Gotowi do nauki?

Wszyscy wiemy o tym, jak ważny jest ruch. Mamy wychowanie fizyczne, spacery,  gry zespołowe, pląsy śródlekcyjne. Co jeszcze możemy zrobić, by zaszczepić w dzieciach nawyk i potrzebę ruchu?  Może na korytarzu stworzyć ścieżkę zdrowia? Która w ciekawy sposób zachęcałaby do rozwijania umiejętności czytania i liczenia ale przede wszystkim przypominała o dbaniu o swoje ciało/o zdrowiu.

na bloga sportZdjęcie jest kadrem z filmu, dostępnego tutaj.  

Jedna z kanadyjskich szkół stworzyła sensoryczną ścieżkę, do przejścia której zapraszani są uczniowie każdego dnia – rano i po obiedzie. Skoki żaby, przysiady a nawet pompki odbyte na ścieżce – pomagają uczniom rozładować swoją energię – przed tym, jak zasiądą do ławki.

Obejrzyjcie krótki film, w którym zobaczycie jak przestrzeń korytarza, podłogi i ścian została wykorzystana – za pomocą prostych naklejek, kształtów i symboli – dzieci każdego dnia mogą w zorganizowany i przemyślany sposób się „rozruszać”. Ścieżkę zdrowia (lub jak w tym wypadku „sensory path”) można urozmaicić literami, sylabami, figurami geometrycznymi. Macie jakieś pomysły, przykłady z Waszych szkół?

 

Kategorie Bez kategorii, Edukacja I klasa, Nauczyciel 1. klasa | Tagi , , , | Zostaw komentarz

Kalendarz na przedświąteczny czas i nie tylko!

Zbliżający się świąteczny czas, sprzyja budowaniu dobrej atmosfery w klasie i szkole. W tym czasie szczególnie myślimy o innych, wspieramy różne akcje, angażujemy się w kiermasze szkolne, własnoręcznie przygotowujemy kartki dla innych, obdarowujemy się drobiazgami.

Bardzo często w klasach tworzone są wspólnie z uczniami kalendarze adwentowe – na czas oczekiwania na święta. Mogą mieć formę kalendarza ściennego z kieszonkami na zadania jak i coraz częściej ciekawej konstrukcji/ekspozycji, która ubarwia wygląd sali klasowej.

adwentowyźródło: https://pl.pinterest.com/pin/690458186594688088/

adwentowy 1Źródło: http://www.oliloli-newlife.com/2016/11/lesny-zakatek-wyjatkowy-kalendarz.html

Jedno jest pewne, warto do przygotowania kalendarza, zaangażować całą klasę – może to być zadanie integrujące ale też, podczas takiego własnoręcznie przygotowanego kalendarza możemy ćwiczyć motorykę, pisanie, czytanie, dodawanie itp.

Niezależnie od wyglądu, ważne co umieszczone jest w samym kalendarzu. Zadania na każdy dzień mogą być dobrym pretekstem zarówno do uczenia się jak i  do budowania zespołu, współpracy, dbania o siebie i innych. To może być zadanie typu podziel się II śniadaniem, podejdź do osoby z którą najmniej rozmawiasz i powiedz jej coś miłego, rozwiążcie zadanie … razem z osobą która siedzi za Tobą/przed Tobą itp..

A jak wyglądają Wasze kalendarze? Jakie macie w nich zadania?

 

Kategorie Bez kategorii, Edukacja I klasa, Nauczyciel 1. klasa | Tagi , , | Zostaw komentarz

Dzielenie, pracujemy w parach, grupach..

Pomysłów na podział na pary czy grupy jest bardzo dużo. Dzięki różnorodnym technikom urozmaicamy lekcje, dajemy możliwość współpracy ze sobą różnym uczniom i uczennicom ale też możemy wykorzystać podział do powtórzenia jakiś partii materiałów, słówek, liter.

1. Rozdaj kartki z wypisanymi słowami. Każde słowo ma swoją parę – skojarzenie, np. zamek – brama, gra – kostka do gry, boisko – piłka. Uczestnicy szukają osób ze słowami, które do siebie pasują. Innym wariantem jest wypisywanie na kartkach fragmentów przysłów, piosenek, ostatnio poznanych wierszyków.

2. Puzzle

Podział na grupy i ćwiczenie uważności. Z kartki, na której znajdują się obrazki, cytaty, powiedzenia wykonaj puzzle, rozcinając na kawałki. Kawałki rozdawane są dzieciom. Osoby, których puzzle pasują do siebie, tworzą grupę.

3. Kolor i ruch

Rozdaj dzieciom różnokolorowe kartki. Uczestnicy mają zamknięte oczy, poruszają się ostrożnie po sali (przejdźcie do tej części klasy, gdzie nie ma ławek i krzeseł) i wymieniają się kartkami. Po kilku minutach lub po wyłączeniu muzyki, wszyscy otwierają oczy. Osoby, które mają w ręku kartkę o tym samym kolorze, stanowią grupę.

4. Patyczki

Na patyczkach stwórz wzory, które są swoim lustrzanym odbiciem lub które w jakiś sposób się łączą. Odwróćcie patyczki na drugą stronę (tak, aby uczniowie nie widzieli, jaki jest wzór) i pozwól dzieciom wylosować.Uczniowie starają się odnaleźć swoją parę lub grupę. Pomysł podpatrzony na edujobs.pl.

patyczkifot. edujobs.pl

A jakie są Wasze sprawdzone sposoby na dopieranie w pary/grupy?

 

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Jak uczyć kompetencji w szkole?

Po co jest szkoła i dla kogo jest stworzona? Czego powinna uczyć, co rozwijać? Na czym polega edukacja oparta na kompetencjach? I jakie kompetencje obecnie są potrzebne?

Daniel Hunziker, wybitny szwajcarski nauczyciel i innowator edukacji, który napisał książkę „Kompetencje bez tajemnic”, odpowiedział na powyższe pytania w audycji Programu Trzeciego Polskiego Radia (Klub Trójki). Dariusz Bugalski pyta o to jak powinna wyglądać szkoła XXI wieku.  Posłuchajcie! Link do audycji jest pod zdjęciem.

trojka blog

 

https://www.polskieradio.pl/9/396/Artykul/2222966,Jak-uczyc-kompetencji-w-szkole

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Jak z tymi pracami domowymi?

Zdania na temat zadawania prac domowych są podzielone. Argumenty są różne, że w ten sposób powtarzamy, utrwalamy, ćwiczymy rękę (zwłaszcza w klasach I), uczymy się systematyczności ale też zniechęcamy do nauki i szkoły, nie mamy czasu na zabawę i inne aktywności. Argumenty można mnożyć, najważniejsze jednak, by decydując się na zadanie pracy domowej zadać sobie kilka ważnych pytań, wiedzieć jak wiąże się ona z celem lekcji, czy jest elementem procesu nauczania czy służy nam raczej jako forma oceny.

Ruch #ZADAJĘZSENSEM opracował klucz, który zachęca do refleksji na temat pracy domowej, jej jakości, celu, zasadności. Jeśli zadajemy, to o czym powinniśmy pamiętać.  Uwaga, wersja rozszerzona dostępna jest tu: http://zadajezsensem.pl/kid/ , również do pobrania, wydrukowania i zawieszenie w widocznym miejscu (pokój nauczycielski?).

A jak Wy macie z pracą domową? Zadajecie?

zadaje z sensem

 

 

Kategorie Bez kategorii, Edukacja I klasa, Nauczyciel 1. klasa | Tagi | Zostaw komentarz

Bądź mistrzem!

Każde dziecko potrzebuje mistrza, kogoś kto zawsze w nie wierzy. Taki dorosły motywuje, daje siłę by próbować, nie bać się myśleć, podejmować ryzyko. To wielka siła, z której mogą korzystać nauczycielki i nauczyciele.

Wspaniałe, nieco ponad 7 minutowe przemówienie nauczycielki z czterdziestoletnim stażem – Rity Pierson. O tym, że dzieci nie uczą się od osób, których nie lubią, o sile relacji, i tym, że warto doceniać najdrobniejsze starania – bo to tak, bardzo dodaje skrzydeł.

Jak często mówicie swoim uczniom, że są najlepsi? Jak często mówisz sam/sama sobie, że jesteś najlepszą nauczycielką/najlepszym nauczycielem i możesz zmienić świat? Mówmy to sobie i innym częściej!

 

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz