Pomysły na przedwakacyjne lekcje

Czerwiec to czas, kiedy dzieci (i nauczyciele) z utęsknieniem czekają na wakacje. Jest ciepło i siedzenie w klasie nie jest najlepszym pomysłem. Jak wykorzystać ostatnie tygodnie szkoły? Oto kilka pomysłów:

1. Lekcja w terenie

Oczywiście pobliski park, boisko czy szkolny plac zabaw to świetne i lubiane miejsca. Zaproponujmy jednak dzieciom nietypową zabawę nawet w tych znanych im przestrzeniach. Wszyscy możemy zamienić się w tropicieli, szukających śladów lata, wakacji, ptaków itp.  Tutaj przypominam wpis Zabierzmy dzieci na dwór z inspirującą publikacją on-line pełną ćwiczeń i aktywności, które możemy wykorzystać wychodząc z dziećmi ze szkoły. A tutaj  pisałam o grze bingo, która ćwiczy uważność podczas spacerów. Przy okazji jej tworzenia z uczniami i uczennicami, możecie powtórzyć pisanie, liczenie itp.

2. Podsumowania na wesoło

Zaproponuj dzieciom podsumowanie minionego roku szkolnego. Możecie zrobić to w formie zabawowej,  artystycznej np. dramowej czy plastycznej. Uczniowie i uczennice mogą rozmawiać w parach, większych grupkach a potem przygotowywać razem plakat.  Ciekawym pomysłem może być quiz o życiu klasy (w którym zadajemy pytania o to, co działo się w klasie, o najczęstsze zabawy, niezapomniane chwile ale też rzeczy o których się uczyliśmy). Zwróć uwagę na relacje w klasie, postaraj się by podsumowaniom towarzyszyła życzliwa atmosfera. Podsumowaniem może być też formie np. pisania do siebie miłych kartek pocztowych czy listów.

3. Wakacyjne pytania

Wykorzystajcie ostatnie dni roku szkolnego na rozmowy,  ćwiczenie wyobraźni, tworzenie prac na temat tego co można robić na wakacjach. Potrawy, zwierzęta, rzeki, góry Polski, Europy, świata? Geografia, przyroda i matematyka w jednym. Powtarzajcie kierunki rysując mapy, które mogą przydać się podczas wolnego czasu. Zaszyfrujcie tajną wakacyjną wiadomość. Zróbcie burzę pomysłów na temat tego, co ciekawego można robić w domu w wakacje.

Co robicie w ostatnie dni szkoły?

Kategorie Bez kategorii | Tagi , , , | Zostaw komentarz

Ćwiczenie na docenianie

Dzień mamy, taty, babci i dziadka, nauczyciela – to świetna okazja do tego, by docenić i wyrazić wdzięczność drugiej osobie. To czas, by w twórczy i refleksyjny sposób pokazać jak ważne są inne osoby wokół nas.

Tym razem kilka pomysłów na nadchodzący Dzień Mamy. Rysowanie, pisanie wierszy, robienie książki, plakatu, wspólny teatrzyk – może być nie tylko jednorazowym prezentem. Warto podejść do przygotowania tego dnia, jako procesu, który integruje uczniów, wpływa na atmosferę w klasie,  daje możliwość wykorzystania przez dzieci swoich umiejętności i wiedzy. Można wyjść od pytania, które otworzy dzieci na pomysły. Za co chcielibyście podziękować swojej mamie? Co lubicie robić ze swoją mamą? Jak najczęściej spędzacie czas? Co lubi Twoja mama? Odpowiedzi mogę być pretekstem do  zrobienia kolażu (ze starych gazet), książeczki, plakatu, opisania historii.

Mothers-Day-poem-printable-yoga-jpeg

 

710402acc23ae0a0ec48ae57590d3240

mday

Źródło inspiracji: pinterest

A jak Wy świętujecie ważne dni?

 

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Kolejowe ABC – warto znać

Zbliżają się wakacje a z nimi większe i mniejsze podróże. Samochód, rower, autokar, samolot, pociąg – sposobów dotarcia do celu jest wiele. Warto przy tej okazji porozmawiać z dziećmi również o bezpieczeństwie poruszania się, zasadach czy kulturze podróży. Z pomocą przychodzi kampania edukacyjna Kolejowe ABC przygotowana przez Urząd Transportu Kolejowego. W szczególności polecamy materiały edukacyjne przygotowane dla nauczycieli klas I- III. 

piktogramy blog

Podręcznik w przejrzysty, twórczy i aktywny sposób zachęca do poruszenia z dziećmi z klas I–III istotnego tematu, jakim jest bezpieczeństwo na obszarach kolejowych. Pociągi fascynują, występują w roli bohaterów bajek czy kolorowanek. Kojarzą się z podróżami, wakacjami, ruchem; przywodzą na myśl zmieniające się widoki za oknem.

W publikacji znajduje się szereg merytorycznych informacji i wskazówek metodycznych, a także scenariusze zajęć, które w kompleksowy sposób przybliżają główne tematy: bezpieczne zachowanie na obszarach kolejowych, w tym w szczególności zasady przechodzenia i przejeżdżania przez przejazdy kolejowe, zachowanie w pobliżu torów, kulturę podróżowania czy kwestię praw pasażerów.

Scenariusze i zaproponowane karty pracy są tak przygotowane by pozytywnie i stymulująco wpłynąć na rozwój zdolności poznawczych dzieci takich jak: uwaga, myślenie przyczynowo-skutkowe czy spostrzegawczość, a także na umiejętność bezpiecznego poruszania się w pobliżu linii kolejowych oraz umiejętność przewidywania i podejmowania właściwych decyzji. Zaproponowane zajęcia rozwijają wyobraźnię dzieci oraz poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych.

Jak wezwać pomoc blog

Materiały edukacyjne opracowane zostały przez Fundację Centrum Edukacji Obywatelskiej na zlecenie Urzędu Transportu Kolejowego.

 

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Płyniemy razem – klasowy zespół bez dokuczania

Jak tworzyć zespół? Po co ze sobą współpracować? Jakie znaczenie ma atmosfera w klasie, życzliwość i zaufanie? Jak ją budować w najmłodszych klasach? Odpowiedzi na te pytania możecie znaleźć w  nowych materiałach edukacyjnych przygotowanych w ramach kampanii Cartoon Network  „Bądź kumplem, nie dokuczaj” (2018).

Dla klas I-III przygotowane zostały aż trzy różnorodne scenariusze zajęć, które w ciekawy, aktywny i twórczy sposób pokazują jak ważna jest współpraca, otwartość, wzajemna pomoc.Materiały dla nauczyciela CN

W scenariuszach zaproponowano wiele metod rozbudzających ciekawość i angażujących uczniów – wykorzystując je do wspólnej zabawy i integracji uczniów i uczennic.

Materiały dla nauczyciela CN_1

Wszystkie materiały są do pobrania w plikach pdf (gotowe do druku, łącznie z kartami pracy załączonymi do każdego scenariusza) na stronie: http://badzkumplem.cartoonnetwork.pl/#/dla-szkolZachęcamy również do korzystania z przewodnika metodologicznego o tym jak przeciwdziałać dokuczaniu w klasie oraz praktycznego poradnika dla uczniów „Jak radzić sobie z dokuczaniem”.Materiały dla nauczyciela CN_2

Jakie są wasze metody radzenia sobie z dokuczaniem w klasie?

 

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Po co pić wodę?

Jednym z filarów programu Nauczyciel/ki I klasa jest zagadnienie DBAM O SIEBIE, KLASĘ i SZKOŁĘ. Myślimy tu o rozwijaniu empatii, zdrowych nawykach żywieniowych, współpracy, wspólnym planowaniu i decydowaniu o wyglądzie klasy itp. Tym razem DBAM O SIEBIE traktujemy bardzo dosłownie i elementarnie.

Z racji tego, że robi się coraz cieplej, więcej czasu spędzamy na szkolnych podwórkach i boiskach – polecamy do obejrzenia razem z uczniami, krótki filmik o tym co się dzieje jak nie pijemy wody. Film jest po angielsku, ale ma napisy polskie. Warto spisać je sobie wcześniej i zostać klasowym lektorem. W filmie jest dużo pobudzających wyobraźnię porównań i prostych zestawień, oraz pytań otwartych na które wspólnie możecie szukać odpowiedzi a potem weryfikować ją z informacjami podanymi w filmie. Dlaczego jesteśmy szczęściarzami posiadając dostęp do wody pitnej? Ile dziennie powinniśmy jej pić? Co się dzieje jak pijemy za mało? Gdzie szukać wody?

Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź w niespełna pięciominutowym nagraniu. Na zdrowie! Dbajmy o siebie!

YouTube Preview Image

kosci

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Żywy alfabet – inspiracje polonistyczne

Czym jest pętla językowa? Jak stworzyć żywy alfabet? Po co nam językowa bomba? Jak ciekawie, twórczo i aktywnie uczyć dzieci czytać? Odpowiedzi  na te pytania znajdziecie w nagranym webinarium przygotowanym w ramach projektu Nauczyciel/ka I klasa przez Fundację Szkoła z Klasą.

Prowadząca,  Karolina Prus-Wirzbicka, jest nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej w szkole montessoriańskiej, prowadzi warsztaty matematyczne, otwarte lekcje, jest autorką podręcznika do nauczania w klasach 1-3. Na nagraniu znajdziecie ciekawe inspiracje i konkretne pomocne, które można wykorzystać w edukacji polonistycznej (np. kostki do tworzenia opowieści). Polecamy do oglądania i dzielenia się swoimi metodami pracy.

YouTube Preview Image

 

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz

Angielskie wstawki każdego dnia

Wyobraźmy sobie, że przez cały tydzień otacza nas cisza,  po czym mamy 2 godziny na słuchanie i mówienie. Jak się czujemy? Ile pamiętamy? Jeśli możemy zachęcajmy, zaciekawiajmy dzieci językami obcymi. Pokazujmy dlaczego są ważne.

Wielokrotnie widzę w klasach wykorzystanie tablic multimedialnych – czasami do ćwiczeń, zadań a czasami do zabawy i relaksu – dzieci oglądają bajkę, słuchają muzyki – może ten czas warto wykorzystać również na osłuchiwanie dzieci np. z angielskim.

Poniżej prezentujemy kilka kanałów, które angażują, są ciekawe, zachęcają do twórczości, zadawania pytań i rozwiązywania problemów, no i oczywiście są w języku angielskim.

YouTube Preview Image

Strona z bajkami i aktywnościami nawiązującymi do usłyszanych historii:

YouTube Preview Image

Na tym kanale, znajdziecie odpowiedzi na pytania, o to dlaczego śnimy, jak widzimy kolory, skąd się biorą burze itp.

https://www.youtube.com/user/scishowkids

Macie swoje sprawdzone kanały z językami obcymi, które mogą być pomocne do opracowania i przeprowadzenia zajęć z dziećmi? Podzielcie się!

 

 

Kategorie Bez kategorii | Zostaw komentarz