Nauczanie zdalne w obliczu zagrożenia koronawirusem

DOBRE PRAKTYKI

Dobrym pomysłem na kontakt z uczniami w sytuacji zamknięcia szkół jest prowadzenie bloga. Umożliwia on wysyłanie zadań, linków, własnych materiałów w formie prezentacji czy ćwiczeń interaktywnych, przesyłanie zdjęć, filmów, pisanie komentarzy i wiele innych aktywności. Na blogu można zamieścić wirtualną tablicę – padlet, linoit czy Jamboard, na której dzieci same mogą „przypinać” swoje rysunki czy zdjęcia, a także pisać notatki. Poniżej przykłady blogów: bl Na padlecie znajduje się także link do Pomysłowej Szkoły Domowej Wiesławy Mitulskiej, która tak widzi naukę zdalną: „Potrzebne nam pomysły na zdalną naukę, które nie wykluczą żadnego dziecka, nawet takiego, którego rodzice dysponują tylko telefonem i to bez internetu. Jak dotąd, udaje mi się przygotowywać zadania, które mogę przesłać nawet w wiadomości SMS. Takie zadania wymagają kreatywności nie tylko nauczyciela, ale również dziecka i jego rodziców. Celowo są to zadania otwarte, pozwalające uczniom na poszukiwania, badanie, odkrywanie, wyciąganie wniosków”. Czyli Kreatywności dzisiaj nam potrzeba!

Na profilu facebookowym można podglądać „2 klasę w chmurze”  Justyny Robakowskiej.

Jeszcze inny sposób realizowania nauczania zdalnego pokazuje nam Katarzyna Storoż, która wykorzystuje swoją awatarkową klasę z platformy ClassDojo. Opis znajduje się na wirtualnej tablicy linoit i jest to przy okazji prezentacja tego narzędzia, bardzo przydatnego w nauczaniu zdalnym. link linoit   Zdaniem autorki, którą jest Urszula Lach, wcześniej przygotowana prezentacja pomaga „zapanować” nad lekcją prowadzoną online. Ale świetnie sprawdzi się też jako zadanie przesłane dzieciom. Gdy opracujemy ją w Prezentacjach Google, wystarczy wysłać dzieciom link.

Nauczyciele z grupy Superbelfrzy Mini na stronie Zamiast kserówki - rozpoczęli zbieranie materiałów dla uczniów, z których dzieci mogą korzystać – samodzielnie lub przy wsparciu rodziców.

Na padlecie zgromadzono materiały przydatne podczas nauczania zdalnego. Znajdują się tam także linki do platform oferujących darmowy dostęp dla nauczycieli i uczniów. Na szczególną uwagę zasługuje kolumna „Konkretne zadania”, gdzie umieszczono prezentacje utworzone przez nauczycieli za pomocą aplkacji genal.ly  Zdaniem Aleksandry Schoen-Kamińskiej, autorki wielu takich prezentacji, jest to „świetne narzędzie do uporządkowania zdalnego nauczania”. Dziecko (rodzic) ma uporządkowany plan, otrzymując jeden link, a nie klika. padlen nz 2

Kategorie Bez kategorii, Nauczyciel 1. klasa | Komentarzy: 1

Współpraca

W dzisiejszych zabieganych czasach brakuje nam często czasu, aby spotkać się z innymi nauczycielami, coś ustalić, przedyskutować, zaproponować czy zorganizować. Można więc „zaprząc” do pomocy Internet, w końcu korzystamy z niego niemal bezustannie. Sprawdzić się tu mogą proste narzędzia – działające online tablice, na których możemy szybko zebrać na przykład opinie na jakiś temat lub zgromadzić  uczniowskie prace – teksty, rysunki czy filmy. Pierwszą z nich jest Padlet. Po założeniu konta możemy tworzyć swoje tablice, jednak ich ilość jest od jakiegoś czasu ograniczona (można utworzyć 3).

Padlet został wykorzystany do wykonania tablicy programu „Nauczyciel/ka I klasa”.

Inne przykłady zastosowania tego narzędzia można zobaczyć tutaj. Znajduje się tam także sposób wykorzystania innej wirtualnej tablicy o nazwie Linoit.

 

Kategorie Bez kategorii, Nauczyciel 1. klasa | Zostaw komentarz

Czy „Zaczarowana zagroda” zmieści się w pudełku?

 Odpowiedzi na to pytanie udziela p. Justyna Robakowska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 3 im. Arki Bożka w Rydułtowach. Niezwykle ciekawy i wykorzystujący kreatywność dzieci  sposób pracy z lekturą może być dla nas inspiracją…

jr

Praca z lekturą metodą projektu to moja ulubiona forma. W klasie II lekturą, której poświęcam sporo czasu, jest „ Zaczarowana zagroda”. Przy tej okazji poznajemy nie tylko opowieść o pingwinach Adeli i ich życiu na Antarktydzie, bowiem projekt zakłada poznanie życia i różnic, jakie zaobserwujemy w Arktyce i na Antarktydzie, w wielu wymiarach. Poznawane treści rodzą się spontaniczne, to dzieci są kreatorami tych zajęć. Czytaj dalej

Kategorie Bez kategorii, Edukacja I klasa | Tagi , | Zostaw komentarz

Walentynkowo i ….. słodko

Obchodzicie Walentynki? Ten dzień ma wielu zwolenników, ale też sporo przeciwników. Gdyby jednak i jedni, i drudzy mogli uczestniczyć w niezwykłym przedsięwzięciu, które miało miejsce w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piasku k/Pszczyny, na pewno uznaliby, że takie Walentynki „To jest to!”

Beata Skrzypiec, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w tejże szkole oraz mentorka w kursie „Nauczyciel/ka I klasa” zorganizowała wraz ze swoimi uczniami kawiarenkę „Od serca”. Ten przeprowadzony z rozmachem projekt wart jest rozpowszechnienia i na pewno znajdzie naśladowców. 

Walentynki to radosny czas. W szkole dominują czerwone kolory oraz serduszka. Pojawia się walentynkowa poczta, która sprawia, że niektórzy poczują się wyróżnieni.

BS4

Trzecioklasiści z Piasku zrealizować pomysł „Kawiarenka Od Serca”, który stał się klasowym projektem z zakresu przedsiębiorczości, małej  ekonomii i finansów. Jednocześnie ważnym aspektem projektu było zrobienie czegoś dla innych, wyjście poza klasę, a przy okazji sprawienie radości poprzez dawanie.  Czytaj dalej

Kategorie Bez kategorii, Edukacja I klasa, Nauczyciel 1. klasa | Tagi , | Zostaw komentarz

Rozsuwa się kurtyna….przedstawienie się zaczyna!

Kto z nas nie bawił się w teatr… Już najmłodsze dzieci chętnie się przebierają i odgrywają różne role przed rodzicami czy dziadkami. Warto tę naturalną skłonność podtrzymywać, w czym pomoże nam na pewno doświadczenie p. Doroty Dankowskiej ze Szkoły Podstawowej nr 5 w Słupsku.  Pani Dorota na swoim blogu pisze m.in. o korzyściach płynących z zajęć teatralnych, zamieszcza scenariusze, opisuje działania grupy teatralnej „Pleciugi”. Warto tam zaglądać….

Zabawę w teatr można zaczynać tak, jak drugoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 20 w Rybniku, pod kierunkiem p. Bogumiły Klimek. Czytaj dalej

Kategorie Bez kategorii, Edukacja I klasa, Nauczyciel 1. klasa | Tagi | Zostaw komentarz

Odpowiedzialność

Odpowiedzialność….. Jak ją kształtować od najmłodszych lat? Poznajcie ciekawy pomysł, którym podzieliła się z nami p. Marzena Buszka, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 3 im. Arki Bożka w Rydułtowach

 Poznaj osobę odpowiedzialną za Twoje czyny, słowa, decyzje, oceny i sukcesy…

1

„Mama mi tego nie podpisała, bo nie miała długopisu”, „Nie mam stroju na w-f, bo mama mi go nie dała do tornistra”, „Nie byłem tydzień temu na lekcji i nie wiem, czego miałem się nauczyć”, „Pani nie napisała na e-dzienniku o kartkówce, więc się nie nauczyłem” – te i inne usprawiedliwienia słyszymy od naszych uczniów każdego dnia. Zawsze znajdą gdzieś przyczynę tego, że nie umieją, że dostali gorszą ocenę, że nie przynieśli zgody na wycieczkę, że zapomnieli o czymś. Winnych zaistniałych sytuacji szukają wszędzie wokół siebie, nie myśląc, że przecież to oni mają bezpośredni wpływ na to, żeby podać mamie długopis, włożyć strój gimnastyczny do torby, dopytać kolegę, co było na lekcji podczas ich nieobecności i samemu zanotować w zeszycie informację o kartkówce. Czytaj dalej

Kategorie Bez kategorii, Nauczyciel 1. klasa | Tagi | Komentarzy: 1

Podróże kształcą

Kto z nas nie lubi podróżować? Odwiedzamy różne miejsca, te bliskie i dalekie. Przywozimy pamiątki, zdjęcia i wspomnienia. Każdy zna też powiedzenie, że „podróże kształcą”, o czym doskonale wie p. Sabina Piłat, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i zagorzała podróżniczka. Pani Sabina jest autorką kanału na YouTube, gdzie zamieszcza filmy edukacyjne dla małych i dużych, będące pokłosiem jej licznych podróży.  Dzięki tym filmom możemy lepiej poznać  postać Fryderyka Chopina, przeżyć spotkanie ze słoniem, posłuchać o soli morskiej z Aveiro, zdobyć informacje o lesie i wulkanach….. Kto chciałby dowiedzieć się więcej powinien zajrzeć na YT i odwiedzić kanał „Nauka w plecaku”. YouTube Preview Image

Kategorie Bez kategorii, Edukacja I klasa | Zostaw komentarz