Wiosennie i ekologicznie

Wiosna to dobry czas by w praktyce zastanowić się czym jest ekologia, jakie ma dla mnie znaczenie i co mogę zrobić by zadbać o przyrodę. Wycieczki klasowe, zielone szkoły czy codzienne zajęcia na boisku mogą sprzyjać obserwacji i refleksji.

Dużo się teraz mówi o idei Zero Waste. Kiedy przyroda kwitnie warto poruszyć temat zachowań przyjaznych dla środowiska.

Zastanówmy się z dziećmi, czy da się żyć bez plastiku? Co można zrobić, żeby go ograniczyć w klasie, szkole, domu? Zachęćcie dzieci do przyjrzenia się ile zużywają plastiku podczas tygodnia? Ja długo bawią się zabawkami i co z nimi robią, jak im się znudzą.

Czasami małe, codzienne czynności mogą mieć duże znaczenie. Zastanówcie się co możecie zrobić, jakie zachowania zmienić – by Wasza klasa była „eko”. Może np. zamiast plastikowych, jednorazowych kubeczków w klasie – bidony na wodę dla każdego ucznia? Może wiosenna wymienialna książek/zabawek w Waszej klasie nie tylko zintegruje dzieci i rodziców/opiekunów ale też będzie pretekstem do rozmowy o tym jak ważna jest dbanie o środowisko, przemyślane zakupy, nie marnowanie zasobów. Macie sprawdzone pomysły?

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Czytam sobie

Nieustannie zachęcamy dzieci do czytania. Szukamy ciekawych czytanek, opowiadań, książek, które rozbudzą ciekawość ale też  będą pomocne przy budowaniu słownictwa, wypowiadania się w płynnej formie. Czytanie to skupienie, wyszukiwanie informacji, zapamiętywanie. Czytanie może być również pretekstem do zabawy, aktywności fizycznej, eksperymentów, doświadczeń, obserwacji, improwizowania, tworzenia dzieł plastycznych czy korzystania z nowych technologii.

Gotowymi scenariuszami, kartami pracy a nawet publikacjami dzieli się wydawnictwo Egmont. A tu między innymi będzie można w twórczy sposób sprawdzić m.in. czy fasola może mierzyć jeden metr i czy można zaprosić bakterię do kuchni?

czytam sobie

czytam sobie_1

Publikacje, scenariusze i karty pracy (Raport czytelnika, Cuda z Mleka, Gazeta kocia, Rok z Kocią Izabelą Scenariusz zajęć na podstawie książki Fasola Eulalii) do pobrania tutaj.

Kategorie Bez kategorii, Edukacja I klasa, Nauczyciel 1. klasa | Tagi , | Zostaw komentarz

Czytam sobie – Twoi uczniowie pokochają książki!

Wszyscy wiemy jak ważne jest czytanie. Rozwijanie wyobraźni, kreatywność, samodzielność w pisaniu tekstów, tworzeniu historii. Parafrazując Wiesławę Szymborską: czytanie książek to najpiękniejsza zabawa jaką wymyślili ludzie. Co zrobić by czytanie było rodzajem zabawy i przyjemności dla najmłodszych uczniów? Jak zachęcać ich do czytania? Co im czytać? Co zrobić z przeczytaną historią?

Na te pytania można znaleźć odpowiedzi podczas webinarium z Jolą Okuniewską wieloletnią nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach I-III, która od lat przygląda się procesowi uczenia, inspiruje i wspiera innych nauczycieli.

W poniższym nagraniu praktyczne porady, przykłady kart pracy, ćwiczeń i aktywności, które zachęcają do czytania najmłodszych uczniów.

YouTube Preview Image

Webinarium zorganizowane w ramach programu Nauczyciel/ka I klasa oraz Akcji „Czytam sobie”. Działania zorganizowane w partnerstwie z Wydawnictwem Egmont.

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Wiosna, wiosna

Doczekaliśmy upragnionego 1. dnia wiosny.

Jak obchodzicie go w swoich klasach? Przedstawieniem,  zielonym strojem, spacerem, „marzanną”"? Czytacie o wiośnie z dziećmi? Lepicie, wycinacie, rysujecie? A co powiecie na słuchanie?

Zachęcamy do słuchania głosów ptaków. Świetne ćwiczenie na uważność i pamięć. A same nazwy ptaków mogą być początkiem opowieści czy zapisanej lub namalowanej historyjki.

głosy ptakow

 

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Zabawy z wyobraźni

Jak często macie okazję tworzyć  z uczennicami i uczniami teatrzyki, przedstawienia, happeningi? Teatr ćwiczy wyobraźnię, uwrażliwia, uczy, wyraża emocje, zadaje pytania – nie łatwo przenieść go do klasy – ale może warto w ramach rozbudzania ciekawości najmłodszych wprowadzać elementy teatru podczas codziennych zajęć w klasie/świetlicy czy zabawy na podwórku?

Proste ćwiczenia na wyobraźnię, odgrywanie scenek, uważne przyglądanie się światu dodaje pewność siebie ale też może pomóc w budowaniu  relacji w klasie i tworzeniu zespołu.

 ćwiczenia z wyobrazni

Propozycję ciekawych zabaw dla najmłodszych przygotował Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA

Publikacje z przykładami ćwiczeń i inspiracjami zachęcają do twórczego – wspólnego myślenia, drobnych ruchów i gestów, a w końcu także do własnych działań i interwencji. Zaproponowane zabawy mogą pomóc w odkrywanie przestrzeni teatralnej – w sobie i wokół siebie. Czasem teatru nie można wcale zobaczyć, można go jedynie usłyszeć. Propozycja ćwiczenia:

Wymyśl historię, wykorzystując trzy słowa: niebo/buty /statek  

Warto zajrzeć i wypróbować np. przed lub po klasowym wyjściu do teatru. Publikacje dostępne są na stronie: https://www.cricoteka.pl/pl/publikacje-edukacyjne/

 critoteka
Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Matematyka w naszym życiu

Jak ciekawie i twórczo uczyć matematyki w klasach najmłodszych? Jak pokazywać związek matematyki z życiem codziennym?

Polecamy Film 3,2,1 odlicz! Matematyka I klasa to zapis lekcji pokazowej przeprowadzonej z uczniami i uczennicami klasy III Szkoły Podstawowej nr 340 im. Profesora Bogusława Molskiego w Warszawie.

Jakie figury geometryczne otaczają nas w klasie, na boisku, placu zabaw, w drodze do domu? Jak je rozpoznajemy? Jak przenieść zadanie matematyczne z książki na dywan czy podwórko? Na lekcji nie brakuje kart, klocków, ale też ruchu i dużego entuzjazmu do matematyki!

YouTube Preview Image

A że matematyka jest teraz tematem na czasie – przypominamy webinar „Geometria wokół nas” zrealizowany w ramach programu Nauczyciel/ka I klasa.

Macie swoje sposoby na zaszczepienie sympatii do matematyki w klasach I-III?

 

 

Kategorie Bez kategorii | Tagi , | Zostaw komentarz