Sprawdziany z lektur

Jak wiadomo, powszechna dostępność ściąg i streszczeń w internecie nie sprzyja uczciwemu czytaniu lektur przez uczniów. Kłopot w tym, że niektórzy poloniści mają paskudny zwyczaj przeprowadzania sprawdzianów z treści książek. Co gorsza, czasem pytają o rzeczy, o których w ściągach nie napisano.
Co ma wtedy zrobić uczeń, który nie lubi dostawać jedynek?
Nauczyciele często powtarzają, żeby się nie poddawać, żeby próbować do końca, wpisać coś w każdym zadaniu. No to uczniowie próbują.
Sposoby są różne. Jeden z nich to udzielanie odpowiedzi ogólnikowej – na tyle nieprecyzyjnej, żeby później, po oddaniu sprawdzianu było pole do negocjacji. Zawsze można przecież wypalić: Ale tu nie ma błędu. Przecież pani wiedziała, co mam na myśli.
Do historii przeszło pytanie z Chłopców z Placu Broni.  Trzeba było odnieść się do jakiejś sytuacji z lektury i napisać, jak w niej zachował się Nemeczek. Jakiś sprytny piątoklasista napisał:  Nemeczek zachował się dobrze. To i prawda – Nemeczek właściwie zawsze zachowywał się dobrze. Dać punkt czy nie dać? Widać, że delikwent lektury za dobrze nie zna, ale jak tu uzasadnić 0 punktów?
Gimnazjaliści w takich sytuacjach radzą sobie nie gorzej. Pytanie z Krzyżaków: W jakich okolicznościach Zbyszko został pasowany na rycerza? Odpowiedź: Zbyszko został pasowany w okolicznościach odpowiednich.
Zbliża się czas wystawiania ocen na koniec roku. Zanim przyjdziesz negocjować z polonistą swój stopień, przypomnij sobie, ile lektur przeczytałeś w tym roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


*

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge