Czy „Zaczarowana zagroda” zmieści się w pudełku?

 Odpowiedzi na to pytanie udziela p. Justyna Robakowska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 3 im. Arki Bożka w Rydułtowach. Niezwykle ciekawy i wykorzystujący kreatywność dzieci  sposób pracy z lekturą może być dla nas inspiracją…

jr

Praca z lekturą metodą projektu to moja ulubiona forma. W klasie II lekturą, której poświęcam sporo czasu, jest „ Zaczarowana zagroda”. Przy tej okazji poznajemy nie tylko opowieść o pingwinach Adeli i ich życiu na Antarktydzie, bowiem projekt zakłada poznanie życia i różnic, jakie zaobserwujemy w Arktyce i na Antarktydzie, w wielu wymiarach. Poznawane treści rodzą się spontaniczne, to dzieci są kreatorami tych zajęć. Projekt rozpoczęłam od zaproponowania, by każde dziecko w domu przygotowało pudełko, do którego przez cały czas trwania projektu będzie zbierać swoje wiadomości: przygotowane samodzielnie i wspólnie z klasą. Dzieci od razu podchwyciły pomysł i postanowiły, by dodatkowo, kto ma ochotę, może pudełka ozdobić w lodowe klimaty. Projekt rozpoczęliśmy od prezentacji pudełek i skarbów w nich schowanych. Dzieci przyniosły książki, mnóstwo wiadomości, fotografii. Wszystko zostało zamknięte w lekturowym pudełku. Następnie rozpoczęliśmy tworzenie swoich kart pracy, porównywaliśmy życie w obu lodowych krainach, wskazywaliśmy znaczące różnice oraz podobieństwa. Dzieci zaproponowały zbudowanie zagrody i zakodowanie pingwina. Opisaliśmy pingwina Adeli, napisaliśmy przebieg wydarzeń w lekturze, opisaliśmy Arktykę i Antarktydę przy pomocy tekstu z lukami. W grupach dzieci zaprojektowały i wykonały grę planszową „ W zaczarowanej zagrodzie”. Każde dziecko miało przygotować dwa pytania, które nawiązują do treści lektury. Pytania zostały wkomponowane w grę. Zainteresowani wagą różnych gatunków pingwinów, wpadliśmy na pomysł ważenia się u higienistki i układania pytań do poszczególnych wartości liczbowych. Dzięki temu utrwaliliśmy pojęcia: „mniej” i „więcej”. Dzieci samodzielnie budowały treść zadań tekstowych. Przy okazji rozpoczęliśmy pracę z tabliczką mnożenia. Puchowe kulki z białej waty i wytłoczki pozwalały zgłębić namacalnie, czym różni się działanie 3·5 od 5·3. Zapraszam do fotorelacji.

Justyna Robakowska

1 JR 2 jr 3 jr 4 jr 5 jr 6 jr

Ten wpis opublikowano w kategoriach: Bez kategorii, Edukacja I klasa z tagami: , . Dodaj do zakładek ten link.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge