w mig, klik

materiały edukacyjne, wpisy wielofunkcyjne, klik

odznaki i wielka radość, klik

pracownia historyczna, klik

zadanie TIK, klik

praca przy projekcie  edukacyjnym, klik

 Maj i Festiwal, klik

Czerwiec KONIEC??? KLIK

 Czy w kilku zdaniach da się wyrazić wszystko co się chce, chyba nie, szczególnie dla takiej gaduły jak ja….

Ale się postarałam i wiersz na szybko sklecałam…

Ten rok okazał się pracowity, emocjonujący i pouczający…

„Nigdy w życiu” bym nie przypuszczała, że jestem w stanie poprowadzić bloga, że KTOŚ będzie go w ogóle czytał a już w najśmielszych przypuszczeniach nie wyobrażałam sobie, że KTOŚ może czerpać z niego inspiracje, a jednak…..

Dlatego

dziękuję Szkole z klasą, że posadziła mnie w „szkolnej ławie” dając zadanie do wykonania, 

dziękuję mojej „nauczycielce” – koordynatorce Agacie za zaufanie w postaci „TY i nikt inny” oraz „dasz radę”

dziękuję moim „szkolnym światłowodowym koleżankom” za inspiracje i motywacje do działania czyli 

prymuskom Karolinie i Weronice , matematyczkom Agnieszce i Monice i Sylwii, regionalnej Małgosi, statecznej Halinie i Eli, rodzinnej Kasi, bratniej historycznej Ani, 

Justynie za co mnie nie zabije to wzmocni i wiele innych rzeczy…

dziękuję „oceniającym i egazmniującym” mnie za ODZNAKI

I przede wszystkim dziękuję tym, którzy odwiedzali mojego bloga i sprawili, że pojawiła się na nim 

magiczna dla mnie liczba 11159………

 

p.s podziękowania dla mojej rodziny za cierpliwość i wytrwałość….

a może ostatni łańcuszek blogowy
GDZIE SIĘ WYBIERACIE NA WAKACJE???
MOJE MARZENIE…

 

Praca, projekt, przedstawienie…

Tak mniej więcej można powiedzieć wyglądał etapy pracy moich uczennic. Zajęłyśmy się przedstawieniem naszego miasta Jaworzna widzianego jednak oczami moich uczennic. Z ogromu wiadomości, faktów i wydarzeń z historii miasta, wybrały to co uważały za słuszne i godne pokazania, zgodnie z ich wyborem i „widzimisię”. Swoje zadania, swoje zdobyte wiadomości prezentowały przez cały miesiąc maj na blogu uczniowskim. Ponieważ w czasie trwania projektu, wpadłyśmy na pomysł, aby spróbować połączyć nasz temat projektu, który wybrałyśmy niezależnie od całej szkoły, z tematem projektu szkolnego. Wyszło nam więc pytanie „Czy Jaworzno można nazwać greckim polis?”. Na to pytanie starały się odpowiedzieć dziewczęta w swoich wpisach na bloggu, natomiast na ostateczną prezentację wybrały interaktywny obraz Thinglink, i tak oto zaopatrzone w laptop i tablicę interaktywną prezentowały swoje dzieło.

Czyż nie wyglądają jak Greckie Boginie tylko bardziej współczesno-jaworznickie?????

(niestety brakuje dwóch dziewcząt, bo się rozchorowały)

a oto ich dzieło umieszczone na blogu

A mnie cóż pozostało, wziąść się do roboty i nakręcić ich prezentację…..

Niestety jako nauczyciel wciąż się uczę, Holland to ja nigdy nie będę, proszę więc wybaczyć drżenie rąk i tym samym ekranu, za szybkie ucinanie wypowiedzi dziewcząt….

ale udało się stworzyć mi dla nich również interaktywny obrazek w Thinglink  używając tych samych ikon, które miały w swoim obrazie i tym samym pokazać, że jestem z nich dumna…

Moje dziewczyny przy prezentacji projektu

Wyróżnienie…

dla mojej koordynatorki,

ma bowiem przyznane aż 2 DOBRE  PRAKTYKI w programie Szkoła z klasą…

Bardzo się cieszę, uważam, że w pełni zasłużone wyróżnienie, jest bowiem niesamowicie ambitna, polonistka z zamiłowania, informatyk z wyboru i chęci poszukiwania nowych wyzwań.

Swoją wiedzę wykorzystuje do pracy z ogromnymi efektami…

Uzdolniona również plastycznie, dlatego ode mnie dziś w namiastce coś dla niej…

ImageChef Meme Maker - ImageChef.com

Między pamięć i niepamięć albo…

między obiad a zakąskę zapraszam do kolejnego skrótu myślowego i wysilenia szarych komórek….

mam nadzieję, że będzie wesoło i uda się uczniom zapamiętać…

Chodzi mi o zapamiętanie kolejnych królów elekcyjnych panujących w Polsce… Moim uczniom przedstawiałam to dotychczas w formie ustnej, ale od czego mamy narzędzia TIK…

autor S.Szymczyk,ZooBurst, CC BY 4.O

NO HATE

PRZYŁĄCZAM SIĘ DO AKCJI !!!

Uważam kampanię za bardzo dobry pomysł,

szczególnie, że przecież jesteśmy my jako blogerzy, twórcami rzeczywistości wirtualnej i mamy wpływ na jej funkcjonowanie.

Każdy ma prawo do własnej wypowiedzi, pod warunkiem, że nie rani tym drugiej osoby. Niestety nie wszyscy tego przestrzegają, niektórzy myślą, że w sieci można pozostać anonimowym i tym samym można pisać co się chce!!!!

JA nie spotkałam się z mową nienawiści. Mam jednak przykre doświadczenie ze swojej pracy. Przydarzyło się to jednej z moich koleżanek. Będąc na wycieczce z klasą pozwoliła na zrobienie sobie zdjęcia, które potem uczniowie „przerobili” na bardzo obraźliwe, „używając głowy” stworzyli „nowe” bardzo niestosowne zdjęcie i opublikowali w sieci. Sprawa znalazła swoje rozstrzygnięcie aż w sądzie. Bardzo przykre doświadczenie.

Uważam więc za bardzo ważne, aby takie kampanie prowadzić i uświadamiać społeczeństwo!!!

Zapraszam na stronę

Sokrates czy Einstein…

Zadano mi pytanie….

Chodzi o typ osobowości powiązany z typem predyspozycji zawodowych…

a następnie podrzucono test….

„Uwaga: celem tego testu jest znalezienie twoich wrodzonych predyspozycji. Jest to podobne do pytania, czy jesteś prawo czy leworęczny. Procent w danej figurze pokazuje tylko, jak bardzo jesteś pewny tego, czy jesteś prawo czy leworęczny w trakcie rozwiązywania testu. Każdy ma swoje własne predyspozycje. Niektóre z predyspozycji mogą być oczywiste, inne nie. Jeśli twój typ osobowości się zgadza, procent nie jest taki ważny. Nie można powiedzieć: jestem w 80% introwertykiem, tak jak nie można powiedzieć: jestem w 80% leworęczny. Nie ma dobrych i złych typów osobowości. Poznanie siebie nie jest po to, aby się zaszufladkować, ale aby rozwijać swoje mocne strony i kontrolować słabości.”

Ja to typ ENTP….

dla chwili relaksu i z przymrużeniem oka podaję link 

Metryczka…

kojarzy nam się bardzo szybko, w mgnieniu oka jesteśmy w stanie powiedzieć co w niej się znajduje…

Tymczasem uczniowie mają z nią nie lada problem, bo nie bardzo wiedzą o co ich pytam…

Wymyśliłam sobie metryczkę, którą wykorzystywałam na lekcji poświęconej Unii Europejskiej, zawsze wzbudza salwy śmiechu, bo traktuję ją trochę z „przymrużeniem oka”, ale efekt jest taki, jaki chciałam osiągnąć, czyli zapamiętanie przez uczniów podstawowych faktów.

Mają do dyspozycji narzędzia TIK, stworzyłam więc coś na miarę „dokumentu metryczkowego” dla moich uczniów.

(opracowałam go na dysku google jako zwykły dokument i trochę obrobiłam w progranie picassa)

Sylwia Szymczyk, Thinglink, CC BY 4.0

Malutki kurczaczek życzenia te niesie…

„…Dziewki malowane, wodą polewane,

kurczęta radosne na ich pierwszą wiosnę;

kosze obfitości dawno poświęcone,

a rodziny jajem podzielone.

Życzenia zatem składamy 

i pięknie pozdrawiamy…”

WIEL 001

mój stół wielkanocny
CC BY 4.0

Niedziela Palmowa w Krakowie…

W ostatnim momencie rzutem na taśmę, postawiona przed faktem dokonanym,
dzięki naszym  wspaniałym przyjaciołom
znalazłam się w moim ukochanym energetycznym dla mnie Krakowie…

Porzuciłam więc wszystkie obowiązki domowe, sprzątanie przedświąteczne, zakupy i inne „ważne rzeczy”, mój mąż odpalił samochód, po drodze umówiliśmy się z przyjaciółmi i tak oto znalazłam się na

Niedzieli Palmowej w Krakowie…

Byłam więc świadkiem przygotowań do przemarszu spod Barbakanu orszaku ubranych na ludowo postaci z palmami…

zdjęcie wykonał S.Orzeł CC BY NC ND

zdjęcie wykonał S.Orzeł
CC BY NC ND

wjazdu SAMEGO CHRYSTUSA na osiołku (wprawdzie jechał na kółeczkach, ale kto tam zwraca uwagę na takie szczegóły)

Zdjęcie S.Orzeł CC BY NC ND

Zdjęcie S.Orzeł
CC BY NC ND

i przemarszu przez cały rynek aż do Kościoła Mariackiego….

Wspaniała atmosfera,   robi wrażenie…

A my uśmiechnięci….

zdjęcie S.Orzeł CC BY NC ND

zdjęcie S.Orzeł
CC BY NC ND

nasze dzieci pod anielską opieką….

P1010576

zdjęcie S.Orzeł
CC BY NC ND

 

Cóż można powiedzieć, „w życiu piękne są tylko chwile”, więc łapie je i delektuje się nimi….

 Wpis dedykuję moim przyjaciołom…..

DZIĘKUJEMY WAM….

ImageChef.com

 

 

 

 

Karykatura, powtórzenie i …

Jakieś 7 lat temu uczyłam, korzystając z podręczników Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego i miałam możliwość zakupu „Pocztu królów według Jujki”. Jest to o tyle ciekawa pozycja, że zawiera karykatury Królów Polski. Postanowiłam wykorzystać ten poczet do powtórzenia wiadomości, przy okazji I Piastów. Stworzyłam prezentację i scenariusz lekcji potrzeby do powtórzenia, które wzbudziło ogromne zainteresowanie uczniów i bardzo im się podobało.
Kiedy więc przeczytałam o konkursie „Lekcja dobrej historii” organizowanym przez Entuzjastów Edukacji, za namową mojego męża wysłałam prezentacje i scenariusz na konkurs. Nie zdobyłam żadnej nagrody, ponieważ ” jury musiało odrzucić sporo ciekawych propozycji, których realizacja wymagałaby zbyt wielkich przygotowań. Jednym z kryteriów wyboru była łatwa możliwość adaptacji zgłaszanych pomysłów”. Przeprowadzono jednak za mną wywiad pod kątem „badania dobrych praktyk w nauczaniu”. Polecam stronę i dobre praktyki .
Dziś postanowiłam zmienić prezentację z power pointa na prezi, (wypada zdecydowanie lepiej) i podzielić się z Wami.

Umieszczam więc prezentację i scenariusz Sylwia Szymczyk CC BY 4.0

SCENARIUSZ   LEKCJI

Temat: Polska pierwszych Piastów – powtórzenie.

Szkoła: gimnazjum

Przedmiot: historia

Cele lekcji:

-         uczeń utrwala wiedzę i pojęcia związane z dziejami epoki wczesnopiastowskiej

-         uczeń potrafi wymienić władców w kolejności chronologicznej

-         zna koronowanych władców Polski

-         potrafi dopasować wydarzenie do władcy, z którym ono jest związane

 

W czasie lekcji będą kształtowane następujące umiejętności kluczowe:

-         czytania ze zrozumieniem

-         interpretacji materiału źródłowego i ikonograficznego

-         dostrzeganie i analizowanie kontekstów niezbędnych do interpretacji tekstów kultury

 

Metody pracy:   praca z materiałem ikonograficznym w postaci  karykatur pierwszych Piastów oraz z tekstami źródłowym.

Przebieg lekcji:

II   Podanie tematu lekcji: : Polska pierwszych Piastów – powtórzenie.

III  Lekcja właściwa

  1. Interpretacja materiału ikonograficznego, przedstawionego uczniom w formie  prezentacji multimedialnej, karykatur pierwszych Piastów,  pod kątem zawartych w nich  informacji oraz  zapisanie na tablicy i do zeszytów informacji o tych władcach. (ok. 15 min)
  2. Interpretacja tekstów źródłowych pod kątem wydarzeń, które one opisują, intencji nadawcy, oraz wskazywania na fakty i opinie w tych źródłach. (ok. 20 minut)
  3. Przestawienie krótkich informacjo o kronikarzach, którzy pisali dziejach Polski wczesnopiastowskiej. (ok. 5 minut)

IV. Rekapitulacja pierwotna (5 minut)

Podanie informacji dotyczących kronikarzy tego okresu.

Uzupełniające źródła informacji dla nauczyciela:

Poradnik dla nauczyciela Historia I GWO, Wybór tekstów źródłowych w gimnazjum GWO, Encyklopedia PWN

 

css.php