Temat: Liczby mieszane.
Cel lekcji:
-potrafię opisywać różne wielkości za pomocą liczby mieszanej
- potrafię wskazać, nazwać elementy w zapisie liczby mieszanej
PRZEPISZCIE temat i cele do zeszytu.
I Pamiętacie, że w zapisie ułamka wyróżniamy następujące elementy? Odczytajcie poniższy ułamek i jego opis.
II A jak byście opisali takie rysunki? Co na nich widać i w jakiej ilości ?
TAK rys. a) opiszemy co czytamy: jeden i trzy czwarte
a rys. b) - trzy i jedna szósta
III Przeczytaj jeszcze raz liczby mieszane do rysunków a i b.
TAKIE LICZBY TO LICZBY MIESZANE! Spójrz na plansze:
W zapisie liczby mieszanej wyróżniamy: część całkowitą i część ułamkową.
IV Przeczytaj jak nazywają się elementy liczby mieszanej i przepisz wszystko do zeszytu.
Jeżeli masz już przepisane, to przejdź dalej.
V Wykonaj ćw.2 ze str.59 (jeżeli nie masz ćwiczeń to przerysuj i przepisz do zeszytu to co poniżej jest na zdjęciu)
Zrobiłeś ćw. 2 – przejdź dalej!
VI Ułamki i liczby mieszane są przydatne do wyrażania jednostek długości, masy czas, itp.
Popatrz, jak to się robi:
PRZYKŁAD 1
Wyraź za pomocą liczby mieszanej: a) 6m 12 cm – ile to metrów ?
b) 4 godziny i 25 minut – ile to godzin?
ODPOWIEDZI:
a) 6m 12 cm – ile to metrów ?
Wiemy, że 1m = 100 cm , więc 12 cm = 12/100 m to 6 m12cm= 6 [12/100] m
Podkreślony zapis czytamy: sześć i dwanaście setnych metra
!!! Przypominam : tutaj ukośnik zastępuje kreskę ułamkową, a część ułamkową liczby mieszanej będziemy tutaj zapisywać w nawiasie [12/100], aby oddzielić od całości.
No to teraz jeszcze odpowiedź do punktu b) 4 godziny i 25 minut – ile to godzin?
Wiemy, że 1godz. = 60 min , więc 25 min= 25/60 godz.
to 4 godziny i 25 minut= 4 [25/60] godz.
VII Teraz zadania dla Ciebie : zad.3,4/157 z podręcznika (a kto nie ma to, zdjęcie poniżej i przepisujemy do zeszytu)
VIII Tyle na dzisiaj. Przeczytaj wszystko jeszcze raz, na spokojnie. Sprawdź zapisy w zeszycie.
Do mnie odeślij odpowiedź wskazaną w dzisiejszym zadaniu w Librusie.
NASTĘPNE ZAJĘCIA W CZWARTEK!