LEKCJA MATEMATYKI kl-4a-
30-03-2020
TEMAT: Porównywanie ułamków – ćwiczenia.
Cel lekcji:
- potrafię powiedzieć który ułamek jest większy, a który mniejszy, gdy będą miały jednakowe mianowniki lub jednakowe liczniki
-odczytuję ułamki na osi liczbowej
I/ Otwórzcie zeszyt do matematyki i przepiszcie temat i cel lekcji.
Teraz sprawdźcie pracę zrobioną w domu , w piątek-27-03-2020 tutaj
Jak to zrobicie przejdźcie do punktu II.
II/ Przypomnijcie sobie z zeszytu notatkę z ostatniej lekcji, przeczytajcie zapisane tam definicje. Ta wiedza będzie potrzebna nam także dzisiaj.
Pamiętacie? Przypominam:
I do przypomnienia – ćwiczenie: Który ułamek jest większy? 5/12 czy 3/12 ?
Oczekiwana odpowiedź: większy jest ułamek 5/12, bo jak ułamki mają jednakowe mianowniki (a tu oba w mianowniku mają 12) to większy jest ten, który ma większy licznik, a 5 jest większe od 3 , więc 5/12 jest większe od 3/12
III/ Dzisiaj będziemy także porównywać ułamki na osi liczbowej.
ROZWIĄZANIE:
1) Zaczynamy od sprawdzenia, policzenia odległości (tu kratek) od 0 do 1.
- Jest ich 12, czyli jedną całą (o-1)podzielono na dwanaście równych części (tu część to 1 kratka)
-Stąd jedna kratka to 1/12, dwie to 2/12.
2) Teraz już łatwo odpowiemy jakim ułamkom odpowiadają litery na osi.
SPRÓBUJ SAM (SAMA).
3) A tera sprawdź z moimi podpowiedziami:
½ to połowa czyli tutaj 6/12 = c
1/3 czyli całość 12 kratek dzielę na 3 części (bo 3 w mianowniku) , jedna część to 4 kratki , więc 1/3 = 4/12= b
2/3 to 8 kratek, więc 2/3=8/12= d
¼ czyli całość- 12 kratek dzielę na tyle części ile pokazuje mianownik, tu na 4 (12 : 4= 3) – to ¼= 3 kratki = 3/12= a
¾ to 3×3=9 czyli 9/12 = e
Liczby w kolejności od najmniejszej do największej (rosnąco): ¼ ; 1/3; ½; 2/3; ¾ .
Przeczytaj to wszystko jeszcze raz i jeszcze raz , aż zrozumiesz.
Teraz możesz przejść do pracy samodzielnej.
IV/ Praca samodzielna z zeszytu ćwiczeń – ćw.4/62 i ćw.8 str.63 (kto nie ma zeszytu ćwiczeń przerysowuje z załączonych zdjęć do zeszytu i tam rozwiązuje)
V/ Jak już wszystko staranie zapisałeś(aś) to zrób zdjęcie/ zdjęcia i odeślij w pliku do zadania domowego. Kto tak nie potrafi, to przesyła poprzez Wiadomości w Librusie i tutaj, już bez rysunku osi , do ćw.4 tylko ułamki i porównania, to co pod osiami ( znaki wpisujcie słowami, np. ½ jest większa od 1/5). W odpowiedzi do ćw.8 – tylko Kolejność rosnąca: ……. I wszystkie ułamki od najbliższych 0 po kolei do 1.
P O W O DZ E N I A !
Opracowała –M.Grzybowska
(w scenariuszu wykorzystano materiały z podręcznikai ćwiczeń multimedialnych Matematyka z plusem 4 wyd.GWO)