How are you today? Jak skutecznie uczyć angielskiego w I klasie?

Zuzanna Siwek:

Sześciolatki  w szkole mogą być prawdziwym wyzwaniem. Mimo że pracuję w szkole demokratycznej, gdzie obowiązują inne zasady niż w tradycyjnych placówkach, podstawa programowa pozostaje podstawą, w której opanowaniu musimy dzieciom pomóc.

W tym roku uczę angielskiego grupę sześciolatków, co daje mi wiele satysfakcji, ale też zagwozdkę: co zrobić, żeby uczenie się było dla dzieci przyjemne i sensowne? Jest na to dobra rada, która jednocześnie (niestety) nie jest gotową receptą: nieustannie obserwować i rozmawiać z dziećmi o tym co im się podoba a co je nuży, co jest za łatwe, co za trudne, szukać pomysłów na lekcje w Internecie, wśród koleżanek i kolegów po fachu, aż wreszcie wypracujemy metodę dla tej grupy… która po miesiącu może wymagać modyfikacji, a nawet zmiany. Jedno jest pewne: nauczyciel nigdy się nie nudzi!

Na moich zajęciach stawiam zawsze na krótkie, logicznie powiązane ze sobą aktywności, dzięki czemu dzieciaki się nie nudzą i są wciąż ciekawe tego, co będziemy robić dalej. Ponieważ mam zajęcia z angielskiego dwa razy w tygodniu staram się również, żeby jedna z nich była czystą rozrywką, podczas której dzieci niejako przypadkiem uczą się angielskiego (poniżej małe linkarium, z którego korzystam w czasie takich zajęć). Podczas zajęć rozrywkowych oglądamy kreskówki po angielsku, gramy w gry planszowe i gry na komputerze.

Typowa lekcja z moimi dzieciakami wygląda tak:

  1. Na przygotowanym przez dzieci plakacie „How are you today?” po kolei zaznaczamy, jak się dziś czujemy. Starsze dzieci proszę też o podanie daty i godziny.
  2. Śpiewamy nową lub znaną piosenkę (niektórzy tylko słuchają, nie zmuszam ich do śpiewania)
  3. Robimy ćwiczenia dotyczące podstawy programowej
  4. Proponuję aktywność ruchową – szukanie w szkole ukrytych flashcards, liczenie ilu jest chłopców i dziewczynek, znajdywanie rzeczy w zadanym kolorze…
  5. Kolejne ćwiczenia z podstawy programowej
  6. Zadanie „artystyczne” (kolorowanie, rysowanie, wyklejanie, itp.)
  7. Na zakończenie przypominamy sobie co było na danej lekcji, albo mówimy wszystko co pamiętamy po angielsku, np. rzucamy do siebie piłką i wymieniamy wszystkie kolory/zwierzęta/zabawki jakie pamiętamy.

W realizacji podstawy programowej opieram są na moim ukochanym podręczniku „New Sparks”, ponieważ treści ułożone są tam w bardzo przemyślany sposób, kolejne wiadomości logicznie łączą się ze sobą oraz jest nacisk na rozumienie i korzystanie z języka w sposób, który bardzo odpowiada dzieciom. W pierwszej części podręcznika nie ma wcale zadań związanych z pisaniem i czytaniem, co zmusza nauczycielkę i dzieci do skupienia się na słuchaniu, rozumieniu i mówieniu po angielsku, a więc najważniejszych według mnie aspektach nauki języka obcego.

Oto kilka przydatnych linków do stron pełnych inspiracji:

http://learnenglishkids.britishcouncil.org/

http://supersimplelearning.com/

http://teachyourmonstertoread.com

http://www.starfall.com/

Ten wpis opublikowano w kategoriach: Bez kategorii, Edukacja I klasa z tagami: , , . Dodaj do zakładek ten link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge