LEKCJA MATEMATYKI
3-04-2020
TEMAT: Ułamki niewłaściwe – nauczanie zdalne.
Cel lekcji;
- potrafię zapisać przykłady ułamków właściwych i niewłaściwych.
I/ Przepisz do zeszytu temat i cel lekcji
Jak zauważyłeś dzisiaj nauczymy się rozróżniać ułamki. Poznamy zasadę, która każe jeden ułamek zaliczyć do właściwych, a drugi do niewłaściwych.
II/ Spójrz na plansze A i B
- Co powiesz o licznikach i mianownikach na planszy A?
- oczekiwana odpowiedź :
Liczniki w każdym ułamku na planszy A są mniejsze od mianowników, np. w ułamku 8/10 licznik-8 jest mniejszy od mianownika-10
- Bardzo dobrze! Takie ułamki, jak na planszy A będziemy nazywać : ułamkami właściwymi .
|
-A co powiesz o licznikach i mianownikach na planszy B?
- oczekiwana odpowiedź :
Liczniki w każdym ułamku na planszy B są większe od mianowników, np. w ułamku 8/7 licznik-8 jest większy od mianownika-7
- Bardzo dobrze! Takie ułamki, jak na planszy B będziemy nazywać : ułamkami niewłaściwymi .
|
III/ Przepisz plansze do zeszytu i podpisz odpowiednio :
A- ułamki właściwe B – ułamki niewłaściwe
IV/ ZAPAMIĘTAJ!
UŁAMKI WŁAŚCIWE są mniejsze od 1, np. 1/2 < 1, 3/5 < 1 a
UŁAMKI NIEWŁAŚCIWE są większe od 1.
A do której grupy zaliczymy ułamki, które mają licznik równy mianownikowi, np.
TAK! Kto odpowiedział, że to też są UŁAMKI NIEWŁAŚCIWE to miał rację. Przepisz tę planszę i podpisz ułamki niewłaściwe.
Podsumujmy:
UŁAMKI NIEWŁAŚCIWE są większe od 1 lub równe 1, bo 4/4=1, 9/9=1,
3/2 > 1, 5/4>1
V/ Wykonaj teraz ćw. 1,2,3,4 ze str.66 i ćw. 6str.67 (kto nie ma to poniżej zdjęcie pracy samodzielnej)
VI/Jako podsumowanie lekcji obejrzyjcie filmik – tutaj
VII/ Wszystko na dzisiaj. NIC NIE ODSYŁAJ!
Ćw. sprawdzimy na lekcji w poniedziałek.
Dziękuję, za odczytanie lekcji i wykonanie wszystkich poleceń.
- Mariola Grzybowska
(w pracy wykorzystano ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń Matematyka z plusem 4, wyd. GWO)