Ahoj przygodo – witaj wiosno!

Zaczęła się wiosna, a z nią możliwości spędzania czasu, również tego szkolnego – na świeżym powietrzu. Jak to robić, jak prowadzić zajęcia w terenie, czego uczyć i w jaki sposób by było ciekawie, twórczo, bezpiecznie a jednocześnie wiązało się to z podstawą programową, było częścią procesu uczenia a nie przerwą od niego? 

26993068746_262b2e6761_bFot. Children in a forest teater | by VisitLakeland flickr.com

Podpowiedzi i inspiracji może udzielić pedagogika przygody -  nowy nurt wychowawczy, który ogromny nacisk kładzie na poznanie przez doświadczenie. Za jej twórcę uważa się niemieckiego pedagoga Kurta Hanha, założyciela słynnej elitarnej szkoły Gordonstoun w Szkocji. Taka forma edukacji, wykorzystuje aktywne formy zajęć, najczęściej poza salą lekcyjną, np. wycieczki i ekspedycje, gry zespołowe i terenowe, symulacje, zadania z wykorzystaniem lin, survivalu, sportów. Dzieci ćwiczą między innymi kompetencje miękkie tj. umiejętności interpersonalne i organizatorskie, kreatywność ale też mogą ćwiczyć liczenie, pisanie i czytanie (np. map, szyfrów).  Pedagogika przygody pozwala odkryć ukryte talenty, zbudować poczucie własnej wartości i rozbudzić zainteresowania i wzmocnić uważność na otaczającą nas przyrodę (ciekawy artykuł o pedagogice przygody znajduje się na portalu juniorowo.pl).

Zachęcam też do wysłuchaniu audycji w Programie Trzecim Polskiego Radia pod tytułem: Powrót do lasu i pożytek z wiosennych wagarów, o dobrych pomysłach na wspólne poznawanie natury.

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Praktykujemy tradycję

Jak czerpać z tradycji, zwyczajów, legend, starych i zapomnianych już zabaw – tak by rozwijać wyobraźnię najmłodszych, pobudzać i zachęcać do odkrywania swoich korzeni?Przecież znajomość historii własnego miejsca pomaga w kształtowaniu tożsamości ale i dostarcza poczucia bezpieczeństwa.

Projekt „Mały Kolberg” (realizowany wspólnie przez Fundację Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego oraz Forum Muzyki Tradycyjnej) powstał właśnie po to, by kształcić postawę uważności na tradycję, przekazy dziadków i babć już u najmłodszych dzieci.

W „Niezbędniku Małego Kolberga” znajdziecie bazę wiedzy o tym jak rozwijają się dzieci i dlaczego muzyka jest kluczowa w tym okresie. Jest tam wiele materiałów od zespołów z różnych regionów Polski (w tym wyliczanki, piosenki, charakterystyki), dobre praktyki pracy z „żywą tradycją” w szkole, bibliotece, muzeum oraz praktyczne scenariusze zajęć – ruchowych, muzycznych, rozwijających wyobraźnię, zachęcających do poszukiwań.

kolberg

 

Kategorie Bez kategorii | Tagi , , , | Zostaw komentarz

Nie zostawiajmy nikogo w tyle

Zespół Aspergera to zbiór cech, które sprawiają, że ludziom trudniej jest odnaleźć się w różnych sytuacjach społecznych, szczególnie w szkole. Niemal w każdej klasie, możemy spotkać ucznia/uczennicę z takimi trudnościami.

joda

Stowarzyszenie z Siedzibą w Warszawie wydało zeszyt dla uczniów i nauczycieli, który pomoże w zrozumieniu sposobu odbierania świata przez rówieśników z zespołem Aspergera. Znajdziecie w nim wskazówki i podstawowe informacje, które pomogą Wam zrozumieć  osoby z zespołem Aspergera, i sprawić by mogły swobodnie rozwijać się w klasie/szkole.

W publikacji obok pięknych kolorowych rysunków, które można wykorzystać na zajęciach, znajduje się również kilka scenariuszy lekcji.  Są to warsztaty umiejętności społecznych, które wykorzystują zamiłowania dzieci z zespołem Aspergera do elektroniki, mechaniki, informatyki. To przykład zajęć, które z jednej strony wykorzystują te zainteresowania, a z drugiej uczą współpracy, czekania na swoją kolej, dyskutowania, szanowania pomysłów innych i naprzemiennej interakcji. Dzięki takim zajęciom koledzy i koleżanki osób z zespołem Aspergera mogą odkryć ich wyjątkowe zainteresowania, a wszyscy mają szansę rozwinąć w sobie kompetencje społeczne.

Zarówno scenariusze zajęć, jak i część poświęcona zrozumieniu osób z zespołem Aspergera, mogą być inspiracją dla nauczycieli, chcących wzmacniać integrację w klasie, i przeciwdziałać wykluczeniu. Opracowane materiały mogą też najzwyczajniej w świecie służyć radą wszystkim tym, którzy chcą wyciągnąć pomocną rękę, ale nie wiedzą jak to zrobić.

koń

Kategorie Bez kategorii, Edukacja I klasa, Nauczyciel 1. klasa | Zostaw komentarz

Przestrzeń klasowa przyjazna uczeniu się, proste zabiegi

Nie na wszystko w wyglądzie sali klasowej mamy wpływ – to prawda. Dostaliśmy salę do korzystania przez najbliższe trzy lata, mamy tablicę ścienną, multimedialną, stoliki (a tu nasz post o ustawieniu stolików), krzesła, często dywan, który kładziemy z przodu lub z tyłu klasy w zależności do czego go używamy, jest kącik tematyczny, który cyklicznie z pomocą uczniów zmieniamy, ściany, które ozdabiamy pracami, kalendarzami itp.

Co jeszcze możemy zrobić, by przestrzeń, w której uczniowie spędzaj tyle czasu, zachęcała do nauki, sprzyjała tworzeniu dobrej atmosfery, była miejscem, w którym chce się być.

Erin Klein, wielokrotnie nagradzana nauczycielka i edukatorka, autorka strony kleinspiration.com, na której pisze między innymi o projektowaniu przestrzeni sprzyjających uczeniu się, wymienia kilka prostych rzeczy, możliwych do wprowadzenia niemal od ręki, które sprawią, że nasza sala klasowa będzie jeszcze bardziej przyjazna.

  • Przestawiajmy razem z uczniami stoliki i krzesła, maksymalizujmy przestrzeń,  ruch i zmiany ustawienia pobudzają mózg.
  • Unikajmy rażących, intensywnych kolorów i wzorów. Badania pokazują, że wyciszona kolorystyka i monochromatyczne wzory nie rozpraszają uwagi i pomagają w skupieniu.
  • Pamiętajmy o roślinach. To nie tylko tlen, ale również wspaniała lekcja odpowiedzialności. Uczniowie mają szansę na realne prace klasowe (podlewanie, obserwacje, czyszczenie, pielęgnację roślin).
  • Nasze ściany często zdobią plakaty, pomoce dydaktyczne itp. Pamiętajmy by były one na wysokości oczu uczniów. Unikajmy wieszania zalaminowanych materiałów, które odbijają światło i mogą utrudniać widzenie.
  • Nie przesadzajmy. Erin Klein radzi również by ostrożnie podchodzić do zawieszania na ścianach drukowanych materiałów – zgodnie z powiedzeniem „mniej oznacza więcej”, tak by pomoce które wieszamy nie stały się po prostu tapetą, którą przestaje się widzieć. O ekologii nie wspominając.

Ciekawy materiał o tym jak zmieniać przestrzeń – włączając w to uczniów znajdziecie również tutaj (w języku angielskim). A jak wyglądają Wasze sale?

Kategorie Bez kategorii, Edukacja I klasa, Nauczyciel 1. klasa | Tagi , | Zostaw komentarz

Inspiracje filmowe

Zanim zaczniemy zmieniać swoją szkołę, warto poszukać wskazówek u innych. Polecamy inspirujące filmy o edukacji demokratycznej – niektóre rozwiązania możliwe są do przeniesienia do zwykłych publicznych szkół.

Zaczynamy od kultowego filmu o Summerhill School, zrealizowanego przez kanał Euronews . W programie wywiady z uczniami, nauczycielami oraz obecnie prowadzącą szkołę: Zoe Neill.

YouTube Preview Image

Film w częściach dostępny jest także w wersji polskiej.

Żródło: www.edukacjademokratyczna.pl

Kategorie Bez kategorii, Edukacja I klasa | Tagi | Zostaw komentarz

Nowy Rok, nowe początki

Początek roku to czas postanowień, zmian, przemeblowań Czujemy siłę, by zaczynać od nowa, z energią, zapałem i pomysłem.

Na ten czas szczególnie polecam artykuł Stanisława Bobuli, który niedawno ukazał się na platformie EraEdukacji.pl. Dowiedzieć się z niego jak pracować w klasie z uczniami z problemami emocjonalnymi i różnymi trudnościami, gdy jesteśmy świadkami wybuchów złości, zachowań agresywnych, uniemożłiwiającyh pracę innym uczniom.

Autor w ciekawy sposób sugeruje, że praca w klasie, do której chodzą dzieci z problemami emocjonalnymi i trudnościami z zachowaniem nie sprowadza się tylko i wyłącznie do indywidualnego oddziaływania na tych uczniów. Najbardziej skuteczne okazuje się uporządkowanie tego, co się dzieje z pozostałymi uczniami w klasie. Jakie systemowe rozwiązania można wprowadzić w klasie, które pomogą poczuć się uczniom bezpiecznie?

Jedną z propozycji jest budowanie ładu i harmoni za pomocą klasowych zasad – jasnych, przejrzystych, wspólnie wypracowanych, konkretnych (Szanujemy się – możemy zastąpić: Pomagamy sobie, słuchamy siebie itp).

Kolejnym przykładem jest udzielanie bieżącej informacji zwrotnej na temat zachowania, w atracyjnej formie rozudowanego boiska piłkarskiego. System tablicy nie polega na karze i nagrodzie, ale jest okazją do refleksji i nauki empatii (szczegółowy opis tablicy i jej zdjęcie znajdziecie na wspomnianej platformie).

W artykule znajdziecie dużo więcej pomysłów, które przyczyniają się do budowania dobrej atmosfery w klasie i wspierają uczniów w procesie uczenia się i radzenia sobie z emocjami, w tym m.in. rezygnacja z rywalizacji na rzecz współpracy. Niełatwe ale bardzo ważne.

Wytrwałości, pomyśłowości i spełnienia w Nowm Roku!

 

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Przedświąteczny czas

Porządki, wyczekiwanie, odpoczynek, spotkania, rodzina, zabawa – każdy ma swoje skojarzenia przedświąteczne. Czekamy długo na wyjątkowe chwile, a są one tym bardziej szczególne,  kiedy możemy spędzić razem czas.

Dzieciom często ciężko się skupić w ostatnie przedświateczne dni. Myślami są przy prezentach, choinkach, przyjemnościach. Chciałam Wam pokazać, kilka rzeczy, które można zrobić z dziećmi w klasie, na świetlicy, w bibliotce, w domu – tuż przed Świętami. Rozwijając zdolności manualne, możemy zainteresować dzieci świątecznymi zwyczajami, tradycjami, historiami. Tworząc coś razem, mamy wspaniałą okazję do rozmów i lepszego poznania się. Możemy przenieść atmosferę Świąt do szkolnej codzienności, zaangażować klasę we wspólne przystrojenienie ścian, ławek, drzwi..

Na portalu malinowa planeta możecie znaleźć instrukcję jak krok po kroku, przygotować bardzo prostą, ale dającą wiele radości, szopkę Bożonarodzeniową (taką jaką widzicie na zdjęciu).

8-1192x794

 

fot. http://www.malinowaplaneta.pl/

Bardzo dużo pomysłów na ekologiczne ozodoby świąteczne, kartki, szopki-teatrzyki znajdziecie również na stronie: http://ekodziecko.com/swiateczne-upominki-kartki/adwent-i-boze-narodzenie/309-bozonarodzeniowa-szopka-teatrzyk-2

Ciekawa jestem jakie wspaniałości powstają u Was?

 

Kategorie Bez kategorii, Nauczyciel 1. klasa | Tagi , , | Zostaw komentarz