Savoir-vivre naszych czasów, czyli które zasady nadal są aktualne, a które przeszły do lamusa

„W dawnych czasach przywiązywano wielką wagę do kultury codziennego zachowania. Wiedziano, co wypada, a co nie. Dbano o to, by dzieci również od najmłodszych lat uczyły się zasad savoir-vivre’u. Dzisiejsi rodzice wydają się być mniej wymagający w tej kwestii. Czy słusznie? Może faktycznie warto przyjrzeć się zasadom dobrego wychowania i zobaczyć, które już dawno przeszły do lamusa, a które nadal są aktualne.

Kłaniam się w pas, czyli o powitaniu

Ukłony i dyganie współczesnym dzieciom bardziej kojarzą się z bajkami o księżniczkach, niż z codziennym powitaniem. Nikt już nie wymaga, aby dziecko potrafiło poprawnie się ukłonić lub dygnąć. Choć może nie do końca… Wyjątek stanowią uczniowie szkoły baletowej. Pozostałe dzieci kłaniają się ewentualnie na końcu szkolnego przedstawienia.

Dzisiaj wystarczy, żeby dziecko potrafiło się przywitać, mówiąc po prostu dzień dobry. Pisząc o zwyczajach związanych z powitaniem, warto poruszyć dwie kwestie, które nie zawsze są praktykowane, a których zasady dobrego wychowania wymagają. Pierwsza sytuacja to spotkanie ze znajomymi rodziców. Należy uczulić dziecko, że nawet gdy nie zna ono spotkanych osób, ale widzi, że to znajomi rodziców – powinno się z nimi przywitać. Drugi przypadek to częsty „grzeszek” uczniów. Wielu z nich mówi dzień dobry tylko nauczycielom, którzy ich uczą, a pozostali zdają się być dla nich „niewidzialni”.

Słowa-klucze

Absolutną podstawą, która na pewno się nie zdezaktualizowała, jest używanie tzw. słów-kluczy: proszę, dziękuję, przepraszam. Trudno coś więcej napisać na ten temat, bo wręcz oczywiste wydaje się, że dziecko ma używać tych magicznych słów na co dzień. Rodzice powinni przypominać dziecku o ich używaniu, aż wejdzie mu to w nawyk. Sami zaś koniecznie muszą dawać dobry przykład.

Biała bluzka, granatowa spódniczka

Kiedyś galowy strój obowiązkowo składał się z białej bluzki lub koszuli oraz granatowego/czarnego dołu. Dzisiaj szkolne uroczystości to prawdziwa rewia mody. Nic dziwnego skoro w sklepach znajduje się ogromny wybór „wyjściowych” strojów. I nie ma nic w tym złego, o ile strój nadal jest adekwatny do charakteru uroczystości. Wiele szkół określa wymogi dotyczące stroju w swoich statutach. Najczęściej pojawia się tam informacja o tym, aby strój był czysty, schludny i skromny, ale są też placówki, które bardziej ingerują w to, co ubiera się uczeń. W wielu szkołach zakazane są zbyt krótkie spódniczki, duże dekolty, farbowane włosy czy pomalowane paznokcie, niektóre wprowadzają także mundurki. Ma to na celu przygotowanie do uczniów do wymogów, z którymi spotkają się w pracy zawodowej. Bez względu na to czy szkoła precyzuje wymogi dotyczące ubrania czy nie, strój dziecka powinien być przede wszystkim schludny – nie tylko od święta – bo jest to przejaw szacunku. Uczeń powinien zadbać także o czyste ręce oraz uczesane włosy – one także stanowią część wizerunku.

Dzieci i ryby głosu nie mają

Znane polskie przysłowie mówi o tym, że dzieci nie mają prawa zabierać głosu w ważnych rozmowach dorosłych. Ale czy nadal jest to aktualne? W tej kwestii chyba sporo się zmieniło. Wielu rodziców nie ma nic przeciwko, aby dziecko wypowiadało się w gronie dorosłych. I słusznie! Jest przecież pełnowartościowym człowiekiem i nie ma powodu, aby odzywało się tylko i wyłącznie, gdy jest o coś pytane. Nie zmienia to jednak faktu, że powinno wiedzieć, że nie należy przerywać nikomu w pół zdania i wtrącać się, gdy rozmowa dotyczy „dorosłych” tematów. A najlepiej gdy dziecko w ogóle nie bierze udziału w takich rozmowach – i o to powinni zadbać jego rodzice.

grafika_artykul_savoir_vivre_2.jpg

Pan, Pani, a może Ty?

Kiedyś zwrócenie się do osoby dorosłej przez dziecko po imieniu było nie do pomyślenia. Teraz wiele osób nie wymaga jednak od dziecka, aby zwracało się do dorosłych per pan, pani. Czy słusznie? To już sprawa indywidualna. Jeżeli osoby, do których dziecko miałoby się zwracać po imieniu, nie mają nic przeciwko, to nie ma przeciwskazań. Trzeba jednak zapytać je o zgodę. Warto też pamiętać, że dziecko musi wiedzieć, że nie może tych osób traktować, jak swoich kolegów. Rodzice powinni zadbać o to by dziecko traktowało je z należytym szacunkiem. Jeżeli jednak ktoś nie wyrazi zgody na „przejście na Ty”, nie upierajmy się. Nie wszystkim może podobać się tak luźne podejście do relacji z dziećmi. Rozwiązaniem może być propozycja zwracania się do tych osób per ciocia, wujek.

Dzień dobry, czy mogę rozmawiać z Zosią?

Zasady dotyczące pisania listów już zapewne można schować do szuflady, bo większość dzieci ich po prostu nie pisze. Co innego rozmowy telefoniczne. Może i są coraz rzadziej praktykowane, bo zastąpiły je internetowe komunikatory, ale jednak nie zrezygnowaliśmy z nich całkiem. Dzieci i młodzież częściej komunikują się za pomocą wiadomości tekstowych, które zwykle wysyłają o każdej porze dnia, a nawet i nocy. Czasem ten zwyczaj przekładają na rozmowy telefoniczne. O ile wiadomość w komunikatorze można przeczytać rano, to telefon dzwoniący o późnej godzinie zapewne obudzi odbiorcę. Według zasad savoir-vivre’u dzwonić możemy między godziną 8 a 21. Telefon o innej porze będzie po prostu nietaktem. I rzecz może oczywista, ale warto ją przypomnieć: dzwoniąc do kogoś zawsze należy się przywitać oraz przedstawić.

Dobre maniery dla lepszej przyszłości

Wydawałoby się, że zasady savoir-vivre’u odchodzą do lamusa. Jednak nic bardziej mylnego. Faktycznie część z nich nie jest już aktualna, co wynika z postępu technologicznego i zmian zachodzących w społeczeństwie. Jednak coraz więcej osób interesuje się savoir-vivre’em. Chcą pod tym kątem szkolić siebie oraz swoje dzieci. Świadczy o tym rosnące zainteresowanie kursami dobrych manier. Dużo osób zauważa, że aby móc swobodnie funkcjonować we współczesnym świecie i radzić sobie w różnych sytuacjach, trzeba znać podstawowe zasady dobrego wychowania. Rodzice chcą jak najlepszej przyszłości dla swoich dzieci, które w przyszłym życiu bez znajomości dobrych manier nie zdołają w prawidłowy sposób funkcjonować w społeczeństwie. Jedno jest pewne, wiele zasad ewoluuje i zmienia się, tak jak zmieniamy się my i otaczający nas świat. Jednak ogólnie przyjęte zasady zachowania na pewno ułatwią nam kontakt z drugim człowiekiem.

Źródła:

  • http://akademiasavoir-vivre.pl/wp-content/uploads/2016/01/marz.pdf
  • http://www.savoir-vivre.com.pl/?14.-savoir-vivre-dla-dzieci,258
  • https://www.dziecirosna.pl/szkola/wychowanie/uprzejme_dziecko_niezbednik_savoir_vivre.html
  • http://www.edziecko.pl/przedszkolak/56,79345,12280538,Dzieci_i_savoir_vivre___zasady__ktore_przeszly_do.html „

Wpis skopiowany ze strony : https://portal.librus.pl/rodzina , ale tak istotny, że warto go przytoczyć na naszym blogu i przypomnieć o pewnych zasadach dobrego wychowania uczniom w szkole i naszym dzieciom w domach.

Posted in Bez kategorii, Szkolne życie | Leave a comment

VIII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

Dzisiaj obchodziliśmy ósmy Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia.
gazetka-parterBUczniowie i nauczyciele matematyki pełnili funkcje egzaminatorów i przepytywali chętnych ze znajomości tych wspaniałych iloczynów i  ilorazów. Każdy kto zdał egzamin otrzymywał certyfikat, a bardzo często jeszcze coś słodkiego. Cieszymy się, że w tym roku szkolnym odważyło się zmierzyć z tabliczką mnożenia ponad 200 uczniów naszej szkoły.
k-e-parterBk-e-IpADo akcji przygotowywaliśmy się od poniedziałku. Piękne plakaty przyozdobiły szkolne korytarze, nie zabrakło również przykładów z mnożenia typu 54 : ? = 6, a kolorowe iloczyny przyozdobiły schody w budynku A.

Plakaty-203aTabliczka mnożenia zakrólowała również na lekcjach matematyki w klasach IV-VIII podczas rozwiązywania łamigłówek: szyfrogramów, tabelek mnożenia, itp.
Patrol Egzaminacyjny z klasy 8a (Emilka Sz., Oliwia M., Wiktoria S. i Michał M.) razem ze mną wyruszył w teren. Przeszliśmy ulicami Drawska Pom. poszukując odważnych mieszkańców, którzy spróbowaliby swoich sił w zmaganiach z tabliczką mnożenia. Dotarliśmy również do UMiG, ale tam niewielu pracowników naszego ratusza odpowiedziało na zabawę z tabliczką mnożenia. Wśród odważnych, którym z przyjemnością wręczyliśmy certyfikaty znaleźli się : Pani Skarbnik-Jadwiga G., panie: Elżbieta K. z Biura Rady Miejskiej, Mariola G., Agnieszka G.  oraz Mirella A. z Ewidencji Ludności, a także panie z pokoju 309.
DZIĘKUJEMY  WSZYSTKIM, KTÓRZY WŁĄCZYLI SIĘ W AKCJĘ ZWIĄZANĄ
Z 8 ŚWIATOWYM DNIEM TABLICZKI MNOŻENIA.
Koordynator lokalny- Mariola Grzybowska (SP nr 1 w Drawsku Pom.)

Posted in Bez kategorii | Leave a comment

Nowy rok szkolny

kalendarz-2018-2019

Posted in Bez kategorii | Leave a comment

Wakacje

„Jutro popłyniemy daleko,
jeszcze dalej niż te obłoki,
pokłonimy się nowym brzegom,
odkryjemy nowe zatoki; …” K.I.Gałczyński

I niechaj to wakacyjne odkrywanie przyniesie nam radość
i ogromny bagaż przepięknych przeżyć – M.G.

autor; Mariola Grzybowska praca w piZapie, 23.06.2018

autor; Mariola Grzybowska praca w piZapie, 23.06.2018

Posted in Bez kategorii, Szkolne życie | Leave a comment

Trzymaj formę

Trzymaj formę! To inicjatywa propagująca zdrowy styl życia o unikalnym, dwukierunkowym podejściu: propagującym zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną.
Nasi nauczyciele wychowania fizycznego starali się przekonać o tym uczniów, a efektem projektu są przepiękne plakaty, które zdobią korytarze na parterze budynku A.
pl-220180608_121806 pl-6pl-4-3xpl-5-4xpl-3zdj. M.G

Posted in Bez kategorii, Szkolne życie | Leave a comment

Klocki konstrukcyjne na kółkach matematycznych

W tym tygodniu na zajęciach kółek matematycznych gościły klocki konstrukcyjne, które kształtują wyobraźnię przestrzenną i rozwijają cechy, takie jak estetyka czy cierpliwość.
Zarówno uczniowie z czwartych, piątych,  jak i uczniowie z szóstych czy siódmych klas świetnie się bawili tworząc różnorodne figury przestrzenne, którym próbowano nadać jakąś nazwę, chociaż z tym było trudniej. Wśród powstałych brył były: tetraedry (czworościany), heksaedry (sześciany); oktaedry (ośmiościany), dodekaedry (dwunastościany) i przepiękny graniastosłup prosty osiemnastokątny (aut. Adriana T. z kl.IVa). Niektórzy, stworzone przez siebie bryły nazywali  diamentami z klocków.
Pizap-klocki-IVPizap-klocki-V-VIIpizap-VI

Posted in Bez kategorii | Leave a comment

Ve bawiła się na festynie rodzinnym

W poniedziałek , 4.06.2018 odbył się festyn rodzinny w klasie Ve. Spotkanie miało miejsce obok szkoły, nad Drawą przy hali sportowej. Nieliczna grupa uczniów wraz z rodzicami bawiła się wspaniale, ze śmiechu popłynęła niejedna łza, a w pamięci uczestników pozostaną niezapomniane wrażenia. Radość i udana zabawa przy poczęstunku przygotowanym przez mamy z rady klasowej, gościły na naszym festynie od początku do końca spotkania.
pizap-3

Posted in Bez kategorii, Szkolne życie | Leave a comment

Projekty edukacyjne na matematyce

Klasy Ve, VIa, VIe i VIIa  realizowały w II semestrze projekty edukacyjne. Każda klasa miała inny temat. Uczniowie pracowali w grupach. Pierwsze lekcje z projektem odbyły się na matematyce, a podczas nich uczniowie ustalali plany pracy, pojawiały sie ciekawe pomysły prezentowania projektów. Na kolejnych spotkaniach (już poza szkołą), w swoich grupach były podziały zadań, zbieranie i opracowywanie materiałów. Pierwsze projekty już zostały przedstawione.
Klasa VI e
prezentacja-projektu-gr-I-VIe

Klasa VIa
Pierwszy z prezentowanych projektów w formie plakatu:

Ola S., Julia W., Amelia P., Marcelina L., Nikodem O.

Ola S., Julia W., Amelia P., Marcelina L., Nikodem O.

Klasa Ve  i przedstawienie projektów w formie plakatów:

Joanna C.,Błażej W., Julia M., Filip K..

Joanna C.,Błażej W., Julia M., Filip K..

Julia P., Alan Sz., Lena O., Wiktoria M., Michał Szł.

Julia P., Alan Sz., Lena O., Wiktoria M., Michał Szł.

 

Posted in Bez kategorii, Szkolne życie | Leave a comment

Nasze projekty edukacyjne

Klasy Ve, VIa, VIe i VIIa przygotowują projekty edukacyjne na matematyce.
Oto prezentacje dwóch  grup z kl. VIe, aby je obejrzeć należy się zalogować do office 365:

Posted in Bez kategorii, Szkolne życie | Leave a comment

Majowe Konkursy Matematyczne

Maj to nie tylko piękny miesiąc kiedy to możemy podziwiać uroki kwitnących kwiatów oraz wszechobecnej zieleni, pięknej i soczystej. W naszej szkole to przede wszystkim czas wytężonej  nauki na kółkach matematycznych, czas przygotowań do konkursów dla uczniów, którzy uzyskali najlepsze wyniki podczas testów eliminacyjnych.
Pierwszy konkurs miał miejsce w Szkole Podstawowej w Wierzchowie, 22 maja 2018 roku, czwórka uczniów z klas piątych: Katarzyna Szynkaruk, Maciej Wróblewski, Filip Łuczak z Vc oraz Alan Stańczykowski z Ve reprezentowała naszą szkołę w Międzyszkolnym Konkursie Matematycznym „Główka pracuje”. Cała grupa wypadła bardzo dobrze! Na podium stanęli: M.Wróblewski – I miejsce oraz K.Szynkaruk- II miejsce.
Gratulacje i ogromne brawa!

I-miejsce-Maciek II-miejsce-Kasia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AlanDrugi konkurs miał miejsce w naszej SP nr 1 w Drawsku Pom., 24 maja 2018 i był to I Gminny Konkurs Matematyczny o tytuł „Najlepszego matematyka wśród czwartoklasistów w Gminie DrawskoPom.”. Tradycyjnie już, matematyczne konkursy przez nas organizowane składają się z trzech etapów: I- test eliminacyjny i wybór najlepszej 10 uczestników, II- rozgrywki drużynowe , III- „Jeden z dziesięciu”. W tym roku laury zebrała nasza szkoła, ale dziękujemy tym szkołom z Gminy Drawsko, które zgłosiły się i przystąpiły do konkursu, bo tak naprawdę był to czas zabawy z matematyką,  z nagrodami dla każdego uczestnika (nasze podziękowania kierujemy tylko do SP nr 2 z Drawska Pom., która wystawiła dwie drużyny).

Wyniki: I miejsce - SP nr 1 Drawsko Pom.
II miejsce - SP nr 2 Drawsko Pom.

  Najlepszym matematykiem wśród czwartoklasistów Gminy Drawsko Pomorskie został uczeń klasy IVa z SP nr 1 – Krzysztof  Karpiński.
                                                                                   G R A T U L A C J E !
tytuł drużynowo

jedno-z-zadań tangram-2

Posted in Bez kategorii, Szkolne życie | Leave a comment