Jak uczymy w szkole?

 

Radio 1 – Peanut Experiment from mortierbrigade on Vimeo.

Olga Woźniak*:

Po urodzeniu mózg dziecka zawiera 100 miliardów neuronów – prawie tak wiele, ile jest gwiazd w Drodze Mlecznej! To spory naddatek. A pierwsze lata życia dziecka polegają na „ociosywaniu” mózgu ze zbędnych komórek. Za ten proces odpowiedzialne jest środowisko zewnętrzne dziecka. Ilość dochodzących bodźców. Rzadko używane ścieżki neuronalne są bezlitośnie likwidowane. Sieci neuronalne młodego mózgu są niebywale plastyczne. Następują w nich ciągłe poprawki, modyfikacje i uaktualnienia w zależności od otoczenia, w którym wzrasta dziecko.

Większość szkolnej wiedzy używa tylko jednego kanału przekazu: werbalnego. Sadzamy dzieci w ławkach i mówimy do nich. Tymczasem już w IV  w p.n.e. filozof Heraklit zwykł był mawiać: „Nauczać, to rozniecać ogień, a nie napełniać puste wiadro”. A Arystoteles kazał swoim uczniom chodzić podczas wykładu. Jak dobrą miał intuicję, dowodzą dzisiaj badania neurobiologów, którzy odkryli, że aktywność fizyczna powoduje tworzenie się w mózgu, zwłaszcza w obszarach związanych z funkcjami poznawczymi, substancji zwanej czynnikiem wzrostowym mózgu, „odżywki dla neuronów”. Ruch polepsza także koordynację ręka – oko, rozwija wyobraźnię przestrzenną i wzmacnia połączenia między półkulami mózgu, co przyspiesza przepływ informacji. Marzena Żylińska, propagatorka neurodydaktyki w Polsce, twierdzi, że dobra lekcja powinna budzić emocje, poruszać, umożliwiać naukę poprzez doświadczanie świata. Trudno tego dokonać, gdy uczniowie siedzą w ławkach i poznają  świat jedynie z pomocą podręczników i zeszytów ćwiczeń.  „Odkrzesłowieni” uczniowie mogą chłonąć świat wszystkimi zmysłami, rozwijać swoje zainteresowania i pełniej wykorzystać swój potencjał.

Pamiętacie  ze swojego dzieciństwa lub z własnej pracy zajęcia, które „rozpaliły” uczniów?

___________________________________________________________

*Olga Woźniak jest autorką jednego z modułów w kursie Nauczyciel/ka I klasa (o odkrywaniu).  Od 2003 roku do września 2010 roku kierowała działem nauki tygodnika „Przekrój„. Od 2006 do 2009 roku roku redagowała kwartalnik popularno-naukowy „Przekrój nauki”. Współpracowała z „Polityką”, „Newsweekiem”. Pracowała w Centrum Nauki Kopernik. Właścicielka Prywatnej Szkoły Podstawowej „Eureka”, w której realizuje autorski program nauczania przedmiotów przyrodniczych, a zwłaszcza matematyki. Autorka popularnonaukowej książki dla dzieci pt. „Brud”.

 

Ten wpis opublikowano w kategoriach: Bez kategorii z tagami: . Dodaj do zakładek ten link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge