Lekcja-4a-30-03-2020

LEKCJA MATEMATYKI  kl-4a-
30-03-2020

 TEMAT: Porównywanie ułamków – ćwiczenia.

Cel lekcji:

- potrafię powiedzieć który ułamek jest większy, a który mniejszy, gdy będą miały jednakowe mianowniki lub jednakowe liczniki

-odczytuję ułamki na osi liczbowej

 

I/ Otwórzcie zeszyt do matematyki i przepiszcie temat i cel lekcji.

Teraz sprawdźcie pracę zrobioną w domu , w piątek-27-03-2020 tutaj

Jak to zrobicie przejdźcie do punktu II.

II/ Przypomnijcie sobie z zeszytu notatkę z ostatniej lekcji, przeczytajcie zapisane tam definicje. Ta wiedza będzie potrzebna nam także dzisiaj.

Pamiętacie? Przypominam:
plansza-2I do przypomnienia – ćwiczenie: Który ułamek jest większy?   5/12  czy 3/12 ?

Oczekiwana odpowiedź: większy jest ułamek 5/12, bo jak ułamki mają jednakowe mianowniki (a tu oba w mianowniku mają 12) to większy jest ten, który ma większy licznik, a 5 jest większe od 3 , więc 5/12 jest większe od 3/12

III/ Dzisiaj będziemy także porównywać ułamki na osi liczbowej.
plansza-1ROZWIĄZANIE:

1)    Zaczynamy od sprawdzenia, policzenia odległości (tu kratek) od 0 do 1.

- Jest ich 12, czyli jedną całą (o-1)podzielono na dwanaście równych części (tu część to 1 kratka)

-Stąd  jedna kratka to 1/12, dwie plansza-3  to 2/12.

2)    Teraz już łatwo odpowiemy jakim ułamkom odpowiadają litery na osi.

SPRÓBUJ SAM (SAMA).

3)   A tera sprawdź z moimi podpowiedziami:

½ to połowa czyli tutaj  6/12 = c

1/3 czyli całość 12 kratek dzielę na 3 części (bo 3 w mianowniku) , jedna część to 4 kratki , więc 1/3 = 4/12= b

2/3 to 8 kratek, więc 2/3=8/12= d

¼ czyli całość- 12 kratek dzielę na tyle części ile pokazuje mianownik, tu na 4 (12 : 4= 3) – to ¼= 3 kratki = 3/12= a

¾  to 3×3=9 czyli 9/12 = e

Liczby w kolejności od najmniejszej do największej (rosnąco): ¼ ;  1/3;  ½;   2/3;   ¾ .

 Przeczytaj to wszystko jeszcze raz i jeszcze raz , aż zrozumiesz.

Teraz możesz przejść do pracy samodzielnej.

IV/ Praca samodzielna z zeszytu ćwiczeń – ćw.4/62 i ćw.8 str.63 (kto nie ma zeszytu ćwiczeń przerysowuje z załączonych zdjęć do zeszytu i tam rozwiązuje)
ćw-4-62

 

ćw-8-63

V/ Jak już wszystko staranie zapisałeś(aś) to zrób zdjęcie/ zdjęcia i odeślij w pliku do zadania domowego. Kto tak nie potrafi, to przesyła poprzez Wiadomości w Librusie i tutaj, już bez rysunku osi , do ćw.4 tylko  ułamki i porównania, to co pod osiami ( znaki wpisujcie słowami, np. ½ jest większa od 1/5). W odpowiedzi do ćw.8 – tylko Kolejność rosnąca: ……. I wszystkie ułamki od najbliższych  0 po kolei do 1.

P O W O DZ E N I A !

Opracowała –M.Grzybowska

                                                           (w scenariuszu wykorzystano materiały z podręcznika
i ćwiczeń  multimedialnych Matematyka z plusem 4                                                             wyd.GWO)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge