Dzień Białej Wstążki „Stop przemocy wobec kobiet”

„Kampania Białej Wstążki jest międzynarodową kampanią mająca na celu walkę z przemocą wobec kobiet. Odbywa się w ramach światowych 16 dni przeciwdziałania przemocy ze względu na płeć. Kampania prowadzona jest w ponad 55 krajach świata i skierowana jest do mężczyzn. Rozpoczęła się w 1991 roku w Kanadzie, kiedy to 6 grudnia 1989 roku w Montrealu, mężczyzna zamordował na tamtejszej Politechnice 14 kobiet i ranił 13, twierdząc iż nie udało mu się ukończyć studiów technicznych, ponieważ to właśnie dziewczyny zabrały mu miejsce na uczelni. Dwa lata później w ciągu zaledwie sześciu tygodni ponad 100 000 mężczyzn w Kanadzie założyło białą wstążkę jako symbol ich osobistego sprzeciwu i deklaracji, iż nigdy nie będą sprawcą przemocy wobec kobiet, jak również będą reagować na każdy akt przemocy wymierzony w kobiety.”                             źródło: strona -http://www.przemockid.pl/ Fundacji Pomoc Kobietom i Dzieciom
 

Uczniowie SP nr 1 w Drawsku Pom. na godzinach wychowawczych  3-12-2018 będą rozmawiać na temat kampanii. Zostaną zapoznani z materiałami przygotowanymi przez szkolną psycholog. Dziewczęta z klas IV-VIII przypną białe wstążeczki- symbol kampanii chłopcom/mężczyznom, którzy wyrażają wolę przyłączenia się do akcji i zobowiązują się do tego, że nie będą stosować, akceptować lub milczeć na temat przemocy wobec kobiet.
Warto wspólnie obejrzeć spot edukacyjny przygotowany przez Niebieską linię :
„(Nie) Badź Miła”
A poniżej można obejrzeć plakaty dotyczące tego tematu opracowane przez różne organizacje i osoby, które włączają się do walki z przemocą wobec kobiet.
8 7 6 5123

Posted in Bez kategorii, Szkolne życie | Leave a comment

Nasza SP nr 1 tak obchodzi 100 rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę

autorka zdjęcia: M.Grzybowska

autorka zdjęcia: M.Grzybowska

Uczniowie i nauczyciele naszej szkoły zorganizowali wiele różnych akcji oraz  koncert upamiętniający setną rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę.
Wśród naszych działań możemy wymienić :

  • konkurs matematyczny dla klas czwartych „100 zadań na 100-lecie odzyskania niepodległości” -od IX.2018 do VI.2019 (org. M.Grzybowska);
  • gazetka ścienna „100 lat niepodległości” (wyk. M.Żoch)
  • akcja sadzenia ,,100 Dębów na 100-lecie Niepodległości” w alei dębowej w Ziemsku-26.X.2018  (dyr.szkoły-J.Szewczyk, B.Olejnik, I.Rogalska z kl.3a);
  • udział w akcji ogólnopolskiej „Hymn dla Niepodległej”-09.11.2018 r. (org. Samorząd Uczniowski);
  • układanie „żywej ” flagi narodowej na sali gimnastycznej przez kl.I-III, na hali sportowej przez kl.IV-VIII ;
  • koncert „Polska to taka kraina, która się w sercu rozpoczyna”- 10.11.2018 (org. I.Rogalska, E.Gadzina, K.Bielski, A.Łukasiewicz-Makara, T.Stawicki, B.Olejnik, ks.R.Występski)

Galeria działań:
  dąb-1-b-o

(autorka zdjęć-I.Rogalska)

autor zdjęcia:R.Stawicki

autor zdjęcia:R.Stawicki

autor zdjęcia:R.Stawicki

autor zdjęcia:R.Stawicki

autor zdjęcia:R.Stawicki

autor zdjęcia:R.Stawicki

autor zdjęcia:R.Stawicki

autor zdjęcia:R.Stawicki

autor zdjęcia:R.Stawicki

autor zdjęcia:R.Stawicki

Posted in Bez kategorii, Szkolne życie | Leave a comment

Ogólnopolska Olimpiada Matematyczna

OLIMPUS-sesja jesienna 2018 to olimpiada matematyczna dla klas IV-VIII. W tym roku szkolnym do konkursu przystąpiło 36 osób. Najliczniejszą grupą stanowili uczniowie klas piątych. Każdy uczestnik odpowiadał na 30 pytań , a do każdego pytania podane miał cztery odpowiedzi: A,B,C,D, z których jedna, dwie, trzy lub wszystkie mogły być poprawne. Może też się zdarzyć, że żadna z odpowiedzi nie będzie poprawna. Czy zadania były trudne? Zobaczymy po konkursie. Z wypowiedzi piszących dowiemy się więcej.
Oto część naszych matematyków:
konkurs-2konkurs-1konkurs-3Wszystkim życzymy powodzenia i uzyskania jak najwyższego wyniku!
Autorka zdjęć -M.Grzybowska

Posted in Bez kategorii | Leave a comment

Polska i 100 lat niepodległości

Na oficjalnej stronie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zamieszczono poniższy wpis, który w całości pozwoliłam sobie zacytować, gdyż uważam, że jest godny polecenia i warto, aby jak największa liczb osób (w tym młodych ludzi, uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i średnich) dotarła do niego i przeczytała w całości lub chociaż we fragmentach. Polecam- M.Grzybowska

„100-lecie odzyskania niepodległości: Sprawa bliska sercom wszystkich Polaków

„Kancelaria Prezydenta RP nie ponosi odpowiedzialności za dalsze ponowne wykorzystanie okolicznościowego znaku graficznego Prezydenta RP ‘Stulecie Odzyskania Niepodległości 1918-2018’ ”.

„Kancelaria Prezydenta RP nie ponosi odpowiedzialności za dalsze ponowne wykorzystanie okolicznościowego znaku graficznego Prezydenta RP ‘Stulecie Odzyskania Niepodległości 1918-2018’ ”.

Narodowe Święto Niepodległości to dla Polaków jedno z najważniejszych świąt państwowych.  Po 123 latach zaborów – niewoli naznaczonej walką, cierpieniem i wysiłkiem wielu pokoleń Polek i Polaków – nasz kraj odzyskał suwerenność.

 Podczas dorocznych obchodów 11 listopada czcimy pamięć tych, którym zawdzięczamy własne państwo, którym udało się podnieść kraj z ogromnych zniszczeń I wojny światowej, stworzyć warunki rozwoju ekonomicznego, modernizacji gospodarczej i cywilizacyjnej.

 Rok 2018 wyznacza rocznicę szczególną – jest to bowiem już setna rocznica odzyskania przez Polskę niepodległości.

Prezydent RP Andrzej Duda: Jestem głęboko przekonany, że stulecie odzyskania niepodległości to sprawa bliska sercom wszystkich Polaków. Ogromnie zależy mi na tym, aby jubileusz stał się świętem całej polskiej wspólnoty i by każdy z nas, obywateli Rzeczypospolitej, czuł się zaproszony nie tylko do udziału w uroczystościach i innych wydarzeniach rocznicowych, ale przede wszystkim do ich współtworzenia.

Zdaniem Prezydenta jubileusz będzie doskonałą okazją, by opowiedzieć dzieje ojczyste także poprzez – często mniej znane – historie lokalne.

 W następstwie działań zaborców w latach 1772, 1793 i 1795 Rzeczpospolita przestała istnieć na mapie Europy. Jednak dla Narodu Polskiego własne, suwerenne państwo było wartością najwyższą. Walka o niepodległość trwała ponad sto lat i naznaczona była ofiarą krwi przelaną w wojnach napoleońskich, w licznych zrywach niepodległościowych, w powstaniu listopadowym i styczniowym, oraz na polach bitewnych I wojny światowej.

 Historia odzyskania niepodległości to w równym stopniu codzienny trud rodaków zamieszkałych na terenach byłej Rzeczypospolitej, jak i na emigracji, podejmowany w celu zachowania polskości, rozwijania kultury i budowania polskiej myśli politycznej. Bohaterowie tamtego okresu, mimo szykan, aresztowań, wywózek i represji ze strony zaborców, byli w stanie uchronić i rozwinąć narodową tożsamość, a następnie przekazać ją następnym pokoleniom, żyjącym już w odrodzonej Polsce.

 Marzenia o wolności spełniły się wraz z klęską wszystkich trzech zaborców i zakończeniem I wojny światowej, w wyniku której Polska odzyskała niepodległość. Odbudowa państwowości, po 123 latach zaborów, była procesem złożonym. 10 listopada 1918 r. powrócił do Warszawy, zwolniony z więzienia w Magdeburgu, Józef Piłsudski. 11 listopada 1918 r. podpisano zawieszenie broni na froncie zachodnim. Dekretem z tego samego dnia Rada Regencyjna oddała Józefowi Piłsudskiemu naczelne dowództwo nad wojskiem, a 14 listopada 1918 r. rozwiązała się, przekazując całą władzę nad tworzącym się państwem Józefowi Piłsudskiemu

 Dzień 11 listopada ustanowiony został uroczystym Świętem Niepodległości na mocy ustawy z dnia 23 kwietnia 1937 r. o Święcie Niepodległości. Święto to zostało zniesione po II wojnie światowej – w 1945 r., a następnie przywrócone ustawą z dnia 15 lutego 1989 r.

Chciałbym, abyśmy upamiętniając historyczne rocznice, nie tyle cofali się o sto lat, co w równym, a może nawet większym stopniu wybiegali myślą naprzód – ku wyzwaniom, które nas czekają, przed którymi stajemy i z którymi możemy się skutecznie mierzyć, budując dziś silną, wolną Polskę – napisał Prezydent RP Andrzej Duda w okolicznościowym artykule. „

/źródło: http://www.prezydent.pl/aktualnosci/rocznica-niepodleglosci/ ; z dnia 04.11.2018 r./

Okolicznościowy znak graficzny Prezydenta RP „Stulecie Odzyskania Niepodległości 1918–2018”  wstawiony do wpisu razem z zacytowanym tekstem jest przedmiotem praw autorskich Kancelarii Prezydenta RP.

Posted in Bez kategorii, Szkolne życie | Leave a comment

Savoir-vivre naszych czasów, czyli które zasady nadal są aktualne, a które przeszły do lamusa

„W dawnych czasach przywiązywano wielką wagę do kultury codziennego zachowania. Wiedziano, co wypada, a co nie. Dbano o to, by dzieci również od najmłodszych lat uczyły się zasad savoir-vivre’u. Dzisiejsi rodzice wydają się być mniej wymagający w tej kwestii. Czy słusznie? Może faktycznie warto przyjrzeć się zasadom dobrego wychowania i zobaczyć, które już dawno przeszły do lamusa, a które nadal są aktualne.

Kłaniam się w pas, czyli o powitaniu

Ukłony i dyganie współczesnym dzieciom bardziej kojarzą się z bajkami o księżniczkach, niż z codziennym powitaniem. Nikt już nie wymaga, aby dziecko potrafiło poprawnie się ukłonić lub dygnąć. Choć może nie do końca… Wyjątek stanowią uczniowie szkoły baletowej. Pozostałe dzieci kłaniają się ewentualnie na końcu szkolnego przedstawienia.

Dzisiaj wystarczy, żeby dziecko potrafiło się przywitać, mówiąc po prostu dzień dobry. Pisząc o zwyczajach związanych z powitaniem, warto poruszyć dwie kwestie, które nie zawsze są praktykowane, a których zasady dobrego wychowania wymagają. Pierwsza sytuacja to spotkanie ze znajomymi rodziców. Należy uczulić dziecko, że nawet gdy nie zna ono spotkanych osób, ale widzi, że to znajomi rodziców – powinno się z nimi przywitać. Drugi przypadek to częsty „grzeszek” uczniów. Wielu z nich mówi dzień dobry tylko nauczycielom, którzy ich uczą, a pozostali zdają się być dla nich „niewidzialni”.

Słowa-klucze

Absolutną podstawą, która na pewno się nie zdezaktualizowała, jest używanie tzw. słów-kluczy: proszę, dziękuję, przepraszam. Trudno coś więcej napisać na ten temat, bo wręcz oczywiste wydaje się, że dziecko ma używać tych magicznych słów na co dzień. Rodzice powinni przypominać dziecku o ich używaniu, aż wejdzie mu to w nawyk. Sami zaś koniecznie muszą dawać dobry przykład.

Biała bluzka, granatowa spódniczka

Kiedyś galowy strój obowiązkowo składał się z białej bluzki lub koszuli oraz granatowego/czarnego dołu. Dzisiaj szkolne uroczystości to prawdziwa rewia mody. Nic dziwnego skoro w sklepach znajduje się ogromny wybór „wyjściowych” strojów. I nie ma nic w tym złego, o ile strój nadal jest adekwatny do charakteru uroczystości. Wiele szkół określa wymogi dotyczące stroju w swoich statutach. Najczęściej pojawia się tam informacja o tym, aby strój był czysty, schludny i skromny, ale są też placówki, które bardziej ingerują w to, co ubiera się uczeń. W wielu szkołach zakazane są zbyt krótkie spódniczki, duże dekolty, farbowane włosy czy pomalowane paznokcie, niektóre wprowadzają także mundurki. Ma to na celu przygotowanie do uczniów do wymogów, z którymi spotkają się w pracy zawodowej. Bez względu na to czy szkoła precyzuje wymogi dotyczące ubrania czy nie, strój dziecka powinien być przede wszystkim schludny – nie tylko od święta – bo jest to przejaw szacunku. Uczeń powinien zadbać także o czyste ręce oraz uczesane włosy – one także stanowią część wizerunku.

Dzieci i ryby głosu nie mają

Znane polskie przysłowie mówi o tym, że dzieci nie mają prawa zabierać głosu w ważnych rozmowach dorosłych. Ale czy nadal jest to aktualne? W tej kwestii chyba sporo się zmieniło. Wielu rodziców nie ma nic przeciwko, aby dziecko wypowiadało się w gronie dorosłych. I słusznie! Jest przecież pełnowartościowym człowiekiem i nie ma powodu, aby odzywało się tylko i wyłącznie, gdy jest o coś pytane. Nie zmienia to jednak faktu, że powinno wiedzieć, że nie należy przerywać nikomu w pół zdania i wtrącać się, gdy rozmowa dotyczy „dorosłych” tematów. A najlepiej gdy dziecko w ogóle nie bierze udziału w takich rozmowach – i o to powinni zadbać jego rodzice.

grafika_artykul_savoir_vivre_2.jpg

Pan, Pani, a może Ty?

Kiedyś zwrócenie się do osoby dorosłej przez dziecko po imieniu było nie do pomyślenia. Teraz wiele osób nie wymaga jednak od dziecka, aby zwracało się do dorosłych per pan, pani. Czy słusznie? To już sprawa indywidualna. Jeżeli osoby, do których dziecko miałoby się zwracać po imieniu, nie mają nic przeciwko, to nie ma przeciwskazań. Trzeba jednak zapytać je o zgodę. Warto też pamiętać, że dziecko musi wiedzieć, że nie może tych osób traktować, jak swoich kolegów. Rodzice powinni zadbać o to by dziecko traktowało je z należytym szacunkiem. Jeżeli jednak ktoś nie wyrazi zgody na „przejście na Ty”, nie upierajmy się. Nie wszystkim może podobać się tak luźne podejście do relacji z dziećmi. Rozwiązaniem może być propozycja zwracania się do tych osób per ciocia, wujek.

Dzień dobry, czy mogę rozmawiać z Zosią?

Zasady dotyczące pisania listów już zapewne można schować do szuflady, bo większość dzieci ich po prostu nie pisze. Co innego rozmowy telefoniczne. Może i są coraz rzadziej praktykowane, bo zastąpiły je internetowe komunikatory, ale jednak nie zrezygnowaliśmy z nich całkiem. Dzieci i młodzież częściej komunikują się za pomocą wiadomości tekstowych, które zwykle wysyłają o każdej porze dnia, a nawet i nocy. Czasem ten zwyczaj przekładają na rozmowy telefoniczne. O ile wiadomość w komunikatorze można przeczytać rano, to telefon dzwoniący o późnej godzinie zapewne obudzi odbiorcę. Według zasad savoir-vivre’u dzwonić możemy między godziną 8 a 21. Telefon o innej porze będzie po prostu nietaktem. I rzecz może oczywista, ale warto ją przypomnieć: dzwoniąc do kogoś zawsze należy się przywitać oraz przedstawić.

Dobre maniery dla lepszej przyszłości

Wydawałoby się, że zasady savoir-vivre’u odchodzą do lamusa. Jednak nic bardziej mylnego. Faktycznie część z nich nie jest już aktualna, co wynika z postępu technologicznego i zmian zachodzących w społeczeństwie. Jednak coraz więcej osób interesuje się savoir-vivre’em. Chcą pod tym kątem szkolić siebie oraz swoje dzieci. Świadczy o tym rosnące zainteresowanie kursami dobrych manier. Dużo osób zauważa, że aby móc swobodnie funkcjonować we współczesnym świecie i radzić sobie w różnych sytuacjach, trzeba znać podstawowe zasady dobrego wychowania. Rodzice chcą jak najlepszej przyszłości dla swoich dzieci, które w przyszłym życiu bez znajomości dobrych manier nie zdołają w prawidłowy sposób funkcjonować w społeczeństwie. Jedno jest pewne, wiele zasad ewoluuje i zmienia się, tak jak zmieniamy się my i otaczający nas świat. Jednak ogólnie przyjęte zasady zachowania na pewno ułatwią nam kontakt z drugim człowiekiem.

Źródła:

  • http://akademiasavoir-vivre.pl/wp-content/uploads/2016/01/marz.pdf
  • http://www.savoir-vivre.com.pl/?14.-savoir-vivre-dla-dzieci,258
  • https://www.dziecirosna.pl/szkola/wychowanie/uprzejme_dziecko_niezbednik_savoir_vivre.html
  • http://www.edziecko.pl/przedszkolak/56,79345,12280538,Dzieci_i_savoir_vivre___zasady__ktore_przeszly_do.html „

Wpis skopiowany ze strony : https://portal.librus.pl/rodzina , ale tak istotny, że warto go przytoczyć na naszym blogu i przypomnieć o pewnych zasadach dobrego wychowania uczniom w szkole i naszym dzieciom w domach.

Posted in Bez kategorii, Szkolne życie | Leave a comment

VIII Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia

Dzisiaj obchodziliśmy ósmy Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia.
gazetka-parterBUczniowie i nauczyciele matematyki pełnili funkcje egzaminatorów i przepytywali chętnych ze znajomości tych wspaniałych iloczynów i  ilorazów. Każdy kto zdał egzamin otrzymywał certyfikat, a bardzo często jeszcze coś słodkiego. Cieszymy się, że w tym roku szkolnym odważyło się zmierzyć z tabliczką mnożenia ponad 200 uczniów naszej szkoły.
k-e-parterBk-e-IpADo akcji przygotowywaliśmy się od poniedziałku. Piękne plakaty przyozdobiły szkolne korytarze, nie zabrakło również przykładów z mnożenia typu 54 : ? = 6, a kolorowe iloczyny przyozdobiły schody w budynku A.

Plakaty-203aTabliczka mnożenia zakrólowała również na lekcjach matematyki w klasach IV-VIII podczas rozwiązywania łamigłówek: szyfrogramów, tabelek mnożenia, itp.
Patrol Egzaminacyjny z klasy 8a (Emilka Sz., Oliwia M., Wiktoria S. i Michał M.) razem ze mną wyruszył w teren. Przeszliśmy ulicami Drawska Pom. poszukując odważnych mieszkańców, którzy spróbowaliby swoich sił w zmaganiach z tabliczką mnożenia. Dotarliśmy również do UMiG, ale tam niewielu pracowników naszego ratusza odpowiedziało na zabawę z tabliczką mnożenia. Wśród odważnych, którym z przyjemnością wręczyliśmy certyfikaty znaleźli się : Pani Skarbnik-Jadwiga G., panie: Elżbieta K. z Biura Rady Miejskiej, Mariola G., Agnieszka G.  oraz Mirella A. z Ewidencji Ludności, a także panie z pokoju 309.
DZIĘKUJEMY  WSZYSTKIM, KTÓRZY WŁĄCZYLI SIĘ W AKCJĘ ZWIĄZANĄ
Z 8 ŚWIATOWYM DNIEM TABLICZKI MNOŻENIA.
Koordynator lokalny- Mariola Grzybowska (SP nr 1 w Drawsku Pom.)

Posted in Bez kategorii | Leave a comment

Nowy rok szkolny

kalendarz-2018-2019

Posted in Bez kategorii | Leave a comment

Wakacje

„Jutro popłyniemy daleko,
jeszcze dalej niż te obłoki,
pokłonimy się nowym brzegom,
odkryjemy nowe zatoki; …” K.I.Gałczyński

I niechaj to wakacyjne odkrywanie przyniesie nam radość
i ogromny bagaż przepięknych przeżyć – M.G.

autor; Mariola Grzybowska praca w piZapie, 23.06.2018

autor; Mariola Grzybowska praca w piZapie, 23.06.2018

Posted in Bez kategorii, Szkolne życie | Leave a comment

Trzymaj formę

Trzymaj formę! To inicjatywa propagująca zdrowy styl życia o unikalnym, dwukierunkowym podejściu: propagującym zbilansowane odżywianie połączone z regularną aktywnością fizyczną.
Nasi nauczyciele wychowania fizycznego starali się przekonać o tym uczniów, a efektem projektu są przepiękne plakaty, które zdobią korytarze na parterze budynku A.
pl-220180608_121806 pl-6pl-4-3xpl-5-4xpl-3zdj. M.G

Posted in Bez kategorii, Szkolne życie | Leave a comment

Klocki konstrukcyjne na kółkach matematycznych

W tym tygodniu na zajęciach kółek matematycznych gościły klocki konstrukcyjne, które kształtują wyobraźnię przestrzenną i rozwijają cechy, takie jak estetyka czy cierpliwość.
Zarówno uczniowie z czwartych, piątych,  jak i uczniowie z szóstych czy siódmych klas świetnie się bawili tworząc różnorodne figury przestrzenne, którym próbowano nadać jakąś nazwę, chociaż z tym było trudniej. Wśród powstałych brył były: tetraedry (czworościany), heksaedry (sześciany); oktaedry (ośmiościany), dodekaedry (dwunastościany) i przepiękny graniastosłup prosty osiemnastokątny (aut. Adriana T. z kl.IVa). Niektórzy, stworzone przez siebie bryły nazywali  diamentami z klocków.
Pizap-klocki-IVPizap-klocki-V-VIIpizap-VI

Posted in Bez kategorii | Leave a comment