Uczymy (się), współpracujemy i działamy!

23 września ponad 70 nauczycieli i nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej, edukatorów i edukatorek, dyrektorek szkół i animatorów spotkało się w Warszawie na nietypowej konferencji EDUKACJA I KLASA – UCZYMY SIĘ, WSPÓŁPRACUJEMY, DZIAŁAMY, organizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności, Biurem Edukacji m.st. Warszawy i Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Spotkanie było formą podsuwania ponad rocznego procesu współpracy z dużymi warszawskimi szkołami podstawowymi oraz przestrzenią do dzielenia się dobrymi praktykami w kluczowych obszarach edukacji wczesnoszkolnej.

Motywem przewodnim konferencji była współpraca, oglądana z różnych poziomów: między dziećmi, nauczycielami z jednej szkoły, nauczycielkami z różnych szkół, nauczycielem a dyrektorem, zespołem edukacji wczesnoszkolnej a animatorem czyli osobą, która z zewnątrz wspiera szkoły i oczywiście między szkołą a rodzicami.

Konferencja Ogólne.jpg

Podczas sesji WORLD CAFE uczestnicy i uczestniczki poznawali konkretne przykłady działań, metod, ćwiczeń, rytuałów itp. pomocnych w codziennej pracy z najmłodszymi.

 Przy 5 stolikach zbierano sprawdzone pomysły na pracę z dziećmi w 10 obszarach Edukacji I klasa. Czyli?

P9230322.JPGWspółpracujemy: wymieniamy się wiedzą; korzystamy z pomysłów innych; lekcje koleżeńskie; dzielenie się pasjami; współpraca z rodzicami-pasjonatami; zespołowa praca w grupach – losowy dobór grupy; metody dramy; we współpracy z rodzicami i dziećmi organizacja pikników; organizacja opieki starszych uczniów nad młodszymi.

Uczymy się: korzystamy z platform edukacyjnych; wykorzystujemy zielone szkoły i wyjścia na zewnątrz do obserwacji, eksperymentów; prowadzimy lekcje odwrócone; uczniowie sami przygotowują materiały dydaktyczne i pomoce naukowe; wykorzystujemy story cubes, bajki tematyczne.

Odkrywamy: wprowadzamy metodę badawczą (dr Jan Amos Jelinek): hipoteza, weryfikacja, wnioski na podstawie prostych eksperymentów z wykorzystaniem suszarki i balona, jajka i octu, farby i pianki do golenia; wyjście w teren; zabawy w detektywa, współpraca ze studentami, naukowcami.

Rozmawiamy ze sobą: rezygnujemy z podnoszenia ręki, na bieżąco rozwiązujemy konflikty; rozmawiamy grupowo o naszych ocenach; uczymy się w parach; organizujemy dzień dobrego słowa.

Dbamy o siebie, klasę i szkołę: akcja zdrowego stylu życia, sportu, odżywiania; projekty uczniowskie związane z bezpieczeństwem w domu, szkole, na ulicy; profilaktyka; zapraszanie do klasy ekspertów, również rodziców; wspólne jedzenie posiłków i ozdabianie sali (pomysły na kąciki tematyczne wystrój gazetki itp.).

Bawimy się: gry planszowe i zręcznościowe przygotowywane przez dzieci (np. do lektury); gry matematyczne; przygotowywanie zagadek; pułapek dla pani nauczycielki; granie na korytarzu, na dywanie; malowanie kredą na kostce przed szkołą.

Odpoczywamy: lekcje ciszy; masażyki; relaks przy muzyce; zaaranżowanie przestrzeni w klasie do odpoczynku; rysowanie mandali.

Uczestnicy w drugiej części konferencji mieli okazję dowiedzieć się jak współpracować, by skutecznie uczyć. Jolanta Jakubiak z SP nr 94 w Warszawie podzieliła się doświadczeniem współpracy z animatorem wspierającym, Januszem Żmijskim, której efektem było: nagranie jednego dnia pracy z dziećmi w celu obserwacji własnego warsztatu pracy, reakcji dzieci na proponowane metody pracy, nadawanych komunikatów. Na koniec nauczycielka i animator wspólnie wyciągnęli wnioski.

Drugi tandem opowiedział o tym, jak wyglądała współpraca między nauczycielami dwóch szkół. Renata Mazur z SP nr 340 w Warszawie i Karolina Prus-Wirzbicka (SP Montessori im. św. Urszuli Ledóchowskiej w Warszawie) pokazały, jak wspólnie, uwzględniając potrzeby i możliwości uczniów, przygotować ciekawą, nietuzinkową lekcję matematyczną, w której uczniowie badają, liczą, współpracują, konstruują.

Dyplomowana nauczycielka uważności Ewa Orłowska zaproponowała na zakończenie części wspólnej ćwiczenie odprężające. Pomysły na krótkie spotkania ze sobą, refleksję w jakim miejscu się jest, po to, by być bardziej obecnym, uważnym i radosnym mogą być bardzo przydatne w codziennej, intensywnej pracy.

Drugą część zdominowały warsztaty metodyczne prowadzone przez ekspertów, nauczycieli-praktyków i edukatorów. Były to:

program EIK (3) (1)-2

Ten wpis opublikowano w kategoriach: Bez kategorii. Dodaj do zakładek ten link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge