Klasowe puzzle na matematyce w VIa

12 listopada 2015 roku przeprowadziłam lekcję matematyki w klasie VIa metodą JIGSAW czyli jedną z metod aktywizującego nauczania w grupach. Zasadnicza różnica między pracą w grupach, a pracą tą metodą jest jedna- wszyscy uczniowie pracują tak, aby każdy uczestnik grupy został ekspertem, który w istotny sposób przyczynia się do osiągnięć całego zespołu. Taki sposób pracy wymusza współpracę- aby uzyskać pozytywny rezultat, każdy uczeń musi skorzystać z pomocy innego ucznia. Każdy też musi pomóc wszystkim pozostałym. Efekt dydaktyczny zajęć potęguje się poprzez zwiększenie odpowiedzialności uczniów za innych uczestników grupy. Każdy musiał dokonać analizy tekstu – treści dotyczącej wskazanego przeze mnie zagadnienia z tematu:Powtórzenie o figurach płaskich. Następnie zapamiętać rzeczy istotne, by umiejętnie przekazać innym przypomniane wcześniej wiadomości. Obowiązkowo wprowadziłam jeszcze proste zadanie do rozwiązania i zaprezentowania później przed grupą.

Jak zaobserwowałam, większość klasy bardzo dobrze poradziła sobie z przekazywaniem i prezentowaniem swoich treści przed grupą. Większość też (jak pokazało podsumowanie wiedzy) uzyskała plusy za wykonanie ćwiczenia sprawdzającego.

A tak pracowali dzisiaj uczniowie z VIa:

1- najpierw każdy w swojej grupie pracował nad swoim zagadnieniem, zadaniem

każdy-nad-swoim2- następnie spotkali się w grupach eksperckich wszyscy pracujący nad tym samym zagadnieniem, zadaniem, aby uporządkować wiedzę, wyjaśnić wątpliwości,itp.

spotkanie-ekspertówspotkanie-ekspertów-2

3- uczniowie wrócili do macierzystych grup i uczyli się wzajemnie

przekazujemy-wiedzę

4- wszyscy odpowiadali na pytania przygotowane przeze mnie – część sprawdzająca opanowanie powtarzanych zagadnień

podsumowanie-zajęćAutor zdjęć: Mariola Grzybowska

About Mariola Grzybowska

Obecnie jestem nauczycielką matematyki, prowadzę też zajęcia komputerowe, ale pierwsze kroki w zawodzie stawiałam jako nauczyciel klas początkowych, w szkole w Gudowie. Czas tam spędzony wspominam jako jedno z lepszych doświadczeń w karierze zawodowej. To tam poznałam wspaniałych ludzi, którzy byli moimi przewodnikami w pracy nauczycielskiej.Od 2012 roku pracuję w SP w Drawsku Pomorskim i tu także mam przyjemność spotykać się z pedagogami oddanymi swojej pracy, pracy dla dzieci i z dziećmi.Naprawdę lubię to, co robię! Staram się uczyć i wychowywać jak najlepiej potrafię, poszukując nowych, ciekawych metod i form pracy.
This entry was posted in Bez kategorii, Szkoła z klasą 2.0 - edycja 2015/16 and tagged , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Klasowe puzzle na matematyce w VIa

  1. Patrycja Z says:

    Tak , ta lekcja była naprawdę ciekawa , a każdy z nas przypomniał sobie ważne wiadomości dotyczące nadchodzącego sprawdzianu.

  2. Jestem pod wrażeniem działań i opisu, z przyjemnością przeczytałam. Bardzo podoba mi się Wasz tegoroczny blog, super grafika. Pozdrawiam :-)
    joanna kraszkiewicz ostatnio opublikował…Święto Niepodległości w bibliotece…My Profile

  3. szkola2zero says:

    Pani Mariolu, jest to bardzo ciekawa metoda uczenia. Bardzo podoba mi się w niej to, że uczniowie przejmują odpowiedzialność za naukę swoją, a także swoich kolegów. Czy dzięki temu uczniowie lepiej zapamiętują omawiany temat?

    Aneta
    Szkoła z Klasą 2.0
    szkola2zero ostatnio opublikował…Podziękuj swojemu nauczycielowi!My Profile

    • Mariola Grzybowska says:

      Dzięki za odwiedziny! Metoda bardzo fajna. Naprawdę polecam! Czy uczniowie lepiej zapamiętują dany temat? Na pewno zapamiętują więcej niż pracą w tradycyjnych grupach, lepiej zapamiętują to, co sami przygotowują.I mnie i moim uczniom bardzo się podobała praca tą metodą. Tu nie ma czasu na przesiedzenie.
      Jeszcze raz polecam pracę tą metodą.
      Mariola

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge