Co z tą pracą domową?

Weronika Adamska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, Szkoła Podstawowa nr 11 im. Teodora Bolduana w Wejherowie:

Jasio pyta nauczycielkę:

- Czy można ukarać kogoś za to, że czegoś nie zrobił?

- Nie, Jasiu.

- Nie odrobiłem zadania domowego.

Dzisiaj często można usłyszeć, jak nauczyciele skarżą się, że ich uczniowie nie odrabiają zadań domowych. Ale czy zadajemy też wtedy  sobie pytanie: Dlaczego tak jest? Pamiętam, że gdy sama byłam uczennicą, ciągle powtarzano, że zadanie domowe ma służyć utrwaleniu i powtórzeniu tego, czego nauczyliśmy się w szkole. I takie zwykle są nasze zadania domowe. Odnoszą się do wiedzy i umiejętności, którą uczniowie niekiedy nawet doskonale opanowali już w szkole. Polecenia typu: „wypisz”, „wymień” nie zmuszają uczniów do twórczego, kreatywnego działania, czy też odkrywania. Takie zadania domowe są dla nich po prostu nudne. Myślę, że czasami warto odejść od zwykłej sztampy  i spróbować zainspirować swoich uczniów do większych poszukiwań. Podczas tygodniowego cyklu zajęć dotyczącego pogody  uczniowie klasy pierwszej zdobywali wiedzę na temat powstawania zjawisk atmosferycznych. Wiadomości uczniowie także samodzielnie pogłębiali w domu. Co zachęciło ich do poszukiwania informacji z różnych źródeł na temat pogody? Każdy z nich miał za zadanie przedstawić prezentację prognozy pogody na forum klasy. Oprócz  prowadzenia samodzielnej, systematycznej obserwacji pogody,  rozwijania umiejętności wyszukiwania informacji, korzystania z różnych źródeł, dzieci doskonaliły także umiejętności praktyczne związane z odczytywaniem temperatury powietrza.

YouTube Preview Image

 

Ten wpis opublikowano w kategoriach: Bez kategorii, Nauczyciel 1. klasa z tagami: , , . Dodaj do zakładek ten link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge