O nowoczesnych (i nie tylko) metodach pracy na lekcjach

Nauczyciele otwarci na zmiany ciągle poszukują ciekawych, nierzadko niekonwencjonalnych metod pracy. I nie ma tu znaczenia staż pracy czy stopień awansu zawodowego. Oni starają się znaleźć sposoby, które zaktywizują uczniów i będą doskonalić umiejętności zastosowania wiedzy w praktyce. W dniu dzisiejszym uczestniczyłam w szkoleniu z tego tematu i o dziwo nie zaskoczyło mnie to, że uczestniczyli w nim nauczyciele z długoletnim stażem, ci, którzy w swojej codziennej pracy chcą coś zmieniać, wprowadzać innowacje, uczyć tak, aby uczeń zrozumiał, że to on jest odpowiedzialny za to jaką wiedzę posiądzie.

Wśród  metod, o których była mowa znalazły się:  Metoda tekstu przewodniego, Metoda Jigsaw (,,klasowe puzzle”), Flipped classroom – „odwrócone nauczanie”, Metoda projektu edukacyjnego,Metoda WebQuest, Filmy edukacyjne, Pytania Fermiego. Wiele z tych metod było mi znanych wcześniej, chociażby z udziału w poprzednich edycjach „Szkoły z Klasą 2.0″ Uważam, że warto zwrócić uwagę na to jakimi sposobami prowadzimy zajęcia i od czasu do czasu korzystać z tych nowoczesnych metod, aż staną się codziennością w naszej pracy. A kto na tym skorzysta? Przede wszystkim uczniowie ( ale nie tylko). Po dzisiejszym szkoleniu szczególnie polecam metody uczące samodzielności, ale i takie, które mówią o uczeniu się we współpracy.

Np.  Metoda JIGSAW („klasowe puzzle”,układanka)

Pani Małgorzata Wojnarowska z Gimnazjum Nr 1 w Wieliczce tak opisuje tę metodę:

Metoda JIGSAW (z ang. układanka) jest przykładem uczenia się we współpracy. Ma charakter uniwersalny i może być stosowana na różnych przedmiotach. Wykorzystuje się ją wtedy, gdy uczniowie mają do przyswojenia pewną partię materiału, którą da się podzielić na spójne fragmenty. Stanowią one elementy, jakby puzzle, tworzące całą układankę. Każdy uczeń w klasie ma opanować całość wiedzy.

Praca na lekcji przebiega w IV etapach.
  I etap
Dzielimy klasę na zespoły 3-, 5-osobowe (w zależności od tego, z ilu fragmentów składa się materiał). Każdy członek grupy otrzymuje swoją część do opanowania, a grupa ma razem całość materiału (a + b + c + d). W pozostałych zespołach jest tak samo.

Grupa 1 Grupa 2 Grupa 3

                               

II etap
Uczniowie z poszczególnych zespołów, opracowujący ten sam fragment materiału, spotykają się w grupach ekspertów. Tam porządkują swoją wiedzę, wyjaśniają wątpliwości i zastanawiają się, w jaki sposób najlepiej nauczyć pozostałych członków swoich grup danej partii materiału. …. ” więcej na temat tej metody znajdziecie TUTAJ

About Mariola Grzybowska

Obecnie jestem nauczycielką matematyki, prowadzę też zajęcia komputerowe, ale pierwsze kroki w zawodzie stawiałam jako nauczyciel klas początkowych, w szkole w Gudowie. Czas tam spędzony wspominam jako jedno z lepszych doświadczeń w karierze zawodowej. To tam poznałam wspaniałych ludzi, którzy byli moimi przewodnikami w pracy nauczycielskiej.Od 2012 roku pracuję w SP w Drawsku Pomorskim i tu także mam przyjemność spotykać się z pedagogami oddanymi swojej pracy, pracy dla dzieci i z dziećmi.Naprawdę lubię to, co robię! Staram się uczyć i wychowywać jak najlepiej potrafię, poszukując nowych, ciekawych metod i form pracy.
This entry was posted in Bez kategorii. Bookmark the permalink.

One Response to O nowoczesnych (i nie tylko) metodach pracy na lekcjach

  1. Bardzo ciekawa metoda prowadzenia zajęć, robiłam już zajęcia tą metodą. Ważne w tej metodzie jest dobre podzielenie klas na grupy, bo mnie się trafiły takie grupy ekspertów, w której nikt nie pracował i potem był problem, bo brakowało kawałka układanki. Polecam, bo zajęcia są bardzo ciekawe i kształcące.
    Pozdrawiam
    Halina Rembowska ostatnio opublikował…Czytaliśmy BarańczakaMy Profile

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge