cze 14

Wideokonferencja – zrób wywiad, z kim tylko chcesz!

Co to jest wywiad? Jak powinna wyglądać wymarzona szkoła przyszłości? Jakie płyną korzyści z płatania psikusów w internecie? Takie pytania padały podczas rozmowy łączącej dwa miasta – Warszawę i Białystok. W wideokonferencji wzięły udział dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 12 im. Zygmunta Glogera oraz Piotr Pacewicz, redaktor Gazety Wyborczej.

 

Uczniowie z białostockiej podstawówki realizowali interdyscyplinarny projekt badawczy „Gloger – lubię to!”. Idąc w ślady swojego patrona, Zygmunta Glogera, postanowili zamienić się w małych badaczy.

Czym zajmują się badacze? W Białymstoku dzieci:

  • odtworzyły trasy wypraw etnograficznych Glogera;
  • skomponowały nowoczesne melodie do zebranych przez niego pieśni ludowych;
  • zbudowały makietę podlaskiej wsi;
  • nakręciły film animowany (po angielsku) o młodości Glogera.

A czwarta klasa podjęła się nagrać rozmowy z dyrektorkami szkoły: obecną i wcześniejszymi.

Tylko jak to zrobić, jeśli nigdy wcześniej nie przeprowadzało się wywiadu? Najlepiej uczyć się od bardziej doświadczonych. Ale co zrobić, jeśli taka doświadczona osoba mieszka akurat w innym mieście? Dla uczestników Szkoły z klasą 2.0, świetnie obeznanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, odległość nie jest żadną przeszkodą. Białostoccy uczniowie zorganizowali wideokonferencję, korzystając z komunikatora Skype. Dzięki temu mogli porozmawiać o tajnikach pracy dziennikarza z Piotrem Pacewiczem, redaktorem Gazety Wyborczej, widząc go na ekranie szkolnego komputera.

– Żeby wywiad był dobry, muszą się spotkać dwie rzeczy: zainteresowania osoby prowadzącej z rozmówcą i z tym, żeby ten rozmówca miał coś do powiedzenia na ten temat   – radził Piotr Pacewicz. – Wywiad może być dobry tylko wtedy, kiedy osoba pytająca naprawdę chce się czegoś dowiedzieć od osoby, z którą rozmawia.

Takie prawdziwe zainteresowanie przydaje się również w szkole. Przecież nauka przychodzi o wiele łatwiej, kiedy uczniowie się nie nudzą. W wymarzonej szkole przyszłości to nauczyciel może się czegoś nauczyć od swoich podopiecznych (blogowania, montażu dźwięku, a może tworzenia prezentacji w programie Prezi?), a na lekcjach mówi się przede wszystkim o tym, co interesuje uczniów. W ten sposób młodzi ludzie uczą się o wiele chętniej i nie nudzą się w szkole.

Technologie informacyjno-komunikacyjne zmieniają pracę dziennikarza, ale też zmieniają życie uczniów. Dzięki nim można sobie w nowy sposób poradzić z konfliktami w grupie. Taką żywą lekcję zachowania w internecie przeżyły dzieci z białostockiej podstawówki. Właśnie dzięki TIK udało się wyjaśnić spłatanego w internecie psikusa, przeprosić się i pogodzić.

Uczniowie uczestniczyli w wirtualnej rozmowie po raz pierwszy, ale z pewnością nie po raz ostatni. Pomysł spotkał się z dużym entuzjazmem ze strony młodych badaczy. Oczywiście, uczniom i uczennicom białostockiej podstawówki, a także ich nauczycielce, Katarzynie Zawojskiej-Dominiak, gratulujemy odwagi i naprawdę dobrego wywiadu!

 

Zobacz skróconą relację z wideokonferencji:

 

Zobacz pełną relację z wideokonferencji.

maj 23

Zapraszamy nauczycieli na badanie fokusowe!

Fundacja Nowoczesna Polska zaprasza nauczycieli uczących w szkołach podstawowych (klasy 4-6) i w gimnazjach na badanie fokusowe dotyczące wykorzystania materiałów edukacyjnych na lekcjach.

Fundacja Nowoczesna Polska od wielu lat działa na rzecz rozwoju w Polsce nowoczesnej edukacji na wszystkich etapach nauczania dzieci i dorosłych. Dzięki prowadzonemu przez Fundację projektowi „Wolne lektury” 10000 osób dziennie korzysta za darmo z klasyki dzieł polskiej literatury. Obecnie Fundacja rozpoczyna prace nad stworzeniem innowacyjnego portalu z materiałami edukacyjnymi. Państwa wiedza i doświadczenie pomogą w zaprojektowaniu przyjaznych nauczycielom i uczniom pomocy dydaktycznych, dostępnych on-line bez żadnych opłat. Biorąc udział w projekcie, pomogą Państwo zrewolucjonizować myślenie o materiałach edukacyjnych w polskich szkołach.

Spotkania odbędą się 28 maja w godzinach 17.00-19.00 (nauczyciele szkół podstawowych) i 19.00-21.00 (nauczyciele gimnazjów) w siedzibie Fundacji przy ul. Marszałkowskiej 84/92 lok. 125 w Warszawie.

Osoby zainteresowane udziałem w badaniu prosimy o wypełnienie kwestionariusza.

Więcej informacji można uzyskać pod numerem telefonu: (22) 621-30-17.

maj 22

Connexions – baza materiałów edukacyjnych dla każdego

Connexions to baza darmowych materiałów edukacyjnych dla wszystkich dziedzin i poziomów nauczania. Możemy znaleźć tam scenariusze zajęć, prezentacje, filmy i wiele innych ciekawych treści, które urozmaicą nasze lekcje. Materiały podzielone są na kategorie, tak, by łatwo było wyszukać nam interesujący nas temat. To ważne, ponieważ na stronie znajduje się ponad 20 000 modułów, spośród których możemy wybierać. Większość materiałów umieszczanych w bazie jest opracowana w języku angielskim.

Connexions

Co więcej, sami również możemy dodawać nasze materiały przy pomocy platformy, aby udostępnić je nauczycielom,  uczniom i szkołom z całego świata! Dzielmy się wiec naszymi projektami i korzystajmy z tego, co opracowali inni.

maj 22

Komiksy w szkole? Czemu nie!

Tworzenie komiksów może być sztuką i ciekawym urozmaiceniem lekcji informatyki w gimnazjum czy liceum.

Wykorzystując funkcje darmowego kreatora online:

Toondoo.com

bez problemów stworzymy własny komiks, który potem można wydrukować lub umieścić w sieci. Aby móc korzystać z usługi trzeba założyć konto w serwisie.  Kreator ma bardzo wiele opcji i możliwości.

Wybieramy z szeregu dostępnych postaci, typów scenerii, czy rodzajów dymków i z tego wszystkiego tworzymy naszą własną komiksową kompozycję!  To narzędzie przydatne nie tylko podczas zajęć z informatyki, kreatora komiksów można też użyć podczas omawiania lektury na języku polskim, czy nauki języka obcego.

Dlaczego nie zabawić się też w odtwarzanie wydarzeń historycznych, powtarzając sobie materiał z historii z przymrużeniem oka?;)

Robert Kolebuk

maj 11

Znajdź edytor zdjęć dla siebie (online!)

Według podstawy programowej w starszych klasach szkoły podstawowej uczniowie powinni zacząć naukę edycji tekstów, zdjęć, rysunków i animacji. Na poważnie będą to robić na zajęciach komputerowych. Ale dla zabawy mogą wykonywać te same ćwiczenia na lekcjach języka angielskiego. Wystarczy, że skorzystają z darmowego edytora zdjęć online IAZA.

Edytor jest prosty i składa się z modułu do wczytania pojedynczego zdjęcia oraz listy angielskich poleceń. Bawiąc się nimi uczeń zobaczy, jakie możliwości kryją się w edytorach obrazków, i dowie się na konkretnych przykładach, co znaczą takie polecenia, jak „przytnij”, „obróć”, „wstaw tekst”, „zwiększ kontrast”. A wszystko po angielsku!

W liceum poziom kompetencji uczniów jest nieco wyższy. Uczniowie muszą zapoznać się z możliwościami nowych urządzeń, poznawać nowe programy i systemy oprogramowania. Usługą, którą można śmiało wykorzystywać do tego celu, mając do dyspozycji tylko przeglądarkę i dostęp do Internetu, jest edytor Aviary. Ten edytor pozwala pracować na warstwach i filtrach, zawiera też sporo zaawansowanych funkcji edycji grafiki. A wszystko online i bez logowania.

Robert Kolebuk

maj 10

Wiki, czyli jak wspólnie pracować i poradzić sobie z zalewem informacji

Kiedy uczniowie pracują razem nad jakimś zadaniem albo projektem, korzystają często z archiwów, bibliotek i repozytoriów, udostępniających swoje zasoby online. Ale jak zapanować nad masą informacji, które można zaczerpnąć z tych źródeł? Jak je uporządkować, i to w taki sposób, by wszyscy mogli dorzucać swoje znaleziska, a zarazem mieli dostęp do tego, co odkryli pozostali uczniowie? Przydaje się do tego jakieś miejsce – na przykład wirtualne – w którym można przechowywać zgromadzone informacje i efekty pracy, aby móc do nich sięgnąć w każdej chwili, wykorzystać w razie potrzeby, a także zweryfikować i uzupełnić. W takiej roli doskonale sprawdza się…

WIKI,

czyli strona internetowa, którą można na bieżąco i w prosty sposób edytować, a więc dodawać do niej treści, zmieniać je i przeglądać, i do której dostęp online może mieć wiele uczniów i uczennic jednocześnie, niezależnie od tego, czy znajdują się akurat w klasie, w szkolnej bibliotece czy w domu.

Warto zapoznać się z wiki i wykorzystać to narzędzie do pracy w szkole. Dzięki jego stosowaniu, uczniowie będą korzystać z repozytoriów online tak, że nauczą się przy tym przetwarzać zawarte w nich informacje na wiedzę. Udoskonalą również inne umiejętności, cenne w dzisiejszym świecie, takie jak krytyczne korzystanie ze źródeł, poprawne cytowanie, wiedza o prawach autorskich, interpretacja danych i bezpieczeństwo w sieci. Umieszczając zebrane informacje na wiki, mogą sami opracować narzędzie do ich analizy, a efekty swojej pracy mogą oceniać koleżeńsko.

Jak zacząć pracę na wiki? Najłatwiej i najprościej (oraz zazwyczaj bezpłatnie) jest skorzystać ze stron wiki oferowanych przez tak zwane farmy wiki. Listę i porównywarkę takich wiki można znaleźć tutaj. A oto przykłady: Wikia, Wikidot, Wikispaces. Powodzenia!

 

Na podstawie: Innovative Technologies for an Engaging Classroom; http://itec.eun.org/c/document_library/get_file?p_l_id=18097&folderid=17991&name=dlfe-727.pdf.

CC BY-SA 3.0

 

maj 04

Biologia z TIK: Translacja

Oto kilka grafik i filmów, które w prosty sposób wyjaśniają, czym jest proces translacji, jedno z najtrudniejszych do wytłumaczenia zjawisk biologii molekularnej:

mRNA u organizmów prokariotycznych

mRNA u organizmów eukariotycznych

Synteza białek – film

Wizualizacje molekularne DNA – translacja

Zadanie:  Nauczyciel może  opowiedzieć kilka ciekawostek, np. jak szybko przebiegają transkrypcja i translacja, ile średnio jest każdego białka w komórce czy ile białek jest zaangażowanych w każdy z tych procesów.  Można wtedy zacząć z uczniami obliczenia związane z liczbą genów i liczbą transkryptów i białek wytwarzanych w komórce bakteryjnej, gdzie zakładamy bezpośrednie sprzężenie transkrypcji z translacją. Oczywiście trzeba powiedzieć, że takie obliczenia są bardzo przybliżone. Uświadomią jednak uczniom, jaką tytaniczną pracę wykonuje każda z ich komórek każdego dnia i o każdej sekundzie.

Marcin Grynberg

kwi 27

Materiały do powtórzeń – zróbmy je razem na lekcji!

Coraz większy nacisk kładzie się w szkole na sprawdzanie wiedzy i różnego rodzaju testy. Może się zdarzyć, że uczniowie i nauczyciele będą z tego powodu mieli mniej czasu na inne ważne czynności związane z nauką. Przedstawiamy więc nowoczesne i przydatne sposoby na to, by uczyć się i sprawdzać zdobytą wiedzę, wykorzystując nowe technologie. Dzięki nim nauczyciel zaspokoi potrzebę przygotowania do egzaminów, a przy tym będzie mógł się skupić z uczniami na wiedzy międzyprzedmiotowej i nauce umiejętności przydatnych w życiu codziennym.

Na początku roku szkolnego omawiam z uczniami najskuteczniejsze metody powtarzania materiału i sprawdzania wiedzy z różnych przedmiotów. Decydując się na którąś z nich, biorę pod uwagę te, które zakładają prezentację rezultatów szerszej publiczności, a nie tylko osobie przygotowującej materiał (jak to jest w przypadku nagrań wideo albo podcastów). Należy pamiętać o tym, że prezentacja dla szerszej widowni w ramach zajęć z uczniami wymaga przeznaczenia na to czasu i wcześniejszego zaplanowania.

Po omówieniu jakiegoś działu tematycznego, uczniowie są proszeni o stworzenie pomocy przydatnych do powtórek i do przygotowania się do egzaminu końcowego. Te pomoce będą umieszczone na stronie internetowej, dostępnej dla uczniów po zalogowaniu; mogą być też dostępne dla innych osób.

Zbiór materiałów potrzebnych do powtórzeń może zawierać fiszki do odpytywania (na jednej stronie pytanie, na drugiej odpowiedź) w wersji online, np. dla telefonów z systemem Android, drukowane fiszki, mapy myślowe (też w wersji online), podcasty i filmiki, animacje wyjaśniające procesy i modele, symulacje, wpisy na stronach wiki, testy wyboru, krzyżówki i gry online (z instrukcjami).

W ciągu roku szkolnego wykorzystuję różne sposoby pracy nad materiałami do powtórzeń. Na przykład proszę uczniów, aby:
•    w grupie pięcioosobowej przygotowali jeden typ pomocy do powtórek; przed opublikowaniem online materiały muszą być poprawione i zatwierdzone przez kolegów;
•    w domu przygotowali narzędzie do powtórzeń i opublikowali je na stronie; następnie uczniowie głosują na najbardziej ich zdaniem przydatne narzędzia, np. wybierając lubię/nie lubię jak na Facebooku lub umieszczając komentarze na wydrukowanych propozycjach;
•    włączali się do procesu tworzenia dostępnej online, klasowej mapy myśli lub grafu (np. Mindmeister, Exploratree, Debategraph);
•    wspólnie przygotowali filmowy zapis tygodnia lekcji poświęconych jednemu tematowi.

Po odbytych egzaminach końcowych, uczniowie głosują na ich zdaniem najbardziej pomocne narzędzie opanowania materiału. Wybrane pomoce (za zgodą autorów) są publikowane na stronie szkoły. Narzędzia do powtórzeń omawiam też z innymi nauczycielami na spotkaniu zorganizowanym przez dyrektora szkoły.

Uczestnicy i podział ról:
•    Uczniowie przygotowują sposoby reprezentacji wiedzy, wykorzystując nowe technologie oraz oceniając ich użyteczność;
•    Nauczyciele pomagają uczniom w przygotowaniu materiałów do powtórzeń oraz w ich internetowej publikacji.

Narzędzia i źródła (w tym technologie):
•    miejsce online na materiały do powtórzeń i instrukcje od nauczyciela, dostępne dla wszystkich zainteresowanych i bezpieczne;
•    przenośne urządzenia z dostępem do internetu (opcjonalnie)
•    technologie potrzebne do tworzenia materiałów (widget do tworzenia fiszek, dyktafony i kamery, źródła online, narzędzia do tworzenia map myśli);
•    materiały instruktażowe wyjaśniające sposoby korzystania z nowych technologii lub potrzebne do tworzenia pomocy dla uczniów i nauczycieli;
•    wsparcie informatyków.

 

Na podstawie: Innovative Technologies for an Engaging Classroom; itec.eun.org/c/document_library/get_file?p_l_id=18097&folderId=29363&name=DLFE-1526.pdf.

CC BY-SA 3.0

kwi 20

Gapminder – statystyki o świecie moga być fascynujące!

Gapminder - to wyjątkowe narzędzie pozwala zrozumieć wiele spraw, które już były i tych, które mogą nastąpić i jest fascynującym studium wielu zjawisk związanych z życiem ludzi, naszą historią i rozumieniem świata. Narzędzie jest przydatne zarówno dla geografów, jak biologów czy historyków. Dla tych, którzy będą mieli kłopoty z samodzielnym wyznaczeniem interesujących parametrów, polecam podstronę z filmami, na których pomysłodawca i założyciel Gapmindera, Hans Rosling, tłumaczy wiele zawiłych zjawisk.

W dziale „Gapminder World” znajduje się wiele fascynujących wykresów. Należy wcisnąć przycisk „Open graph menu”, żeby ukazał się pokaźny zestaw bardzo ciekawych zależności. W każdym przypadku na liście znajdującej się po prawej stronie można wybrać interesujące nas kraje. Wciśnięcie guzika „Play” w dolnym lewym koncie wykresu uruchomi wykres podług upływającego czasu.

Nad wykresem znajduje się przycisk „How to use”, który w bardzo prosty sposób wyjaśnia działanie Gapmindera. Na przykład jedną z prostszych czynności jest wybór zmiennych na osiach x i y. Wystarczy na te osie kliknąć.

Zadanie:

1. Jeśli wszyscy uczniowie lub większość ma dostęp do komputerów: samodzielnie lub w grupach wyznaczamy zmienne i interesujące nas kraje, które chcemy zbadać. Każdy uczeń czy grupa opisują swój eksperyment, sposób postępowania oraz wyniki, które zaobserwował/zaobserwowali. Pod koniec lekcji w krótkim raporcie uczniowie dzielą się z innymi swoimi spostrzeżeniami.

2. Jeśli w klasie jest tylko jeden komputer, który obsługuje nauczyciel: razem z uczniami nauczyciel bada, jakie zmienne można sprawdzać, razem wybierają najbardziej ich interesujące i wszyscy obserwują wykres po wciśnięciu przycisku „Play”. W tej wersji konieczna jest dyskusja i komentarz nauczyciela.

Przykład badania: Na mapie Gapminder World porównaj historyczne zmiany PKB vs. średnią długość życia mieszkańców dwóch państw, np. Polski i Francji, czyli krajów o bardzo różnych dynamikach. Spróbuj połączyć to z historią obydwu państw i wydarzeniami, które mogły wpływać na ich rozwój.

Marcin Grynberg

kwi 20

Biologia z TIK – transkrypcja na ekranie

Zazwyczaj coś niepojętego można zrozumieć w mig za pomocą dobrze dobranej ilustracji. Nawet jeśli mamy ucznia, który nie jest wzrokowcem, wystarczy po projekcji filmu opisać poszczególne etapy lub przerywać projekcję w trakcie, po czym puścić film bez przerywania dla podsumowania. Oto kilka przydatnych przykładów:

Transkrypcja 1

Transkrypcja 2

Transkrypcja 3 (do ściągnięcia)

Transkrypcja 4 – potrzebny program Flash

Zadanie: Uczniowie w grupach wymyślają zestawy pytań dla innych grup. Mogą to być pytania wyboru lub otwarte. Nauczyciel może ich poprosić, żeby zadania/pytania były jak najtrudniejsze. To uczniowie lubią najbardziej!  :)

Przykład trudnego pytania: Czy poza DNA i enzymami potrzebnymi do transkrypcji coś jeszcze jest niezbędne, żeby mogła zajść transkrypcja? :-)

Marcin Grynberg

Starsze posty &laquo

css.php